Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
san4nie schreef:Maar waarom mag jouw paard jou wel "pijn" doen en jij hem niet? De teugels met een ruk uit je handen trekken voelt niet echt fijn, dan mag hij toch weten dat dat niet fijn is.
Overigens vind ik het aan de kletter gaan en dan niet kunnen houden niet echt aan de orde. Als 600 kilo echt gaat, dan gaat het. Dat houd je ook niet tegen met een gezond lichaam.
Of het verstandig is om een handpaard mee te nemen als je het paard waar je op zit, hierin al niet goed onder controle hebt, dat lijkt mij niet.
Peluchy schreef:san4nie schreef:Maar waarom mag jouw paard jou wel "pijn" doen en jij hem niet? De teugels met een ruk uit je handen trekken voelt niet echt fijn, dan mag hij toch weten dat dat niet fijn is.
Overigens vind ik het aan de kletter gaan en dan niet kunnen houden niet echt aan de orde. Als 600 kilo echt gaat, dan gaat het. Dat houd je ook niet tegen met een gezond lichaam.
Of het verstandig is om een handpaard mee te nemen als je het paard waar je op zit, hierin al niet goed onder controle hebt, dat lijkt mij niet.
Zij gaat absoluut nooit aan de kletter. Zeg nooit nooit, maar van mij mag ze gerust wel eens kletteren, doch, ze doet dat niet. Waarom niet? Omdat ze gewoon echt constant lekkere hapjes in het oog houdt. Ze is ook bomproof, waar ik vroeger woonde moesten we altijd door een zot drukke straat waar de camions, weliswaar met dun haagje ertussrn, gewoon vlak voorbij razen. Ik voel mij echt super met haar. Alleen dat grazen straks op die met gras begroeide wandelpaden is beetje vervelend, vandaar mijn vraag...
Begrijp niet waarom je problemen maakt van het handpaard...rij nu al van 2008 op die manier. Laatste jaren is ze minder bereden, maar nog geen haar verandert. Geen problemen zoeken waar er geen zijn. Heb al gezegd dat het domein waarin we de handpaarden trainen 50 hectares omheinde weide is. Voor mijn part mag ze gerust eens wegsjeezen, ben niet bang...dat weten ze onmiddelijk, daarom doet ze het ook niet. Anders geef ik gerust nog wat been bij zodat ze nog sneller moet...maar daar heeft zij geen zin in, absoluut niet. Gewoon om te grazen heeft ze zin.
BarbaLala schreef:Dat is inderdaad duidelijk xLes...zo lastig is dit probleem namelijk niet op te lossen.
TS er zijn al 3(!!) pagina's met adviezen gegeven, je slaat alles in de wind, vind alles zielig of "niet natuurlijk" en hebt overal een excuus voor.
Waarom vraag je hier dan om tips?
Azmay schreef:Wat je ook nog kan doen is een graasmasker om doen, maar ik vermoed dat je die dan ook echt elke keer om zal moeten doen want die pakt het probleem niet aan.
Peluchy schreef:BarbaLala schreef:Dat is inderdaad duidelijk xLes...zo lastig is dit probleem namelijk niet op te lossen.
TS er zijn al 3(!!) pagina's met adviezen gegeven, je slaat alles in de wind, vind alles zielig of "niet natuurlijk" en hebt overal een excuus voor.
Rustig aan, kalmte kan je redden.
Ik vraag geen advies om paard op te leren, daar zijn twee professionele trainers niet in geslaagd, ik wel door veel geduld te hebben.
Ga haar niet bruskeren. Punt.
Hoeveel pagina's er ook komen, dat maakt mijn zaak niet uit....
Ik heb niet gevraagd om trainingsadvies, wel of zo'n anti graas systeem bestaat.
Ik zal haar wel verder opleren als ik ter plekke ben, daar ga ik hier en nu niet over discussieren.
Voor het begin ga ik iets maken als dat niet bestaat, waar ze geen hinder van heeft, maar toch niet kan grazen. Een graasmasker vindt ze gruwelijk en haar neusgaten zitten daar ook in. Ik wil iets dat niet haar neusgaten bedekt.
genja schreef:Als je iets maakt zodat ze niet kunnen grazen betekend dat (bijna) altijd dat je ze best vast zet en hun hoofd niet naar beneden kunnen doen.
Bedenk van te voren goed dat dit ook niet het meest diervriendelijke en veiligste is. Als paard lief struikelt kan die zich zelf haast niet opvangen en kans dat jullie samen te aarden gaan.
