Korte rug, lange schoft?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miran

Re: Korte rug, lange schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:52

Ik heb zelf een Haf met extreem korte rug, en ben goed geholpen door Ninon Schutte. Het passen met kale boom vond ik erg fijn, en uiteindelijk is alles gemaakt op ons als combi.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 12:41

Maik79: de ts heeft een paard waar max 44 cm draagvlak van kussens op past, daar passen alleen maar minder conventionele merken op. De conventionele merken als, waarschijnlijk ook, Anatomica, gaan al snel richting de 50 cm en vaak ook nog erover heen. Dat ligt bij onze paarden zo ongeveer op het kruis. Onze paarden ( lees d en e-pony's) hebben eigenlijk een pony ruggetje en daar is de markt klein voor: veel is veel te lang, veel te smal in boommaat en met een veel te breed kussenkanaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 12:51

dianaw33 schreef:
Maik79: de ts heeft een paard waar max 44 cm draagvlak van kussens op past, daar passen alleen maar minder conventionele merken op.

De lengte is inderdaad het allerbelangrijkst omdat hij direct na de laatste rib spierbulten heeft liggen waar geen druk op mag komen. Daarna komen pas alle andere eisen en die zijn ook allemaal essentieel, maar de zadellengte is wel echt de belangrijkste.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 13:00

Ik wil je niet ontmoedigen maar ook de breedte van een kussenkanaal is echt mega- belangrijk. Die van mij exploderen van te breed: dat gaat achter heen en weer schuiven. Buiten dat, je kunt er spierschade van krijgen omdat het zadel dan op de verkeerde plek draagt. Je moet wel degelijk de breedte van de ruggengraat opmeten en daar een bijpassend kanaaltje bij zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 13:06

Klopt, de rest is ook essentieel zoals ik al schreef, dus je ontmoedigt me niet. ;)
De lengte is alleen bij het uitzoeken echt het eerste waar we naar moeten kijken omdat we in dat opzicht geen enkele speling hebben.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 13:15

Wat de pasvorm aan gaat, heb ik met mijn kruising PRE gemerkt dat ik toch het beste bij de barokke-paardenzadels kan blijven. Ik heb diverse Engelse en Duitse zadels gehad, maar die waren het nooit helemaal, en ook de zadelpassers van die merken wisten zich geen raad met mijn paardje, maakten eigenlijk achteraf gezien de ene blunder na de andere. In Spanje en Portugal zijn er blijkbaar meer zoals de mijne. Die ontdekking luchtte enorm op, zowel mijn paard als mij. :D

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 15:11

Nog even een brainfart - ik weet dat je specifiek om boomzadels vraagt, maar: eventueel een recado? Kort, flexibel, goed aanpasbaar. Stuk goedkoper dan sommige andere opties. :) De originele recados met rietvulling vormen zich heel goed naar de rug. Criollos hebben vaak ook atypische ruggetjes. Ik heb sowieso nog niet veel paarden gezien die niet goed liepen onder recado. Enige issue is de singelplek, die ligt bij deze zadels ver naar voren, maar bij jouw paard blijkbaar ook dus dat komt dan goed uit. :+

Enige nadeel is dat je zelf qua houding veel discipline moet hebben omdat ze extreem uitnodigen tot stoelzit.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 15:20

Ik heb zelf ook een merrie met een lastige rug. Vrij hoge schoft en weke, korte rug en ben heel blij met mijn zadel van Ninon Schutte. Wellicht is dit ook een optie voor jou :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 15:34

Bedoel je dit type recado-opbouw?
Afbeelding

Van wat ik van recado zadels weet hebben die weinig schofthoogte, maar welft gewoon het hele zadel over de schoft mee omhoog zoals op deze foto en dat lijkt me niet geschikt voor mijn paard, al was het maar omdat de meeste barebackpads dat ook nabootsen en daarin ook falen. Die rusten allemaal heel hoog tegen de schoft aan en glijden dus allemaal tot op zijn bekken. We hebben iets nodig dat niet hoog op de schoft leunt maar lager op de schouders, want alleen daar is hij enigzins recht en blijft iets liggen zonder naar achteren te schuiven.

