Korte rug hype?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 12:01

Imo is het meer de tinker/koudbloeden-en-daar-pas-je-met-een-maatje-meer-op-hype :)
Maatje meer vraagt om meer ruimte.

Ik heb zelf een grote C en maatje xs. Maar ook voor ons is het ook een drama om wat goeds te vinden. Daarom gebruik ik een voltigeersingel met goede boomloospad en schapenvacht. We hoeven niet de grandprix te rijden, alleen door het bos te zwerven.
Ik heb nog wat zadels op mijn lijstje staan, alleen niet de tijd om het nu te testen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 12:01

bruintje123 schreef:
Ik lees hier veel over de te dikke konten.
Mij is vroeger geleerd, dikke kont of lange benen die iemand de lepel op drukken.
Er moet een vlakke hand ruimte zijn achter de bips. Dan past een zadel.

Is dat nu nog steeds de norm?

Ja, maar om het makkelijker te maken daaraan te voldoen worden de lepels steeds hoger gemaakt. Dat is ook een hip verschijnsel. Je ziet tegenwoordig soms van die glijbanen op een paard liggen.

Een passend zadel vinden is 1 ding, maar goed opzadelen is minstens net zo belangrijk. Heel vaak worden dressuurzadels te ver naar voren gelegd waardoor ze vanzelf wel gaan klemmen om de schoft en in de rug kruipen aan de achterkant. Vraag de zadelmaker ook eens om te laten zien waar de optimale plaats voor het zadel is. Dan rust het zadel op de rug en dan heb je ook die nette verdeling van druk en een tevreden paard.

bruintje123

Re: Korte rug hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 12:05

Ja pipodipo, daar heb je gelijk in, daar zou ik niet meer in weten hoe te meten.
En inderdaad, veel zadels te ver naar voren.

Lindsey_99
ja ik denk zeker dat dat een rol speelt.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 12:16

Lindsey_99 schreef:
Zou het model van het zadel misschien ook een rol spelen? Vroeger waren er geen (of weinig) zadels met een diepe zit en flinke wrongen. Ze waren allemaal vrij vlak, en dus was er wat meer zitruimte.
Men zat niet snel op of tegen de lepel (een volwassen persoon en normale broekmaat in een 17,5 inch zadel had ruimte genoeg). De huidige, met name, dressuurzadels met diepe zit, sluiten de ruiter flink op en in een kuipje is minder speelruimte.

Inderdaad. En met lange benen was dat misschien nog niet ideaal, maar werd dan wel gewoon gedaan.

En volgens mij werd er vroeger sowieso minder met dressuurzadels gereden, want je ging gewoon de hele dag op wedstrijd en deed mee aan zowel dressuur als springen met hetzelfde zadel.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 12:32

xyzutu2 schreef:
Ik zou zeggen:
1: een paard moet altijd een zadel krijgen dat qua lengte 100% aansluit bij zijn bouw
2: als de ruiter niet in dát zadel past, dan moet hij niet op dat paard gaan zitten.
Oliebol happens - maar in dit geval kon je die oliebol vaak al gewoon lang en breed aan zien komen toen je dat leuke, ultrakorte paardje kocht.

Precies dit! Ik hoor tegenwoordig zo vaak dat het paard maar een langer zadel moet zodat de kont van de ruiter erin past, zelfs als het zadel voor het paard echt te lang is :n

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 12:41

minikatje schreef:
Imo is het meer de tinker/koudbloeden-en-daar-pas-je-met-een-maatje-meer-op-hype :)

Dit is een "hype" die ik ook zie, maar dan vooral met fjorden/haflingers. Lange mensen en ook mensen met bredere benen en heupen op dit type paard, met (te) kleine zadels.

De focus is dus wel verschoven naar "past het zadel op het paard" in plaats van "we kijken enkel of de ruiter comfortabel zit", maar als ruiter op een te klein zadel zitten is natuurlijk ook niet ideaal voor de balans en drukverdeling.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 13:08

Citaat:
Ja, maar om het makkelijker te maken daaraan te voldoen worden de lepels steeds hoger gemaakt. Dat is ook een hip verschijnsel. Je ziet tegenwoordig soms van die glijbanen op een paard liggen.