Soms is juist het diervriendelijkst om gewoon wel duidelijk en streng te zijn is probleem stuk eerder opgelost als allerlei halfzachte maatregelen
Wel eens gezien hoe paarden onderling communiceren? Gaat meestal ook niet op hele zachte manier ....
san4nie schreef:Maar waarom mag jouw paard jou wel "pijn" doen en jij hem niet? De teugels met een ruk uit je handen trekken voelt niet echt fijn, dan mag hij toch weten dat dat niet fijn is.
josien_m_ schreef:Waarom zou een paard niet alle recht hebben om zich te gedragen zoals zijn natuur hem ingeeft? Ik vind wel dat hij dat recht heeft. En ja, je mag zeker wat vragen en kijken of je plezierig samen kan werken. Maar een paard is geen slaafje wat maar te doen heeft wat jij zegt in mijn ogen. Bekijk het eens van een andere kant: is het zo erg als je paard een paar happen gras neemt? Je kunt er ook om lachen, wat rond kijken en genieten van het samenzijn. Daarna stap je weer door. Met een handpaard mee is dat natuurlijk wel lastiger, zeker als ze beiden willen grazen. Maar ja, heb je haast? wil je ergens naartoe? Of ben je gewoon samen buiten in de natuur? Het blijft jouw keuze hoe je daar mee om wilt gaan uiteindelijk. Ik geef mijn mening omdat je veel meer met paarden kunt beleven dan ze je wil opleggen en ze conditioneren tot gehoorzaamheid. Paarden hebben een eigen leven, eigen wensen en behoeften. Paarden hebben geen werktijd of vrije tijd, paarden leven hun eigen leven en alle tijd behoort hen toe...
josien_m_ schreef:Waarom zou een paard niet alle recht hebben om zich te gedragen zoals zijn natuur hem ingeeft? Ik vind wel dat hij dat recht heeft. En ja, je mag zeker wat vragen en kijken of je plezierig samen kan werken. Maar een paard is geen slaafje wat maar te doen heeft wat jij zegt in mijn ogen. Bekijk het eens van een andere kant: is het zo erg als je paard een paar happen gras neemt? Je kunt er ook om lachen, wat rond kijken en genieten van het samenzijn. Daarna stap je weer door. Met een handpaard mee is dat natuurlijk wel lastiger, zeker als ze beiden willen grazen. Maar ja, heb je haast? wil je ergens naartoe? Of ben je gewoon samen buiten in de natuur? Het blijft jouw keuze hoe je daar mee om wilt gaan uiteindelijk. Ik geef mijn mening omdat je veel meer met paarden kunt beleven dan ze je wil opleggen en ze conditioneren tot gehoorzaamheid. Paarden hebben een eigen leven, eigen wensen en behoeften. Paarden hebben geen werktijd of vrije tijd, paarden leven hun eigen leven en alle tijd behoort hen toe...
Peluchy schreef:BarbaLala schreef:Dat is inderdaad duidelijk xLes...zo lastig is dit probleem namelijk niet op te lossen.
Rustig aan, kalmte kan je redden.
Ik vraag geen advies om paard op te leren, daar zijn twee professionele trainers niet in geslaagd, ik wel door veel geduld te hebben.
Ga haar niet bruskeren. Punt.
Hoeveel pagina's er ook komen, dat maakt mijn zaak niet uit....
Ik heb niet gevraagd om trainingsadvies, wel of zo'n anti graas systeem bestaat.
Ik zal haar wel verder opleren als ik ter plekke ben, daar ga ik hier en nu niet over discussieren.
Voor het begin ga ik iets maken als dat niet bestaat, waar ze geen hinder van heeft, maar toch niet kan grazen. Een graasmasker vindt ze gruwelijk en haar neusgaten zitten daar ook in. Ik wil iets dat niet haar neusgaten bedekt.
Citaat:Voor het begin ga ik iets maken als dat niet bestaat, waar ze geen hinder van heeft, maar toch niet kan grazen.
Goof schreef:josien_m_ schreef:Waarom zou een paard niet alle recht hebben om zich te gedragen zoals zijn natuur hem ingeeft? Ik vind wel dat hij dat recht heeft. En ja, je mag zeker wat vragen en kijken of je plezierig samen kan werken. Maar een paard is geen slaafje wat maar te doen heeft wat jij zegt in mijn ogen. Bekijk het eens van een andere kant: is het zo erg als je paard een paar happen gras neemt? Je kunt er ook om lachen, wat rond kijken en genieten van het samenzijn. Daarna stap je weer door. Met een handpaard mee is dat natuurlijk wel lastiger, zeker als ze beiden willen grazen. Maar ja, heb je haast? wil je ergens naartoe? Of ben je gewoon samen buiten in de natuur? Het blijft jouw keuze hoe je daar mee om wilt gaan uiteindelijk. Ik geef mijn mening omdat je veel meer met paarden kunt beleven dan ze je wil opleggen en ze conditioneren tot gehoorzaamheid. Paarden hebben een eigen leven, eigen wensen en behoeften. Paarden hebben geen werktijd of vrije tijd, paarden leven hun eigen leven en alle tijd behoort hen toe...
Dier kan 23 uur per dag grazen, waarom zou hij dat ene uurtje dat je erop zit niet gewoon even niet eten?