Dekjes wassen. Mag niet meer thuis.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:56

Brainless schreef:
Wassen kost gelukkig geen 7,50 per keer hoor.
Dan zou ik ondertussen failliet zijn :+

nee dat is dan in het slechtste geval dat je ze ergens binnen brengt, ik was ze ook gewoon thuis dus kost iets van een 10 euro per maand ofzo denk ik, geen idee haha

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:58

Ik maak een wasdag zeg maar, spaar alle dekjes op.
Gaan 2-3 dekjes in de machine en draai dan wel 3-4 wasjes, daarna spoel ik de machine op 90 graden en sop um uit met hygiënische doekjes.
Gooi er daarna handdoeken in op 90 graden met extra spoelen en klaar.

Maar na elke keer dekje gebruiken afborstelen en drogen wasdag heb ik dan ook eens in 2 maanden

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:59

Wassen kost ook geen 5 euro per keer.
Ik heb ca 2x per dag een was, dan zou ik 300 Euro in de maand kwijt zijn aan alleen wassen.
Dat ben ik nog geeneens kwijt aan mijn hele energierekening (g/w/e).
En dan gooi ik zelfs nog alles in de droger....

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:12

Brainless schreef:
Ik heb ca 2x per dag een was, dan zou ik 300 Euro in de maand kwijt zijn aan alleen wassen.

ja haha oke whatever :') ik heb er geen idee van hoeveel het kost zoals ik al zei

Anoniem

Re: Dekjes wassen. Mag niet meer thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 16:39

Dit is toch het ultieme excuus om zoveel mogelijk dekjes aan te schaffen?
Als je er een stuk of 40 hebt, zoals vele, hoef je je om wassen geen zorgen te maken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 16:59

Nielojram schreef:
Dit is toch het ultieme excuus om zoveel mogelijk dekjes aan te schaffen?
Als je er een stuk of 40 hebt, zoals velen, hoef je je om wassen geen zorgen te maken.

Euh :=

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:10

https://www.dochorse.nl/horsewear-wash-bag.html

Meest makkelijke oplossing, de was zak. Ik heb dan de grote versie, en nee de haren gaan niet door de was zak heen. Ik gebruik hem voor zweetdekens dekjes en ik heb er ook al een keer borstels in gewassen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 23:48

Ik gebruik voor beenbeschermers enz gewoon zo'n kussenhoes van 2 euro vd Action. Werkt net zo goed als zo'n dure waszak.

Maar zo'n jumbo maat is misschien wel een keer handig voor dekens en dekjes.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 00:10

Ik weet ook niet of ze het op stal leuk gaan vinden als jij wekelijks je dekjes gaat wassen. Of dat nou in een wasmachine, onder de tuinslang of met een hogedrukspuit is. Dat kost best wat water en stroom.
Als jij elke week je dekjes wilt wassen, dat kan, maar moet je daar ook zelf de kosten voor dragen lijkt mij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 00:15

Je hebt klitteband balletjes die je bij de was in doet en die trekken nog alle laatste haartjes aan dan. Hoeveel kg is jullie wasmachine? Ik zou wat meer opsparen en minder vaak wassen dan. Misschien als je afspreekt dat je eens per maand wast in een zak en met die balletjes dat het wel weer mag?

Ik heb de honden kleden ook veel haren in de wasmachine. Maar is ook een kwestie van je wasmachine goed schoonhouden. Filter schoon, even een keer heet laten draaien met vaatwas blokje etc.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 07:44

Brainless schreef:

Dat kost het wel in zo'n grote industriële machine bij tankstations

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:14

Wat, 40 dekjes :=

Wij zuigen de dekjes gewoon schoon met de stofzuiger en daarna gelijk de machine in, per 2. Wel extra spoelen gebruiken. Ik heb ze altijd in de normale wasmachine en heb nog nooit problemen ermee gehad. Maar ik snap de moeder van ts ook wel. Is ze met de vamoosh of zo'n waszak ook niet over te halen?

Manioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:10

Ik waste ze vroeger stiekem thuis als mijn vriend er niet was. Die doet toch nooit de was dus dat merkt hij niet haha. Ik gebruikte dan wel eens een oude dekenhoes om er omheen te doen met een dikke knoop. Gelukkig hebben we nu een wasmachine op stal!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:30

Op mijn oude stal hadden ze een wasmachine staan bij de poetsplaats. Misschien is er bij jullie ook wel plek? Als je dan aanbied om hem zelf te betalen en dat de staleigenaar er ook gebruik van mag maken?

Ik heb thuis een 2e wasmachine in de schuur, speciaal voor de paardenwas.
Dekens, dekjes enz gaan daar in.
En sporadisch een vieze was uit de garage, na het sleutelen aan de auto.

