Zadeldek: Wat doe je met de lusjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:03

Roos_M schreef:
Afknippen. Irritante dingen

prugelpiet schreef:
Ik stop de lange lussen onder het zadel.
Grappig om te lezen wat mensen met hun singel doen. Ik doe juist de voorste erdoor en de achterste eroverheen. Kan het niet naar achter schuiven.

Dit wordt afgeraden ivm drukplekken onder je zadel.

Oepsie :=
Dat word met een tornmesje langs stal en ze er maar af slopen. Gebruik ze toch niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:07

Ik heb een vzh zadel en er passen zowel vzh als dressuurdekjes onder.
Ik vind het heerlijk als er van die korte lusjes aan zitten die door het voortuigoogje passen. Dat zit zo enorm fijn. De lange lussen maak ik wel vast aan de stoten, fijn als ze klitteband hebben dan past het precies.
Bij de singel moet ik wel helemaal door de lus, maar doe dat bij een dressuurzadel ook.

Anoniem

Re: Zadeldek: Wat doe je met de lusjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:19

Ik vind de singellus ook vaak zo ver naar achteren geplaatst, echt niet logisch! Als ik dan mijn singel erdoorheen doe ligt het hele dekje op een gekke plek..

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 11:21

Sowieso een hele uitdaging om het perfecte dekje te vinden ik heb bij ieder dekje verschillende nadelen haha :P

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:23

Heb 2 dekjes van PK. Daar zitten geen lusjes aan. Dekje voor onder springzadel heeft wel lusjes die gaan onder het zweetblad.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:30

Ik doe de lusjes altijd vast om de singelstoten, soms alleen de voorste stoot hangt een beetje van het dekje af. De stoten haal ik ook door die andere lus.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:34

RobinSputnik schreef:
Ik doe die bovenste lusjes nu om mijn stijgbeugelriemen (onder zweetblad).

Hou je er rekening mee, dat mocht je ergens achter blijven haken, je beugelriem nu niet meer van het haakje af kan schieten?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:52

Ik doe ze om het "overschot" van mijn stijgbeugelriem. Dan kan de beugel ook nog van het haakje want dat stukje schuift probleemloos uit de lus in zo'n geval.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:04

Uhm ik doe ze gewoon aan de singelstoten. Geen last van.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:19

Ik rijd ook vooral met LeMieux dekjes. De korte lusjes gaan aan het d-ringetje aan het zadel. Soms gaan m’n teugels een beetje onder het dekje zitten tijdens het rijden en dan doe ik het gespje van de teugels er aan vast.
Doe ik ook vaak met longeren, hoef ik de teugels er niet af te halen, maar blijven ze wel mooi omhoog.
Singelstoten gewoon door de (grote) lus.

Afbeelding

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:35

Barvrouwke schreef:
RobinSputnik schreef:

Hou je er rekening mee, dat mocht je ergens achter blijven haken, je beugelriem nu niet meer van het haakje af kan schieten?

Achja, en hoevaak schiet een beugel daadwerkelijk van dat haakje af?
Ik ben ontelbaar vaak gevallen, en ik heb nog never nooit met een beugelriem in mijn handen gestaan.
Hij floept er wel is af als het niet de bedoeling is >;)

Parisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:01

De lange lussen knip ik altijd af (bij mijn dressuurzadel, is enkel zweedblad)

Bij mn springdekje maak ik ze wel vast aan de singelstoten, dat blijft toch beter liggen met springen.

Heb ook dekjes van le mieux, daar zit een kort lusje aan om vast te maken aan mijn bontje (ook van le mieux). Zit verder nergens aan vast maar gewoon aan elkaar, werkt ook super!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:47

Die korte lusjes zijn handig, maar niet zo gauw ik ook een borsttuig om wil. Dan past het niet meer :+

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:49

Barvrouwke schreef:
RobinSputnik schreef:

Als mijn beugel ergens aan blijft haken schiet mijn beugel sowieso sneller van m'n beugelriem af dan dat de riem van het zadel schuift. Regelmatig al 'last' van zonder te blijven haken dus daar ben ik niet zo bang voor :)

Heb even gekeken maar ik heb een dekje dat bij mijn ijslanderzadel hoort (hrimnir) en die heeft hele lange lusjes vergeleken met veel andere dekjes volgens mij dus vandaar dat ik het red om ze om m'n beugelriemen te doen.

Sunny8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:00

Ik doe de lusjes van het zadeldekje altijd door het riempje van de martingaal heen. Dan kan de martingaal niet naar voor gaan schuiven.

carolinetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:01

Die lusjes haal ik er altijd zo snel mogelijk van af. Gebruik ze nooit en vind het lelijk. Alleen die voor de singel mogen blijven.

Edit spelling

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:08

Die aan de bovenkant van het dekje haal ik er volledig af. Dus niet afknippen maar even het stiksel lossnijden en het hele ding eraf halen.

Geleerd van een zadelmaker. De takken van de boom van het zadel willen nog al eens steunen op het paard, op exact die plek waar het bovenste lusje is vastgenaaid en het dekje dikker maakt. Dat is vervelend voor het paard en daarom... eraf!

De lussen onderaan het dekje wil ik er juist wel op hebben zitten. Mijn zadel heeft een verende boom en ik gebruik elastische singels... zonder dat lusje gaat de boel aan de schuif. Heb een aantal dekjes gehad zonder die lus, daar heb ik het op laten zetten en koop ze ook niet meer zonder die lus. Jammer voor Anky :D

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:22

Ik heb wel eens zonder zadel gereden met een dekje en longeersingel (ben geen held) heb de bovenste lussen aan elkaar gemaakt zodat ik een soort ‘handvat’ had :')

Meestal bungelen ze er maar bij voor de sier, door de onderste lussen doe ik wel mijn singelstoten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:31

Ik knip ze af

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:35

Ik doe ze om de singelstoten van het zadel.
Vind het ideaal dat ze daar om heen kunnen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:59

Kabayo schreef:
Ik knip ze af

Niet het 'blokje' laten zitten he? Dat moet er ook af :P

julie0307

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 23:03

Bij 2 singelstoten doe ik ze om de eerste. Bij 3 om de middelste (die los is).
Ik doe ze altijd vast want ik ken iemand die een dekje had zonder, en na een paar minuten zat haar dekje nog maar half onder haar zadel :+

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 11:52

Ik stop ze sinds dit top los onder het zweetblad. Werkt prima. Dekjes blijven goed liggen en als ze aan de singelstoten doet kan het de ligging van het zadel beïnvloeden zei de zadelmaker.

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:05

Voor de mensen die de bovenste lussen onder hun zadel stoppen, doe dit alsjeblieft niet. Dit geeft echt vervelende drukplekken voor je paard!! Zoals al eerder gezegd als je ze verwijderd het beste helemaal verwijderen incl. stiksels en als je ze ergens tussen wil steken, steek ze dan onder je zweetblad zodat ze niet op je paard liggen.

naomie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:10

Ik gebruik ze altijd . Het is maar twee tellen werk om ze vast en los te maken. Vind het altijd een heel storen gezicht als ze los hangen.
Of gebruik anders gewoon een pad dan heb je geen last van de lussen.