Bovendien zie ik recado zadels altijd met een dikke toren aan dekens eronder gebruikt worden en dat kan niet met de hoog liggende wervelkolom onder die achterste helft van het zadel, die trekken daar dan strak overheen. Dat was ook het probleem met (bijna) alle boomloze zadels en barebackpads; niet voldoende ruggengraatvrijheid aan de achterkant geeft irritatie bij hem, dus zelfs al zou je recadozadels met een hele hoge schoftvrijheid hebben dan nog zijn ze voor de rest van de wervelkolom. Natuurlijk zou je met shims aan de voorkant kunnen werken en inlages in dekjes aan de achterkant plus op de rugnaad opengesneden dekjes, maar dat hebben we bij de boomloze zadels ook allemaal al geprobeerd en dat werkte niet. Bij dit type zadel zie ik helaas alle elementen die ervoor zorgden dat boomloze zadels/barebackpads ook niet werkten, dus die sla ik maar meteen over. Wel jammer, want het zijn erg mooie zadels.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 15:44

Jammer dat vergelijkbare constructies niet werken. Dat voorbeeld dat je laat zien is een bastos zadel, dat is de meest veelvoorkomende variant (en de goedkoopste). Er zijn echter nog twee andere modellen, waarvan er 1 wel schoftvrijheid biedt. Volgens mij heet dat model arreio of iets dergelijks, als je op recado arreio zoekt zie je wel voorbeelden. Ik heb deze dingen een aantal keer op de Duitse ebay te koop gezien, heel eerlijk gezegd weet ik niet of er makkelijk aan te komen is. Maar goed, de stapel kleedjes eronder blijven een ding aangezien die natuurlijk samen met het bovendeel het zadel vormen. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 17:02

Tja als ik bepaalde dingen lees moet ik toch reageren hoor :=
Je vroeg je vast al af waar ik bleef :P

Er zijn altijd zaken vatbaar voor verbetering maar hier worden dingen genoemd die ik als Barefoot-kenner echt niet helemaal kan plaatsen en die ik wel even benoemd wil hebben voordat er onwaarheden verspreid worden, negeer het maar als je er in het topic niks aan hebt maar dan staat het er tenminste in voor als iemand het later nog eens tegenkomt en dingen gaat denken die niet helemaal kloppen ;)

xyzutu2 schreef:
Sharkfin schoft is inderdaad wel een goede benaming. :D
Bij Barefoot heeft hij qua maat een Medium pommel en die komt ook wel over de schoft heen (we hebben ook de Barefoot longeersingel met dezelfde pommel), maar het grote nadeel aan Barefoot zadels is dat die geen enkele ruggengraatvrijheid hebben achter de schoft,

De Barefoots hebben al 10 jaar ingebouwde dunne kussentjes waardoor het zadel zelf een (ondiepe) ruggengraatvrijheid biedt, dus enige ruimte voor schoft en ruggengraat en dat is toch echt iets anders dan "geen enkele ruggengraatvrijheid" :)

Afbeelding

Citaat:
daarvoor moet je een pad eronder gebruiken

Zadel en pad zijn horen bij elkaar, dat klopt :) Er is expres voor gekozen om de zadelkussens van een conventioneel zadel, te verdelen over zadel en pad zodat het dempende vermogen blijft, maar de flexibiliteit en aanpasbaarheid toeneemt. Dat is dus een hele bewuste (en slimme!) keuze geweest :)

Citaat:
en alle Barefoot pads hebben heel erg gek (ik zou bijna zeggen dom? ;)) een voelbare rugnaad aan de onderkant.

Een voelbare rugnaad.... :? Je hebt bij een anatomisch gevormde pad vanwege de ronding voor de schoft natuurlijk altijd te maken met 2 helften stof die aan elkaar vastgemaakt moeten worden in het midden. Maar dat is bij de Barefoot-pads gewoon heel netjes gedaan, de uiteindes zijn omhoog weggewerkt en onderaan de pad zie je natuurlijk wel stikseltjes zitten maar er zit geen verdikking ofzo :? Ben wel benieuwd wat je met deze bewering nu eigenlijk bedoelt :)

Afbeelding

En dan ook deze reactie:

elbony schreef:
Inderdaad heeft Barefoot wel een beetje zitten slapen met bepaalde dingen, en Grandeur ook met hun pads. [knip] En de cantel was recht van onderen ;-/, daarom dus 2 neopreen voetjes eronder om daar ook de ruggewervels ruimte te geven.

