Onderzoekje paardendekens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stef_dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 12:03

pdwreeuwijk schreef:
Als er iemand is, met veel ervaring m.b.t. paardendekens, zijn wij het :+

Het is simpelweg onmogelijk om een deken te maken die naar ieders wens voldoet, mits je natuurlijk aan maatwerk doet, maar aangezien het vaak allemaal weinig tot niets mag kosten, zul je daarmee maar een hele kleine doelgroep aanboren.

Wanneer je je gaat focussen op een specifiek model, bijv. voor brede paarden, smalle paarden of kleine pony's heb je wederom een relatief kleine doelgroep. Een kleine doelgroep = kleine productie = hoge eenheidsprijs = hoge verkoopprijs. Dit geldt natuurlijk ook voor de keuze uit diverse kleuren / printen.

Wanneer iedereen voor kwaliteit zou willen betalen, zou je goed zitten. Echter zoals je zelf al kunt lezen, worden er veel eisen gesteld maar mag het allemaal niet teveel kosten. Dit maakt het gewoon onmogelijk om dé perfecte deken te maken voor weinig geld.

Ook de verwachtingen vliegen de pan uit. Wanneer een outdoordeken van 200 gram voor 7 tientjes na een aantal weken intensief gebruiken ( want dat is het, dekens worden veelal 24-7 gedragen en valt dus onder intensief gebruik! ) bijv. losse stiknaden, bijthappen of geroeste gespen vertoont dan moet je ze eens horen. Niet alleen het merk krijgt het te horen maar ook de verkopende partij, "wat een bagger kwaliteit verkopen ze daar" is iets wat wij ook vaak te horen krijgen. Op de een of andere manier vinden mensen het héérlijk om hun dekenfrustraties aan ons te uitten :+ en dus daarom weten wij als geen ander wat er gewenst wordt, en welke dekenmerken daar vooral niet aan voldoen :+

Je moet het in verhouding zien en dat wordt veelal vergeten. En nee, duurkoop is niet altijd goed, er zitten nu eenmaal gigantische 'marge pakkers' tussen maar over het algemeen genomen = goedkoop vaak duurkoop. Niet alleen met paardendekens maar met alles.

Enige poos geleden zijn wij namelijk ook in dit gat gestapt, simpelweg omdat wij zo vaak te horen kregen dat mensen ontevreden zijn over de reeds aangeschafte dekens. We hebben 2 jaar lang om foto's gevraagd, want we zagen mankementen aan dekens voorbij komen dat we dachten 'hoe dan' ? :?

We kwamen tot de conclusie dat het in 90% van de gevallen de deken simpelweg of te groot of te klein was. Ook de keuze van de dekens voor het gebruiksdoel kwam vaak niet overeen.

Recent zijn wij begonnen met dekenpasservice aan huis, met een select aantal dekens welke wij verkopen. Dit zijn enkel a-kwaliteit dekens, simpelweg om bovengenoemde reden.

We passen dekens op paarden 'met een extreem brede borst' , hoge schoft of smalle boeg en komen nog altijd uit de voeten met de dekens die wij hebben liggen. Kwestie van de juiste maat en het juiste model deken. Leuk om te zien hoe verbaasd de klant is.

Sommige klanten zeggen zelfs "oh dat merk hoef je niet mee te nemen, dat ligt voor geen meter op mijn paard". 3 keer raden welk deken ze uiteindelijk kopen ;-)

Dank je. Het klopt inderdaad dat je niet aan elke verwachting kunt voldoen. Dan mag ik wel 3000 dekens op voorraad leggen %) . Dat gaan we niet doen. Wel is dit een perfect platform voor wat er leeft onder de gebruikers. En voor kwaliteit betaal je. Een paardenhobby is kost geld en dit evenmin. De uitdaging ligt er om een 3 tot 4 dekens te maken met een aantal wensen die vanuit ons en de gebruikers erkend wordt. Een uitdaging is het zeker. :D

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:17

Ik heb een beetje een dekentic, en heb zowat alle mogelijke dekens al geprobeerd waar ik tegen aan loop:

*stapmolendekens, wel de schoudervrijheid maar een zachter kussentje voor de borst, en stalmolendekens met hele hals heb ik nog nergens gevonden, lastig als je ze na het wassen droog wilt laten stappen.

