Welk zadel helpt doorzitten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Re: Welk zadel helpt doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:01

Ik ben overgegaan op een MSFC, geen mega wrongen, geen extreem diepe zit (Ambrosius). Mijn friese merrie heeft een bak beweging waar je u tegen zegt, compleet stilzitten zal het nooit worden, maar ik heb niet meer het gevoel dat ik eraf donder ;-). Daarnaast valt er echt een hoop winst te halen met een correcte manier van gaan, ik moet dat ruggebruik echt 200% op orde hebben wil ik kunnen blijven zitten. Dan neemt zij mij mee, in plaats van dat ik het zelf moet doen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 12:07

Uiteraard moet ze correct lopen. Maar het is een beetje kip/ei verhaal, want hoe kan ik haar correct laten lopen als ik zelf niet correct blijf zitten. Lichtrijdend wil het allemaal wel.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:12

Utixo schreef:
Uiteraard moet ze correct lopen. Maar het is een beetje kip/ei verhaal, want hoe kan ik haar correct laten lopen als ik zelf niet correct blijf zitten. Lichtrijdend wil het allemaal wel.

Kleine stukjes blijven meepakken. En eerlijk, ik dacht ook dat ze fijn liep, maar nu kom ik er steeds meer achter wat voor haar de beste manier is. Kortom, niet opgeven, maar blijf eraan werken. Als je les hebt, neem ook eens les bij een ander of rijd eens mee in een clinic, verbreed je horizon!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:15

Albion (volgens mij SLK) met flinke wrongen en een diepe zit. Voor mij zit dat zelfs heerlijk op paarden die graag kameel spelen _O-

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:34

Ik heb met een van mijn vorige paarden allerlei zadelellende gehad door een rugblessure. Bij haar was een bezoekje aan de zadelmaker ook niet zinvol, omdat ik langere tijd moest rijden met een zadel om er echt een goede mening over te kunnen vormen. Herman van Country Mill heeft mij toen fantastisch geholpen. Ik heb 10 maanden lang tal van zadels tijdelijk op proef gehad en soms zelfs 4 verschillende tegelijk, zodat ik dagelijks een ander zadel kon pakken. Pas na die 10 maanden kon ik met een gerust hart tot aankoop overgaan. Dit hele proces is zo waardevol voor me geweest, ik had er graag een klap geld voor over gehad, maar Herman heeft niets in rekening gebracht, behalve de aanschaf van het zadel waar ik uiteindelijk voor kooss.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 12:42

Zoiets klinkt goed Plukje, ze zitten hier wel een eind vandaan, maar heb er wel wat ritjes voor over. Princesj, ik les 2 tot 3 x per week. Ik ben absoluut tevreden over mijn instructrice, clinics rij ik zo nu en dan. De moeite met clinics is dat het vaak gelijk wedstrijdgericht is, terwijl we met de les iedere les opnieuw eerst controleren of de basis correct is, voor we verder gaan. Het kan zomaar gebeuren dat we een les lang alleen maar bezig zijn met wat basisdingen.

S_en_Z, dat soort tips bedoel ik, dank je :Y)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:45

En als je nou een heel klein beetje blijft staan? Zo weinig dat het niet te zien is, misschien "zit" dat makkelijker uit

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 12:46

Al geprobeerd, hou ik niet vol :=

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:02

Utixo schreef:

Ik denk niet dat dit een kip/ei verhaal is. Je kunt haar in het lichtrijden correct laten lopen en dat meenemen wanneer je gaat doorzitten. Als je zelf dan helemaal verstrakt, blijft het natuurlijk niet lang goed gaan, maar je start je doorzitten op een correcte manier. Die stukjes kun je dan inderdaad uitbouwen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:11

Bowo schreef:
Utixo schreef:

Ik denk niet dat dit een kip/ei verhaal is. Je kunt haar in het lichtrijden correct laten lopen en dat meenemen wanneer je gaat doorzitten. Als je zelf dan helemaal verstrakt, blijft het natuurlijk niet lang goed gaan, maar je start je doorzitten op een correcte manier. Die stukjes kun je dan inderdaad uitbouwen.

Een hele leerzame en doeltreffende post.

Een paard kan nog zo goed door het lichaam lopen.
Maar als de ruiter geen onafhankelijke onstpannen zit heeft. Dan zit de ruiter als een krant en dan kan je ook niet doorzitten.

Idd, kleine stukjes, opbouwen naar meer.

Wees blij met het kleine, dan leer je het grote ook waarderen.

