Hoe een voorgevormd zadel voor problemen kan zorgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe een voorgevormd zadel voor problemen kan zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 11:36

De zadels waar ik in mijn ruitercarriere het fijnst mee heb gereden zijn de KN Symphony en het Hulsebos zadel. In de meeste andere zadels wordt ik in een houding gewrongen. En ik denk echt dat wanneer je goed op je plek in het zadel zit je die dikke wrongen niet nodig hebt. Als je goed zit dan heb je daar geen rare dikke wrongen voor nodig en ook geen hoge lepel.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 12:08

Helemaal mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 14:38

Twintig jaar geleden was er al discussie over voorgevormde zadels, alleen ging het toen nog alleen om de (te) diepe zit (de zogenaamde zitprotheses) die toen in raakte omdat wrong-blokken toen nog niet bestonden. Nu is daar de megawrong bijgekomen, maar ook met alleen een glijbaan als zitting kun je al van flink voorgevormde zadels spreken. Die Fryso Legacy is daarom in mijn ogen ook echt een voorgevormd zadel. Nog steeds kan dit zadel voor sommige ruiters het perfect zittende zadel zijn, maar met zo'n diep middelpunt en de bijna verticale lepel kun je niet van een vlakke of vrije zit spreken, daarvoor is de zit teveel voorgevormd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 08:10

Klopt hoor. Maar het rare is dat defryso voor mij een geheel vrij zadel is. Net als een 35 jaar oude schonthal. Het past precies bij mij. Kieffer totaal niet.
Het is dus echt niet alleen slecht. Het kan zelfs uitstekend zijn. Maar er zijn ook diepe zadels zoals kieffer of brandt waar ik niet zo fijn op zit ( ik zou hier een model met diepe zit zonder wrong moeten hebben dan). Brandt is nog stuk dieper dan de legacy. Maar ook populair. Maar ook mfsc heeft diepe zadels met veel wrong.
Kijk gewoon naar wat jou past. Dan is diep niet erg mits het jou past. En sommigen hebben liever geheel vlak. Ik heb serieus ook ijslands overwogen, maar met hoge schoft kiept het achterover helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 11:58

Dat staat ook zo in het artikel: voor sommige ruiters werkt een voorgevormd zadel met diepe zit of grote knieblokken juist perfect. Voorgevormde zadels kunnen nou eenmaal bepaalde voor- en nadelen hebben zoals ook in het artikel staat, net zoals platte zadels ook bepaalde voor-
en nadelen kunnen hebben zoals je ook hebt meegemaakt, maar dan blijven ze nog steeds qua type voorgevormd of plat. Niet alles past op elk paard en bij elke ruiter, en gezien de enorme varieteit die er tegenwoordig aan zadels is mag je denk ik al blij zijn als je überhaupt iets vindt dat beide partijen past.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:13

Ja, maar feit is dat een voorgevormde zadel met dikke wrongen en blokken en een diepe zit je bekken in 1 stand zet, zonder dat je kunt variëren. Ik denk verder dat zo'n zadel bepaalde spieren die je nodig hebt voor je balans en zelfhouding 'lui' maakt, als je er jarenlang mee rijdt.

Je laatste zin klinkt een beetje tegenstrijdig, xyzutu2. Als er zo veel variëteit is zou het juist gemakkelijker moeten zijn om een passend zadel voor ruiter en paard te vinden. Dat dat niet zo is, geeft te denken over de kwaliteit van de aangeboden zadels en van de zadelpassers. Ik denk dat een maatzadel, aangemeten door een echt goede zadelmaker, de beste optie is. Andere opties zijn vaak een compromis. Waarbij het wel scheelt als je als ruiter zelf wat achtergrondkennis hebt van anatomie en biomechanica.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:42

Dit viel mij de laatste tijd ook op. Vooral dat veel dressuurruiters tegenwoordig heel stijf, heel stil in het zadel zitten (/aan de teugels hangen) en daarbij minder met de beweging van het paard mee kunnen gaan.
Wat dat betreft zie ik Ingrid Klimke graag rijden, een van de enigen aan de top op dit moment die ik mooi vind zitten. Haar zadels zijn trouwens ook veel platter dan wat er nu 'hip' is, zou dat ermee te maken hebben?