*stay dry in de dekens is ideaal, dat is de enige reden waarom ik bucas onderdekens heb zodat ik niet hoef te scheren want de pasvorm is ruk, alleen blijft er erg veel haar aan de stay dry zitten en gaat het schuren op de heupknobbels, fedimax heeft ook een stay dry maar dat noemen ze cooldry, deze stay dry is veel makkelijker schoon te maken, alleen ze hebben er geen onderdekens van.
Onderdekens met stay dry wat niet schuurt dus, en een schoft beschermer, dat hebben ze ook niet.
*buikflap aan de outdoordekens of onderdekens
*sterk stikwerk en goede sluitingen
*minimaal 1200D sterk

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:19

Mijn idee is dat een goed passende, hufterproof, deken uiteindelijk geld bespaart, ook al zou die wat duurder zijn. Bij ons in de wei zijn er de afgelopen winter in totaal bijna 20 dekens gesloopt in een groep van 3, wat een paar weken geleden is uitgebreid naar 7. Er worden dan steeds nieuwe dekens gekocht van rond de 60 tot 70 euro, maar als je er op die manier al 8, (de grootste pechvogel), moet kopen tikt het aardig door.
Maar misschien is het daarnaast ook een idee om goed smerige antibijt te ontwikkelen waar de deken ook niet van lijd. Mijn paard likt in elk geval gewoon de tabasco op :+

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:25

moonfish13 schreef:
Een alternatief voor bucas.
Mijn pony zwemt in amigo's, hij heeft die extra naden nodig die bucas wel heeft.
Met name de borst is dan te ruim, bucas zit dan wel goed.
Met die pasvorm heb je eigenlijk geen andere keus als bucas, en dat is duur.

Premier Equine miss een aanrader, ik wil geen andere meer.

Women2

Re: Onderzoekje paardendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:08

Niet alleen schoftbescherming, maar ook schoftvrijheid

Dekens met alleen een bontje voorop beschermen wel iets, maar nemen de druk niet weg

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:54

Toch is de deken die tot nu toe het beste bevalt wel een goedkope deken van Equitheme, ook nog gekocht met korting. Ik vind het veel chagerijniger als een dure Bucas stuk gaat, dan wanneer het een deken van een paar tientjes is. Over het algemeen gaan de niet zo high tech voorsluitingen het langste mee. Al die leuke constructies met klittenband aan de voorkant zijn zo kapot, want, leuk om aan te trekken omdat het snel los gaat.

Rani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:18

Ik zou naast dekens voor brede paarden ook zeker dekens voor smalle paarden voorzien.
Mijn arabier zwemt meestal in dekens omdat hij een erg smalle borst heeft en dan gaan ze vaak schuren.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:21

SusanH schreef:
Hufterproef. Die van ons trekt aan zijn dekens en zijn vriendje ook. Fijn dus als de deken stevig is en de voorsluiting ook.

Helemaal mee eens, mijn pony heeft in 3 maanden tijd 2 dekens compleet versleten. Ze staat 24/7 buiten en haar vriendjes gaan niet zo subtiel om met de dekens

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:50

Ik zie hier reacties van mensen die graag een leuke print op de dekens willen hebben. Ik wil juist graag zeer rustige dekens hooguit met reflectiestrepen. Maar absoluut geen opvallende kleuren of prints. Dus donkergroen, zwart, donkerblauw, bordeaux, donkerbruin dat is het wel zo ongeveer. Deken van de kwaliteit en pasvorm van weather beeta, die vind ik beter dan de rambo dekens.

mandy_toy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:39

hufterproof vind ik wel belangrijk en daarbij een goede pasvorm. Kleur maakt mij niet zo veel uit. Ook de prijs vind ik belangrijk, rond de 100 euro voor een deken vind ik eigenlijk wel het maximale.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 08:06

Teruggesneden schoft en anatomisch gevormd zoals de lamicell quarterdekens.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 08:35

mandy_toy schreef:
hufterproof vind ik wel belangrijk en daarbij een goede pasvorm. Kleur maakt mij niet zo veel uit. Ook de prijs vind ik belangrijk, rond de 100 euro voor een deken vind ik eigenlijk wel het maximale.

Maar dat is nu net het probleem denk ik, voor dat geld kan je geen hufterproof deken maken.

