Welke maat / merk is dit zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 18:52

bruintje123 schreef:
Beter een merk 2e hands en goed opgevuld, dan een goedkoop nieuw zadel.


Dat klopt, alleen was ik toch wel snel verkocht toen ik dit zadel zag voor deze prijs :P
Maar ik ga liever voor een passend 2e hands zadel dan de rug van mn paard naar de gort rijden!

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 18:54

Ghostattack schreef:
Misschien eens rondkijken naar een 2ehands Wintec dan? Die zijn vaak niet zo duur en qua prijs-kwaliteit toch erg netjes. Maar ook deze zadels passen niet op elk paard helaas :) Al is 215 euro wel echt een heel laag budget om eerlijk te zijn.


Ik heb ook niet echt haast met een zadel kopen, wil alleen graag een nieuwe. Het is geen wereldbedrag dat klopt maar het lijkt me ook zeker niet onmogelijk.
Ik zal ook mijn budget blijven uitbreiden zolang ik nog opzoek ben. Dan maar een jaartje wachten en doorsparen :)

Ik was eigenlijk langzaam aan het rondkijken of er al iets beschikbaar was in deze prijsklasse en eigenlijk viel het nog niet heel erg tegen. Vandaar dat ik dit zadel toch wel aantrekkelijk vond.

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Re: Welke maat / merk is dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 13:09

ook met jou budget kun je tegenwoordig wel aan een leuke tweedehands zadels komen, mits je accoord gaat met een net oudje :) Bijvoorbeeld KN is rond de 200 wel te vinden,dan heb je een zadel van minimaal 10jaar oud of een stubben. Dan heb je wel meer gerennomeerde merken die ook kwa pasvorm en kwaliteit stukken beter zijn dan het zadel van je foto's.
Ook wintec, thorowgood en soms tekna zijn in rond die prijzen wel te vinden.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 14:09

inkepink schreef:
ook met jou budget kun je tegenwoordig wel aan een leuke tweedehands zadels komen, mits je accoord gaat met een net oudje :) Bijvoorbeeld KN is rond de 200 wel te vinden,dan heb je een zadel van minimaal 10jaar oud of een stubben. Dan heb je wel meer gerennomeerde merken die ook kwa pasvorm en kwaliteit stukken beter zijn dan het zadel van je foto's.
Ook wintec, thorowgood en soms tekna zijn in rond die prijzen wel te vinden.


Dat is ook geen probleem :)
Dit zadel was een medium boom. Dus ik moet opzoek naar een large vrees ik.

Muronia

Berichten: 19685
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Welke maat / merk is dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 14:20

Ik denk dat vooral het model van het zadel niet paste bij dit paard. Een ander model met medium boom zou wel kunnen passen. Daarbij wordt zowel een 31 als een 32 boom vaak als medium aangeboden en er zit wel degelijk verschil tussen. Mbt je budget, dat zou in principe wel mogelijk moeten zijn (ik heb afgelopen week een heel goed ouder Daaleman dressuurzadel verkocht voor maar 100 euro, gewoon omdat ik er niet zo lang mee wou blijven zitten), maar misschien is er ook wel iemand in je omgeving die tweedehands zadels verkoopt en die met een partijtje langs kan komen zodat je er meerdere kunt passen/proberen?

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 14:29

Murosch schreef:
Ik denk dat vooral het model van het zadel niet paste bij dit paard. Een ander model met medium boom zou wel kunnen passen. Daarbij wordt zowel een 31 als een 32 boom vaak als medium aangeboden en er zit wel degelijk verschil tussen. Mbt je budget, dat zou in principe wel mogelijk moeten zijn (ik heb afgelopen week een heel goed ouder Daaleman dressuurzadel verkocht voor maar 100 euro, gewoon omdat ik er niet zo lang mee wou blijven zitten), maar misschien is er ook wel iemand in je omgeving die tweedehands zadels verkoopt en die met een partijtje langs kan komen zodat je er meerdere kunt passen/proberen?


Dat is een goeie ja. Dit zadel had een boom van 32.
Vorige week ben ik ook naar een KN geweest om te kijken. Deze was vrij smal dus ik heb die niet eens meegenomen om te passen. Dit was inderdaad ook al een ouder model want hier waren de beugelgleuven nog rood van. Bij de nieuwere zijn deze zwart.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Welke maat / merk is dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 14:32

Misschien een kentaur maat 3.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 14:38

bruintje123 schreef:
Misschien een kentaur maat 3.

Dankjewel voor de tip ga ik even opzoeken!

