wassen van zadeldekjes en uitrijdeken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 17:52

Mijn methode: eerst goed de haren eraf zuigen met de stofzuiger en zo'n klein opzetstuk, beschermers goed afborstelen en klitteband dicht. In de wasmachine met een beetje fijnwasmiddel, op 30 (voor m'n flextrainers) of 40 graden (onderdekens, dekjes, gewone peesbeschermers) en extra laten spoelen. Niet meer dan 2 dekjes tegelijk, anders kunnen ze niet voldoende bewegen en worden ze niet schoon. Beschermers van verschillende kleuren kunnen prima bij elkaar.

Nu gebruik ik weinig wasmiddel en geen wasverzachter. Hoe minder chemische middelen op m'n paard, hoe beter denk ik dan. En daarom vraag ik me af: waarom zou je überhaupt wasverzachter bij een uitrijdeken/dekje doen?

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 18:36

Maik79 schreef:
Mijn methode: eerst goed de haren eraf zuigen met de stofzuiger en zo'n klein opzetstuk, beschermers goed afborstelen en klitteband dicht. In de wasmachine met een beetje fijnwasmiddel, op 30 (voor m'n flextrainers) of 40 graden (onderdekens, dekjes, gewone peesbeschermers) en extra laten spoelen. Niet meer dan 2 dekjes tegelijk, anders kunnen ze niet voldoende bewegen en worden ze niet schoon. Beschermers van verschillende kleuren kunnen prima bij elkaar.

Nu gebruik ik weinig wasmiddel en geen wasverzachter. Hoe minder chemische middelen op m'n paard, hoe beter denk ik dan. En daarom vraag ik me af: waarom zou je überhaupt wasverzachter bij een uitrijdeken/dekje doen?

Bedankt voor het toelichten van jou methode.
Wasmiddel gebruik ik niet meer na de reacties in dit topic.
Alleen wasmiddel en azijn.
Dekjes zijn per 2 gewassen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:37

Ik gebruik wel wasverzachter. Dan blijft het mooi soepel en zacht. Ik draag zelf ook kleding dat gewassen is met wasverzachter, waarom zou mijn paard daar dan niet tegen kunnen?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:08

Worden de dekjes niet heel slap na het wassen? Ik heb er een paar van eskadron (de cottons) die eigenlijk een keer gewassen moeten worden. Maar ik ben bang dat ze daarna niet meer zo mooi stijf zijn als ze nu zijn.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 11:03

Marjoow schreef:
Worden de dekjes niet heel slap na het wassen? Ik heb er een paar van eskadron (de cottons) die eigenlijk een keer gewassen moeten worden. Maar ik ben bang dat ze daarna niet meer zo mooi stijf zijn als ze nu zijn.

Dat valt eigenlijk wel mee.
Ik was de dekjes meestal na 3-4x gebruiken.
Ik laat ze even goed drogen en dan doe ik ze in een krat zodat ze droog blijven en goed afschermend