Hoeveel dekens heb je nou echt nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Hoeveel dekens heb je nou echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:29

Regendeken en vliegendeken achter de hand voor nood. Uitrijvliegendeken (spray is niet genoeg dan) en uitrijreflectie (opvallen is soms erg handig), maar in gebruik liever niet. Hebben de paarden dekens nodig, dan krijgen ze die. Voor mijn gemak zijn die dingen niet, ik pas soort werk wel aan (krijg anders toch ijskoude tenen 's winters).

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:57

Ik heb voor mijn twee Shetlanders totaal 21 dekens :+. Worden in de winter geschoren en kan voor iedere tempratuur wisselen als het nodig is. Opzich zou ik er best wat kunnen missen :=.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:59

Patty14 schreef:
Ik heb voor mijn twee Shetlanders totaal 21 dekens :+. Worden in de winter geschoren en kan voor iedere tempratuur wisselen als het nodig is. Opzich zou ik er best wat kunnen missen :=.

Ik denk dat jij wint hahaha

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 00:54

Nou niet gedacht maar als ik dit lees zit ik toch in de categorie veel dekens in gebruik:

1x vliegendeken met losse hals en los regeninzet stukje (rambo)
1x 0 grams regendeken (rambo) met halve hals
1x 100gram liner voor er onder
1x 200gram linder voor er onder
1x fleecedeken zonder hals
1x fleece deken met hals

en dan nog als reserve
1x hh regendeken met fleece binnenvoering
1x 250gram weatherbeeta met losse hals

en nog wil ik een andere vliegendeken omdat deze wat schuurt maar ik wel dat regendekje van rambo handig vind ivm artrose rugwervels.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 01:43

Ik sta gewoon perplex van dit topic. :)
Maar dat heeft te maken met mijn insteek en gedachtengang. En ik ben me er ook volledig van bewust dat ieder paard en iedere situatie anders is.

Maar in de jaren dat ik mijn paarden had (nooit scheren, geen wedstrijden, geen exceem en het jaar rond buiten) heb ik maar één deken gehad die altijd in de kist lag voor eventuele nood bij ziekte. En hij is slechts één keer gebruikt.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 01:58

Ik heb 2 regendekens
Vliegendeken
2 zweetdekens
En 2 dikkere dekens

Vooral de vliegendekens en zweetdekens gebruik ik.
Regendeken heeft ze dit jaar nog niet opgehad en de dikke dekens heb ik voor het geval dat. Ze kan nogal een koukleum zijn swinters maar tot nu toe nog niet nodig gehad.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 03:27

Mijn paard had eerst alleen een vliegendeken (eenmalig gebruikt) en een zweetdeken.
Vanwege medische omstandigheden, moest ze geschoren worden. Daarom werd mijn collectie dekens aangevuld met het volgende:
0 gram regendeken
100 gram liner
200 gram liner
250 gram winterdeken

