welk bit voor mijn erg sterke tinker merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laurapathuis

Re: welk bit voor mijn erg sterke tinker merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 21:22

voor de herhaling ik zoek info over bitten niet over hoevaak en wanneer en hoe ik rijd aangezien ik geen zin heb mijn reacties te gaan herhalen dus graag alleen tips over een bit. mn tinker is gewoon ontzettend snel hoefbevangen staat 24/7 in een grote kudde op het land en als ze in stal staat krijgt ze wat ruwvoer en suikervrije muesli, als ze teveel binnen krijgt gaat ze schuren doordat ze last heeft van te veel suikers ook kan ik om de 3 week de hoefsmid wel laten komen omdat die suikers ook naar de hoeven gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:24

Eens met bovenstaand! Verdiepen in trainingsleer kan nooit kwaad.

Het lijkt me ook wel erg licht overdreven als ze na twee weken rust al randje hoefbevangen staat.

En vraag me ook af of 8 jaar nog een puberleeftijd is. Heeft ze idd wel respect voor je op de grond? Sorry als ik eroverheen heb gelezen.

Je zoekt informatie over bitten. Maar met een scherp bit ga je dit niet oplossen lijkt me. Hoelang heb je dit paard al? Ik heb in een jaar ongeveer 6 verschillende bitten geprobeerd bij mijn Tinkermerrie, puur om te bepalen welke zij meer accepteert en waar ze daardoor fijner op loopt.

Bitfitter laten komen misschien? :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:28

Dan is het geen paard om volop in het gras te staan... Veel arm hooi gaat een pak gezonder zijn...

Maar als jij je kop in het zand wil steken en denkt dat het met een bit opgelost is... Doe maar! En over 2 maand heb je terug hetzelfde probleem en over max een jaar of 3 is het een "in memoriam" topic...
Want verkeerd management in combinatie met overtraining is gelijk aan een dood paard...

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 21:29

daar zijn we mee begonnen! dat ze respect heeft en niet in mijn persoonlijke ruimte komt! ik heb haar nu ongeveer een jaar daarvoor heb ik haar geleast met koop op afbetaling omdat we met verhuizen bezig waren, ik rijd haar dus zelf (want ik heb haar toen ook alleen gereden ) ongeveer 2/2,5 jaar daarvoor ook les gehad en ken haar vanaf haar 3e heb haar dus 2,4 jaar geleden proberen naar mijn hand te zetten wat redelijk lukt behalve de galop... heb inderdaad verschillende bitten geprobeerd.. daarom dacht ik ook misschien een pelham? dan het mondstuk gewoon hetzelfde als waar ik mee rij en dan rijd je met twee teugels dus dan zou ik gewoon met de bovenste teugel op de trens rijden en mocht ze wat gaan uitspoken zoals dus de galop er vandoor gaan kan ik de tweede teugel erbij pakken en zodra dat weer goed gaat weer los laten en belonen! je kan hem zo scherp maken als je wil en ik wil hem alleen gebruiken (tweede teugel) als hij nodig is! :)

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 21:32

het gras is op dit moment niet hoog meer en nu ze gewoon op haar niveau en tempo aan het werk gezet wordt heeft ze een goed figuur! ik denk zeker en als je leest zie je dat ook dat de oplossing bij een bit moet liggen, ben alles al bij langs gegaan en ook dit zou ik dan bij langs moeten gaan werkt dit ook niet dan weer terug naar de basis ik overtrain mijn paard zeker niet maar als ik alleen een beetje hobbel worden de streken alleen maar erger ;) vandaar dat ze doordeweeks aan het werk gezet wordt de ene keer minder hard dan de andere keer en sweekends vaak vrij heeft en anders doordeweek eens...

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 21:33

ik denk zeker niet* typefoutje ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:33

Wat ik weet met mijn Tinker die ik zelf heb ingereden is dat ze de galop vreselijk vond, althans ik vond het vreselijk en hadden er duidelijk beide geen plezier in. Ze ging zo bizar hard en vlak door de bochten. Dit was puur de balans die ze miste. Wanneer ze hard gaat, had ze meer balans in dr lijf dan wanneer ze een rustig handgalopje aannam. Dit loste ik een aantal maanden geleden op door gewoon veel te oefenen ermee. Nog steeds vindt ze het erg lastig maar als ik zie van waar we zijn gekomen is het echt een wereld van verschil. Uiteraard met juiste instructie! :) Ook zij was niet te houden toen en heb meerdere malen met mn handen in het haar gezeten van frustratie.