Een passend zadel vinden is 1 ding, maar goed opzadelen is minstens net zo belangrijk. Heel vaak worden dressuurzadels te ver naar voren gelegd waardoor ze vanzelf wel gaan klemmen om de schoft en in de rug kruipen aan de achterkant. Vraag de zadelmaker ook eens om te laten zien waar de optimale plaats voor het zadel is. Dan rust het zadel op de rug en dan heb je ook die nette verdeling van druk en een tevreden paard.

Soms heeft een paard zo'n ver terugliggende schouder en zo'n naar voren liggende singelgroeve dat dit zo goed als onvermijdelijk is helaas. Anders staan ze aangesingeld halverwege hun navel. En daar is bijna geen confectiemodel zadel voor te vinden dat dit kan oplossen, en voor duur op maat gemaakt heeft ook niet iedereen het budget.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 13:36

Leuk onderwerp. Ik kan me met mijn lange benen goed in het midden van een zadel houden maar ik snap wel dat veel mensen dat niet kunnen. Bij mij heeft centered riding erg geholpen. Je moet er wat voor over hebben om pony zo min mogelijk tot last te zijn. Misschien een gat in de markt. Leren zitten op je korte paardje met net iets te kleine inchmaat/zadelmaat voor jou als ruiter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 13:50

Wat ook help is bij een te klein paard/te grote kont ;) op een compleet ander type zadel over te stappen met een volledig vlakke zitting en daarachter een vrij verticale cantle (lepel). Dan heb je als ruiter veel meer ruimte, heb je ook niet meer het kiep-effect als je iets meer naar achteren schuift op een schuin oplopende lepel.
Dit soort zittingen dus:
Afbeelding
Afbeelding

Zo zijn er nog wel meer te vinden, en dan pas je met een dikke kont/lange bovenbenen ineens wel op een rug van 46 centimeter omdat je benen niet meer achteruit worden geduwd door dikke wrongen en je kont niet meer vooruit wordt geschoven door de hoge glijbaan-lepel achter je.
Alleen lijken mensen tegenwoordig steeds vaker te lijden onder het én-én-syndroom: Ik wil én dit ultrakorte paard, én ik wil er als grote ruiter op rijden, én ik wil een dressuurzadel met enorme knieblokken en een extreem diepe zit. Zelfs een én-én-én syndroom dus. ;)
Dan weet ik al bij welke partij het compromis komt te liggen...

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:16

eens xyzutu2, een vlakkere zit wordt natuurlijk ook op grote schaal toegepast bij ijslanderzadels, en ik zie ze ook steeds meer bij de barokke merken komen. Ik ben zelf deze vrij open zit JC aan het uitproberen, en heb een massimo Vz die ook niet echt aan de hedendaagse eisen van diepgang voldoet. Nadeel van een vlakke zit: je moet nu echt op je zit gaan letten en dat willen veel mensen niet,
diep is makkelijker. Afbeelding (JC)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:43

IJslanderzadels zijn inderdaad ook een goed voorbeeld van een platte zit. :j Die zien er zelfs nog dressuurmatig uit ook, alleen willen de meeste ruiters inderdaad ook zo'n diepe zit en diezelfde grote knieblokken als ze in Grand Prix ringen voorbij zien komen en dan ziet zelfs een IJslander-dressuurzadel er al te gewaagd uit.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:48