laaika1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 18:17

Zoals veel gezegd wordt. Verschilt het enorm per paard! Bij Mijn eerst paard wat we kochten kregen we de regendeken erbij die hij altijd op had in de winter. Wij hebben hem halverwege de winter gekocht en hij heeft die deken ongeveer 2 weken op gehouden maar de staleigenaar praatte altijd enorm op ons in: dekens zijn onzin, je hoeft hem niet als een prins te behandelen, hij hoeft niet zoveel hooi, dit moet je met zn stal doen. Dat soort dingen. Ik was toen 12 en liet me zoveel beïnvloeden door haar , zodoende is dus toen direct de Regendeken afgegaan. Toen dat paard verkocht werd hebben we de dekens zelf gehouden. Toen kwam de volgende pony en die heeft eigenlijk 3 jaar zonder dekens gestaan. Konden gewoon op stal bij slecht weer, en koudbloed dus heeft niet veel aan dkeens nodig + dat ze eigenlijk een verschrikkelijke hekel had aan dekens. Toen kwam er nog een bij, hij had altijd dekens op gehad en was eigenlijk altijd geschoren bij zijn vroige eigenaren. Nou liet ik me natuurlijk weer beïnvloeden door de staleigenaar door te geloven dat ik hem niet hoefde te scheren. Deken had hij wel op. Want daar had ik toch niet naar geluisterd. Toen zijn we van stal verhuisd en staan ze 24/7 buiten omdat de stallen 4 maanden geleden af zoude zijn‍♀️ Nog niet dus. Dus , dekens op omdat ze alleen een schuilstalletje hebben en verder in de open velden buiten staan. Ruin is in de zomer zo ziek geweest dat zn weerstand gwn 0 was. En daarom lekker warm ingepakt. Steeds beeje opbouwen omdat het toch enorm koud werd! Ondertussen stond de merrie ook onder deken. Regendeken van het eerste paard, past haar dus blijkbaar . Toen is de merrie van 50grms naar 150grms over gegaan. En de ruin is van 100 naar 300 gegaan. Als K het nu bekijk hb ik foute stappen gemaakt en had ik het beter kunne opbouwen bij beide. Maar ik had er geen verstand can. (Besef me nu eigenlijk dat ik een heel lang bericht aan t typen ben terwijl Mn bedoeling was om ook even te mededelen hoeveel dekens ik had . De merrie staat ondertussen weer onder de 50 omdat een ander paard haar 150 heeft gesloopt . Maaaar het wordt komende week -7 graden ! Dus ik ga even dekens bij bestellen voor haar . Nog meer dekens....

Maar dus mijn verzameling :
1x een Dominic deken van idk hoeveel gram ( heb ik bij de ruin gekregen, vrij zware deken maar totaal niet dik)
1x 300?grms staldkeen. Ook bij de ruin gekregen
1x 300 grams Regendeken (voor de ruin)
1x 150 grams regendeken (voor de merrie)
1x 100? grams Regendeken (bij de ruin gekregen. Heeft hij ook op)
1x ej deken 50 grams denk ik, staat niks in maar is geen 100 maar heeft wel vulling. (Bik het eerste paard gekregen)
1x Regendeken 0 grams voor de merrie. Is dus in 7 verschillende stukken gescheurd door mijn ruin en hun weide’maatje’.
2x Vliegendeken voor in de zomer. Ruin was ziek en had zoveel last van de vliegen, en de merrie werd ook lek geprikt dus daar ook maar een voor aangeschaft
1x regendeken 0 grams vor de ruin. Is nieuw maar krijgt waarschijnlijk de merrie tijdelijk kver haar deken nu.
2x zweetdkene
1x waterdichte uitrijdeken

En welke ik nig ga bestellen voor de merrie
1x 200 grams Regendeken
1x 0 grams Regendeken

Eigenlijk wilde ik dit dus een kort berichtje laten worden Maarja , mijn ruin nu dus al een 300 op heeft. En het -8 gaat worden komende week snachts (en ze hebben dus alleen een schuilstal) wilde ik eigenlijk eerst proberen (in een minder koude nacht) een 0 over zijn 300 te doen en dan kijken of hij het te koud heeft. Dan eventueel de 100 erover en de 0 weglaten. Ik ben normaal helemaal niet van het stapelen van dekens. Sws als dekens niet hoeft dan laat ik ze gwn weg. Maar nu moeten ze wel Andes vriezen ze gewoon weg uit hun weiland.

Eigenlijk is het dus allemaal gewoon nutteloze informatie voor jullie. Maar Ey. Ik doe gewoon gezellig mee met het lijstje dekens en vertel daar nog 6x zoveel onzin bij
Xx

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 18:22

Ik heb:
-100 grams regendeken
-200 grams regendeken + nekstuk (wordt niet gebruikt)
-300 grams regendeken + nekstuk (niet meer 100 % waterdicht), maar deze gebruikte ik vorig jaar voor mijn volledig geschoren paard
- 1 fleecedeken voor in de trailer na de training
- 1 uitrijdeken (gebruikte ik wederom toen hij geschoren was, nu niet meer)
- 1 'regenpak' voor paard, zodat hij droog onder zijn deken kan staan nadat we in de regen hebben gereden!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 18:33