Volgens mij heeft Barefoot nooit cantles gehad die recht van onderen waren, was het geen zadel van een ander merk? Ik heb onlangs nog 1 van de eerste cantles onderin een oude doos gevonden. Dit was nog een lage cantle van fiberglas en ik meen dat ze die alleen maar de eerste 3 jaar ofzo gebruikt hebben waarna ze over zijn gestapt op het huidige model hogere cantle. Zowel die oude lage cantle als de huidige hogere hebben gewoon een hapje er uit zodat er niks op de ruggenwervels duwt als een ruiter om 1 of andere reden teveel op de cantle komt te zitten :)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:37

Heel voorspelbaar inderdaad. 8-)
Om dan van mijn kant weer even wat zogenaamde 'onwaarheden' te nuanceren: ;)

In zadelland is de traditionele definitie van het woord kamer of ruggengraatvrijheid de vrije hoogte en breedte die het paard rondom de ruggengraat heeft. Bij een paard met een wat hoger liggende ruggengraat ligt die ruggengraat tussen de inlages en geeft Barefoot volgens die definitie geen ruggengraatvrijheid, stomweg omdat de ruggengraat niet vrij ligt.
Dat is echter alleen nog maar de hoogte. In traditionele zadelland heeft de ruggengraatvrijheid ook een breedte, en die is gemiddeld 6 cm. Bij Barefoot pads liggen de inlages ook 6cm van elkaar, maar doordat de rugnaad van de pad halverwege de hoogte van die inlages hangt, ligt de stof aan de zijkanten al wel binnen die 6cm tegen de ruggengraat aan, zelfs als de paar cm daartussenin wel degelijk zweven. Boomzadels en Ghosts, Trekkers, Startrekks en andere merken hebben ervoor gekozen om echte kussens te gebruiken die het paard precies de breedte en hoogte qua ruggengraat geven die hij nodig heeft. Helaas moet je vervolgens sommige merken alsnog met pads eronder gebruiken waardoor de echte ruggengraatvrijheid volgens de definitie hierboven weer verdwijnt, en dat vind ik erg jammer, zeker ook omdat dan onzichtbaar is wat er precies met de ruimte rondom de ruggengraat gebeurt als je erop zit, terwijl je bij een zadel met kussens heel precies kunt zien of die naar binnen toe uitzakken of bijvoorbeeld onder de ruiter teveel indeuken waardoor je dan ook actie kunt ondernemen. In boomloze pads-land hebt je alleen de zogenaamde halstertouwtest: als je een halstertouw dat onder druk 2cm hoog is 3 cm breed onder je zadel door kunt trekken terwijl je op het zadel zit dan heeft je paard 'ruggengraatvrijheid'. Tja. Dat vind ik dan wel een erg losjes gebruik van de definitie ruggengraatvrijheid.

Natuurlijk kan je redeneren 'maar Barefoot heeft óók ruggengraatvrijheid, alleen dan anders', maar dat is in mijn ogen hetzelfde als zeggen dat appels ook peren zijn, want het is allebei fruit.
Traditioneel gezien is de definitie van ruggengraatvrijheid dat de wervels zowel in de hoogte als de breedte volkomen vrij liggen. Die hoogte zie ik sowieso bij de meeste zadelsystemen die pads gebruiken maar mondjesmaat, en de breedte al helemaal niet omdat de wand van de inlagevakken niet op gepaste afstand van de wervelkolom 2 of meer cm loodrecht omhoog gaat om deze echt vrije ruimte te geven, maar juist tegen de wervelkolom aan ligt.
Jij bent het niet met de definitie eens, en ik ben het niet eens met jouw gebruik van de definitie. Dat zal wel zo blijven. 8-)