Adrija

Berichten: 1898
Geregistreerd: 28-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 15:16

Nog even over die oude zadels. Dat soort zadels lagen op de manege- (en ook pension)paarden toen ik begon met rijden medio jaren tachtig. Pas in (begin) jaren negentig gingen we langzaam aan over op zwart, pensionspaarden eerder al. Dus ik denk dat die zadels minstens 30 jaar oud zijn.

Dit soort zadels hadden wij toen. Onverwoestbaar. Felsbach AG Husar
https://goo.gl/images/EdGFuu

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Welke maat / merk is dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 16:06

Topicstarter misschien lees ik eroverheen maar al eens aan een zadel met verwisselbare kopijzer gedacht aangezien je twijfelt tussen de boommaat?

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 16:27

Art_Ificious schreef:
Topicstarter misschien lees ik eroverheen maar al eens aan een zadel met verwisselbare kopijzer gedacht aangezien je twijfelt tussen de boommaat?


Ja ik ga waarschijnlijk dinsdag dit zadel omruilen tegen een zadel met wisselbare bomen ( een horka zadel )

Mocht dit zadel ook niks zijn word het een 2e handsje
Laatst bijgewerkt door xtessax83 op 20-08-17 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Berichten: 76239
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Welke maat / merk is dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 16:29

-> HAR Ik verplaats je topic even naar Harnachement aangezien het niet echt een Rijtechnische Vraag is.

Zinzi_jewel

Berichten: 8879
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Welke maat / merk is dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:18

Ik zou zelfs dat oude zadel van je moeder laten beoordelen op je paard
Als de zadel maker komt .
Beter als zo'n goedkoop pfiff geval

Of zoeken naar een merk zadel gebruikt
Kieffer , KN , stubben

Ik heb ook een oudere stubben
Wat harder van zit als de moderne zadels
Maar een heel prima zadel hoor
Degelijk

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 10:27

Zinzi_jewel schreef:
Ik zou zelfs dat oude zadel van je moeder laten beoordelen op je paard
Als de zadel maker komt .
Beter als zo'n goedkoop pfiff geval

Of zoeken naar een merk zadel gebruikt
Kieffer , KN , stubben

Ik heb ook een oudere stubben
Wat harder van zit als de moderne zadels
Maar een heel prima zadel hoor
Degelijk


De kussens van dat zadel zijn knoer hard geworden dat is een nadeel, het tussenkanaal is ong 2 vingers bij zadels van tegenwoordig zijn dat er al 3. Ook gaan de stijgbeugelriemen hier vrij moeilijk los, dat zijn de dingen waarvan ik zelf al op de hoogte ben en dat is ook de rede dat ik deze niet gebruik. Laat staan wat een zadelmaker er nog meer aan zou kunnen vinden. Nee dit zadel heb ik al afgeschreven voor mezelf en bovendien wil ik een dressuurzadel :)

upendo

Berichten: 22314
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Welke maat / merk is dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:36

Ik snap niet zo goed waarom je zo graag een nieuw zadel wil voor dat geld? Voor 215 euro ga je geen enkel zadel vinden waar over naar huis te schrijven valt. Koop dan een tweedehands wintec... :=

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:38

En ik snap niet dat mensen zoveel roepen om een wintec te kopen. Deze passen echt niet op elk paard wat vaak wel gedacht wordt.

Voor een deel van de paarden past de vorm van de boom of kussens gewoon niet.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 10:42

upendo schreef:
Ik snap niet zo goed waarom je zo graag een nieuw zadel wil voor dat geld? Voor 215 euro ga je geen enkel zadel vinden waar over naar huis te schrijven valt. Koop dan een tweedehands wintec... :=


Als je even het topic leest zie je dat ik een 2e hands zadel geen probleem vind.
Ik wil graag een zadel omdat mijn huidige zadel niet 100% meer past. Ik gebruik hier een bondje onder en dit kan ik geen jaren blijven doen. Dan krijg je drukpunten.
Overigens wil ik ook over op zwart, het zadel wat ik nu heb is ook bruin maar net wat lichter dan die van mijn moeder.

En gezien het een veelzijdigheidszadel is wil ik ook graag naar de dressuur kant. Ik spring namelijk niet veel 1 x in de 3 maanden hooguit. Ik rijd meer dressuur of een buitenritje.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 10:44

Art_Ificious schreef:
En ik snap niet dat mensen zoveel roepen om een wintec te kopen. Deze passen echt niet op elk paard wat vaak wel gedacht wordt.

Voor een deel van de paarden past de vorm van de boom of kussens gewoon niet.


