Ander bosbit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:34

Ja anders kreeg ik geen les. :D

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 18:40

haha geloof gelijk dat dat flink zeer doet!

ik. wil ook geen scherpee bit om hem zeer te doen en ga er ook niet met constante druk mee rijden, hij loopt sws op een hele nette zachte druk heb nouwelijks wat in mijn handen, en buiten net zo!
ik wil alleen nog wat te zeggen hebben op het moment dat hij wil gaan racen zonder dat ik het wil..

zonder dat ik het bit door zijn mond moet trekken de struiken in.. want dat vind ik sneu!
dan liever een scherper bit en een korte ophouding en daarna weer ontspanning.

ik. begrijp jullie waarschuwingen en terechte zorgen betreft scherpe bitten, maar ik ken mijn eigen paardje het beste en voel ook wat hij doet en mijn gevoel zegt dat ik hem op deze manier kan helpen op die momenten ook rustig te blijfen.

wat ik alleen niet weet is hoe al die 100den bitten precies inwerken en waar ik dus voor wil gaan.. daar probeer ik nu beetje achter te komen :)

ik zou graag nog het verschil horen tussen dubbel en ongebroken met hefboom werking!

Duhelo

Re: Ander bosbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:44

schaarbit ongebroken VS gebroken

in de trensbitjes is een gebroken bitje niet perse zacht, het zachtste is een ongebroken bit, gevolgd door een dubbelgebroken en daarna een enkelgebroken. Een gebroken bitje kan scharnieren en kan in het gehemelte prikken, maar zorgt ook dat je links en rechts duidelijker kan inwerken (wat bij ongebroken niet evident is daar de linkerkant ook beweegt als je aan de rechterteugel trekt.)
Enkel gebroken kan echter prikken in het verhemelte, dubbelgebroken doet dit minder. Maar, gebroken bitjes knijpen altijd wat samen als je de teugels aantrekt. Doe hier nog eens een hefboom erbij, en je hebt een erg sterk notenkrakereffect op de onderkaak van het paard.
Daarom moet je in een schaarbit ALTIJD een ongebroken mondstuk kiezen.
Je verliest hier wel wat zijdelingse inwerking mee, maar het is veel fijner voor het paard. (en wederom hierdoor mijn voorkeur voor de BA, geen notenkrakereffect, wel zijdelingse inwerking, al is het minder dan bij een gebroken bit, en door de losse delen is het toch een vrij zacht bit.)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 18:50

Dankjewel! super duidelijk uitgelegd ook!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:52

Oh en dan had ik voor in de bak een ander zachter bit. De foto's van het bit wat ik liet zien gebruik ik ook echt alleen voor het buitenrijden. Pony is er iets te vaak aan het haal gegaan om zijn zin door te zetten dat hij naar stal wilde. Nu is hij de laatste wel gewoon rustig, maar vertrouw hem niet echt meer. Aangezien hij het ene moment super braaf en niks aan de hand kan zijn om zo ineens vanuit het niks pirouette te doen voor rechtsomkeert bokkend naar stal.

Bit van mij is in principe dubbel gebroken, maar kan je niet dubbel vouwen. Het vormt zicht dus licht mee met de mond. En door de koper tongrol moedigt dit aan tot spelen met het bit. Iets wat bij die van mij dan ook dus een beetje werkt als afleiding. De zijkanten bewegen onafhankelijk van elkaar.

Bitloos heb ik ook gedaan tot ik daarmee dus een keer aan de kletter ben geweest omdat meneer perse wilde galopperen. Nu alleen nog bitloos in de bak.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 18:57

ja bitloos gaat dus niet bij hem, dat doet denk ik zeer aan zijn neusbot..

maar in de bak houd ik zeker mijn huidige bitje! :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 09:37

Weet je, het rijtechnisch oplossen is allemaal goed en fijn hoor, en uiteraard ook de bedoeling. Maar veiligheid komt nog altijd eerst. Als het geen rijtechnisch probleem is, maar paardenbeest gewoon zijn zin wil doordrijven, dan is er imo niks mis met een scherper bitje. Zéker als je 99% van de tijd gewoon lekker met een los teugeltje rondhobbelt en alles op zit en stem kan doen, maar ALS het nodig is je eens kan inkomen en paard ook weer met de 4 voetjes op de grond staat.
De mijne rij ik gewoon op hackamore of touwhalstertje buiten als ik alleen ben, of op een gewoon trensbitje. Maar op dagritten met 100+ paarden die lukraak en onverwacht voorbijstuiven in volle galop, heb ik toch gewoon mijn stangetje in, risico dat ze besluit mee te gaan en ongelukken veroorzaakt is gewoon iets te groot, en is er niet met het stangetje in. Safety first.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:05