Over de onderkant van de pads en mijn bewering dat er een voelbare rugnaad onder Barefoot pads zit: ik ben benieuwd of je wel eens de onderkant van de pad onder de Barefoot Fellsattel bekeken hebt? Die heeft direct langs de middennaad twee dikke naden lopen die direct op de huid van het paard liggen als je normale moosgummi inlages gebruikt die door de druk van de ruiter aan de zijkanten indeuken, of een paard hebt met een normale tot hogere ruggengraat. De vrije ruimte tussen die 2 naden is trouwens 1 cm breed, en als ik de pad met HD inlages plat op de grond lig en ik duw licht op de zitting, dan hangt de rugnaad slechts 2 cm boven de grond. Ik vraag me dan af wie in vredesnaam bedacht heeft om de naden van de inlagevakken op de ruggengraat richting het paard toe af te werken, als je ze ook naar de binnenkant van het inlagevlak omgeslagen af had kunnen werken? Dan had je net die paar millimeters extra hoogte en ook breedte gehad in de 'ruggengraatvrijheid', en was de stof boven de ruggengraat tenminste ook gewoon egaal vlak geweest, zodat de kans op drukkingen op de wervelkolom nog kleiner werd.
Aangezien je benadrukt dat een gladde onderkant van de rugnaad zo ontzettend belangrijk is ben ik wel benieuwd naar jouw mening over deze niet-gladde rugnaad bij Barefoot pads?

Over de rechte onderkant van de Barefoot cantles kan ik niets zeggen, dat was niet mijn opmerking. Maar goed, aangezien dit topic juist ging over de zoektocht naar boomloze/flexibele boomzadels en specifiek niet over boomloze zadels en Barefoots (in de openingspost staat dat die allemaal al geprobeerd zijn en afgevallen zijn) is het misschien handiger om daar een apart topic over te openen als je meer wilt vertellen over hoe Barefoot dingen ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:20

Maar goed, back on topic: het Deuber zadel dat gisteren in stilstand eigenlijk heel erg goed leek te liggen, bleek vandaag in beweging weer een ramp. Ik legde het netjes 2 vingers achter de schouderbladen, maar in beweging trok het direct naar voren, de achterkant wipte omhoog zodra hij zijn hoofd omlaag deed en daardoor konden we niet meer voorwaarts-neerwaarts in stap, was de draf stijf en was de galop onmogelijk.
Ik ben dus heel benieuwd naar hoe hij bij een góed zittend zadel zal lopen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:22

Balen dat de deuber ook niet wil werken. In welke omgeving zit je?
Laatst bijgewerkt door Daphneeeej op 05-04-18 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:30

Ik denk dat je met de (hoge schoft model) zadels van Kent & Masters een heel eind gaat komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:33

Op zich is er aan Deubers een hoop aan te passen aan de kussens zelf de breedte tussen de kussens en de voorboom en singelstoten kunnen ook altijd verplaatst worden, maar het helpt natuurlijk wel als de vorm/schwung van de boom zelf ook past en dat is nog maar de vraag. Maar goed, mijn persoonlijke experimenten zijn hiermee we even voorbij (al was het alleen maar omdat ik nu echt alle (test)zadels, dekjes en inlages gehad heb en de voorraad nu gewoon op is 8-) ), van mij mag nu een expert zich hierover buigen. :D

@ FHS: ik had K&M ook al eens ergens voorbij zien komen als optie, net als Fairfax, want die laatste heeft een paar modellen met extra schouderbladvrijheid en dat zou geen overbodige luxe zijn bij onze hyperbeweeglijke Hannes. 8-)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:44

Leuk topic :-). De Deubers hebben 2 verschillende bomen, eentje "mit schwung" die is wat ronder, en eentje "ohne schwung" en die is wat rechter. De kussens kan je inderdaad verplaatsen in de breedte, zowel voor als achter. Verder kan je bij de nieuwere modellen ook de singelstoten heel makkelijk verplaatsen. De voorste stoot kan aan de tak van de boom of net erachter. Met de vulling is ook een hoop te doen natuurlijk.
Verder heeft Harry Dabbs ook erg korte zadels, op traditionele engelse bomen. De dressuurzadels kunnen op 9 verschillende bomen gemaakt worden en ook voor de ruiter is er erg veel mogelijk aan maatwerk. Mijn eigen PRE loopt onder een Harry Dabbs en de PRE van mijn man onder een Deuber.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:19

Ik vermoed als leek dus dat ik een Deuber mit Schwung heb, maar niet het bijpassende paard. :+
Mijn Deuber is een Renaissance van een jaar of 5 oud, dus die heeft de voorste singelstoot nog vast aan de voorboom zitten terwijl schouderbladtechnisch daarachter denk ik handiger zou zijn. Ook de hoek van de voorste singelstoot klopt nu niet; die wijst zoals het zadel nu ligt net zoals de voorboom iets naar achteren, terwijl [***]'s singelplek juist naar voren ligt. Ik ben benieuwd of iemand dat passend kan krijgen, ben bang dat we toch bij een compleet ander zadel terecht komen.