Gaat niet om of het gras hoog is of niet. Wanneer er veel suikers inzitten (hoog fructaan gehalte) is het al veel 'schadelijker'.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:34

Leiderschap is wel meer dan niet in je persoonlijke ruimte komen. :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:36

Maar ze heeft géén respect want aan de longe gaat ze er al vandoor in draf.

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 21:36

daar zijn mijn instructriece en ik ook mee bezig en haar balans is al met sprongen vooruit gegaan en ze loopt ook goed in de galop maar raced hem gewoon door de bak.. vandaar een keer een ander bit proberen? je moet toch alle oplossingen bij langs gaan :)

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 21:37

wat ik persoonlijk denk is dat ze dat niks aan vind, ze doet het goed luisterd goed maar zoals ik al zei na een tijdje heeft ze geen interesse meer in het opletten maar in andere dingen en gaat ze er vandoor maar nogmaals vraag om meningen over het bit ;)

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:38

@laurapathuis wat een hoop vervelend commentaar krijg je zeg! Zoals ik lees heb jij alles al geprobeerd en heb jij echt wel een hart voor je paard :)
Ik zou het zo gauw niet weten... misschien kan je een aantal bitjes proberen bitfitter is hierbij een goed idee. Ook kan je anders wat bitjes proberen van stalgenootjes misschien zit daar wat tussen? Ik denk dat je met goed overleg met je instructrice en je eigen gevoel een heel eind komt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:39

Echt Bokt op zijn mooist. TS heeft heus geen absurd trainingsschema voor een 8 jarige, dier loopt 24/7 buiten en heeft op alle andere mogelijke manieren geprobeerd dit gedrag eruit te krijgen.

Soms moet je aangeleerd gedrag corrigeren door even een paar keer duidelijk te zijn. Is geen mishandeling.

Wel er op letten dat je het bit alleen gebruikt als je geen rem hebt, in een korte ophouding. Anders creeer je een betonnen muur :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:40

Racen is juist een teken van te weinig balans, stuwen ipv dragen...

Dan is het dus aan jou om de training niet langer te rekken dan haar concentratievermogen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:40

laurapathuis schreef:
daar zijn mijn instructriece en ik ook mee bezig en haar balans is al met sprongen vooruit gegaan en ze loopt ook goed in de galop maar raced hem gewoon door de bak.. vandaar een keer een ander bit proberen? je moet toch alle oplossingen bij langs gaan :)

Maar euhm zoals ik al zei, racen en dus dat hard gaan is een teken van weinig balans. :=

Wat voor bit heb je nu dan?

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 21:41

dat is ook mijn bedoeling! heb zeker een goed hart voor mn paard het is echt mn alles en een schat van een dier!

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 21:42

ik rijd nu met een enkelgebroken bustrens (omdat ik al veel bitten heb geprobeerd zoals ik vermeld heb) en over balans heb ik het al gehad dus ga ik niet herhalen lijkt me duidelijk genoeg nu dat ik alleen info over bitten zoek en niet over het rijden zoals vermeld waar alles al aan onderzocht is ;)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:42

Dan ontbreekt alleen de kennis, de kunde en de wil om bij te leren...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:52

Ik ben misschien maar ouderwets maar je moet eerst leren lopen en dus eerst balans in de stap als je erop zit, dan pas draven en dan pas de galop. Als je paard hard gaat wil dat zeggen dat je paard nog geen goede balans heeft. Eerst daar aan werken en dan pas willen galopperen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:58

Hoi Laura, mijn haflinger die met 1 1/2 al bleek ingespannen, en toen ook maar meteen heeft mogen ontdekken hoe sterk hij is heb ik altijd gereden op een stang.

Even mijn ervaring:
ik ben Ascot gaan rijden toen hij 3 was. Een half jaar geleden heb ik dmv foto's ontdekt dat hij met 1 1/2 jaar al was ingespannen op niet de beste manier, toen werd me verteld dat hij net van te voren was beleerd. Eigenlijk een heropvoeding dus. Hij was net een paar maanden onder het zadel.
Bit was eerst een bokkebit, daarna een liverpool. Daarmee was hij beleerd, en toenmalige eigenaar wilde dat ik daarmee bleef rijden.