Nadiine__x schreef:

Stoute Akkie... :D Jammer dat je hem niet op de neus kunt rijden, anders was het Parelli cradle bridle een geweldig alternatief geweest. Een combinatie van bitloos en bit.

Ik heb voor buiten (veiligheid) een Myler bit met korte shanks en uiteraard geen neusriem. Daar loopt hij op lange teugels mee totdat het echt tijd is om in te grijpen als hij niet op stem terugkomt en op zit. Ja, gewoon echt even ongehoorzaam maar daar is het ook een nog een jong paard voor.

Dit bit heeft voor mij de juiste balans tussen niet te lange scharen voor het heftige en het mondstuk wat toch heel anatomisch is en onafhankelijk links en rechts werkt.

Cococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:20

Voordat ik er een scherper bit in hang, zou ik eens een instructeur zoeken, die mij opnieuw vanaf de basis met hem leert rijden.
Op de baan is er een hoop inwendig vuur bij de ruiters, dat slaat over op de paarden.

Dus, rustig beginnen, de rust er in houden, vooral ook bij jezelf, veel belonen als hij rustig blijft.
En vaak buiten gaan wandelen, waar je hem leert dat rustig blijven de bedoeling is, beloning, pauzes met een picknick voor jou en een lekkere appel of wortel voor hem.

Het kost tijd om de inprenting eruit te krijgen.
Het ligt niet aan hem, jij wilt gewoon te snel.
Laatst bijgewerkt door Cococo op 09-03-17 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 10:23

Duhelo schreef:
Weet je, het rijtechnisch oplossen is allemaal goed en fijn hoor, en uiteraard ook de bedoeling. Maar veiligheid komt nog altijd eerst. Als het geen rijtechnisch probleem is, maar paardenbeest gewoon zijn zin wil doordrijven, dan is er imo niks mis met een scherper bitje. Zéker als je 99% van de tijd gewoon lekker met een los teugeltje rondhobbelt en alles op zit en stem kan doen, maar ALS het nodig is je eens kan inkomen en paard ook weer met de 4 voetjes op de grond staat.
De mijne rij ik gewoon op hackamore of touwhalstertje buiten als ik alleen ben, of op een gewoon trensbitje. Maar op dagritten met 100+ paarden die lukraak en onverwacht voorbijstuiven in volle galop, heb ik toch gewoon mijn stangetje in, risico dat ze besluit mee te gaan en ongelukken veroorzaakt is gewoon iets te groot, en is er niet met het stangetje in. Safety first.

nou precies dit!
want hij is echt wel goed aan de hulpen en hij weet dondersgoed wat i van hem verwacht maar daar heeft hij op die momenten lak aan.

en weet je hij gaat enkel hard, en de rest houd hem. bij lange na niet bij dus heb hem. vaak 10 grote sprongen wel weer terug en verzameld en dan is het vaak ook wel klaar.

maar ik wil gewoon dat hij dat niet doet, hij mag hard als ik het zeg en niet wanneer het hem uitkomt want laatst vloog hij dus een modderpad op dus hielt mijn hart vast.. straks breekt hij nog een been, of ik!

maar jullie hebben wij echt al vet gord geholpen!

ik denk dat ik ook mij neusriem eraf haal, want dat vind hij super fijn en dan een bitje met hefboomwerking. of ongebroken of dubbel maar dat hij dus niet dubbel kan vouwen ivm notenkraker :)

stalgenootje heeft een gewoon ongebroken bitje daar wil ik nog keer proef mee rijden gewoon in de bak om te voelen wat hij van ongebroken vind :)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 10:27

Cococo schreef:
Voordat ik er een scherper bit in hang, zou ik eens een instructeur zoeken, die mij opnieuw vanaf de basis met hem leert rijden.
Op de baan is er een hoop inwendig voor bij de ruiters, dat slaat over op de paarden.