Bij Harry Dabbs zadels wordt er toch gepast met een kale boom? Dat vind ik zelf een erg mooi systeem, net zoals bij Strada zadels. Goed om te weten dat die het op Barokjes ook goed doen. :j

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:32

pmarena schreef:
Tja als ik bepaalde dingen lees moet ik toch reageren hoor :=
Je vroeg je vast al af waar ik bleef :P

Er zijn altijd zaken vatbaar voor verbetering maar hier worden dingen genoemd die ik als Barefoot-kenner echt niet helemaal kan plaatsen en die ik wel even benoemd wil hebben voordat er onwaarheden verspreid worden, negeer het maar als je er in het topic niks aan hebt maar dan staat het er tenminste in voor als iemand het later nog eens tegenkomt en dingen gaat denken die niet helemaal kloppen ;)

elbony schreef:
Inderdaad heeft Barefoot wel een beetje zitten slapen met bepaalde dingen, en Grandeur ook met hun pads. [knip] En de cantel was recht van onderen ;-/, daarom dus 2 neopreen voetjes eronder om daar ook de ruggewervels ruimte te geven.

Volgens mij heeft Barefoot nooit cantles gehad die recht van onderen waren, was het geen zadel van een ander merk? Ik heb onlangs nog 1 van de eerste cantles onderin een oude doos gevonden. Dit was nog een lage cantle van fiberglas en ik meen dat ze die alleen maar de eerste 3 jaar ofzo gebruikt hebben waarna ze over zijn gestapt op het huidige model hogere cantle. Zowel die oude lage cantle als de huidige hogere hebben gewoon een hapje er uit zodat er niks op de ruggenwervels duwt als een ruiter om 1 of andere reden teveel op de cantle komt te zitten :)

[ [url=m/gg2cJ9.jpg]Afbeelding[/url] ]

@PMarena
Ter verduidelijking aan eventuele meelezers. Mijn ervaring met praktisch rechte cantles van Barefoot zoals eerder beschreven, betreft het oude model van glasfiber, stammende uit de early days (2004) zonder VPS.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:25

xyzutu2 schreef:
Heel voorspelbaar inderdaad. 8-)
Om dan van mijn kant weer even wat zogenaamde 'onwaarheden' te nuanceren: ;)

In zadelland is de traditionele definitie van het woord kamer of ruggengraatvrijheid de vrije hoogte en breedte die het paard rondom de ruggengraat heeft. Bij een paard met een wat hoger liggende ruggengraat ligt die ruggengraat tussen de inlages en geeft Barefoot volgens die definitie geen ruggengraatvrijheid, stomweg omdat de ruggengraat niet vrij ligt.
Dat is echter alleen nog maar de hoogte. In traditionele zadelland heeft de ruggengraatvrijheid ook een breedte, en die is gemiddeld 6 cm. Bij Barefoot pads liggen de inlages ook 6cm van elkaar, maar doordat de rugnaad van de pad halverwege de hoogte van die inlages hangt, ligt de stof aan de zijkanten al wel binnen die 6cm tegen de ruggengraat aan, zelfs als de paar cm daartussenin wel degelijk zweven. Boomzadels en Ghosts, Trekkers, Startrekks en andere merken hebben ervoor gekozen om echte kussens te gebruiken die het paard precies de breedte en hoogte qua ruggengraat geven die hij nodig heeft. Helaas moet je vervolgens sommige merken alsnog met pads eronder gebruiken waardoor de echte ruggengraatvrijheid volgens de definitie hierboven weer verdwijnt, en dat vind ik erg jammer, zeker ook omdat dan onzichtbaar is wat er precies met de ruimte rondom de ruggengraat gebeurt als je erop zit, terwijl je bij een zadel met kussens heel precies kunt zien of die naar binnen toe uitzakken of bijvoorbeeld onder de ruiter teveel indeuken waardoor je dan ook actie kunt ondernemen. In boomloze pads-land hebt je alleen de zogenaamde halstertouwtest: als je een halstertouw dat onder druk 2cm hoog is 3 cm breed onder je zadel door kunt trekken terwijl je op het zadel zit dan heeft je paard 'ruggengraatvrijheid'. Tja. Dat vind ik dan wel een erg losjes gebruik van de definitie ruggengraatvrijheid.

