Neusriem om paard beter op te vangen na de gallop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Re: Neusriem om paard beter op te vangen na de gallop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 00:44

Precies, precies !!

En TS: idd gewoon eens na de galop een paar rondjes stap vrije teugel voordat je hem weer oppakt. Dat al eens geprobeerd ?

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:49

Het kan zijn dat er hier een cavesson/serreta bedoeld wordt. Wordt veel gebruikt in Spanje en Portugal. Een serreta heeft een stuk ijzer in de neusriem eventueel omwikkeld met iets zachters als leer of vacht. Deze werkt wel degelijk als rem omdat de teugels ook aan de neusriem bevestigd kunnen worden.
Het is in Spanje gebruikelijk om de groene paarden vóórdat er een bit in gaat (om de mond te sparen), in te rijden met deze optoming zodat het paard leert om te gaan met de ruiterhulpen. Pas als die bevestigd zijn, komt er een bit bij. Vaak wordt er dan met dubbele teugel gereden, 1 vastgemaakt aan het bit en 1 vast gemaakt aan de neusriem.
NB: de serreta kan heel scherp inwerken, is dus niet iets waar je zonder risico mee om kunt gaan, net als een hackamore overigens die ook in staat is om een neusbeen te breken.
Als dit paard in Spanje is ingereden dan kan het zijn dat hij veel gevoeliger is voor veel teugeldruk. Ze rijden er over het algemeen anders dan dat er hier geleerd wordt.
Maar als je paard zo weinig beweging krijgt, dan moet hij toch ergens heen met zijn energie. Als je dat wilt tegenhouden, en het zou je lukken, dan gaat de energie meestal omhoog i.p.v. vooruit. Dat wil je denk ik ook niet. Je kunt ook in galop de oefeningen doen. Daarnaast kan het zijn dat de galop nog niet genoeg balans heeft, teveel op de voorhand.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:39

En heb je het al eens andersom geprobeerd? Been geven en nog meer voorwaarts rijden?
Dus eigenlijk vanuit je basistempo vooruit rijden en iets terug, dat je daarin al meer kan schakelen?

En probeer zo weinig mogelijk druk op het bit te hebben bij zo'n heet paard. Sowieso, maar helemaal in de overgangen.
Hand voor en laat het hem maar even uitzoeken
Vaak komen ze dan ook al terug (zonder steun van de hand is het moeilijker)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:49

Mijn pony wordt ook heet na een galopje. Combi van het moeilijk vinden (balans) en gewoon heul graag hard willen denk ik :+
Ik zet haar in de galop op de volte. En na de galop even lekker draven, ze gaat dan ook hard maar als ik langzamer ga lichtrijden dan komt ze wel wat terug. En dan idd even lekker uitstappen voor ik haar weer oppak. Het maakt haar trouwens helemaal niks uit met wat voor hoofdstel ik rij, ik rij ook afwisselend met en zonder bit en bij beide is hetzelfde.
Enne, op buitenrit kan ze rechte stukken galopperen. Ook leuk!! *\o/*

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:58

tja, we kunnen allerlei lapmiddelen aandragen, maar de basis is niet voor elkaar. En dan bedoel ik niet het rijden. Dat dier moet meer naar buiten, minder krachtvoer en hoogstwaarschijnlijk meer ruwvoer. Begin daar maar eens mee. En als hij niet vaker naar buiten kan omdat hij hengst is, laat hem dan castreren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:21

TS, je kan wel de info krijgen over de neusriemen, maar dan moet je volgende week weer info vragen naar een andere neusriem, een ander bit, supplementen etc.

Als de basis niet goed is, moet je daaraan werken.

Een paard hoort echt veel meer buiten te komen en goed zijn benen te kunnen strekken. Contact te hebben met andere paarden etc etc, Enkele uurtjes een postzegel paddock is niks. En vaak is heel kort op de wei ook niks, omdat ze dan even rennen en verder wat staan te vreten, maar niet echt voldoende tijd bewegen.

Met goed management en voeding is juist heel veel te bereiken. Zeker een paard dat veel op stal staat of buiten amper beweegt, kan na het warm rijden juist vlotter worden.

Elk paard hoort voldoende GOED ruwvoer te krijgen!! Ga daar eerst goed naar kijken. JOUW paard, dus jij bepaalt en betaald.
Hardvoer lijkt me op dit moment helemaal niet nodig. Laat je daarin vooral niks wijsmaken door mensen om je heen. Begin met een vitamine brokje te geven en desnoods een handje ruwvoer mix, zodat het wat meer lijkt en hij goed moet kauwen.

Daarna eens verder kijken qua trainers. Hier zijn al veel goed tips gegeven. Als je paard gaat rennen, op een cirkel zetten, rechtuit en als hij weer gaat rennen, weer op een cirkel.
Om terug te leren rijden, ga je dat eerst in stap op je zit doen. Arbeidsstap, stap verruimen en terug naar verzamelde stap bijvoorbeeld op zit en ademhaling. Halt en vlot wegdraven en dan op zit draf verzamelen, weer wegdraven en terug naar stap. Al die overgangen pakken en op zit leren doen.