Ik heb een zweetdeken, een zomerdeken die in de maand oktober/november erop gaat en in december vervangen wordt door een winterdeken. Twee 300 gr winterdekens. Als er eentje nat is, heb ik een droge achter de hand. Ik heb ook nog een onderdeken maar die gebruik ik niet meer. Eind maart/april weer de zomerdeken. De rest van het jaar geen deken.
De enige reden waarom hij een dekent heeft, is omdat hij in de winter heel kort in zijn vacht blijft. En met zijn astma is hij gevoeliger geworden voor kou en vocht.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 18:38

Ik heb 1 zweetdeken, die gebruik ik vooral voor transport. En voor de winter een Rambo duo met 100/200/300gr onderdeken en hals. Super praktisch, alles bij de hand en het past in 1 Ikea box :D

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 18:41

ik heb er voor mn ongeschoren fries 4.
- een vliegendeken
- een zweetdeken
- een ongevoerde regendeken
- een 250 grams winterdeken

voor de pony heb ik alleen een zweetdeken.

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 18:47

Voor een ongeschoren paard (staat 24/7 buiten)
-vliegendeken+kap
-waterdichte regendeken met hals 0 gr (met afneembare hals, zonder hals is hij te gebruiken als zomerdeken)
-waterdichte deken met hals 100gr
-100gr liner
-200 gr liner
-zweetdeken + uitrijdeken

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 18:48

Ik heb 3 voor mijn bijna 3 jarige
Zweetdeken
150 gr deken
Vliegendeken

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:26

Patty14 schreef:

Hihi ik durfde al niet te reageren maar ben niet de enige!

Voor mn shet
1 ongevoerde regen deken met afneembare hals
1 ongevoerde regendeken
1 300 grams deken met hals
1 100 grams deken zonder hals
1 Fleecedeken

Voor m’n jonkie
4 fleecedekens (2 gewonnen)
1 amigo regendeken
1 50 grams deken met afneembare hals

Voor m’n merrie
1 Fleecedeken met hals
5 fleecedekens (ik vind ze gewoon te leuk om weg te doen)
1 regendeken ongevoerd
1 regendeken fleece gevoerd
1 50 grams deken met hals
1 100 grams deken
1 200 grams deken
1 300 grams deken
1 400 grams deken met afneembare hals

Ik wil eigenlijk naar liner systeem maar kan nog niet echt afstand doen van m’n dekens 8)7

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:33

Voor geschoren shet:
0 gram outdoor
100 gram onderdeken
200 gram outdoor
300 gram outdoor
1 fleecedeken

En voor mijn jongste shet:
150 gram outdoor
350 gram outdoor
Voor als hij door nood kaal moet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:36

Palmera schreef:
Ik sta gewoon perplex van dit topic. :)
Maar dat heeft te maken met mijn insteek en gedachtengang. En ik ben me er ook volledig van bewust dat ieder paard en iedere situatie anders is.

Maar in de jaren dat ik mijn paarden had (nooit scheren, geen wedstrijden, geen exceem en het jaar rond buiten) heb ik maar één deken gehad die altijd in de kist lag voor eventuele nood bij ziekte. En hij is slechts één keer gebruikt.

Scheelt het bij jou niet ook erg dat jij wat meer naar het zuiden zit? Of was dit ook in NL?

