Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
stefje schreef:Bij je verhaal dacht ik ook aan een kneveltrens, ofwel aan een D-trens. Toen mijn paard jonger was (ik heb haar vanaf 8 jaar) had ze een wat onrustige mond (niet heftig maar wel storend in het rijden en natuurlijk voor haarzelf) en heb ik het e.e.a. uitgeprobeerd. Enkelgebroken ging niet helemaal fijn, zelfs stangetje geprobeerd maar daar stopte ze op met lopen dus dat was voor haar niets. Toen dubbelgebroken watertrens ging redelijk. Op advies van mijn toenmalige instructrice die het nog wat onrustig toch vond overgestapt naar (ik dacht een enkelgebroken maar weet het niet zeker) D-trens en daar heel wat jaren fijn op gereden. Dat gaf door de stabiliteit net wat meer rust. Uiteindelijk over naar dubbelgebroken watertrens argentaan en daar de meeste jaren op gereden en nu nog.
Ik denk dat het het uitproberen blijft wat je paard fijn vindt, maar ik heb hiervan geleerd dat iets minder bewegingsmogelijkheid in het bit d.m.v. D-ringen of knevel ook een oplossing kan zijn.
Janine1990 schreef:Anoniem schreef:Waarom moet je perse met bit rijden in de sport? Tot het Z (of M, geen idee eigenlijk) mag je gewoon zonder. Rij je paard dan in zonder, en zodra dat allemaal bevestigd is kan je er een bit in hangen. Grote kans dat het dan stukje beter gaat.
Ik snap niet waarom ze hem nu al in moet als paard aangeeft het niet prettig te vinden. Maar oké, das mijn mening.
Wat je eventueel nog kan proberen is een andere neusriem. Ik reed mijn merrie met een simpele engelse neusriem maar dan bleef ze maar kauwen en kauwen. Ze was zo "los" dat ik 0,0 contact had. Overgestapt op een lage neusriem en het hele probleem weg.
Waarom moet er zo gedramd worden op bitloos?
TS wil gewoon alles uitsluiten... Zal je zien, rij je jaren bitloos en moet je er dan een bit in hangen, heb je al jaren iets naars over het hoofd gezien... Nee lekker bezig dan...
wwillemijn schreef:Inmiddels met de myler gereden. Wereld van verschil! Meteen rustig knabbelen en geen open monden meer.