Trekken gaat nooit werken. Tenzij je je paard dusdanig veel pijn doet dat hij bang wordt van de pijn, maar dan ga je weer hele andere problemen tegenkomen en kom je echt geen steek verder. Ook zie je paarden geestelijk helemaal murw gereden dat het net robots zijn. Maar ook dat wil je echt niet.

Ik zie dat je na het rijden je paard op stal zet. Zet hem na het rijden buiten. Dan kan het paard veel beter zijn spanning kwijt en het is beter voor het lijf. Als een paard gewoon goed op adem is kan het helemaal geen kwaad, ook de natte haren niet. Echt niet! Voor herstel na trainen is bewegen veel en veel beter, ook in hun koppie.

Pablo1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 17:09

Punz schreef:
Precies, precies !!

En TS: idd gewoon eens na de galop een paar rondjes stap vrije teugel voordat je hem weer oppakt. Dat al eens geprobeerd ?

Zal ik es proberen

Pablo1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 17:11

elbony schreef:
Het kan zijn dat er hier een cavesson/serreta bedoeld wordt. Wordt veel gebruikt in Spanje en Portugal. Een serreta heeft een stuk ijzer in de neusriem eventueel omwikkeld met iets zachters als leer of vacht. Deze werkt wel degelijk als rem omdat de teugels ook aan de neusriem bevestigd kunnen worden.
Het is in Spanje gebruikelijk om de groene paarden vóórdat er een bit in gaat (om de mond te sparen), in te rijden met deze optoming zodat het paard leert om te gaan met de ruiterhulpen. Pas als die bevestigd zijn, komt er een bit bij. Vaak wordt er dan met dubbele teugel gereden, 1 vastgemaakt aan het bit en 1 vast gemaakt aan de neusriem.
NB: de serreta kan heel scherp inwerken, is dus niet iets waar je zonder risico mee om kunt gaan, net als een hackamore overigens die ook in staat is om een neusbeen te breken.
Als dit paard in Spanje is ingereden dan kan het zijn dat hij veel gevoeliger is voor veel teugeldruk. Ze rijden er over het algemeen anders dan dat er hier geleerd wordt.
Maar als je paard zo weinig beweging krijgt, dan moet hij toch ergens heen met zijn energie. Als je dat wilt tegenhouden, en het zou je lukken, dan gaat de energie meestal omhoog i.p.v. vooruit. Dat wil je denk ik ook niet. Je kunt ook in galop de oefeningen doen. Daarnaast kan het zijn dat de galop nog niet genoeg balans heeft, teveel op de voorhand.

Hij word vijf dagen gereden in een week en dan dagelijks de hele ochtend en avond buiten dus qua beweging heeft hij wel genoeg ik werk ook veel aan longe met hem...

Pablo1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 17:16

Nibbit schreef:
En heb je het al eens andersom geprobeerd? Been geven en nog meer voorwaarts rijden?
Dus eigenlijk vanuit je basistempo vooruit rijden en iets terug, dat je daarin al meer kan schakelen?

En probeer zo weinig mogelijk druk op het bit te hebben bij zo'n heet paard. Sowieso, maar helemaal in de overgangen.
Hand voor en laat het hem maar even uitzoeken
Vaak komen ze dan ook al terug (zonder steun van de hand is het moeilijker)
vrijdag les gehad en lesgever zei ook meer doorrijden dus nu proberen we dat maar toch blijft hij met momenten enthousiast om te galloperen :-)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:13

Babootje schreef:
Punz schreef:
Babootje:
Mechanisch klopt dit verhaal niet.
Want ik weet dat dit gezegd wordt, en iedereen roept dit.
Maar hoe wil je via de bakstukken druk uitoefenen op het kopstuk als de ruiter met de teugels naar achteren/omhoog inwerkt op het bit?

De bakstukken van het hoofdstel zitten vast aan het bit. De teugels ook. Als je de teugels aanneemt en druk uitoefent op het bit wordt aan de andere kant ook druk uitgeoefend op het kopstuk.

Als er druk komt op je bakstukken doe je iets niet goed. Bakstukken zijn er om het bit op de juiste plaats in de mand te laten hangen. Niets meer, niets minder.

EmptyWords schreef:
Een neusriem werkt alleen in als het paard zijn mond opendoet. Laat het paard zijn mond dicht, doet het niks.

Dat een lage neusriem heftiger inwerkt dan een hoge is ook niet waar. De lage neusriem geeft kiezen de ruimte, waar deze met een hoge neusriem de wangen tussen de kiezen kan laten komen (bij te strak vastmaken bijvoorbeeld).

Alles staat of valt met het paard zijn voorkeur en de ruiter.

Dik bit, dun bit, hoge neusriem, Mexicaanse, lage.... uitproberen.

@ts: mijn paard is na de galop ook hectischer. Galop maakt blijkbaar energie vrij. Ik doe het eerste rondje na galop helemaal niets. Ik laat het paard gewoon op de volte even draven. Wel met contact met de mond. Daarna ga ik weer verder met waar ik gebleven was.

Druk is mss een groot woord maar het doet absoluut iets en meer dan je denkt. Een paard is heel gevoelig op t hoofd.
De lage neusriem (is van bekend) doet -naast meer stabiele ligging van het bit - meer voor de inwerking. Als je goed nadenkt waar het zit is dat ook logisch. Net als de puntdruk bij de Mexicaanse.