Ik had ook zo'n meestersloper staan, versleet dekens bij de vleet. Toen ik ging investeren in dure, goed passende hufterproof dekens was het gesloop over.
Sommige van die dekens heb ik nu al 7 jaar en zijn nog steeds heel en waterdicht.

Als ik de kosten van alle goedkope gesloopte dekens tegen de dure dekens afzet ben ik met die dure dekens uiteindelijk goedkoper uit. Ja het is even sliken als je die moet kopen voor €200+ maar daarna ben je voor een aantal jaar klaar.

Mijn wens zou uiteindelijk ook tussenmaten zijn, die van mij valt net tussen twee maten in. Voor de rest ben ik erg tevreden over Rambo dekens van Horseware met de wug hals erin.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 08:47

Wesco schreef:
Dekens voor paarden met een brede borst en hals. En dan stevige dekens met een hoog waterdicht heids niveau voor een normale prijs.

dit ind. en bijv net als bucas dat ze voor verschillende temp kunnen

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 08:50

ingvdh schreef:
mandy_toy schreef:

Maar dat is nu net het probleem denk ik, voor dat geld kan je geen hufterproof deken maken.

Ik had ook zo'n meestersloper staan, versleet dekens bij de vleet. Toen ik ging investeren in dure, goed passende hufterproof dekens was het gesloop over.
Sommige van die dekens heb ik nu al 7 jaar en zijn nog steeds heel en waterdicht.

Als ik de kosten van alle goedkope gesloopte dekens tegen de dure dekens afzet ben ik met die dure dekens uiteindelijk goedkoper uit. Ja het is even sliken als je die moet kopen voor €200+ maar daarna ben je voor een aantal jaar klaar.

Mijn wens zou uiteindelijk ook tussenmaten zijn, die van mij valt net tussen twee maten in. Voor de rest ben ik erg tevreden over Rambo dekens van Horseware met de wug hals erin.

heel leuk die dure dekens, Maar ik heb nu 2 bucassen. en 1 bucas zit voor geen meter.. terwijl het dezelfde maat is als de andere, alleen is het een onderdeken.. het is beide big neck.Ende onder deken heeft een tussenstuk nodig, maar dan wordt het weer te breed en gaat de deken trekken... terwijl me smartex rain wel super goed past. Enige nadeel door klittenbad van de onderdeken is er nu een stuk versleten aan de binnenkant. Gelukkig bij de borst gedeelte, dus geen grote ramp.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 09:10

ingevdh mag ik vragen welk merk jij er op hebt liggen? Mag ook per pb.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:23

@SusanH. Ik heb Horseware Rambo WUG. Ik koop ze als ze weer eens ergens in de aanbieding zijn (einde seizoen etc :) dan valt de financiele schade nog mee :).

Ik heb ook nog twee oude Rhino's liggen, maar die passen niet goed op mijn nieuwe paard, maar zijn inmiddels 8 plus jaar oud.

@plutolover, ik zeg ook specifiek goed passende dekens. De dure bucassen passen ook niet op mijn paard, die zijn dus weer retour gegaan. Gekke inderdaad is dat de goedkope lijn wel weer mooi past. Er zit veel verschil tussen de verschillende lijnen qua pasvorm bij Bucas.
Bij passen doe ik er een dunne deken onder, deken erop, stukje lopen en dan weet je snel of het past of niet.

Ik heb ook goede ervaringen met Weather Beeta voor een paard met lage hals aanzet en brede boeg.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:51

Net als SusanH: hufterproof dekens waar ook de sluitingen en staartflap 'gewoon' aan blijven zitten. Afneembare hals. Geen klittenband!
Graag een langer model richting onderkant zoals horsewear heeft.

Eigenlijk het horsewear assortiment maar minder reparaties nodig. Hier gaat alles, alles, alles stuk.
Belangrijke kanttekening daarbij: gezien alles kapot gaat vind ik 150 euro voor een winterdeken echt wel ruim genoeg.

Ingridvdh: ie het verschil tussen rambo en rhino zo groot? Hier vallen de Amigo 1200d én Rhino slachtoffers dagelijks......Vaak nog een paar keer te repareren maar langer dan 2 seizoenen eigenlijk nooit. Niet perse verwonderlijk als ik ze bezig zie.....