En als je paard onstpant, en jij kan niet zitten, dan maak jij ook storing naar je paard, waardoor je paard dus niet meer lekker door het lichaam heen loopt waardoor jij al helemaal niet meer kan zitten.

Werk aan beiden, ipv een zadel ;)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 13:20

Uiteraard zijn we bezig met steeds kleine stukjes doorzitten. Dit gaat prima. Zit nog steeds niet heerlijk, maar omdat ik na enkele passen weer kan gaan lichtrijden is het vol te houden.

Er is niets mis mee om te kijken of er een zadel is waardoor het makkelijker wordt. Echt niet. Ik ben geen topruiter, zal dit ook nooit worden. Maar ik kan echt wel een flink stukje sturen en voelen. Het zou prettig zijn als er gewoon geloofd wordt dat mijn paard niet fijn zit, in plaats van aannames.
Ik had geen zin om de bloedvoering te noemen, maar ik krijg ondertussen toch Het gevoel dat ik verdorie mijn eigen rijden moet gaan verdedigen.
Het is een Tuschinski x 00Seven, mensen die eerder op een Tuschinski hebben gereden zullen dondersgoed begrijpen wat ik bedoel met dat het een prinses is, en dat het gevoelige merrie is. Hoe beter en stiller ik kan zitten, hoe meer dat ten goede komt in ons rijden. En als een zadel daarbij kan helpen, dan is dat heel erg prettig.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:23

Kijk ook even naar de beugelophanging. Met de beugelriem te ver naar voren kan je niet meer recht boven je voet zitten. En die (of eigenlijk je enkel) moet de schokken opvangen. Ga dan ook niet met te lange beugels rijden en kies een zadel waar je je knie nog iets in buigt. Te 'recht' en je komt bijna te 'staan' in je zadel.

Er zijn ook mensen die baat hadden bij flexbeugels of GPG. Maar mij hielp het niet. Bredere beugels wel, dus met meer oppervlak onder de bal van je voet.

Verder is het toch ook heel persoonlijk. En sommige paarden zitten gewoon kalote. Lekker veel lichtrijden, en niet gaan jagen maar wel weer galopwerk want daar kan je prachtig schakelen zonder zitprobleem.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 13:30

Beugelophanging is inderdaad een goede. Ik zit sowieso niet te lang, omdat ik daar echt niet lekker vind rijden, maar zodra deze te ver naar voren zit voel ik dit gelijk.

Ik rij inderdaad met flexbeugels, de GPG's gingen op een gegeven moment heel erg piepen, ook met oliën. Toen besloten dat ik dat niets vond.

Zou ik nou op geen enkel paard kunnen doorzitten, zocht ik het echt wel in een andere hoek. Maar het is echt en vooral bij deze merrie. In de training pak ik maar kleine stukjes mee, galloperen doen we veel, ze heeft een prettige galop en wordt er erg fijn van. Maar in de proef moeten we toch echt zitten. Ze is verder prima voor elkaar, niet starten gaat het probleem niet oplossen.
Buiten dat is het fijn om haar in een ritme te houden qua andere locaties, anders zijn we de eerste paar keer weer alleen bezig om rond te komen. En nee, dan kan ik sowieso niet zitten.

Ik snap de goedbedoelde adviezen allemaal wel, maar ze zit, zoals je zo mooi zegt, gewoon echt kalote.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:35

ik weet niet of het al genoemd is maar Kentaur heeft ook zadels met een fijne zit en zweetblad, deze heeft mij erg goed geholpen bij mijn paard van 1,85 met moeilijke rug en grote bewegingen! ik had de Kentaur Electra

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:44

Proefje is hooguit 8 minuten afzien O:)

Als jij niet kan zitten heeft dat ook weerslag op je paard. Maar toch, de mijne was op den duur 20 en zat nog steeds niet lekker. Ik ben in het gewone rijden echt niet meer gaan doorzitten dan hoognodig.

Je hebt tegenwoordig toch die rubber ballen voor onder je kont. Dat veert misschien wel lekker haha!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 08:35

Even een update, gister de MFSC geprobeerd. Bescheiden wrongen en een bescheiden zit. Dit zadel past qua bouw prima bij mij en het paard, het doorzitten ging 80% beter, en de oefeningen ook.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 11:22

Welk model heb je gekozen? En door wie heb je hem aan laten meten? Ik ken maar weinig zadelmakers namelijk die dit merk verkopen!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 20:42

Geen idee welk model het is, dit zadel is tweedehands aangekocht voor de merrie van mijn moeder. Voorlopig doen we dus even zadeldelen, zo kan ik op mijn gemak testen of het fijn blijft, of wat ik nog mis.