Ten einde raad, singelwondjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:52

Als je voor een koordsingel gaat en gene dressuurvorm vindt, kan je deze kopen: https://www.actionridertack.com/Barefoo ... /patch.htm . Die doe je zo dat ze om de gespen zitten en beschermen je paard en jezelf.

En anders heb je deze mohairsingel in dressuurvorm: https://www.thedistancedepot.com/Best_P ... s_s/62.htm.

Ik ben zelf heel erg tevreden over de gewone Wintec-singels, een neopreenvorm waar absoluut geen haren in gaan zitten, glad, heel licht rekbaar over de hele singel, de randen zijn superzacht en ze zijn heel makkelijk met een spons en water ( eventueel wat afwasmiddel) schoon te maken.
https://www.horseshopinternational.nl/z ... ingel.html . Die zijn gewoon in Nederland te bestellen en echt niet duur.

Maar zoals anderen al zeggen: Het lijkt erop dat je singel voor je paard te kort is. Ik snap dat het waarschijnlijk in combinatie met je zadel niet anders kan, maar ik ben er bang voor dat je dit probleem dan toch blijft houden.

Als je geen wedstrijden rijdt kan je de huid ook afharden met kamferspiritus. Dat gebruik je na het rijden en alleen als de wondjes dicht zijn. Dat kan je dagelijks toepassen. Het valt alleen onder de dopingwet, dus als je wel wedstrijden rijdt is dat niet mogelijk. Vroeger werd het ook veel gebruikt bij bedlegerige mensen tegen doorliggen.

Faitherr

Re: Ten einde raad, singelwondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 21:08

Ik had dit ook met mijn haflingermerrie, uiteindelijk was hier ook een neoprene singel de oplossing, maar dat hielp bij jou blijkbaar niet.
Het zou kunnen komen doordat je singel misschien te kort is, maar ik moet zeggen dat ik voor mijn haf ook 50 cm heb hoor.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 21:58

Voor mijn haf heb ik ook 50. Ik heb een tijdje terug een banaansingel van 60cm gehaald en die is echt te lang. Bij beide kanten op het hoogste gaatje en dan zit ie nog niet strak genoeg.

Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst van de koordsingel. Laat je ons weten hoe die bevalt?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 00:28

Koordsingel en zo lang mogelijk zodat de gespen helemaal boven aan je singelstoten zitten.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 05:41

Hier ook een met wondjes, de (nieuwe) singel was voor hem te breed en te dik.

Nu weer terug naar de smalle en dunne Harry's Horse E-motion en alles is weer goed. +:)+

Nog n goedkope oplossing ook, ze zijn ca 25 euro :)

En wat hier vaker genoemd wordt, neem de juiste lengte, de singel moet na aansingelen net onder je dekje uit komen.

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 08:38

Talk, als in baby poeder. Mijn ervaring is dat de paarden zweten bij de singel, waardoor het gaat schuren. Zo ontstaan er singelwondjes. De talk vermindert het schuren.

Dus gewoon voor het rijden de “probleemplekken” flink bedekken met talk. Je kan er eigenlijk niet te veel op doen. Ook zou ik na het rijden de plekjes insmeren met Sudocrem, zodat het heelt. :)

Natuurlijk is een passende singel stap 1, maar daar kan ik bij jou natuurlijk niet over oordelen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 09:08

Shanna schreef:
Ik ga met de rest mee dat 50cm voor een tinker wel erg kort lijkt. Mijn shetlander van 90 cm heeft al een 40/ 45 cm singeltje bij lange singelstoten, ik vermoed dan ook dat je in lengte van de singel al een hoop kan winnen.
Heb je een foto van je singel op je paard?

Valt wel mee hoe kort dat is. Hier heeft alles 55 a 60 cm en ik heb grote tinkers.
Als ts een tinkertje van in dr 1.40 heeft kan 50 cm prima kloppen.

Hier ook veel last van singelwondjes.
Komt 9 van de 10 keer wanneer ze veel zijn afgevallen. Dan hebben ze huid over en dat gaat rollen voor de singel.
Drama, heb de oplossing ook nog biet echt gevonden. Het gaat nu redelijk met een bontje eronder en een dikke klodder sudocreme.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:16

Ik baal heel erg, hier ook een doorgereden plekje. Singel is niet te kort, komt na aansingelen tot net onder het dekje. Als ze vierkant staat past er een hand tussen haar voorbeen en de singel, maar zodra ze loopt voel ik dat het bot bij haar oksel over de singel schuurt. Dit is de eerste keer dat ze er een wond aan over heeft gehouden, ik heb alle tips hier al gelezen maar weet nog steeds niet waar ik moet beginnen. De singel was schoon, heeft een uitsparing en is niet te kort.. Ik ben aan het kijken naar een wollen singel maar ik ben bang dat het 'okselbot' daar dan nog steeds over heen zal schuren..

