Dressuurzadel?! Ten einde raad..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 12:41

De pony die ik rij is ook rondgeribt en met weinig schoft en voor haar is de eigenaar met de zadelmaker uitgekomen op de massimo tölt 2.
Hartstikke fijn zadel vind ik. Hij geeft net wat minder steun dan een gemiddeld dressuurzadel maar ikzelf heb daar geen probleem mee. :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 12:46

Datjaa schreef:
Je kan ook nog even googlen naar Equestor. Die heb ik er zelf ook op liggen :)
Erg tevreden mee voor mijn brede ronde paardje :+

Bij Equestor voor een buikig paard moet je opletten of de singelstoten niet te ver naar achteren liggen. Anders trekt alsnog de singel het zadel op de schouder. Mijn Equestor lag echt mooi, maar die singelstoten...

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 12:56

Tessebes schreef:
Datjaa schreef:
Je kan ook nog even googlen naar Equestor. Die heb ik er zelf ook op liggen :)
Erg tevreden mee voor mijn brede ronde paardje :+

Bij Equestor voor een buikig paard moet je opletten of de singelstoten niet te ver naar achteren liggen. Anders trekt alsnog de singel het zadel op de schouder. Mijn Equestor lag echt mooi, maar die singelstoten...

Valt bij die van mij (gelukkig) heel erg mee! Ik heb er een Kentaur dressuursingel bij en schuift niet naar de schouder oid. Zadelmaker is laatst nog langs geweest om op te vullen en heeft het zadel ook met singel en onder het rijden bekeken. Lag gelukkig perfect!
Is waarschijnlijk ook heel erg afhankelijk van het type, heb even geen idee welke ik heb :+

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 18:23

Herkenbaar probleem, op mijn merrie schoof ook alles, zelfde rugtype als jij noemt, ik heb nu een Stubben die als een huis ligt

xLiez

Re: Dressuurzadel?! Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 18:32

Ik heb op mijn rondgeribte haflingerxfries een wintec wide liggen met de smalste boom van de wintec wide. Ik vind het zadel opzich prima, heb een veelzijdigheidszadel. Op mijn pony paste bijna niks maar deze ligt nu echt perfect :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 12:28

Ik heb goede ervaringen met de Massimo trail, MSFC Xtreem en de Thorowgood T8, T6, T4 maar dan wel model Cob.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 23:28

ik sluit me aan bij de TS. Ik kan niks vinden wat past, zadelmaker weet het ook even niet meer.

Wintec, Albion, Anky (type wat of meerder PRE's goed heeft gelegen) Massimo paste ik zelf niet goed (kan nog type dressuur II proberen, die heb ik nog niet geprobeerd) en vandaag een thorowgood T8 geprobeerd en die lag ook voor geen meter.

Ik dacht zelf nog aan Fryso, maar zadelmaker verwacht daarbij dezelfde problemen als bij vorige zadels.

Mijn haflinger is heel rond, heeft een hele rechte rug en geen schoft. Iemand nog tips wat ik zou kunnen proberen?

ik zoek echt een dressuurzadel, dus liever geen trail

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 23:59

Wat zijn precies de problemen met de zadels die je geprobeerd hebt?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 00:14

bij de thorowgood zou eigenlijk in het midden alle vulling eruit gehaald moeten worden om hem in balans te krijgen.

als ze voor goed liggen, dan liggen ze achter niet goed, of andersom

het probleem is volgens mij gewoon de hele recht rug in combinatie met een heel rond paard (niet dik,maar echt rond)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 06:52

Anatomica al een keer geprobeert?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 07:30

Equestor misschien? Of Zaldi? Sommige modellen hebben wat bredere kussens,wat misschien meer balans geeft.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:36

Die heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik eens naar kijken. :j
In ga nu een massimo dressuur 2 ophalen. Kijken of dat iets is

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 12:23

Al eens gedacht aan de Flexible Inspiration, of de voorloper hiervan, de trekker master? Voor mijn brede haflinger een erg fijn zadel. Helaas is het voor mijzelf te groot qua zweetbladen. En ik heb de afgelopen jaren ook heel wat, vooral boomloze, zadels geprobeerd. De trekker is qua pasvorm en stabiliteit 1 van de betere vind ik.

