Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 21:51

@nicky_rilana.

Aan de rechterkant van het streepje. Hij komt minimaal de mondhoek in.

S_a_f_a_r_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:54

Ik heb ook goede ervaringen met sprenger flexcontrol. Het bit kan dus niet doorbuigen. Maar door het rubberen tussenstuk toch flexibel.

Als ik 2 dagen met een gewoon dubelgebroken eatertrens heeft die gelijk zn mondhoeken open.

Je kunt ze testen bij divoza

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:57

Als het de buitenkant is die "knijpt", kan je dan niet gewoon rubber bitringen aan je bit proberen? Mss wordt zo dat knijpen tegengegaan, en een dure investering is het niet.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:57

Oké dan zou je eens moeten kijken naar een sprenger met van die vleugels aan de zijkant. En dan enkel gebroken. En niet te breed. Het bit mag als het aan 1 kant aansluit 1 pink aan de andere kant overhouden.

Afbeelding

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 22:00

nicky_rilana schreef:
Oké dan zou je eens moeten kijken naar een sprenger met van die vleugels aan de zijkant. En dan enkel gebroken. En niet te breed. Het bit mag als het aan 1 kant aansluit 1 pink aan de andere kant overhouden.

[ [url=m/OVpGDJ.png]Afbeelding[/url] ]

Die heeft dezelfde werking als de hulstrens dus afgeschreven :(

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 22:00

hwn schreef:
Als het de buitenkant is die "knijpt", kan je dan niet gewoon rubber bitringen aan je bit proberen? Mss wordt zo dat knijpen tegengegaan, en een dure investering is het niet.

Krijgt hij oooook wondjes van :(

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 22:01

S_a_f_a_r_i schreef:
Ik heb ook goede ervaringen met sprenger flexcontrol. Het bit kan dus niet doorbuigen. Maar door het rubberen tussenstuk toch flexibel.

Als ik 2 dagen met een gewoon dubelgebroken eatertrens heeft die gelijk zn mondhoeken open.

Je kunt ze testen bij divoza

Kan dat ook online? Divoza is bijna 2 uur rijden

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 22:04

Hulstrens is toch meer d trens / bustrens vormig? Dit geeft meer druk op de mondhoek dan een water trens zoals de sprenger is.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 22:05

Ik zou de bitfitter afwachten...dan weet je meteen waar je op moet letten...misschien mag je van haar/hem een bit een week uitproberen..

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 22:05

nicky_rilana schreef:
Hulstrens is toch meer d trens / bustrens vormig? Dit geeft meer druk op de mondhoek dan een water trens zoals de sprenger is.

Nee hulstrens is een bustrens met losse bitringen..

Ik ga even meer informatie zoeken naar de Sprenger flexcontrole

mmvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 22:46

Ik ga met je meelezen.. zit met hetzelfde probleem alleen dan iets meer naar de buitenkant toe. Mijn paard heeft weer een verlatingsangst fase dus pakt snel en vaak het bit vast..

Wat misschien wel bij jou kan helpen als je paard een wondje heeft, er Dermil op smeren. Ik heb het bij de dierenarts weg en als hij paar dagen geen bit in heeft en dit spul gaat het heel snel weg.
Met een bit kan ik je verder niet helpen helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 23:02

Wij hadden dit probleem ook nadat wij hem in training hadden gezet bij een prof..

Eerst helemaal laten genezen, dan checken bij tandarts wat ook echt een arts is en niet de huis/ tuin tandartsen

Oplossing, samen met de tandarts een traject gestart. smal bitje 12 cm, niet dubbel gebroken maar enkel, niet te dik vanwege ruimte in de mond 16 mm, met flex bijtringen van siliconen die naar binnen gevormd zijn en een lage neusriem..

Helaas bleek het grootste probleem toch de aanleunend te zijn, sorry maar volgens gerenomeerd onderzoek uit Gent blijkt hier de grootste oorzaak van mondproblemen te liggen.

Succes!!

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 23:07

Past het bit wel helemaal goed? Heel veel bitten zijn te groot omdat we er eigenlijk vanuit gaan dat het paard een 12,5 of zelfs 13,5 moet.

Het bit past wanneer je het bit aan 1 kant aantrekt, aan de andere kant zit de bitring dus echt tegen de mond, je er ongeveer een pink tussen kan leggen.

Ben benieuwd wat de bitfitter zal gaan zeggen.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 23:19

hayka schreef:
Wij hadden dit probleem ook nadat wij hem in training hadden gezet bij een prof..

Eerst helemaal laten genezen, dan checken bij tandarts wat ook echt een arts is en niet de huis/ tuin tandartsen

Oplossing, samen met de tandarts een traject gestart. smal bitje 12 cm, niet dubbel gebroken maar enkel, niet te dik vanwege ruimte in de mond 16 mm, met flex bijtringen van siliconen die naar binnen gevormd zijn en een lage neusriem..

Helaas bleek het grootste probleem toch de aanleunend te zijn, sorry maar volgens gerenomeerd onderzoek uit Gent blijkt hier de grootste oorzaak van mondproblemen te liggen.

Succes!!

Ik ben het zeker eens met je post.. maar als het paard zovaak open ligt dan ga je er echt streng op letten en zelfs met losse teugels zijn tong eruit gooit dan is het niet de ruiterhand..

Ik hoop gewoon iets te vinden waarop hij iets minder heftig reageert.. dat stangetje was voor zijn mondhoeken ideaal.. maar toen kwam die tong...