Zo ingewikkeld is het niet. Er worden prima zadels met goed passende zitting voor de ruiter gemaakt op een korte kussenbasis. Bovendien worden er voor verschillende types paarden specifieke zadels gemaakt, het ijslanderzadel, dat is aangepast aan de bouw van de IJslander, het cobzadel, dat vrij vlak is en is gemaakt voor het cobtype, het rondgeribte paard. Zadels voor hoge schoften, zadels voor brede schouderpartijen... alles is er. We zijn er maar gelukkig mee tegenwoordig. We weten ook veel meer van paardenanatomie. Oh ja, leg je zadel niet te ver naar voren! Het hoort achter de schouder te liggen.
De inchmaat van het zadel zegt alleen iets over de zitting voor de ruiter. Dikke billen, dikke bovenbenen en lange benen hebben ruimte nodig. Je mag nooit op de lepel zitten, er moet een hand achter je bips en de bovenrand van de lepel passen. Ik zou ook oppassen dat je niet te ver voorin gaat zitten, je moet je zitbeenknobbels in het diepste deel van de zitting hebben.
Vroeger, ja echt vroeger, waren zadels vlak en wrongen plat. Je moest je eigen spieren gebruiken en je zit goed trainen. Een vrije en onafhankelijke zit waren de basis van de ruiteropleiding. Nu zijn de meeste ruiters lui, volledig ondersteund door wrongen en diep zittend, waardoor de vrije en onafhankelijke zit een ondergeschikte eis is geworden voor goed paardrijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:55

xyzutu2 schreef:
Wat ook help is bij een te klein paard/te grote kont ;) op een compleet ander type zadel over te stappen met een volledig vlakke zitting en daarachter een vrij verticale cantle (lepel). Dan heb je als ruiter veel meer ruimte, heb je ook niet meer het kiep-effect als je iets meer naar achteren schuift op een schuin oplopende lepel.
Dit soort zittingen dus:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Zo zijn er nog wel meer te vinden, en dan pas je met een dikke kont/lange bovenbenen ineens wel op een rug van 46 centimeter omdat je benen niet meer achteruit worden geduwd door dikke wrongen en je kont niet meer vooruit wordt geschoven door de hoge glijbaan-lepel achter je.
Alleen lijken mensen tegenwoordig steeds vaker te lijden onder het én-én-syndroom: Ik wil én dit ultrakorte paard, én ik wil er als grote ruiter op rijden, én ik wil een dressuurzadel met enorme knieblokken en een extreem diepe zit. Zelfs een én-én-én syndroom dus. ;)
Dan weet ik al bij welke partij het compromis komt te liggen...

Bij de ruiter, die besluit om niet meer te rijden omdat het niet past. Of gaat afvallen. Of eerst z'n veel te dikke haf aan de hand of aan de longe in conditie en in model brengt en er dan pas op gaat zitten.

Toch? :D

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:57

Jetta ik bestrijd uit eigen ervaring dat het niet ingewikkeld is. Ik ben voor mijn 11 jarige die ik al vanaf veulen heb denk ik al wel 50 zadels verder, van duur naar goedkoop naar boomloos naar maatwerk. Nooit heeft iets echt goed gepast, zelfs boomloos niet. Ik heb nu een acceptabel zadel, maar meer dan acceptabel is het ook niet.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:02

Ik denk eerder dat het dressuurzadel met diepe zit de hype is. Vroeger gebruikte je gewoon je buik- en rugspieren om in balans te blijven. Nu wil 'men' daarvoor in de plaats een diepe zit en veel wrong.
Als mensen met een dikke(re) kont of met een paard met een korte rug gewoon voor een zadel met plattere zit gaan hoeft het zadel niet korter en wordt de rug niet verkeerd belast door gewicht achter in het zadel.
En inderdaad, niet alleen het zadel maar ook het paard moet fysiek bij jou passen. Is je achterwerk te groot voor een bij je paard passend zadel dan moet je er niet op gaan zitten.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 15:04

Grappig dat dit topic onmiddellijk de kant op gaat van "Ga maar afvallen of koop een shire als je niet in je 17 inch zadel past en je paard niet meer ruimte heeft''.
De realiteit is dat de gemiddelde Nederlandse vrouw geen maat 34 heeft maar eerder maat 40, zonder daarbij overigens overgewicht te hebben.
Een maat 40 past over het algemeen niet in een 17 inch zadel.
Daar gaat het dus mis.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:07

Wildgirl schreef:
Grappig dat dit topic onmiddellijk de kant op gaat van "Ga maar afvallen of koop een shire als je niet in je 17 inch zadel past en je paard niet meer ruimte heeft''.
De realiteit is dat de gemiddelde Nederlandse vrouw geen maat 34 heeft maar eerder maat 40, zonder daarbij overigens overgewicht te hebben.
Daar gaat het dus mis.