Natuurlijk kan je redeneren 'maar Barefoot heeft óók ruggengraatvrijheid, alleen dan anders', maar dat is in mijn ogen hetzelfde als zeggen dat appels ook peren zijn, want het is allebei fruit.
Traditioneel gezien is de definitie van ruggengraatvrijheid dat de wervels zowel in de hoogte als de breedte volkomen vrij liggen. Die hoogte zie ik sowieso bij de meeste zadelsystemen die pads gebruiken maar mondjesmaat, en de breedte al helemaal niet omdat de wand van de inlagevakken niet op gepaste afstand van de wervelkolom 2 of meer cm loodrecht omhoog gaat om deze echt vrije ruimte te geven, maar juist tegen de wervelkolom aan ligt.
Jij bent het niet met de definitie eens, en ik ben het niet eens met jouw gebruik van de definitie. Dat zal wel zo blijven. 8-)

Aha, jij vindt het dus pas èchte ruggengraatvrijheid als het veel breder en hoger is dan dat je bij boomloze zadelpads ziet, begrijp ik je zo goed? :)

Tja daar kan je over discussiëren natuurlijk. Imo is dat gewoon een verschil in zadelsystemen :j
Bij een gemiddeld westernzadel ligt er een pad uit 1 stuk op, dus de ruggengraat is helemaal bedekt.
Bij een zadel met kussens ligt er vaak nog een dekje onder....dat ook heel vaak strak trekt over de ruggengraat.

Bij een Barefoot is gekozen voor een pad met een vrij kanaaltje direct boven de rug dat ervoor zorgt dat de doornuitsteeksels (ofwel het hoogste, middelste stukje van de wervels) vrij van druk blijven.

Afbeelding

Maar dit heeft uiteraard wel zijn limiet want je kunt de hoogte van dit kanaaltje maar zo hoog maken als er inlages in de vakken kunnen. Waardoor het bij zeer specifieke paarden kan zijn dat die hoogte niet volstaat om die doornuitsteeksels vrij van druk te houden.

De halstertouwtest volstaat hierin prima, als je maar een cm ruimte vrij hebt boven de doornuitsteeksels dan staat er dus geen druk op. Met bvb. 4 cm vrij ruimte neemt "geen druk" niet nog verder af ofzo :P

Overigens, als de ruggenwervels zo enorm uitsteken dat een pad tot het maximum op een verstandige manier gevuld met inlages niet volstaat, dan kan je je ook afvragen of zo'n rug überhaupt wel geschikt is om een ruiter te dragen op dat moment, of dat je dan misschien toch beter nog wat verder spieren op kan bouwen vanaf de grond Y;(

Citaat:
Over de onderkant van de pads en mijn bewering dat er een voelbare rugnaad onder Barefoot pads zit: ik ben benieuwd of je wel eens de onderkant van de pad onder de Barefoot Fellsattel bekeken hebt?

Huh...? Gaat het nou over de pads of over het Fellsattel :?

Maargoed, je hebt het dus niet over de pads zoals je eerder schreef, maar over het Fellsattel...dat is wel even iets heel anders :P

Ik ben geen fan van Sympanova en geen fan van constructies met zo'n los klittenbandonderdeel met inlages er in dus ik vind die onderkant sowieso voor verbetering vatbaar :j Maar regelmatig is deze toevallig wel dè oplossing waarover mensen blij melden dat ze weer wat ritjes kunnen maken met hun paard omdat hij hier op eindelijk een keer niet protesteert. Dus tja. Bij een enigszins normaal bespierd paard zullen inlages er ook voor zorgen dat alleen het materiaal direct onder de inlages het paard raakt omdat de inlages de rest van het materiaal omhoog tillen, dan heb je sowieso weinig te maken met problemen van eventuele randjes :)

Goed, nu we hebben vastgesteld dat die oh zo dom gemaakte Barefoot pads nogal meevallen is dat ook weer duidelijk en zal ik me verder stil houden en heel hard voor je duimen dat je een goede oplossing vindt, want ik snap dat het verdraaid lastig is. Je moet toch flink dikke kussens / inlages / whatever hebben om de boel voldoende boven de schoft en ruggengraat te liften. En met die dikte komen dan vaak weer andere punten die niet altijd ideaal zijn...