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 07:46

Wat ik zo kan zien is het synthetisch materiaal, klopt dat? Dan zou ik eens echt leer proberen, en dan een anatomische variant.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 08:04

Eight, het lijkt op het materiaal waar mijn Wintec singels van gemaakt zijn met die kleine blokjes zeg maar in het middendeel van jouw singel. Maar Wintec heeft dat materiaal rondom en de naad naar binnen gewerkt midden onder de buik zitten. Daardoor zijn de randen heel zacht. Mijn vorige paard kreeg al schuurplekjes van een schabrakje met een verdikking langs de rand van het schabrak en die kon dus ook niet tegen zo'n singel. Maar van die Wintec had ze ook op langere afstanden met endurancewedstrijden geen last. Die liep trouwens ook zo ruim dat ze met haar elleboog tegen de singel aankwam.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 08:12

Zou sudocreme bij een geschikte singel juist niet eerder voor extra wrijving kunnen zorgen? Ik zou denken dat de huid daardoor misschien af en toe een stukje meer beweegt waar dat zonder crème niet zou gebeuren.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:22

Maar dan zit er wel een beschermlaag tussen wat verwonding zou moeten voorkomen

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 20:55

Ik heb echt 50 nodig, een langere is te lang met aansingelen.

Heb vandaag met mijn kieffer neopreen singel gereden (klein rustig uurtje) en ondanks veel haar verliefd niks open maar wel toch wat schuren.

Ook schoof het zadel met deze singel enorm

Ik zit er aan te denken om een veelzijdigheid zadel te kopen met een koordsingel..

Maar wil mijn zadel niet kwijt deze is zo fijn.. Heb een hildalgo spaans boomloos zadel

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:15

xTesske schreef:
Maar wil mijn zadel niet kwijt deze is zo fijn.. Heb een hildalgo spaans boomloos zadel

Zouden daar korte singelstoten aan kunnen, dan kun je een koordsingel gebruiken

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:23

Je kan eens kijken of het mogelijk is om de singelstoten ophanging te laten veranderen. Wat ik zo zie op plaatjes van dat zadel zit die singelophanging of erg ver naar voren of erg ver uit elkaar. Het kan zijn dat die plaatjes vertekenen hoor, maar misschien kan je daar nog iets mee.

Ik weet niet of een veelzijdigheidszadel wel een oplossing voor je is hoor als je zo'n zadel gewend bent als wat je nu hebt.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:36

Bij mijn paard hielp het om in de rui periode een beetje shine spray op de plek te spuiten. Dit deed ik uiteraard pas zodra het weer een beetje heel was (niet in een open wond shine spray spuiten =P). Dat maakte de haren dusdanig glad dat de singel niet meer voor schuren zorgde. Toen de haren weer "goed" waren kon ik ermee stoppen.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:50

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de singel die ik heb en omschreef. Heb hem ook eens bij een ander paard geprobeerd met wondjes en die had ook geen last bij deze singel. Dus 2 paarden hebben er baat bij

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:55

Ik heb destijds bij de firma Daalemans een singel met een uitsparing op maat laten maken. Dat was toen voor mijn paard de oplossing. Had ook al van alles geprobeerd.

Rosa1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 17:41

Mijn paard heeft hetzelfde probleem en ik heb de oplossing gevonden in een elastische singel van eric le tixerant.
Deze singel gebruik ik al jaren en is de ENIGE singel waar mijn paard GEEN wondjes van krijgt.
Allerlei andere singels geprobeerd, van FRA tot ergonomische, evenals allerlei bontjes.
Nadeel van deze singel is dat ie 189 euro kost en beperkt verkrijgbaar is.
Maar paard krijgt gegarandeerd geen wondjes!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:11

Mag ik dit topic even omhoog schoppen, zonde om een nieuwe te openen

Voor het paard dat ik rij ben ik op zoek naar een goede VZH singel, geen koordsingels. Ik ben me rot aan het zoeken naar singel bontjes voor om een vzh singel of een vzh singel gevoerd met bont maar kan helaas maar weinig vinden...

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:23

Maureen_M schreef:

Voor het paard dat ik rij ben ik op zoek naar een goede VZH singel, geen koordsingels. Ik ben me rot aan het zoeken naar singel bontjes voor om een vzh singel of een vzh singel gevoerd met bont maar kan helaas maar weinig vinden...

Horze verkoopt een singel met bont: https://www.horze.nl/singels/horze-harl ... gJtRfD_BwE

https://www.hetgareel.nl/mattes-singel- ... model.html

Deze is alleen geen echt bont: https://www.hetgareel.nl/kentucky-horse ... l-wol.html

Ook losse hoezen: https://www.horze.nl/singels/horze-harl ... l?color=BL

https://hypostore.nl/lemieux-singelbont ... BwE#528=25
Laatst bijgewerkt door Kidde op 10-02-19 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:28

Kidde schreef:
Maureen_M schreef:

Horze verkoopt een singel met bont: https://www.horze.nl/singels/horze-harl ... gJtRfD_BwE

Bedankt! heeft iemand ervaringen met deze? zie namelijk geen reviews

Daarnaast ben ik wat sceptisch over het bestellen bij Horze na het lezen van hele slechte ervaringen...

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:33

Ik heb zelf verder geen ervaring met deze singel. Ik heb er hierboven nog wat meer neergezet trouwens. Met Horze zelf heb ik qua levering wel goede ervaringen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:36

Super! dat is nog eens fijn :j

Die Mattes spreekt me aan! hopen dat we die op Equitana ergens kunnen vinden.