Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
elbony schreef:Het kan zijn dat er hier een cavesson/serreta bedoeld wordt. Wordt veel gebruikt in Spanje en Portugal. Een serreta heeft een stuk ijzer in de neusriem eventueel omwikkeld met iets zachters als leer of vacht. Deze werkt wel degelijk als rem omdat de teugels ook aan de neusriem bevestigd kunnen worden.
Het is in Spanje gebruikelijk om de groene paarden vóórdat er een bit in gaat (om de mond te sparen), in te rijden met deze optoming zodat het paard leert om te gaan met de ruiterhulpen. Pas als die bevestigd zijn, komt er een bit bij. Vaak wordt er dan met dubbele teugel gereden, 1 vastgemaakt aan het bit en 1 vast gemaakt aan de neusriem.
NB: de serreta kan heel scherp inwerken, is dus niet iets waar je zonder risico mee om kunt gaan, net als een hackamore overigens die ook in staat is om een neusbeen te breken.
Als dit paard in Spanje is ingereden dan kan het zijn dat hij veel gevoeliger is voor veel teugeldruk. Ze rijden er over het algemeen anders dan dat er hier geleerd wordt.
Maar als je paard zo weinig beweging krijgt, dan moet hij toch ergens heen met zijn energie. Als je dat wilt tegenhouden, en het zou je lukken, dan gaat de energie meestal omhoog i.p.v. vooruit. Dat wil je denk ik ook niet. Je kunt ook in galop de oefeningen doen. Daarnaast kan het zijn dat de galop nog niet genoeg balans heeft, teveel op de voorhand.
Nibbit schreef:vrijdag les gehad en lesgever zei ook meer doorrijden dus nu proberen we dat maar toch blijft hij met momenten enthousiast om te galloperenEn heb je het al eens andersom geprobeerd? Been geven en nog meer voorwaarts rijden?
Dus eigenlijk vanuit je basistempo vooruit rijden en iets terug, dat je daarin al meer kan schakelen?
En probeer zo weinig mogelijk druk op het bit te hebben bij zo'n heet paard. Sowieso, maar helemaal in de overgangen.
Hand voor en laat het hem maar even uitzoeken
Vaak komen ze dan ook al terug (zonder steun van de hand is het moeilijker)
Babootje schreef:Punz schreef:Babootje:
Mechanisch klopt dit verhaal niet.
Want ik weet dat dit gezegd wordt, en iedereen roept dit.
Maar hoe wil je via de bakstukken druk uitoefenen op het kopstuk als de ruiter met de teugels naar achteren/omhoog inwerkt op het bit?
De bakstukken van het hoofdstel zitten vast aan het bit. De teugels ook. Als je de teugels aanneemt en druk uitoefent op het bit wordt aan de andere kant ook druk uitgeoefend op het kopstuk.
EmptyWords schreef:Een neusriem werkt alleen in als het paard zijn mond opendoet. Laat het paard zijn mond dicht, doet het niks.
Dat een lage neusriem heftiger inwerkt dan een hoge is ook niet waar. De lage neusriem geeft kiezen de ruimte, waar deze met een hoge neusriem de wangen tussen de kiezen kan laten komen (bij te strak vastmaken bijvoorbeeld).
Alles staat of valt met het paard zijn voorkeur en de ruiter.
Dik bit, dun bit, hoge neusriem, Mexicaanse, lage.... uitproberen.
@ts: mijn paard is na de galop ook hectischer. Galop maakt blijkbaar energie vrij. Ik doe het eerste rondje na galop helemaal niets. Ik laat het paard gewoon op de volte even draven. Wel met contact met de mond. Daarna ga ik weer verder met waar ik gebleven was.