geen strakke neusriemen meer vanaf 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:09

Stephen Clarke heeft te maken met de 'grote jongens' , wat absoluut geen excuus zou moeten zijn. Maar je kan toch echt wel in ieder geval een poging doen om het door te geven aan de federatie vertegenwoordiger als je misstanden ziet he. In Drunen heb ik een paar jaar geleden het ook doorgegeven dat er een paard doorgespoord en bebloed was. Of ze er verder iets aan hebben gedaan, geen idee, was toen al weer naar huis. Maar ik heb in ieder geval de poging gedaan om er iets aan te laten doen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:13

Nou, dan mopperen ze maar , teveel gemopper met een grote mond of gedoe, uitsluiten, heel simpel.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:19

Mousmous schreef:
Nou, dan mopperen ze maar , teveel gemopper met een grote mond of gedoe, uitsluiten, heel simpel.

Maar die rechten heb je niet als ringmeester.
Maar jij bent vaak ringmeester geweest merk ik, nooit schreeuwende mensen voor je gehad dat zij later moeten starten want “bla bla bla”.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:23

Sanet schreef:
Mousmous schreef:

Maar die rechten heb je niet als ringmeester.
Maar jij bent vaak ringmeester geweest merk ik, nooit schreeuwende mensen voor je gehad dat zij later moeten starten want “bla bla bla”.

Juist de niet-ringmeester-mensen zien wel de oplossingen hier... Tot nu toe zijn er geen consequenties geweest waardoor men verwend is geraakt. Het is niet voor niets dat ik amper nog reguliere wedstrijden fotografeer omdat ik plaatsvervangend pijn kreeg bij het gros van de ruiters.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:25

Mousmous schreef:

Helemaal mee eens! Pas als er sancties op staan dan kan men wel luisteren naar een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:27

Ik vind het ook bizar om te lezen dat een ringmeester geen enkele macht heeft en straffeloos door iedereen afgebekt mag worden. Geef elke ringmeester 1 middag 'officieel' les in het herkennen van bloed, hoe een hoofdstel hoort te zitten en hoeveel slaag een paard mag krijgen in de inrijring volgens het boekje, en verhef ze dan tot dezelfde status als juryleden. Juryleden beoordelen je in de ring, ringmeesters beoordelen je daarbuiten. Haal je het in je hoofd om de ringmeester af te bekken dan mag je óf niet meer door naar de ring, óf je zojuist gereden proef komt te vervallen.
Klaar met alle gezeik. Zul je zien dat mensen ringmeesters dan ineens wél met alle respect benaderen...

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:42

Mousmous schreef:
Stephen Clarke heeft te maken met de 'grote jongens' , wat absoluut geen excuus zou moeten zijn. Maar je kan toch echt wel in ieder geval een poging doen om het door te geven aan de federatie vertegenwoordiger als je misstanden ziet he. In Drunen heb ik een paar jaar geleden het ook doorgegeven dat er een paard doorgespoord en bebloed was. Of ze er verder iets aan hebben gedaan, geen idee, was toen al weer naar huis. Maar ik heb in ieder geval de poging gedaan om er iets aan te laten doen.

ik las ergens dat de FEI bij springsport wel de ruiters aanpakken als zij te scherpe sporen rijden ,alleen zo jammer dat ze dat niet met dressuur doen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:56

magda_90 schreef:
Juist de niet-ringmeester-mensen zien wel de oplossingen hier... Tot nu toe zijn er geen consequenties geweest waardoor men verwend is geraakt. Het is niet voor niets dat ik amper nog reguliere wedstrijden fotografeer omdat ik plaatsvervangend pijn kreeg bij het gros van de ruiters.

Van die niet-ringmeesters heb ik het idee dat ze uberhaupt nog nooit op een concoursterrein zijn geweest. Laat staan in aanraking zijn geweest met dit type paardenmens.

En ik kan je op een blaadje geven dat je het meeste commentaar krijgt van mensen die niets te vrezen hebben. Pure spanning en zenuwen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:59

Janine1990 schreef:
magda_90 schreef:

Van die niet-ringmeesters heb ik het idee dat ze uberhaupt nog nooit op een concoursterrein zijn geweest. Laat staan in aanraking zijn geweest met dit type paardenmens.

En ik kan je op een blaadje geven dat je het meeste commentaar krijgt van mensen die niets te vrezen hebben. Pure spanning en zenuwen.