Nee. Het gaat nog steeds over de diepe zit en de grote wrongen die de gemiddelde vrouw (of man) tegenwoordig wil. Het is simpel, pas je niet dan moet de zit platter, niet het zadel langer.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:09

Ik heb zelf ook de Massimo vz.
Ik geef toe dat het mij verbaasde dat ik in een 17,5" pas.
Want als ik de broekmaten hier lees kan dat niet. ;)

Maar dat was een 2ehands zadel met wat ik dacht de juiste boommaat.
Ik dacht laat ik dat eens passen dan kan ik van daaruit een 18" gaan zoeken.

Maar toen heb ik mijn man foto's laten knippen nadat ik zelf verbazend die hand ruimte nog had.
En die foto's waren wel kloppend.
Dus toen de zadel maker maar gebeld.
En ineens heb je een passende 17,5" in de kast hangen. Met je maatje meer.

Wat bedoel ik hiermee. Af gaan op broekmaat kan ook niet.
Dan heeft nog niet iedereen dezelfde billen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:12

Het lijkt naar een misverstand te gaan om te denken dat een diepere zit ook automatische een korter zadel is. Het is misschien gezichtsbedrog dat een zadel met een meer U vorm korter lijkt door het lagere dieptepunt. Net als dat sommige types zadel achterover lijken te liggen omdat de cantle niet zo belachelijk hoog is. Het blijft trouwens regel dat je niet in de cantle mag hangen, bij elk type zadel.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:15

Niet heel het topic gelezen, maar ik word persoonlijk een beetje moe van mensen die denken dat hoe groter een paard is hoe gemakkelijker er een lang zadel oppast. Ook paarden van 1.70 kunnen een korte rug hebben en dus geen 18 inch zadel passen zonder voorbij de 18de rib te komen.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:18

Wildgirl schreef:
Daar gaat het dus mis.

Grappig, dat lees ik juist helemaal niet. Ik lees hier over hoe mensen tegenwoordig anders naar zadels kijken dan "vroeger", en naar hoe een niet-ideale combinatie (kleiner paard, lang iemand bijvoorbeeld) tóch een passend zadel kan vinden.

Er heeft (op een enkele verdwaalde opmerking na) niemand gezegd: "Laat dikke mensen afvallen". Of lees ik verkeerd? Dat staat volgens mij niet centraal in deze discussie.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:27

Mijn paard liep onder een wat te lang maar verder goed passend zadel nog altijd beter als onder een korte ruggen zadel
Toevallig een Gelderse dame
Rondgeribt dus de laatste rib loopt ver terug

Het ging toen om een 17.5"
Zaldi lander zadel

Boomloos barefoot BD maat 2 ook prima
En nu een Baloun flexi saddle

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:54

Ik heb een onwijs lang paard. Zou zo nog een 19 inch op passen :') Maar zelfs mijn 18 inch springzadel past net.
Maar omdat ze dus zo lang is krijg ik onwijs vaak reacties van joh is je zadel nou zo klein? Nee zeker niet.. is gewoon een 17,5 inch.

Ik zie zovaak mensen in een te groot of te klein zadel.. er wordt zo vaak gewoon maar een zadel op een paard gegooid zonder dat er op het paard of de ruiter gelet is..

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:17

1m75 met een Fjord van 1m45, broekmaat 42 en zadelmaat 17 inch maar ik pas wel perfect in mijn zadel en mijn zadel past op mijn pony, de wereld moet niet gekker worden :')

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:23

Zinzi_jewel schreef:
Mijn paard liep onder een wat te lang maar verder goed passend zadel nog altijd beter als onder een korte ruggen zadel
Toevallig een Gelderse dame
Rondgeribt dus de laatste rib loopt ver terug

Het ging toen om een 17.5"
Zaldi lander zadel

Dit zadel heeft bij die van mij veel schade toegebracht. Afdrukken stonden gewoon in de lendenen en schouders compleet gekneusd.