Door daarna op 90 graden te draaien, reinig je wel mooi je trommel en zo.
Maar je wilt niet weten wat wij met enige regelmaat uit het filter plukken van dat ding, te ranzig bijna!
Om die reden wil ik dus geen paardenwas in mijn goede machine.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:38

Ik heb er ook een (nauwelijks gebruikte) wasmachine bijgekocht speciaal voor dekjes en dekens. Dat is altijd nog goedkoper dan elke week wassen bij een tankstation.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:45

Snap je moeder wel hoor.

Ik zou zeggen, grote cementton kopen en met de handwas doen. Kost niets tot weinig.

Hier gaat gewoon alles wel de wasmachine in, maar ik was ze echt niet elke week. (in de winter al helemaal niet en in de zomer zijn ze vaak zo nat van het zweet dat ik ze meteen uitspoel onder de kraan en dan laat drogen en ik rij dan met zadelvormige dunne katoenen shabrakken, dat is voor het paard veel comfortabeler en die heb je zo uitgesopt)
Als paardenwas gedaan is hondenkleedjes wassen en rest van rare haren spul dan machine spoelen op 90 graden etc. en dan weer gewoon de gewone was, ik spaar dus wel altijd wat op zodat ik aantal wasjes paard/dier achter elkaar kan doen.

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 12:59

Super bedankt voor de vele reacties!
Ik snap m’n moeder ook en neem dr niks kwalijk. Nu op zoek naar n nieuwe oplossing. Ik heb niet veel dekjes en rijd wel dagelijks 2a 3 paarden dus ze worden vrij snel krokant zeg maar :’)

Ik sta particulier zonder mogelijkheid voor n wasmachine. En ik ga niet elke keer naar een wasserette of wasmachine. Dat kost me teveel.

Wat ik ga proberen is handwassen, of met de tuinslang/hogedruk schoon houden.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:07

Ik heb ook een 2e machine gekocht , enkel voor de was van de dieren , ik was tegen een kleine vergoeding ook de dekjes van een vriendin, die brengt ze af en toe langs

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:25

Kijk eens naar die klitteband balletjes. Als je dan net even wat meer dekjes op spaart en laat zien dat de haren in dat balletje gaan zitten, kan het misschien wel weer. Als jij daarna de wasmachine netjes houdt ook....

Een 2e wasmachine kan bijv gewoon in de schuur. Afvoerslang leg je naar een put, dus is geen echte aansluiting voor nodig.

Ik doe alles met een hoge druk en gebruik geen wasmiddel. Heb western pads, dus was die sws niet, want zijn vilt. Maar dekens bijv, doe ik de dunne of vliegendekens in wasmachine en de dikkere deed ik altijd met hoge druk. Haren er wel eerst uit.
Met hondenspullen zelfde problemen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:42

superpony schreef:
Kijk eens naar die klitteband balletjes. Als je dan net even wat meer dekjes op spaart en laat zien dat de haren in dat balletje gaan zitten, kan het misschien wel weer. Als jij daarna de wasmachine netjes houdt ook....

Een 2e wasmachine kan bijv gewoon in de schuur. Afvoerslang leg je naar een put, dus is geen echte aansluiting voor nodig.

Ik doe alles met een hoge druk en gebruik geen wasmiddel. Heb western pads, dus was die sws niet, want zijn vilt. Maar dekens bijv, doe ik de dunne of vliegendekens in wasmachine en de dikkere deed ik altijd met hoge druk. Haren er wel eerst uit.
Met hondenspullen zelfde problemen.

Dat mag dus niet.. in de put... :+ }> die is bedoeld voor schoon hemelwater niet voor sop water.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:58

Nee, is zo, maar zolang mensen ook hun auto op straat wassen.......Ik doe het overigens zelf niet. Maar je hebt gelijk. Beter van niet. Hang hem in een ton of vat en leeg hem in de wc of douche.

Op een vorige stal stond er eentje en lieten ze slang gewoon op de grond eindigen en liep alles de grond in, terwijl ze grondwater aan paarden geven. Nu zal de verhouding klein zijn, maar slim is inderdaad anders.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:23

Ik was mijn dekjes met de hand zowel de goedkopere(fouganza) als dure dekjes zoals HV-polo.
Ik was ze altijd met wasmiddel en azijn en vervolgens Hang ik de dekjes buiten op een wasrek op.
Na 2/3 dagen zijn ze droog

InloveMint

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:11

gewoon lekker met de tuinslang erop! Eerst afborstelen voor de haren, vervolgens natspuiten en inschrobben met wat wasmiddel. Ik ben echt te lui om elke keer mijn dekjes naar een wasserette/machine te brengen!

Lathira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 19:44

Hier hebben we een extra wasmachine voor alle paarden en honden spullen, maar dat is natuurlijk niet voor iedereen een optie.:P Je zou aan stalgenoten kunnen vragen of iemand zo aardig wil zijn om je dekjes mee te wassen, of lekker ouderwets... met de hand wassen!