Dus, rustig beginnen, de rust er in houden, vooral ook bij jezelf, veel belonen als hij rustig blijft.
En vaak buiten gaan wandelen, waar je hem leert dat rustig blijven de bedoeling is, beloning, pauzes met een picknick voor jou en een lekkere appel of wortel voor hem.

mag jij vinden, ga ik niet doen.

nogmaals mijn paard is prima aan de hulpen en commando's, hij heeft gewoon iets in zijn koppie betregt wedstrijdjes met andere paarden en ik ga dat risico niet langer lopen.

wil met een kleine ophouding
weer rust in de tent hebben

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 10:28

Willemina_L schreef:
Nadiine__x schreef:

Stoute Akkie... :D Jammer dat je hem niet op de neus kunt rijden, anders was het Parelli cradle bridle een geweldig alternatief geweest. Een combinatie van bitloos en bit.

Ik heb voor buiten (veiligheid) een Myler bit met korte shanks en uiteraard geen neusriem. Daar loopt hij op lange teugels mee totdat het echt tijd is om in te grijpen als hij niet op stem terugkomt en op zit. Ja, gewoon echt even ongehoorzaam maar daar is het ook een nog een jong paard voor.

Dit bit heeft voor mij de juiste balans tussen niet te lange scharen voor het heftige en het mondstuk wat toch heel anatomisch is en onafhankelijk links en rechts werkt.

ja boefje he? haha!
ach echt stout, stiekem lag ik erom!
maar niet iedereen vind het zo leuk als mijn paard ineens 10 mega galop sprongen neemt bij aangaloperen hihi..

bedankt voor de tip die ga ik ook even bekijken!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:47

Helemaal met Duhelo eens.

Die van mij kan perfect op de hulpen zijn als hij wil. Alleen wil hij soms wat anders dan dat baas wil.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:55

Ik had hetzelfde probleem. Heb 2 jaar buiten met pelham en kinketting gereden, koppelstuk dus 1 teugel.
Had gewoon licht contact met de mond tot ze wilde vertrekken. Dan kon ik een duidelijke ophouding maken.
ik heb niet het idee dat ik haar ooit pijn heb gedaan.
Daarvan ik zo consequent kon zijn rijd ik inmiddels alweer bijna 2 jaar op een "gewoon" stangetje buiten. (Mijn paard accepteert geen gebroken bit vandaar het stangetje)
Net alsof ze nu weet wat de bedoeling is, natuurlijk is onze band ook gegroeid.

Misschien kan je er een lenen van iemand? Hoef je niet gelijk te kopen.
Denk dat je draver kleiner is dan m'n 1.72 kwpn-er, anders hadden je die van mij kunnen lenen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:31

Cococo schreef:
Op de baan is er een hoop inwendig vuur bij de ruiters, dat slaat over op de paarden.

Hier Zou ik ook niets mee kunnen hoor. Mijn paard kan normaal gezien op een aanspanning van mijn buikspieren een overgang maken. In een stevige galop is normaal gezien het terug brengen van mijn schouders voldoende. Hij kan óók op rustige buitenrit (maar vind dat vaak toch saai en word dan heet, maar controleerbaar) Het beest is 21 en loopt Z2
Maar bij galop training (interval, dus vol gas afwisselen met rustiger) moet ik soms alle zeilen bijzetten om weer terug te komen uit onze galop op flinke snelheid. Hij vind dat zooooo leuk.

Die hoeft niet opgeleid te worden. Hij moet gewoon even tot de orde geroepen worden. Desnoods maar op en iets hardhandigere manier.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:33

Ik zou eerst echt gaan voor de martingaal.
Hoofd kan niet helemaal omhoog en je houdt daardoor de controle. Ook op een simpel bitje

Cococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:50

Ik kies voor te begrijpen wat er in een hoofd gebeurd.
Ik begrijp best dat dat in geprogrammeerd zit en ik weet hoeveel tijd het kost om dat er uit te krijgen, ook mensen veranderen niet zomaar hun gedrag, waarom zou een paard dat wel doen?

