Plotse singelnijd en bij dekens aan doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 19:10

WiPaLa schreef:
Mijn paard had dit vorig jaar ook. Heel boos, dreigen om te bijten als ik het deken naar voor trok of goed wou leggen op de borst. Hij heeft dit gekregen tijdens hij een schouderblessure had door een deken die teveel tegen trok.
Dit jaar is die blessure er niet en is het geen probleem meer om het deken goed te leggen.
Aangezien je ergens aangaf dat hij dit bij een ander deken niet doet zou ik denken dat het deken ergens duwt of tegentrekt op de schouders zoals bij de mijne is geweest. Deken zag er overigens goed passend uit maar was het blijkbaar niet

Ik weet niet wat voor deken je hebt maar ik had het door een K entucky deken met die konijnvacht omdat dit tegentrekt

Ik heb nu een deken opgelegd dat een maatje groter is en van zachter materiaal, het is niet volledig weg met dit deken maar wel verbeterd. Bij het ander deken greep hij naar me, bij dit deken kijkt hij wat vies. Ik heb geen Kentucky, zijn allemaal verschillende merken, heb er van aveve, nu heeft hij een QHP aan, heb er ook van Harry's Horse etc...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:37

CalipsoLover schreef:
hwn schreef:
Dan zou ik weer in de richting van die blokkade zoeken, bij maagzweer zou paard vooral op de buikriemen reageren zou ik denken, al kan maagsupplementje op natuurlijke basis nooit kwaad. Heb hier ook eentje die af en toe echt chagrijnig kan zijn bij aanraking van de borststreek of bij deken rechttrekken, heeft me vorige maand nog 4 hechtingen in mijn achterhoofd opgeleverd toen ze met ontblote tanden tegen me aan sprong en ik tegen de muur knalde.

Dat is niet niks. Veel beterschap!

Bedankt! Is al genezen hoor, en het vertrouwen is ook al hersteld. :)

CalipsoLover

Re: Plotse singelnijd en bij dekens aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 19:44

Dierenarts is vandaag geweest, ze vermoed geen maagzweer maar elektrolyten/eiwitten te kort. Ze heeft ook naar zijn nek gekeken.
Ik wacht een bloedonderzoek af, ik kan hem eventueel wel naar de kliniek brengen om een scopie te laten maken, dierenarts raadde dit niet aan maar ook niet af, ze zei dat het interessant kan zijn maar niet noodzakelijk.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:52

Fijn dat je een DA hebt laten komen. Paard geeft een rete duidelijk signaal, dus dan is de dierenarts goed voor een diagnose. Ben benieuwd wat eruit komt.
Toen die van mij zo chaggo werd, DA laten komen, fotos gemaakt en toen bleek ze artrose in dr schoft te hebben. Hiermee had ze last met deken op doen en aansingelen vanwege de druk die dan gevoeld werd.
Sterkte

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 01:35

idylle schreef:
Fijn dat je een DA hebt laten komen. Paard geeft een rete duidelijk signaal, dus dan is de dierenarts goed voor een diagnose. Ben benieuwd wat eruit komt.
Toen die van mij zo chaggo werd, DA laten komen, fotos gemaakt en toen bleek ze artrose in dr schoft te hebben. Hiermee had ze last met deken op doen en aansingelen vanwege de druk die dan gevoeld werd.
Sterkte

Ja, dierenarts vermoed dat hij misschien ook al wat lichte artrose had in zijn nek. Niets té ernstig zei ze, maar met zijn leeftijd kan dit wel al eens vaker voorkomen (2019 wordt paard 16 jaar)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 03:04

Ik weet niet hoe groot je paard is? Maar ik ken iemand die dit ook met dr paard had. Zelf was ze niet groot genoeg om op de schoft te kijken, toen ze eindelijk met een keukentrap er naast is gaan staan bleek de schoft helemaal stuk te zijn en was veroorzaakt doordat de deken te strak op de schoft zat.

Misschien kun je dat dus ook nog uitsluiten, of dat zijn schoft onderhuids misschien wel beurs is.

En wat de dekenroutine betreft, ik heb dat dus eens fout zien gaan. En flink ook. Ik hanteer daaarom ook dat bij de deken op, ik de voorkant, buiksingels, bilkoorden vastmaak en bij afdoen precies andersom. De voorkant gaat altijd als eerste vast en als laatste los.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 07:34

Mijn ruin deed dit ook. Erg op de singel ineens en met deken opdoen. Hij had toch wat last van zn maag. Ik heb een tijdje maagsupport van de paardendrogist gebruikt. Zijn natuurlijke kruiden, en niet duur. Als je miss toch iets in die regio wil proberen is dat zeker een aanrader. Bij mn ruin was het binnen een week weg

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 10:08

Dankjewel voor de tip, ik bel deze middag voor de uitslag van het bloed.
Mijn paard is kleiner dan ik ben, dus kan wel goed naar de schoft kijken en hij heeft geen wondjes of drukplekken... Moet wel zeggen dat het al veel beter is met het dekens aandoen, zet hem ook los in zijn stal (let wel nog op dat ik niet ineens wordt vastgegrepen) maar de laatste week is hij niet echt pissig meer als ik ze gewoon aan doe als hij los staat. Singelnijd heeft hij wel nog.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 10:32

Ik zou zeker het in de nek-kant zoeken. Maagzweer lijkt mij onwaarschijnlijker.
Ik zag rij-fotos waarbij het lijkt alsof hij zijn nek uitstrekt.
Hoe is hij met buigen? Rond en links en rechts?
Lees nu dat de da is geweest, goede keuze!
Anders misschien toch eens de nek op de foto dan weet je iig hoe ver je hem nog kunt belasten..
In elk geval top dat je dit gelijk na laat kijken en dus luistert naar het signaal dta je paard geeft

AMieke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 10:56

Zou het kunnen dat je paard op dit moment de deken gewoon niet prettig vind? De temperatuur is ook wel echt bizar op moment. Dan tegen vriespunt dan 12 graden.
heeft je paard de deken echt nodig?

P.s. Heb nog niet alle reacties gelezen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 11:06

Westernway: Dierenarts heeft zijn nek gechecked, vermoedde dat er eerder iets aan de spieren was dan aan gewrichten of botten, ik kan zijn nek eventueel altijd nog op foto laten zetten maar ze hoopte dat ze ook iets in zijn bloed kon vinden van eiwitten te kort bijvoorbeeld. Als ze in zijn nek duwde bleef er eventjes een holletje achter, moet wel zeggen dat paard extreem gevoelige huid heeft

AMieke: Paard is geschoren, dus helemaal zonder deken is helaas geen optie... maar hij staat niet volledig “ingepakt” aangezien hij het inderdaad snel warm heeft. Hij heeft nu 250 gram op, hij zweet niet onder zijn deken maar heeft het ook niet koud. Als het weer wat kouder wordt leg ik enkel een nekstuk op. Gelukkig woon ik in België en is het weer hier iets “stabieler”

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 14:54

Bloedwaarden waren allemaal goed, ook geen ontstekingswaarden en leverwaarden zijn optimaal. Maar zoals gedacht een lichte calcium te kort, niets extreem maar dit zorgt dus voor zijn hikken en stijfheid... Nu elektrolyten bijgeven die hoog is in calciumwaarden, iemand enig idee welk merk?