Paard accepteert geen druk, welk bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 12:41

Princesj schreef:
Baanpaarden leren dat druk erop gas is, dus logisch dat je paard aan de ren gaat. Probeer te werken met zo min mogelijk druk en een bit wat uitnodigd om zelf druk te zoeken, mijn voorkeur zou uit gaan naar een bustrens, of een bit als de Stubben Golden Wings, gezien de laatste ook zijdelings druk geeft met sturen.

Als je goed hebt gelezen, weet je dat ik met heel, heel weinig druk rijdt, omdat ze dat niet accepteert. En ze gaat niet aan de ren. Als ze een week heeft stilgestaan is ze weleens rennerig voor mijn been, maar normaal niet.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 12:49

SGorter schreef:
.
Als je goed hebt gelezen, weet je dat ik met heel, heel weinig druk rijdt, omdat ze dat niet accepteert. En ze gaat niet aan de ren. Als ze een week heeft stilgestaan is ze weleens rennerig voor mijn been, maar normaal niet.

Zoals ik het lees wil jij druk en je paard niet, of mis ik nu je totale probleem? Anders zou ik niet naar een ander bit kijken maar naar een andere instructeur.

Women2

Re: Paard accepteert geen druk, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:14

Sorry ts dat ik je heb proberen te helpen. Volgens mij heb je een druk probleem, maar okay... Excuzes moi

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:04

SGorter schreef:
Fortitude schreef:
Daar wil ik me volledig bij aansluiten.

Je zegt dat je paard goed omgeschoold is, maar als je dit soort problemen hebt dan is dat dus niet zo. Al langere tijd onder het zadel zijn en weten wat voor en achteruit is, is wat mij betreft niet goed omscholen.

Zoek iemand met verstand van dit type paarden. Helaas hebben de meeste instructeurs totaal geen verstand van omscholen, dat wil niet zeggen dat ze 'slecht' zijn maar wel dat je die specifieke persoon nu nog niet nodig hebt.

Ze weet wel wat voor en achteruit is, alleen ze wilt geen druk in de mond. Ik wordt al begeleidt door de instructrice die haar heeft omgeschoold.

Er word ook niet gezegd dat je paard dat niet weet
Maar dat weten wat vooruit en acheruit is niet wil zeggen dat ze goed omgeschoolt is

Het geen enkele druk in de mond kunnen verdragen en daar alleen maar gas van willen geven etc
Is juist een teken dat dat omscholen nogal een work in progress is (zeg maar gerust een gigantisch knipperend neonbord)
Als ze wel helemaal correct omgeschoold was geweest had ze enige druk namelijk wel kunnen verdragen en had ze begrepen dat teugels oppakken alleen maar contact hebben betekend ipv druk worden en gas geven

Passend bit is idd hartstikke belangrijk , maar ik denk dat opleiden en rijtechnisch oplossen een veel groter stuk van de puzzel omvat

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 16:57

Jouw lesgever heeft het paard omgeschoold, wat zegt die er dan van? Wat is er volgens hem/haar aan de hand?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 17:08

Dankjewel Sonja, toch nog iemand die goed leest :')

Ik krijg niet echt het idee dat TS open staat voor de gemaakte suggesties maar gewoon naar een quick fix zoekt.

Lijkt me in ieder geval een goed plan een andere instructeur te zoeken als stap 1. Maar goed.

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 17:19

Ik heb er ook een van de baan, in het begin het zelfde probleem als jou. Zoals hier eerder al is gezegd; druk in de mond is gas. Ik heb ontzettend veel bitjes geprobeerd. Happy mounth, ongebroken, dubbelgebrokken, koper, aurigaan, rolletjes en noem maar op. Uiteindelijk gewoon bitloos geprobeerd met een kleine hackamore en dat ging al stukken beter. Rijd haar nu met een sidepull en merk geen verschil meer tussen haar en een ander paard :)

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 21:14

Bedankt voor alle tips! Ik ga even alles overleggen en dan kijken hoe we verder gaan!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:37

Kinke schreef:
Jouw lesgever heeft het paard omgeschoold, wat zegt die er dan van? Wat is er volgens hem/haar aan de hand?

3x maal is scheepsrecht…ben toch zo benieuwd naar het antwoord op mijn vraag