Ik kies niet voor meer materiaal, ik kies er voor samen te zijn, een vertrouwensband op te bouwen.
Maar goed, ik hoef er niet perse op, als ik naast een paard loop door de bossen ben ik net zo gelukkig.
Dus ik neem de tijd die we nodig hebben om daar te komen.

Net zo min als ik zelf graag met pijn iets leer, zal ik dat ook niet bij mijn dieren doen.

Bovendien snap ik erg goed dat die roes, rennen, samen het vuur, heerlijk is voor een paard.
Dus veel lastiger om dat af te leren.
Voor mij is leiding nemen niet, met volle kracht iets ombuigen.
Voor mij is de leiding hebben, bedenken hoe ik hem uit de situatie kan houden, waar ik hem om te beginnen al niet in wil hebben.

Als ik er rust in wil brengen, zal IK die rust er in moeten brengen.

Maar goed het zijn keuzes die je maakt.
Godzijdank zijn er meer mogelijkheden dan werken met bitten en bijzetteugels.....volgens mij is less more

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:22

Nibbit: de reden dat ik niet zou kiezen voor een martingaal bij mijn paarden is vooreerst omdat er dan een helehoop extra materiaal omhangt (die ook, ook al is het maar enkele grammetjes) constante druk op die teugels neemt door het gewicht van de martingaal alleen al. Daarnaast gaat dat ding altijd wel ergens inwerken, ook als het niet persé nodig is. Ik wil dat mijn paarden hun hoofd houden zoals ze dat zelf willen op rit, wil dat al stofzuigend zijn, prima (maar dat is niet handig met martingalen en extra teugels, veel te veel kans dat ze er op stappen), willen ze lopen sterrenkijken, ook prima. Buitenrit is ontspanning voor iedereen. Het enige dat ik wil is dat we in de richting gaan dat ik wil, en in de gang gaan dat ik wil. Zelfs het tempo mogen ze nog min of meer zelf bepalen, maar als ik vraag om terug te komen wil ik dat ze luisteren.
Dan is voor mij het stangbitje die op geen enkele manier inwerkt zolang ik van die teugels blijf een fijnere manier dan paard een hoop extra leer om te knuppen.

cococo: Dan mag je gerust eens een dergelijke rit in groep komen meerijden op mijn trekpaarden, mag je zelfs een tijd op voorhand mee komen trainen. Maar ik verzeker je dat beide paarden op buitenrit te rijden zijn op een touwhalstertje , op de pinken. Teugels hangen vaak gewoon ergens over mijn pommel en mijn handen zitten in mijn zakken. Ook gaat mijn hond vaak mee met de oudste merrie en dat zou ik nooit doen als ik ook maar dénk dat ze niet 100 % gehoorzaam is.
Maar ik garandeer je ook dat als ze voorbij gestoken worden door 10 andere paarden in volle galop op een grasveld, dat ze op een gewoon bitje of touwhalster gewoon meegaan, en dat je met stem die 1000 kilo niet kan houden. En dan is het soms gewoon even nodig om eenmalig een correctie te kunnen geven waardoor ze beseffen dat ik nog altijd op hun rug zit en het laatste woord heb, vooraleer we over kop vliegen in een grachtje dat ze in hun enthousiasme niet gezien hebben ...

Ik vind het super als iemand het wel kan bereiken zonder druk of zonder correctie's hoor, alleen is het zo dat die situatie's enkel voorkomen op momenten dat ze niet de fout in mogen gaan uit veiligheid (bv op die dagritten met een hele hoop (vreemde) paardeb), dat je er ook niet echt op kan oefenen. (want in de weide bv rij ik rustig mijn dressuuroefeningetjes tussen een losse kudde die vrolijk rondgalopperen en dom doen. dan is er geen enkel probleem. Ook op buitenrit in kleine groepjes, absoluut geen probleem.). De eerste keren dat ik een nieuwe omgeving doe, bv naar zee, krijgen ze ook dat bitje in. Dit zijn dingen dat je niet langzaam kan opbouwen, ik kan niet "een beetje zee" naar het paard brengen, en ALS er dan iets gebeurd heb je gewoon een groot probleem.
Wederom, je hebt zelf de teugels in handen, je bepaalt zelf of en hoe hard je inkomt...