Als ringfotograaf krijg je genoeg mee. ;)

Feit is, het begin moet ergens zijn. Zolang je je schuilt achter dit soort dingen, veranderd er niets.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:10

Ik vind het heel wat om het beginnetje dan maar bij de ringmeester te leggen. Een vrijwilliger zonder macht die geen beslissingen kan nemen.
De mentaliteit van de paardensport moet gewoon veranderen, maar of de 2 minuten voordat je de ring binnen gaat nu het ideale moment is om dat te doen, dat denk ik niet. We moeten als paardenliefhebbers zelf gewoon meer gezond verstand gebruiken. En als een Adelinde, zoals eerder aangehaald, dan uitgesloten wordt wegens bloed aan de mond van het paard, dan moeten we die beslissing toejuichen. En niet de juryleden uitkafferen en hun besluit in twijfel trekken, want het paard had maar op zijn lip gebeten. Zo houden we het in stand, want als zelfs de beslissing van een topjurylid op de absolute topwedstrijd van de wereld in twijfel getrokken wordt, wat heb je dan te zeggen als vrijwillig jurylid op de lokale oefenwedstrijd?

Oehlala

Re: geen strakke neusriemen meer vanaf 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:21

Ik zou dat ook niet zomaar doen als ringmeester. En al helemaal niet bij de pony’s en hun entourage :')
Maar eigk is het van de zotte dat mensen niet gewoon hun eigen verantwoording kunnen nemen ten opzichte van hun dier.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:28

Gini schreef:
Ik vind het heel wat om het beginnetje dan maar bij de ringmeester te leggen. Een vrijwilliger zonder macht die geen beslissingen kan nemen.
De mentaliteit van de paardensport moet gewoon veranderen, maar of de 2 minuten voordat je de ring binnen gaat nu het ideale moment is om dat te doen, dat denk ik niet. We moeten als paardenliefhebbers zelf gewoon meer gezond verstand gebruiken. En als een Adelinde, zoals eerder aangehaald, dan uitgesloten wordt wegens bloed aan de mond van het paard, dan moeten we die beslissing toejuichen. En niet de juryleden uitkafferen en hun besluit in twijfel trekken, want het paard had maar op zijn lip gebeten. Zo houden we het in stand, want als zelfs de beslissing van een topjurylid op de absolute topwedstrijd van de wereld in twijfel getrokken wordt, wat heb je dan te zeggen als vrijwillig jurylid op de lokale oefenwedstrijd?

En o.a. daardoor is de mentaliteit zoals hij nu ook is. Imo helpt de jury daar ook geweldig aan mee.
En daar is imo wel het begin, geef ze die macht wel en laat de consequenties maar voelen. Imo is de tijd van die eeuwige excuses voorbij (niet persoonlijk gericht naar iemand, maar wel in het algemeen bedoeld).

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:41

Het is toch eigenlijk van de gekke dat ruiter (en entourage) zich zo gedragen. Ik zou me kapot schamen als ik op concours zou worden aangesproken op paard- onvriendelijk gedrag.... no way dat ik een grote bek zou opentrekken.

Ik denk dat als er duidelijke regels komen met consequenties! dit heel snel afgelopen is. Federatievertegenwoordiger erbij en hup 3 maanden startverbod en klaar! Maar wel rot voor de handhavers in het begin inderdaad.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:01

Dat heeft niet zozeer met paardenvolk te maken als wel met gewoon de verloedering van de samenleving. Ik kan me ook niet voorstellen dat mensen hulpverleners van ambulance aanvallen, maar toch gebeurt dat vrij regelmatig. Of buschauffeurs...

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:15

@sanet, merk je dat? Dat is knap van je. Je hoeft ook niet eens ringmeester te zijn om te weten hoe het toe gaat. Heb in mijn leven heel wat wedstrijden gereden om te weten hoe het toe gaat, en gelukkig zijn het maar enkelen die dit gedrag vertonen. Maar zoals ik al gezegd heb ligt die taak niet bij de ringmeester maar bij de federatie vertegenwoordiger.

Maar het zijn vaak jonge meisjes die als vrijwilliger de taak van ringmeester vervullen. Die zijn gauw overdonderd als er een een grote mond heeft.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 23-12-18 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:16

Tango1979 schreef:
Het is toch eigenlijk van de gekke dat ruiter (en entourage) zich zo gedragen. Ik zou me kapot schamen als ik op concours zou worden aangesproken op paard- onvriendelijk gedrag.... no way dat ik een grote bek zou opentrekken.

Ik denk dat als er duidelijke regels komen met consequenties! dit heel snel afgelopen is. Federatievertegenwoordiger erbij en hup 3 maanden startverbod en klaar! Maar wel rot voor de handhavers in het begin inderdaad.

Wat doet spanning met een mens?

Zoals ik zei, waarschijnlijk is het bij 9 van de 10 controles waarbij iemand boos wordt, niet eens zo dat de ruiter de neusriem te strak heeft. Maar haal je wel een gespannen persoon uit zijn concentratie. En dan ook nog eens voor niets! Wat denk je dat dat oproept?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:18

Zodra dit geïntegreerd wordt, weet je dat je controles gaat krijgen. Moet je niet miepen - ook als het voor niets is.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:23

Dat zal ook wel de reden zijn dat er pas na de proef gecontroleerd wordt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:24

En waar je dus geen zak meer aan hebt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:25

magda_90 schreef:
Zodra dit geïntegreerd wordt, weet je dat je controles gaat krijgen. Moet je niet miepen - ook als het voor niets is.

