Anti-graas systeem voor tijdens buitenrit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

san4nie

Re: Anti-graas systeem voor tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 22:36

Maar waarom mag jouw paard jou wel "pijn" doen en jij hem niet? De teugels met een ruk uit je handen trekken voelt niet echt fijn, dan mag hij toch weten dat dat niet fijn is.
Overigens vind ik het aan de kletter gaan en dan niet kunnen houden niet echt aan de orde. Als 600 kilo echt gaat, dan gaat het. Dat houd je ook niet tegen met een gezond lichaam.
Of het verstandig is om een handpaard mee te nemen als je het paard waar je op zit, hierin al niet goed onder controle hebt, dat lijkt mij niet.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 01:59

Iets dat ik zelf ga maken ;-), waar ze absoluut geen hinder van heeft.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 02:04

san4nie schreef:
Maar waarom mag jouw paard jou wel "pijn" doen en jij hem niet? De teugels met een ruk uit je handen trekken voelt niet echt fijn, dan mag hij toch weten dat dat niet fijn is.
Overigens vind ik het aan de kletter gaan en dan niet kunnen houden niet echt aan de orde. Als 600 kilo echt gaat, dan gaat het. Dat houd je ook niet tegen met een gezond lichaam.
Of het verstandig is om een handpaard mee te nemen als je het paard waar je op zit, hierin al niet goed onder controle hebt, dat lijkt mij niet.

Zij gaat absoluut nooit aan de kletter ;-). Zeg nooit nooit, maar van mij mag ze gerust wel eens kletteren, doch, ze doet dat niet. Waarom niet? Omdat ze gewoon echt constant lekkere hapjes in het oog houdt. Ze is ook bomproof, waar ik vroeger woonde moesten we altijd door een zot drukke straat waar de camions, weliswaar met dun haagje ertussrn, gewoon vlak voorbij razen. Ik voel mij echt super met haar. Alleen dat grazen straks op die met gras begroeide wandelpaden is beetje vervelend, vandaar mijn vraag...

Begrijp niet waarom je problemen maakt van het handpaard...rij nu al van 2008 op die manier. Laatste jaren is ze minder bereden, maar nog geen haar verandert. Geen problemen zoeken waar er geen zijn. Heb al gezegd dat het domein waarin we de handpaarden trainen 50 hectares omheinde weide is. Voor mijn part mag ze gerust eens wegsjeezen, ben niet bang...dat weten ze onmiddelijk, daarom doet ze het ook niet. Anders geef ik gerust nog wat been bij zodat ze nog sneller moet...maar daar heeft zij geen zin in, absoluut niet. Gewoon om te grazen heeft ze zin.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 07:39

Peluchy schreef:
Iets dat ik zelf ga maken ;-), waar ze absoluut geen hinder van heeft.

Als ze er geen hinder van heeft kan je het net zo goed achterwege laten

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 07:55

En een anti graas korf? In combinatie met een duidelijke correctie misschien een idee? Want ze krijgt dan ook niet zo makkelijk toch een hap gras te pakken. Geen beloning dus en wel correctie.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 08:02

Peluchy schreef:
san4nie schreef:

Zij gaat absoluut nooit aan de kletter ;-). Zeg nooit nooit, maar van mij mag ze gerust wel eens kletteren, doch, ze doet dat niet. Waarom niet? Omdat ze gewoon echt constant lekkere hapjes in het oog houdt. Ze is ook bomproof, waar ik vroeger woonde moesten we altijd door een zot drukke straat waar de camions, weliswaar met dun haagje ertussrn, gewoon vlak voorbij razen. Ik voel mij echt super met haar. Alleen dat grazen straks op die met gras begroeide wandelpaden is beetje vervelend, vandaar mijn vraag...

Begrijp niet waarom je problemen maakt van het handpaard...rij nu al van 2008 op die manier. Laatste jaren is ze minder bereden, maar nog geen haar verandert. Geen problemen zoeken waar er geen zijn. Heb al gezegd dat het domein waarin we de handpaarden trainen 50 hectares omheinde weide is. Voor mijn part mag ze gerust eens wegsjeezen, ben niet bang...dat weten ze onmiddelijk, daarom doet ze het ook niet. Anders geef ik gerust nog wat been bij zodat ze nog sneller moet...maar daar heeft zij geen zin in, absoluut niet. Gewoon om te grazen heeft ze zin.