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 15:50

marije1109 schreef:
Ik had hetzelfde probleem. Heb 2 jaar buiten met pelham en kinketting gereden, koppelstuk dus 1 teugel.
Had gewoon licht contact met de mond tot ze wilde vertrekken. Dan kon ik een duidelijke ophouding maken.
ik heb niet het idee dat ik haar ooit pijn heb gedaan.
Daarvan ik zo consequent kon zijn rijd ik inmiddels alweer bijna 2 jaar op een "gewoon" stangetje buiten. (Mijn paard accepteert geen gebroken bit vandaar het stangetje)
Net alsof ze nu weet wat de bedoeling is, natuurlijk is onze band ook gegroeid.

Misschien kan je er een lenen van iemand? Hoef je niet gelijk te kopen.
Denk dat je draver kleiner is dan m'n 1.72 kwpn-er, anders hadden je die van mij kunnen lenen.

ja die gedachte had ik inderdaad ook!

haha hij meet 1.65m dus scheelt niet veel! maar bekkie 12,5 (watertrens 13,5)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:58

Denk dat een martingaal niet gaat helpen, want dravers kennende duiken ze daar gewoon met het hoofd doorheen.
Wat je ook nog eens kunt proberen, zijn cantseebacks. Misschien laat ie zich onwijs opfokken door de paarden achter hem? Door csb's om te doen, kan hij de anderen minder goed zien, sommige paarden worden daar rustig van.
Dit zijn cantseebacks, de bontjes aan de zijkant van het hoofd. Of wellicht heb je iemand in je omgeving met een draverskap?
Afbeelding

Draverskap:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:03

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar ik heb in Zweden heel lang een draver die ook gekoerst was verzorgd. We reden altijd buiten. De eerste keer dat we in draf/galop gingen kreeg ik hem ook absoluut niet terug; hangen/trekken/watdanook. Uiteindelijk inderdaad de struiken in. De eigenaresse vertelde me toen dat je hem moet loslaten en moet ontspannen, en dat hij dan terugkomt bij je, aangezien dravers op dat gebied andersom waren? Harder trekken betekende harden rennen, vertelde ze me.

Kortom, elke keer als ik terugwilde uit galop liet ik hem gewoon los. Teugels los, lekker ontspannen, dan kwam hij al gauw weer terug.

Natuurlijk is ieder paard anders, ik weet niet of het helpt. Maar misschien goed om een keertje te proberen? :)

Elegance_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:30

Ik doe idd ook het zelfde als Duhelo en rij ook met een billy allen shank buiten. Werkt hier perfect gewoon een losse teugel en mocht het nodig zijn (wat bijna nooit zo is) pak ik hem voorzichtig erbij.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 20:06

Resistance schreef:
Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar ik heb in Zweden heel lang een draver die ook gekoerst was verzorgd. We reden altijd buiten. De eerste keer dat we in draf/galop gingen kreeg ik hem ook absoluut niet terug; hangen/trekken/watdanook. Uiteindelijk inderdaad de struiken in. De eigenaresse vertelde me toen dat je hem moet loslaten en moet ontspannen, en dat hij dan terugkomt bij je, aangezien dravers op dat gebied andersom waren? Harder trekken betekende harden rennen, vertelde ze me.

Kortom, elke keer als ik terugwilde uit galop liet ik hem gewoon los. Teugels los, lekker ontspannen, dan kwam hij al gauw weer terug.

Natuurlijk is ieder paard anders, ik weet niet of het helpt. Maar misschien goed om een keertje te proberen? :)

dit had ik inderdaad zelf al ondervonden haha! als hij gaat gooi ik even kort alles los tot hij helemaal vertrokken is en daarna kan ik. hem weer opvangen.

maar ik voel dit ook aankomen en op dat moment wil ik hem corrigeren, wat ik nu met een slofje doe :)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 20:32

overigens vandaag met het ongebroken bitje gereden, wat een ellende, hij begreep er niks van dat links en rechts gelijk waren en dat ze bitje niet bewoog.. heb hem. halverwege eruit gehaald haha..

is een ongebroken stang dan ook niks voor hem?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:00

dat maakt het wel moeilijk inderdaad. Neckreining aanleren? gewoon op basis van wijken voor druk, teugel tegen de hals is wijken ervoor. Dan heb je buiten het bitje enkel nodig als "rem"