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:45

Voor mijn geschoren pony die fanatiek werk (aangespannen voor de sulky)

2x 0 grams regendeken
1x 200 grams winterdeken met hals
1x 200 grams staldeken met hals
1x 100 grams liner
1x 200 grams liner

2 x Zweetdeken zonder hals
1x Zweetdeken met hals
1x stapmolen deken
1x vliegendeken met hals

3 uitrijdekens (reflectie, fleece en een oude)

Valt nog beste mee nu ik t zo opnoem. Als er iets versleten is komt er meestal t zelfde voor terug. Ik ben Erg blij met de samenstelling die ik nu heb

Alle dekens zijn horseware dekens die meerdere jaren mee gaan

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:48

Geen. In de winter staat mijn paard gewoon met zijn wintervacht buiten en binnen.
In de zomer in de dazentijd gaat hij s'nachts naar buiten, overdag op stal.
Zweetdeken gebruik ik ook niet. Paarden hebben vaak moeite hun warmte kwijt te kunnen en dat wordt belemmerd door een deken is mijn mening.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:24

Toch wel een goeie topic.
Mijn moeder zegt als ik met een nieuwe deken kom van hoeveel dekens heeft het paard wel nodig het overdreven veel met hoeveel dekens die heeft...
ieder geval.

Hij heeft:

1 vliegendeken
1 zweetdeken met hals
1 zweetdeken zonder hals
1 bucas recuptex
1 0grams regendeken
1 100 grams deken
1 200 grams
1 200 grams staldeken die ik wil verkopen.
1 300 grams deken
1 400 grams deken

Ik denk dat ik er zo wel ben. Vinden jullie het veel haha

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:33

Mijn paard staat ongeschoren 24/7 buiten.
Hij heeft zware winters gehad, doordat hij niet helemaal gezond en op gewicht was. Toen heeft hij wel een deken opgehad als ik zag dat hij het koud had.

Nu is hij heerlijk op gewicht en weer helemaal gezond en heeft nog steeds geen dekens op. Ze liggen eventueel wel klaar voor als het nodig is, zoals misschien volgende week als het zo koud wordt. Maar zolang hij nog niks aangeeft, krijgt hij ook geen deken op.

In de zomer heb ik wel een vliegendeken en een uitrij-vliegendeken liggen. Maar ook die gaat alleen maar op als er veel dazen zijn.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:42

Ik heb een dikke weet alleen niet of het nu 150 of 300 is dacht 150. Verder een 9 grams regendeken een zweetdeken en een uitrijdeken. Ik wissel nauwelijks met mijn dekens.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:47

Toen wij onze eerste pony aanschaften, hadden wij tig dekens gehaald, nooit 1 gebruikt, vorig jaar allemaal weg gegooid omdat ratten ze hadden gebruikt. Als ze heel oud worden, en er echt 1 nodig gaan hebben, koop ik tzt wel een deken voor ze, nu doen ze het nog prima zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 00:46

Goh, dan moet ik even nadenken welke en hoeveel dekens ik heb.
2x 0gr outdoordeken
1x 100gr liner
1x 200gr liner
1x 300gr liner
1x 400gr liner
1x dikke zweetdeken van 600gr
2x middelzware zweetdeken
1x dunne zweetdeken
1x uitrijdeken
1x vliegendeken
1x waterdichte liner voor onder de vliegendeken

Dat was het wel geloof ik. De twee 0gr outdoordeken wissel ik tijdens de herfst/winter/voorjaar periode af, zodat de ene gewassen kan worden en zij weer een frisse op krijgt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 00:58

Ik heb een fleece deken, een vliegerijdeken en gewone vliegendeken. Ben zelf niet zo van de dekens. Niet nodig voor mijn paard(wordt ze ook niet blij van) en heel eerlijk is het mij ook teveel gedoe met wisselen. Weet ook niet of ik er helemaal lekker bij zou voelen. Wij hebben een paard met een deken op in de wei, die wordt verder niet gewisseld dus of het nu + 10 is of -10 zelfde deken. Vraag me af hoeveel nut dat eigenlijk heeft bij dat paard. Maar dat moet de eigenaar helemaal zelf invullen.

De fleece deken is wel een keer nuttig geweest toen mijn paard last had van een huidprobleem en daardoor gewassen moest worden toen vond ik het wel fijn om de deken op te doen voor een paar uur. Temperatuur was toen nog vrij laag. Dus toen was ik blij dat ik er een had liggen. Maar verder wordt die niet gebruikt. In het dazenseizoen gaat de vliegerijdeken altijd op. Ideaal dat ding.