Is er zachtjes aan niet een echt goed uitgedachte pad waarbij je met luchtkamers kan werken (zonder nadelen van juist tegenwerkende luchtverplaatsing enzo) zodat je met flinke dikte kan beginnen en gaandeweg spieren de ruimte van lucht innemen zodat je met een beetje geluk elke 2-3 weken ofzo een pietsje lucht er uit kan laten lopen? :)

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:43

Anatomica of een Albion, beiden met korte kussens en voldoende schoudervrijheid.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:44

elbony schreef:
@PMarena
Ter verduidelijking aan eventuele meelezers. Mijn ervaring met praktisch rechte cantles van Barefoot zoals eerder beschreven, betreft het oude model van glasfiber, stammende uit de early days (2004) zonder VPS.

Ah senks, dan is het verhaal ook duidelijker. Bij de aller-eerste zadeltjes was er inderdaad veel minder uitsparing onder de cantle dan nu. Maar ook toen was er een duidelijk hapje thv de ruggenwervels uitgehaald hoor :) Ik zie trouwens dat er in mijn profiel nog een foto staat uit 2003, van 1 van de 2 allereerste Barefoots in NL en daar zie je ook nog net op dat er een hapje uit is. Dus recht van onderen is hij inderdaad echt nooit geweest. Maar snel daarna werd de ruimte veel groter ja dus het was wel voor verbetering vatbaar :j

Golden_Amara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:07

Een Erreplus?
De mijne (D-pony) heeft ook een korte rug en een lange schoft. Daarbij ook nog een iets naar boven lopende rug. En ook de singelplek ver naar voren.

Bij het passen op de poetsplaats leken zowel Pretsige als Erreplus te passen. Bij het rijden viel Prestige af, daarmee liep ze alsof ze op eieren liep.

Het zijn geen goedkope zadels, maar de enige die haar echt pasten. Ook ik heb veel geprobeerd, maar veel was te groot (lengte), te korte schoftlengte, etc.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 09:57

er schoot me nog een potentiële oplossing te binnen voor je zadelzoektocht: Len Brown heeft ooit een corrector pad uitgevonden, eerst alleen voor western boomzadels later ook ook voor engelse boomzadels, en nog later was hij zelfs bezig met iets voor boomloos te ontwikkelen (alhoewel dat niet zijn voorkeur had). Ben dit ooit op het langlopende bokt item (voor de liefhebbers van niet-engelse zadels) tegengekomen was geloof ik informatie van Huertecilla compleet met foto's van zijn ook niet makkelijke korte rug paardjes. Hij gaf daar ook naar mijn idee wel belangrijke info over waarom het belangrijk is eerst te kijken naar hoe je wilt gaan rijden met je paard: à la brida of à la jineta, alvorens een zadel te zoeken. Aangezien het zadel van de ene discipline niet fijn loopt/zit/meehelpt in de andere.
Destijds had Esther Groen (van green distance) ook een dealerschap van deze Corrector pads. Ik geloof dat ze die inmiddels niet meer verkoopt. Maar je zou eens op zijn website kunnen kijken (die wel een tikkeltje onoverzichtelijk is helaas, door het vele gebruik van schreeuwende kleuren en nog net geen neon signs ;-) : http://www.thecorrector.net/ . Inmiddels heeft hij ook een Protector pad ontwikkeld.
Hier nog een voorbeeld filmpje van hoe het eruit ziet: https://len-browns-innovations.myshopif ... t-dressage https://len-browns-innovations.myshopif ... t-dressage

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 11:08

Ik heb jaren geleden een CorrecTOR pad gehad en het had naar mening eigenlijk niet zo gek veel om het lijf. Om een zadel voldoende te kunnen liften om zo'n lastige schoft de ruimte te bieden heb je er heel weinig aan denk ik... maar misschien dat ze ook heel erg dik gemaakt kunnen worden als iemand dat zou willen alleen zie ik weinig reden om dan hiervoor te gaan eigenlijk, want laagjes stapelen dat kan je ook op andere manieren :)