Ik ga er echt alles op alles op zetten om dit goed te krijgen en nog strenger letten op mijn hand.. al krijg ik vaak complimenten dat het er allemaal zo fijn en makkelijk eruit ziet.. we gaan streven naar nog stiller en fijner.. en hopelijk kan een ideale bit daar bij helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 23:24

Wat ik bedoel met aanleuning is ook de verbinding met de achterhand. Een stille hand zegt niets over de verbinding of aanleuning. Je moet je paard naar het bit toerijden.
Wij zijn er achter gekomen dat dit paard juist meer druk nodig had dan ik wilde bieden. Ik wilde ook zacht zijn.

Dus begrijp mij niet verkeerd, vaak is het dus niet de hand van de ruiter die het niet goed doet, maar de stabiliteit in de mond van het paard.

Heel veel succes! Ik weet hoe lastig dit is

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 23:27

Daar zou je nog best gelijk kunnen hebben.. hij mag van achter veel meer mee en heeft moeite met doorlopen.. als het te moeilijk wordt gaat hij stilstaan en rommelen in de aanleuning en dan wordt hij nerveus..

Maar ik moet wel eerst door dat punt heen.. en dat gaat niet met die wondjes :( iedere keer gaan we maar vrijspringen of balkjes draven om maar geen bit in te hoeven doen..

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 23:27

Is het geen allergie?
Een lederen bit?

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 23:29

Akhal_Teke schreef:
Is het geen allergie?
Een lederen bit?

Moet de reglementen nog erbij pakken.. mag je daarmee starten in de dressuur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 23:34

Kijk daar zit al een kern... Ik zou echt een lage neusriem adviseren en goed smal bit, vervolgens echt met hulp of door iemand die verbinding kan krijgen samen rijden. Zolang jij (nog) niet in staat bent om hier doorheen te komen, los je de mond niet op. Als hij niet wil aannemen zou je de hand moeten laten staan er met je benen naar je hand gaan rijden, je hebtbaltijd iets van weerstand nodig voor aanleuning . Bij het ene paard is dat 100 gram bij een ander een halve kilo, etc.. Gewicht in je handen is dus niet oer definitie slecht, hangen op je hand weer wel

Maar weet dat het goed kan komen, ik ben nu weer terug naar mijn mooie hoofdstel Gecombineerde neusriem..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 23:41

Is je paard er toevallig 1 die erg reactief is in z'n mond. Beetje flink kouwen, vlokken en tongbeweging?
Kan zijn dat je namelijk in z'n geval gebaad bent met een kneveltrens (vaste ringen). Dan ligt het bit wat stabielere in de mond en beweegt die minder links rechts.

Heb je in de dubbelgebroken variant die met een bolletje of met een plaatje(french-link) geprobeerd? Er zijn een hoop paarden die heel anders bewegen op die tweede door de andere inwerking.

Edit: Gezien je post hierboven. Osteopaat al geprobeerd?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 00:08

Cheminee schreef:
Delphi schreef:
Jeetje wat lastig! En als je een tijdje bitloos rijdt, gaan de mondhoeken daarna weer zo snel kapot?

Kan het niet zo zijn dat ze niet tegen het materiaal kan en haar slijmvliezen daar op reageren en kapot gaan? Een soort allergie?
Zou een leder of rubber bitje een oplossing kunnen zijn of mag je daar ook niet mee starten?

Hij heeft 3 weken vakantie gehad.. 1 dag gereden. Volgende dag stuk

Rubber is hetzelfde als latex en met latex gebeurt het ook.. ik ben ook bang voor een allergie en hoop dat de bitfitter hierin kan adviseren.
Over leren bitjes zou ik even de reglementen erbij moeten pakken..

Ik kan je helaas niet helpen met het bit probleem. Misschien al zo'n appelbitje geprobeerd?
Wilde alleen inhaken op het rubber gedeelte. Rubber en latex zijn niet het zelfde. Je hebt verschillende soorten rubber maar latex en rubber zijn wel verschillend. ( heb zelf een ernstige allergie voor een hoofdbestanddeel van rubber maar niet voor latex.) niet dat het jouw probleem waarschijnlijk oplost.. :(
Hopelijk ben je er snel uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 00:51

Joy4horses (bianca) heeft mij aan een fijn bit geholpen. Waarom hier vragen terwijl de fittet dat zelf binnen no time doorheeft? Het eerste bit dat zei pakte was hem voor mijn pony, maar ik heb nog wel 10 anderen geprobeert hoewel ik echt wel overtuigt was!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 07:35

Cheminee schreef:
janderegelaa schreef:
Bel Bianca Lodeweegs eens. Dat is een goede bitfitter.06-22299381.

Komt die ook naar den helder :+
Zie dat zij in uddel woont

Ja, die doet heel Nederland. Echt een aanrader.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 07:46

Mijn paard heeft dit ook lange tijd gehad en ik heb toen net als jij alles geprobeerd om het te verhelpen.
Bij mij lag de oplossing niet zozeer in het bitje maar meer in waar het bit van gemaakt is.
Ik rijd nu op een simpel dubbel gebroken watertrensje van aurorigaan (weet even niet hoe je het schrijft maar je snapt vast wat ik bedoel :+ )

Ik heb een paard van 1,77 maar ze heeft gewoon een klein mondje, zo past er eigenlijk ook gewoon geen stang en trens in.

Ze heeft overigens net als jouw paard heel snel een wondje.
Gevoelig huidje, word er gek van!

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 07:56

Ik zou toch eens een happy mouth bitje proberen (dat is geen rubber, maar plastic)