Ik zeg toch ook juist dat het aan de kletter gaan verhelpen niet aan de orde is.

Ben wel benieuwd wat je gaat maken. Misschien is het wel de uitvinding van de eeuw. Hoop dat je er iets mee doet, want zo als het nu gaat werkt het blijkbaar ook niet fijn.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 12:45

Ik vrees toch dat het probleem bij jou zit TS. Je moet dit probleem echt consequent gaan aanpakken en helaas is dat niet altijd met aai paardje aai.

Heb zelf ook een paard met een eetverslaving. Zelfs met onbeperkt hooi of gras vind ze dat ze verhongerd wordt. Als ze de kans krijgt staat ze ook met haar kop in het gras of plukt ze op buitenrit in het voorbijgaan wat takken mee.
Ik heb het een paar keer afgestraft met een brul en mep van mijn been. Als ze nu aanstalten maakt is een "pas op he" al meer dan voldoende. Kan prima op gras rijden of grondwerken, ze kijkt er niet meer naar.

Eens een maandje een verzorgster gehad die niet zo consequent was en ze trok opnieuw naar elke pluk gras. 2x streng gecorrigeerd en probleem over. Ze weten het zo goed.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:34

Dat is inderdaad duidelijk xLes...zo lastig is dit probleem namelijk niet op te lossen.
TS er zijn al 3(!!) pagina's met adviezen gegeven, je slaat alles in de wind, vind alles zielig of "niet natuurlijk" en hebt overal een excuus voor.
Waarom vraag je hier dan om tips?

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 19:28

BarbaLala schreef:
Dat is inderdaad duidelijk xLes...zo lastig is dit probleem namelijk niet op te lossen.
TS er zijn al 3(!!) pagina's met adviezen gegeven, je slaat alles in de wind, vind alles zielig of "niet natuurlijk" en hebt overal een excuus voor.

Rustig aan, kalmte kan je redden ;-).
Ik vraag geen advies om paard op te leren, daar zijn twee professionele trainers niet in geslaagd, ik wel door veel geduld te hebben.
Ga haar niet bruskeren. Punt.
Hoeveel pagina's er ook komen, dat maakt mijn zaak niet uit....
Ik heb niet gevraagd om trainingsadvies, wel of zo'n anti graas systeem bestaat.
Ik zal haar wel verder opleren als ik ter plekke ben, daar ga ik hier en nu niet over discussieren.
Voor het begin ga ik iets maken als dat niet bestaat, waar ze geen hinder van heeft, maar toch niet kan grazen. Een graasmasker vindt ze gruwelijk en haar neusgaten zitten daar ook in. Ik wil iets dat niet haar neusgaten bedekt.
Laatst bijgewerkt door Peluchy op 26-03-18 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 19:29

Wat je ook nog kan doen is een graasmasker om doen, maar ik vermoed dat je die dan ook echt elke keer om zal moeten doen want die pakt het probleem niet aan.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 19:33

Azmay schreef:
Wat je ook nog kan doen is een graasmasker om doen, maar ik vermoed dat je die dan ook echt elke keer om zal moeten doen want die pakt het probleem niet aan.

Neen, idd, probleem wordt wel aangepakt ter plekke, maar voor de eerste ritten ga ik haar wat aan doen. In combi met training , clickeren, dat ze pas op commando mag eten. Trekken en sleuren daar begin ik niet aan. Sorry ;-), maar toch heel erg bedankt voor alle advies! Om over na te denken ;-)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 19:46

Als je iets maakt zodat ze niet kunnen grazen betekend dat (bijna) altijd dat je ze best vast zet en hun hoofd niet naar beneden kunnen doen.
Bedenk van te voren goed dat dit ook niet het meest diervriendelijke en veiligste is. Als paard lief struikelt kan die zich zelf haast niet opvangen en kans dat jullie samen te aarden gaan.
Soms is juist het diervriendelijkst om gewoon wel duidelijk en streng te zijn is probleem stuk eerder opgelost als allerlei halfzachte maatregelen

