Bit problemen groen paard, tips gezocht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovelyfiefy

Re: Bit problemen groen paard, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:42

Ik heb niet alle reacties gelezen, reageer puur op het hoofdbericht.

Ik heb voor mijn haflinger een appelbit (wel dubbelgebroken)
Hij reageerde heel heftig op een gewoon bit, kon niks meer met hem.
En met het appelbit heeft hij vrede, kan hem met 2 vingers rijden over het algemeen.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:45

Bij mij is een ongebroken trens de oplossing, iets wat ook al meerdere hebben voorgesteld.

Het is rustiger in de mond, en werkt bij mijn paard super

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:47

stefje schreef:
Bij je verhaal dacht ik ook aan een kneveltrens, ofwel aan een D-trens. Toen mijn paard jonger was (ik heb haar vanaf 8 jaar) had ze een wat onrustige mond (niet heftig maar wel storend in het rijden en natuurlijk voor haarzelf) en heb ik het e.e.a. uitgeprobeerd. Enkelgebroken ging niet helemaal fijn, zelfs stangetje geprobeerd maar daar stopte ze op met lopen dus dat was voor haar niets. Toen dubbelgebroken watertrens ging redelijk. Op advies van mijn toenmalige instructrice die het nog wat onrustig toch vond overgestapt naar (ik dacht een enkelgebroken maar weet het niet zeker) D-trens en daar heel wat jaren fijn op gereden. Dat gaf door de stabiliteit net wat meer rust. Uiteindelijk over naar dubbelgebroken watertrens argentaan en daar de meeste jaren op gereden en nu nog.

Ik denk dat het het uitproberen blijft wat je paard fijn vindt, maar ik heb hiervan geleerd dat iets minder bewegingsmogelijkheid in het bit d.m.v. D-ringen of knevel ook een oplossing kan zijn.

Vanwege dat stiller liggen in de mond ga ik dus de myler proberen bij hem.

Ik laat het je weten TS! Denk dat we vrijdag ermee kunnen rijden :-) of nou ja rijden haha

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:47

Ts: als de standaard haken etc er af zijn en je paars verder geen problemen heeft aan het gebit, is het misschien een optie om een bitfitter te laten komen?

Celine_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 19:54

Maartje1990 schreef:
Ts: als de standaard haken etc er af zijn en je paars verder geen problemen heeft aan het gebit, is het misschien een optie om een bitfitter te laten komen?

Ik heb al contact met 2 bitfitters :) eerst komt de tandarts langs, daarna kijk ik verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 10:54

Janine1990 schreef:
Anoniem schreef:
Waarom moet je perse met bit rijden in de sport? Tot het Z (of M, geen idee eigenlijk) mag je gewoon zonder. Rij je paard dan in zonder, en zodra dat allemaal bevestigd is kan je er een bit in hangen. Grote kans dat het dan stukje beter gaat.

Ik snap niet waarom ze hem nu al in moet als paard aangeeft het niet prettig te vinden. Maar oké, das mijn mening.

Wat je eventueel nog kan proberen is een andere neusriem. Ik reed mijn merrie met een simpele engelse neusriem maar dan bleef ze maar kauwen en kauwen. Ze was zo "los" dat ik 0,0 contact had. Overgestapt op een lage neusriem en het hele probleem weg.

Waarom moet er zo gedramd worden op bitloos?
TS wil gewoon alles uitsluiten... Zal je zien, rij je jaren bitloos en moet je er dan een bit in hangen, heb je al jaren iets naars over het hoofd gezien... Nee lekker bezig dan... -O-

Ik dram niks door hoor? En als je mijn vorige bericht gelezen had staat daar dat ik gewoon met bit rij ;)
Ik ben er wel voor om naar je paard te luisteren. En als TS d'r merrie aangeeft een bit nog "moeilijk" te vinden, waarom dan niet bitloos inrijden en na een jaartje (of zodra ze goed ingereden is) opzoek naar een passend bitje? Dan is paard beter bevestigd en zal ze ook in het koppie een stuk rustiger zijn. Kan je dan rustig opzoek naar een passend en fijn bit. Lijkt mij een stuk makkelijker dan dat je nu onnodig gaat lopen klooien.
(En als je dingen over het hoofd gaan zien alleen omdat je paard geen bit in heeft doe je in mijn ogen sowieso iets heet verkeerd...)

En TS, hoezo zie ik het zwart wit? Ik zeg in een ander bericht toch net tegen je dat ik ook gewoon met bit rij...?
Maar je leest alleen wat je wilt lezen en dat is prima ;) Nog wat met de tip over de neusriem gedaan?

...En wat betreft die tandarts en bit/bitloos. Toevallig is van de weke de tandarts bij ons geweest, en in de paarden mond is totaal geen verschil te zien tussen een paard dat bitloos rijd en eentje die wel een bit in heeft. Een bit ligt ook niet op de tanden...

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:25

Inmiddels met de myler gereden. Wereld van verschil! Meteen rustig knabbelen en geen open monden meer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 18:06

Heel eenvoudig: probeer bitloos. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Je mag tot en met de M2 bitloos. Dus tijd zat om het op te lossen en jij kunt fijn rijden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 00:04

wwillemijn schreef:
Inmiddels met de myler gereden. Wereld van verschil! Meteen rustig knabbelen en geen open monden meer.

Dan moet je het zoeken in een ongebroken of dun bit. Myler is voor veel paarden fijn omdat hij dun en niet zo bewegelijk is

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 00:17

Micklem hoofdstel met bitclips en een ongebroken flexi bit van trust. Maar je bent al goed bezig. Super dat je t zo serieus oppakt!
Eerste ervaringen zijn zo belangrijk!

Celine_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 17:46

wwillemijn schreef:

Dat is goed nieuws!
Mijn instructrice begon vandaag ook over Myler. Wellicht toch het proberen waard.

Overigens ging het vandaag met een lage neusriem ook al beter vergeleken met een hoge, maar het was mij nog te onrustig.

Afspraak tandarts staat :)