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 12:31

Fryso ligt erg goed op mijn tank, maar ook Rossner zadels liggen fijn. Als je licht gewicht wil met verwisselbare boom kun je ook de Bates proberen? Erg fijne zadels. Weet niet waar je komt maar ik ben erg tevreden over de passervice bij Tweespan. Na jaren zadelstress boden hun voor mij de uitkomst.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 22:44

ik heb een hele fijne zadelmaker, dus daar wil ik niet van afwijken. Ook is tweespan niet echt in de buurt.

Is bates niet erg vergelijkbaar met wintec qua pasvorm? Want wintec ligt dus niet goed. Fryso verwacht mijn zadelmaker dat het ook niet past. Rossner zou ik inderdaad nog kunnen proberen, tot nu toe helaas nog geen tweedehands Rossner voorbij zien komen die zou kunnen passen.

Volgende week kan ik de Massimo ophalen, hopelijk is dat iets.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-17 08:11

Tweespan ben ik helemaal niet over te spreken, bij een aantal stalgenoten compleet niet passende zadels aangesmeerd en ook bij mij probeerden ze een zadel dat erg schoof en overduidelijk niet bij zijn rug paste aan te meten -O- -O-

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:13

ZoZenn schreef:
Tweespan ben ik helemaal niet over te spreken, bij een aantal stalgenoten compleet niet passende zadels aangesmeerd en ook bij mij probeerden ze een zadel dat erg schoof en overduidelijk niet bij zijn rug paste aan te meten -O- -O-

het hangt er bij hun idd echt vanaf wie je hebt om aan te meten...
ook bij hun zadelmakers zit veel verschil in kwaliteit...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:43

Ik zweer bij Kentaur, ligt goed op mijn rondgeribde appaloosa/KWPN-er en op mijn bolle Haflinger, ik heb een boommaat 3, maar ze zijn er nog breder. Zelf zit ik erin als een huis.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 10:26

Ik heb voor mijn ronde merrie zonder schoft een JC Saphir MW boom (zelfde fabriek en maten als Rossner). Met een anatomische singel ligt deze perfect! Schuift niet, en ik kan hier ook heerlijk op zitten. Op mijn über bolle witte (met veel schoft) ligt deze ook netjes!

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 14:15

kaatjemuts schreef:
ZoZenn schreef:

het hangt er bij hun idd echt vanaf wie je hebt om aan te meten...
ook bij hun zadelmakers zit veel verschil in kwaliteit...

Dat er veel verschil in de zadelmakers klopt wel, maar ik vraag altijd naar dezelfde persoon en die voldoet mij erg goed. Ik heb na 3 jaar verschillende " vak zadelmakers" nu eindelijk een fijn passend zadel waar zowel mijn paard fijn onder loopt en ik fijn in zit en dat wel dankzij tweespan. Ik heb nu een rossner Amerika overigens..

Bates is idd en beetje vergelijkbaar met wintec, maar dan echt verbeterd en vernieuwd. Niet met elkaar vergelijkbaar kwa pasvorm vind ik.. misschien het proberen waard, klinkt wel echt als iets waarnaar jij op zoek bent...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 14:52

Bates en wintec niet te vergelijken?
Misschien dat het sinds kort veranderd is, maar eerst was het geraamte gelijk, alleen het een met kunststof overtrokken en het ander met leer.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:46

De massimo was voor ons de oplossing *\o/*
Ik heb de massimo dressuur met normale kussens

Wel het zadel wat voor mij het minst fijn zit van alle zadels die ik heb gepast, het is nogal een plank :+ Maar ik ben blij dat ik eindelijk een passend zadel heb, dat dat moet ik dan maar accepteren :=

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:51

ZoZenn schreef:

Ook ik raad Tweespan niet meer aan. Ik was enthousiast, ook na een fiks (financieel) misverstand direct na de aanschaf van mijn Fryso-zadel. Tot ik na 3,5 jaar een fabrieksfout ontdekte en ze niet thuis gaven. Met als gevolg een paard met een ernstige rugblessure die nooit meer helemaal is weggegaan. Zeker geen Tweespan/Fryso meer voor mij.