Wel eens gezien hoe paarden onderling communiceren? Gaat meestal ook niet op hele zachte manier ....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 19:46

Peluchy schreef:
BarbaLala schreef:

Ik vraag geen advies om paard op te leren, daar zijn twee professionele trainers niet in geslaagd, ik wel door veel geduld te hebben.
Ik heb niet gevraagd om trainingsadvies, wel of zo'n anti graas systeem bestaat.
Ik zal haar wel verder opleren als ik ter plekke ben, daar ga ik hier en nu niet over discussieren.
Voor het begin ga ik iets maken als dat niet bestaat, waar ze geen hinder van heeft, maar toch niet kan grazen. Een graasmasker vindt ze gruwelijk en haar neusgaten zitten daar ook in. Ik wil iets dat niet haar neusgaten bedekt.

Ik zou gewoon helemaal niet meer buiten gaan rijden.
Komt ze ook niet in de verleiding.

En het voldoet verder aan al je eisen.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:20

Grazen op commando zetten en met een halsterhoofstel rijden?
Werkte bij mijn halve haf die je skieënd naar de zijkant trok prima. 'Vrij' is grazen, 'klaar' is stoppen met grazen. Met hoofdstel wordt er niet gegraasd, met halster enkel op commando. In het begin zijn dat kleine stukjes, later kan dat langer. Ik rij ook bitloos en er wordt niet eens gekeken naar de lokale begroeiing.
Heb echt geen zin om door zo'n buffel om de haverklap de bosjes in geparkeerd te worden, benniegek :')

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 10:16

genja schreef:
Als je iets maakt zodat ze niet kunnen grazen betekend dat (bijna) altijd dat je ze best vast zet en hun hoofd niet naar beneden kunnen doen.
Bedenk van te voren goed dat dit ook niet het meest diervriendelijke en veiligste is. Als paard lief struikelt kan die zich zelf haast niet opvangen en kans dat jullie samen te aarden gaan.
Soms is juist het diervriendelijkst om gewoon wel duidelijk en streng te zijn is probleem stuk eerder opgelost als allerlei halfzachte maatregelen

Wel eens gezien hoe paarden onderling communiceren? Gaat meestal ook niet op hele zachte manier ....

Wie zegt dat ik haar hoofd ga vastzetten???????
Dat zou je ondertussen al moeten afleiden hebben uit mijn tekst dat ik niet aan dierenmishandeling doe.
Wat een rotopmerkingen soms.
Hebben jullie niets beter te doen? Dan maar niet buitenrijden? Waar is jullie verstand? Paard zit in weide van 50 hectares, en mij wordt geadviseerd om NIET buiten te rijden, komaan _O-
Ik heb gezegd dat ik enkel dit topic open om te weten of er soort beugel bestaat. Neen? Ok! Dan maak ik hem zelf, zo simpel is dat :evaw:

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:42

san4nie schreef:

Hier sluit ik mij bij aan. Vriendelijk willen zijn en/of zonder bit willen rijden vind ik allemaal prima maar dat geeft het paard nooit het recht om lijnrecht tegen jouw verzoeken in te gaan = gewoon snel een hap nemen terwijl je meermaals aangeeft dat dat niet mag. Dat respect moet wel echt wederzijds zijn.

De hulpteugeltjes (hoe scherp ook) die hier beschreven worden zijn ook geen martel werktuigen in mijn ogen. Het paard corrigeert zichzelf er namelijk mee. Zeer direct op het probleem, zonder enige vorm van emotie of met een 'net te laat' of 'net te lang' risico.
Fijn als je het anders op kunt lossen maar als de normale dingen: been geven, begrenzen met je hand, waarschuwen niet helpen.....

Onduidelijk zijn (en dat is wat je nu hebt) is óók niet vriendelijk.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:51

Je hebt ook antibijtartikelen die de neusgaten niet bedekken, zoals deze Afbeelding of zoiets
Afbeelding

Misschien kun je daar iets mee?