Na een slechte start bleef ik tenminste zitten, maar rond zijn 7e begon Ascot zich steeds sterker te maken. Neus omhoog, volle galop er vandoor. Geen stuur, geen rem. Eigenaar wilde dat ik teugel lager zette op de liverpool. Uiteindelijk zaten de teugels op de scherpste stand, maar was het probleem verre van opgelost...
Ik ben toen toch maar gaan oriënteren op andere les, en uiteindelijk terecht gekomen bij een nh-instructeur. De lesinhoud was eigenlijk vrij simpel: consequent wezen. Eerst in grondwerk, daarna erop. Teugel scherper zetten of strakker houden is nooit van toepassing geweest. Ascot en ik zijn in deze lessen enorm gegroeid als combi. Helaas is de instructeur uiteindelijk gestopt.

Jaren is het goed gegaan, en uiteindelijk heb ik me enorm hard gemaakt naar de eigenaar om naar een zachter bit te mogen werken. Een thieleman-stang.
Dit bit had ik uiteindelijk op zijn zachts, toen de oude problemen weer begonnen: er vandoor gaan wanneer ik de teugels aannam. In eerste instatie gezocht in eigen rijden, zadel, rug...uiteindelijk toch een beste haak op z'n kies. Was even gemist bij het laatste bezoek van de gebitverzorger.
Kies is behandeld (electrisch, met sedatie), slecht gedrag bleef. Dus weer op zoek gegaan naar andere instructeur. Hierbij vanuit zadel voor af aan begonnen: in de bak, teugel los en op zit terug rijden. na een half jaar waren we er weer. Thieneman weer terug op zachtste level, ketting er af, en ik overweeg met bitfitter te gaan kijken naar weer een zachter bit. Hij is nu 22 jaar.

Mijn moraal van dit verhaal: je tinker heeft jaren goed gelopen op een trens. Waarom nu ineens niet? Welke oplossing denk je te halen uit een scherper bit? Want kans is groot dat ze ook met een scherper bit blijft rennen... Ascot deed dat in ieder geval wel. ;) Hoe is het paard tijdens grondwerk? Hoe is jullie verhouding? Respect, consequent... Ik weet het, dit was je vraag niet. Maar het voelde toen al niet goed toen de eigenaar eiste dat ik de teugel scherper zette, en achteraf weet ik dat dat nooit een oplossing is geweest... Ascot had een reden voor zijn gedrag. Mijn rijtechnische (on)vaardigheid en consequent wezen, en pijn.

Even een toevoeging mbt balans: ook Ascot stuwt graag, en galop linksom om is nooit zo charmant geweest. We hebben nu les rechtrichten, waarbij ik zijn balans zie en voel verbeteren. Maar je hebt racen vanwege balans, en je hebt er ronduit vandoor gaan....die slechte periodes ging Ascot er ronduit vandoor....
Laatst bijgewerkt door Juut op 13-08-17 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 22:04

ze heeft nooit goed gelopen altijd gerace dus zijn we weer met de basis begonnen en dit is heel wat verbeterd maar nog is de galop een verbeterpunt... ik blijf ook met hetzelfde mondstuk rijden maar wil toch graag weten als ik die tweede teugel erbij pak wanneer het nodig is of dit helpt of niet helpt dit ook niet dan is het bit ook niet de oorzaken en beginnen we gewoon weer opnieuwe met zoeken en de basis :)

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:09

Ook ik ben van mening dat je paard minimaal aan de longe "normaal" moet doen voor je gaat rijden. Maar er zijn waarschijnlijk altijd uitzonderingen op de regel.

Ik heb een hele sterke draver /kwpn gehad. Hem heb ik op een gegeven moment een poos met een ophaal trens gereden. Hiermee heb je ook druk achter de oren. Het bit kan allerlei vormen hebben ook gewoon een trens. Dit werkte voor dit paard goed. Daarna weer over gegaan op een bustrens.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:12

laurapathuis schreef:
ze heeft nooit goed gelopen altijd gerace dus zijn we weer met de basis begonnen en dit is heel wat verbeterd maar nog is de galop een verbeterpunt... ik blijf ook met hetzelfde mondstuk rijden maar wil toch graag weten als ik die tweede teugel erbij pak wanneer het nodig is of dit helpt of niet helpt dit ook niet dan is het bit ook niet de oorzaken en beginnen we gewoon weer opnieuwe met zoeken en de basis :)

Helpt tijdelijk totdat ze doorheeft hoe ze daar doorheen moet lopen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:12

Als je dan perse een tweede teugel wilt: hang er een kaptoom aan en een tweede teugel op de neus. Is het proberen waard.

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 22:14

nogmaals zoek advies over bitten en jouw advies is alleen maar negatief @magda_90 als je me niet kan helpen reageer dan aub ook niet :)