Maar hoe wil je iets integreren (ringmeester ken dit er wel effe bij doen), waar geen draagvlak voor is onder de vrijwilligers?

En hoe wil je een concours organiseren zonder vrijwilligers? Ik kan je zeggen, het is al lastig genoeg om vrijwilligers te vinden. Ik ben zelf dit jaar ook gestopt met organisatie van. Het ging me gewoon te veel tijd kosten, naast alles wat ik verder nog te doen heb. En als je dan de rotklusjes krijgt, of gezeik, dan weet ik wel leukere dingen om mijn tijd aan te besteden hoor.
Ik heb meteen gezegd dat ALS ik tijd heb, ik best een keer een dagdeel wil helpen. Maar mijn eigen rijden gaat voor, en daarna komt mijn huis (nieuwe keuken, nieuwe tuin etc.etc.), sociaal leven en huishouden, en als er dán nog tijd over is wil ik nog wel eens overwegen of ik iets voor de organisatie wil doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:26

Mousmous schreef:
Dat zal ook wel de reden zijn dat er pas na de proef gecontroleerd wordt.

Precies! en logisch ook natuurlijk...

Maar dit was 20-25 jaar geleden reëel. Tegenwoordig kennelijk niet meer en is een grote groep ook van mening dat dit veel te laat is. Wat ik heel erg begrijpelijk vind als je het paardenwelzijn in twijfel trekt. En dat is simpelweg het geval als je dergelijke maatregelen moet nemen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:28

Hier zijn er al geen ringmeesters meer. Niemand wil het doen, want je wordt enkel heel de dag afgeblaft. Bij de pony's is het nog erger dan bij de paarden. Gezellig met je kind op wedstrijd is dat dan.

Je zult de controle toch moeten laten doen door iemand die wel wat te zeggen heeft en iemand naar huis kan sturen als het moet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:31

Janine1990 schreef:
magda_90 schreef:

Maar hoe wil je iets integreren (ringmeester ken dit er wel effe bij doen), waar geen draagvlak voor is onder de vrijwilligers?

En hoe wil je een concours organiseren zonder vrijwilligers? Ik kan je zeggen, het is al lastig genoeg om vrijwilligers te vinden. Ik ben zelf dit jaar ook gestopt met organisatie van. Het ging me gewoon te veel tijd kosten, naast alles wat ik verder nog te doen heb. En als je dan de rotklusjes krijgt, of gezeik, dan weet ik wel leukere dingen om mijn tijd aan te besteden hoor.
Ik heb meteen gezegd dat ALS ik tijd heb, ik best een keer een dagdeel wil helpen. Maar mijn eigen rijden gaat voor, en daarna komt mijn huis (nieuwe keuken, nieuwe tuin etc.etc.), sociaal leven en huishouden, en als er dán nog tijd over is wil ik nog wel eens overwegen of ik iets voor de organisatie wil doen.

Wat ik al zei - de ringmeesters meer zeggenschap geven.

Want waarom kan het wel in Zwitserland en niet hier...? En als ze schijnbaar het aantal wedstrijden niet draaiende krijgen is dat wellicht ook een kwestie dat het aanbod groter is dan de vraag, maar dat is een andere discussie.

Op dit moment wordt het paardenwelzijn niet gewaarborgd, dat is een keihard feit. Door in problemen te blijven denken, kom je er niet. Daarom vind ik Zwitserland echt een topland, want die pakt nu tenminste door waar de rest de kop in het zand blijft steken (ook op andere gebieden).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:31

Nies_ schreef:
Hier zijn er al geen ringmeesters meer. Niemand wil het doen, want je wordt enkel heel de dag afgeblaft. Bij de pony's is het nog erger dan bij de paarden. Gezellig met je kind op wedstrijd is dat dan.

Je zult de controle toch moeten laten doen door iemand die wel wat te zeggen heeft en iemand naar huis kan sturen als het moet.

En vind maar iemand die in deze tijd nog politietje wil spelen...
VRESELIJK...

Nouja, dan heb je iig ook minder vrijwilligers nodig. Want als er een stel van die mafklappers bij zijn, wordt de hele sfeer op je concours verpest en heb je het jaar er op een stuk minder deelnemers...
Elluk nadeel hep ze voordeel zeggen ze dan :roll:

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:32

Beter na de proef dan helemaal niet. Dan kan de gereden proef alsnog vervallen als er misstanden zijn.

Er is een tijd geweest dat er uitspraken van de tuchtcommissie in de paard en sport stonden vanwege bijv wangedrag of oneerlijk/overmatig gebruik van zweep bij het paard. Er werd dus echt wel ingegrepen. De boetes/sancties stonden daar dan ook meteen bij vermeld.