Al vind ik ook dat je paard wel manieren moet leren ;)
Maar misschien gaat het hiermee gemakkelijker?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:04

Waarom zou een paard niet alle recht hebben om zich te gedragen zoals zijn natuur hem ingeeft? Ik vind wel dat hij dat recht heeft. En ja, je mag zeker wat vragen en kijken of je plezierig samen kan werken. Maar een paard is geen slaafje wat maar te doen heeft wat jij zegt in mijn ogen. Bekijk het eens van een andere kant: is het zo erg als je paard een paar happen gras neemt? Je kunt er ook om lachen, wat rond kijken en genieten van het samenzijn. Daarna stap je weer door. Met een handpaard mee is dat natuurlijk wel lastiger, zeker als ze beiden willen grazen. Maar ja, heb je haast? wil je ergens naartoe? Of ben je gewoon samen buiten in de natuur? Het blijft jouw keuze hoe je daar mee om wilt gaan uiteindelijk. Ik geef mijn mening omdat je veel meer met paarden kunt beleven dan ze je wil opleggen en ze conditioneren tot gehoorzaamheid. Paarden hebben een eigen leven, eigen wensen en behoeften. Paarden hebben geen werktijd of vrije tijd, paarden leven hun eigen leven en alle tijd behoort hen toe...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:46

josien_m_ schreef:
Waarom zou een paard niet alle recht hebben om zich te gedragen zoals zijn natuur hem ingeeft? Ik vind wel dat hij dat recht heeft. En ja, je mag zeker wat vragen en kijken of je plezierig samen kan werken. Maar een paard is geen slaafje wat maar te doen heeft wat jij zegt in mijn ogen. Bekijk het eens van een andere kant: is het zo erg als je paard een paar happen gras neemt? Je kunt er ook om lachen, wat rond kijken en genieten van het samenzijn. Daarna stap je weer door. Met een handpaard mee is dat natuurlijk wel lastiger, zeker als ze beiden willen grazen. Maar ja, heb je haast? wil je ergens naartoe? Of ben je gewoon samen buiten in de natuur? Het blijft jouw keuze hoe je daar mee om wilt gaan uiteindelijk. Ik geef mijn mening omdat je veel meer met paarden kunt beleven dan ze je wil opleggen en ze conditioneren tot gehoorzaamheid. Paarden hebben een eigen leven, eigen wensen en behoeften. Paarden hebben geen werktijd of vrije tijd, paarden leven hun eigen leven en alle tijd behoort hen toe...

Dier kan 23 uur per dag grazen, waarom zou hij dat ene uurtje dat je erop zit niet gewoon even niet eten?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:48

josien_m_ schreef:

Zo kun je er natuurlijk ook tegenaan kijken.

Maar mijn paarden kunnen 23h per dag gras en hooi happen zo veel en vaak als ze willen.
4 Uur is de limiet dat ze zonder mogen staan zonder problemen voor hun gestel.
Een uur vrijwillig niet-eten hoort ook tot hun eigen vrijwillige programma als ze rusten of spelen.
Dus vind ik een uur van het gras af blijven als ik er op zit ook echt geen onredelijke eis. Bovendien vind ik dat veiliger omdat ze dan ook niet ongewild een snelle hap namen van buxus of vingerhoedskruid.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:52

op ponykamp bij de kinderen en stoute pony's hadden wij touwtjes van het zadel naar het bit zodat ze niet omlaag konden! ze konden wel zakken maar niet met hun hoofd naar de grond ideaal!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:32

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:53

Peluchy schreef:
BarbaLala schreef:

Ja die bestaat
Die is ook in dit topic aangegeven...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:08

Citaat:
Voor het begin ga ik iets maken als dat niet bestaat, waar ze geen hinder van heeft, maar toch niet kan grazen.

De meeste benaderingen gaan er juist vanuit dat ze er in meer of mindere mate hinder van ondervind en dus eieren kiest voor haar geld. Als je dat helemaal niet wilt zul je haar een commando moeten leren waarbij ze haar hoofd omhoog doet. Daar kun je in theorie met je klikker training iets op vinden.

De vraag is alleen of je daar in slaagt omdat dat commando eigenlijk al druk op het halster zou moeten zijn als meest universeel geaccepteerde commando. Dat lukt nu ook niet.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 20:34

Goof schreef:
josien_m_ schreef:

Dier kan 23 uur per dag grazen, waarom zou hij dat ene uurtje dat je erop zit niet gewoon even niet eten?

Wie zegt dat ze niet mag eten?