Ja het kost alleen zooooo veel tijd! Ik stik ook alles met de hand maar wil als ik hier veel meer mee ga doen ook een naaimachine, dan niet automatisch maar die je met de hand aandraaid zal ook prima zijn.
Ik ben nu bezig met onderleggen van mijn neusriem, maar het begin is er al.
Ik mag binnenkort een halster maken voor een vriendin. Maar die wil ik bij de neus en het kopstuk graag met zacht leer onderleggen, hebben jullie misschien tips hoe ik dat het beste kan doen?
Onderleggen heb ik geen ervaring mee, ik kan je er niet mee helpen.
tjaakje
Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 00:22
Gister de neusriem geverfd, vandaag de gesp op de neusriem vastgenaaid. Ik heb de gesp eerst met zo'n vier steken aan het losse riempje vast gezet. Na vier steken de neusriem "meegenaaid". Hierdoor komt het riempje met de gesp voor de helft los te liggen, waardoor de gesp straks makkelijker vast te maken is.
Lottehorse27
Geplaatst: 03-12-18 19:28
Ziet er goed uit! Gebruik je dan ook een speciale naald ofzo die speciaal voor leer is? Lijkt me dat je erg moeilijk door het leer heenkomt.
Ik maak eerst gaatjes in het leer met een naaitand. Lijkt een beetje op een hooivork die je door het leer heen slaat. Zo komen de gaatjes ook op gelijke afstand van elkaar en recht onder elkaar. Dan naai ik met gewaxed garen met een stompe vrij dikke naald aan beide kanten van het stuk garen. Er zijn volgens mij speciale naalden, maar ik heb gewone stompe naalden gebruikt en die werken prima.
Ik gebuik een els, een soort mini zwaardje met groot bol handvat waarmee je eerst een gaatje maakt (vrij scherp dus dat gaat wel vlot) gewaxed garen erdoor langs beide kanten met een knoop die je zo aantrekt dat hij juist in het midden van het leder valt (dus onzichtbaar) dubbeloverworpen (zadelmakers)steek noemt het. Een stekenprikker met wieltje kan je helpen om de gaatjes alvast mooi aan te geven in welke richting ze schuin moeten staan en welke afstand.
Eender welke manier je gebruikt maak je altijd eerst een gaatje (of een reeks gaatjes in een keer), dan gaan daar stompe naalden door. Draad doe je ook altijd langs 2 kanten. Sommige doen dat met knoop sommige zonder. Ik enkel met omdat als er dan ooit een beschadiging aan het stiksel komt kan het nooit verder dan die steek en de volgende loskomen. Het is ook weinig moeite extra.
Lottehorse27
Geplaatst: 05-12-18 08:30
Heel interessant! Het klinkt allemaal erg moeilijk, haha.
tjaakje
Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 21:46
Hij is af!!! Nee, dat is niet helemaal waar. De keelriem moet nog. Maar vanochtend zat mijn nieuwe bit in de bus, dus ik kon het niet laten om het hoofdstel mee te nemen naar stal en hem met de keelriem van mijn andere hoofdstel te proberen op mijn eigen puber. Zijn koppie is inmiddels zo groot geworden dat hij een grote-paarden-hoofdstel al past. Lees: ik hoop dat hij er niet uit gaat groeien Ik heb voor de verandering mijn camera uit de kast gehaald en een paar fatsoenlijke foto's gemaakt. Het leer is nog erg stug, dus het hoofdstel hangt van nature nog niet helemaal zoals je zou verwachten. Daardoor kreeg ik de tooling van de bakstukken ook niet zo goed op de foto. Ik had als doel om hem eind van de winter af te hebben. Het werkt zo verslavend dat ik hem binnen 1,5 maand af heb gekregen. Dan nu de foto's.
En als laatste nog mijn trotse puber met zijn hoofdstel om
Ik las alles door en dacht je net mee te delen dat ik ging volgen, blijkt dat ie bijna af is! Staat hem echt prachtig, mooi werk geleverd! Ook de betekenis van de stamp op de neusriem is mooi! Je herkent echt wel de zee met de meeuw en de wolk! Echt waar, prachtig vind ik het! Als je nog eens aan de slag gaat, ga je op dit topic verder? Ik volg graag!
Oh ja, hopelijk groeit je puber er inderdaad niet uit
Dank jullie wel! Ik ga zeker nog weer aan de slag. Als hij een passend zadel heeft, wil ik een borsttuig gaan maken. Maar dat duurt nog een jaartje of zoiets. In de tussentijd zal ik vast nog wel andere dingen gaan maken.
_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D
Geplaatst: 11-12-18 23:16
Heel mooi geworden!!! Mag ik vragen wat je hebt gebruikt om het hoofdstel te kleuren? ^^
Dit is Fiebings Pro dye Dark brown. Ik heb bij een ander project de "gewone" verf van Fiebings gebruikt, maar die is veel moeilijker egaal te krijgen zonder dat hij meteen te donker wordt. En de Pro dye is van zichzelf al een stuk watervaster.