Mee eens, mensen zeggen ook dat een knight rider op veel paarden past. Nou niet op de mijne :P

upendo

Berichten: 22314
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:46

xtessax83 schreef:
Ghostattack schreef:
Misschien eens rondkijken naar een 2ehands Wintec dan? Die zijn vaak niet zo duur en qua prijs-kwaliteit toch erg netjes. Maar ook deze zadels passen niet op elk paard helaas :) Al is 215 euro wel echt een heel laag budget om eerlijk te zijn.


Ik heb ook niet echt haast met een zadel kopen, wil alleen graag een nieuwe. Het is geen wereldbedrag dat klopt maar het lijkt me ook zeker niet onmogelijk.
Ik zal ook mijn budget blijven uitbreiden zolang ik nog opzoek ben. Dan maar een jaartje wachten en doorsparen :)

Ik was eigenlijk langzaam aan het rondkijken of er al iets beschikbaar was in deze prijsklasse en eigenlijk viel het nog niet heel erg tegen. Vandaar dat ik dit zadel toch wel aantrekkelijk vond.


Laat gewoon de zadelmaker komen. Misschien kun je nog wat inruilen en kom je met je budget bij een ouder Kieffertje of iets dergelijks.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:47

Wintec kan ze wel proberen. Als het past is het mooi meegenomen.
Maar op die van mij paste het ook niet.

Ik zou eerder net iets meer sparen. Voor 350 heb je hele nette 2e handse zadels.

upendo

Berichten: 22314
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:47

Mijn paard paste ook geen wintec. ;)
Maar als je toch gaat klooien met goedkope zadels kun je er beter een kopen die waardevast is en wel weer doorverkoopt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:49

xtessax83 schreef:
Art_Ificious schreef:
En ik snap niet dat mensen zoveel roepen om een wintec te kopen. Deze passen echt niet op elk paard wat vaak wel gedacht wordt.

Voor een deel van de paarden past de vorm van de boom of kussens gewoon niet.


Mee eens, mensen zeggen ook dat een knight rider op veel paarden past. Nou niet op de mijne :P
nou ik heb een KR liggen maar past ook echt niet op elk paard. Op mijn vorige pony niet, op mijn huidige pony niet. Zelfs niet op de draver die ik leasde. Ervaringen genoeg dus haha.
Een wintec ligt ook op de manege maar past ook niet op elk paard van de manege.

Maar een oud kiefferrje ofzo (eventueel boom laten aanpassen door zadelmaker) zou een mooie oplossing zijn.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 10:52

upendo schreef:
Mijn paard paste ook geen wintec. ;)
Maar als je toch gaat klooien met goedkope zadels kun je er beter een kopen die waardevast is en wel weer doorverkoopt.


Kieffer, wintec etc zijn degelijke merken? En 2e hands komen deze redelijk goed in de buurt van mijn budget. Dus klooien? Nee vind ik niet.

Nogmaals het zadel van mijn eerdere foto's gaat terug naar de winkel. Als het zadel goed gepast had waarom zou het dan persee zo slecht zijn als het goed ligt dan ligt het goed.
Op bokt zijn er ook enkele mensen die zo'n zadel hebben die er zeer over te spreken zijn en ook mensen die er totaal slechte dingen over vinden.

Maar dat is andersom ook als je een ander merk pakt.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 10:55

Adrija schreef:
Nog even over die oude zadels. Dat soort zadels lagen op de manege- (en ook pension)paarden toen ik begon met rijden medio jaren tachtig. Pas in (begin) jaren negentig gingen we langzaam aan over op zwart, pensionspaarden eerder al. Dus ik denk dat die zadels minstens 30 jaar oud zijn.

Dit soort zadels hadden wij toen. Onverwoestbaar. Felsbach AG Husar
https://goo.gl/images/EdGFuu


Wat grappig dit ja. Deze komt sprekend overeen met het zadel van mijn moeder.

upendo

Berichten: 22314
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:57

Ik zie dat je een Pfiff zadel en een Horka zadel heb geprobeerd. Vallen niet in het rijtje goede zadels. Genoeg te vinden over zadelmarktzadels... Scheve bomen, ongelijke kussens.. Dus ík vind dat aanklooien.

Als je daadwerkelijk een zadelmaker erbij haalt en wintec of Kieffer gaat passen wordt het een ander verhaal.

Het is wel de rug van je paard die je op het spel zet. Klakkeloos er zadels op gooien zonder zadelmaker erbij vind ik nogal wat. Dan maar wat meer geld spenderen. Scheelt later weer osteopaat/fysio.