Bitfitter: 'paarden allemaal te dikke tong'. Realistisch?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 21:27

moonfish13 schreef:
Nini_roosje: dat is nogal kort door de bocht denk ik.
Als een paard maar 14 mm ruimte heeft, en je propt er 18 mm bit in is het niet raar dat dat niet lekker zit.
Ik heb er meerdere getest, het verkeerde bit is direct staken en kop omhoog aan de longe alleen al.
Het goede bit is een pony die gelijk over de rug wegloopt, zonder echt wat te doen.
Overigens heb ik gewoon een harry's horse onderlegtrens met smal tussenstukje van 14 mm dik, kost 23 euro en hij is er blij mee.
Enkelgebroken bustrens en kneveltrens was meneer echt niet van gecharmeerd.

Ik vind het niet kort door de bocht. Natuurlijk moet een bit passen. Maar al die bitten die in een speciale hoek buigen, locken bij druk en al die speciale materialen. Is imo een grote commerciële onzin.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 21:32

Of is de kennis mbt de schedel toegenomen waardoor de pasvorm verbeterd is? De eerste zadels waren nu ook niet bepaald comfortabel immers.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 21:53

Eens Magda..

kimmetje26

Re: Bitfitter: 'paarden allemaal te dikke tong'. Realistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 21:59

Heel toevallig was er vorige week een bit fit cursus op stal. Stal heeft accomodatie beschikbaar gesteld. Ze zochten proefpersonen en dacht als ik toch moet rijden waarom niet.
Eigen bit was op zich redelijk alleen iets te groot en verkeerd om (linkerkant bij een sprenger moest bij die van mij rechts) liep hij er beter op. Dacht ben er voor het testen kom maar op. Toen 1 die het niet was. Daarna 1 waar meneer veel beter voorwaarts was en beter nageeflijk en kwam beter omhoog. Maar was nog erg zoekende en instabiel. Maar ja hoe weet je het na zo'n paar minuten.
Toch besloten die te proberen. Hij is wel erg dun maar tot nu toe bevalt het wel. Meneer heeft nog geen stuiter bewegingen gehad als ik links wat meer eraan zit en door wil buigen.
Morgen in de les eens proberen.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:11

Een mond is eigenlijk altijd helemaal opgevuld door de tong. Er is geen ruimte voor t bit van nature. Ongebroken trens is t vriendelijkste bit. Enkelgebroken bit is voor de meest ervaren ruiterhanden ivm notenkraker effect. En wij geven dat aan startende manegeruiters...... ga eens een dissectie doen op een schedel, dan leer je heel erg veel :-)

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:29

Is een ongebroken bit werkelijk het vriendelijkst? Ik dacht dat juist een stang zeer streng was....ik rijd altijd met dubbelgebroken omdat ik dacht dat dat het vriendelijkst is

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:30

hengstveulen schreef:
Is een ongebroken bit werkelijk het vriendelijkst? Ik dacht dat juist een stang zeer streng was....ik rijd altijd met dubbelgebroken omdat ik dacht dat dat het vriendelijkst is

Een ongebroken trens is vriendelijk en ligt stil in de mond. Een stang, met of zonder gebroken mondstuk, heeft een hefboomwerking en is dus een stuk strenger.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:30

hengstveulen schreef:

Een ongebroken trens is ook iets anders dan een stang.
Een stang heeft een hefboom en werkt daardoor scherper in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:36

Door dat soort (on)wijsheden zijn juist een hoop mensen wel geholpen met een goede bitfitter. Het is wel grappig dat juist mensen die tegen bitfitters zijn, roepen dat alle paarden het beste gewoon met een ongebroken/gebroken/dubbelgebroken bit kunnen worden. Alsof paarden weliswaar allemaal een compleet andere vorm qua bouw hebben, maar allemaal exact dezelfde vorm mond hebben... :')

Een hoop paarden die graag weinig druk op de lagen hebben zijn blij met een ongebroken recht bitje want dan kunnen ze het bit van de lagen tillen. Er zijn echter ook genoeg paarden die ellendig worden van druk op de tong en veel liever druk op de lagen hebben. Die willen juist geen recht ongebroken bit maar iets met meer vorm in het mondstuk, gebroken of ongebroken.
Voor de rest zou je denken dat het logisch is om te redeneren: hoe symmetrische het mondstuk, hoe symmetrische de inwerking, wat best interessant is als je op een richtgericht paard wilt rijden. Dus dan is het vrij apart om daar een ongebroken bit in te stoppen met een duidelijke asymmetrische vorm en inwerking: dan krijgt de ene helft van de tong namelijk altijd meer druk (de helft waar de rechtopstaande schakel op duwt) dan de andere, en je kunt je afvragen of dat nou zo intelligent is...

Anoniem

magda_90 schreef:
Of is de kennis mbt de schedel toegenomen waardoor de pasvorm verbeterd is? De eerste zadels waren nu ook niet bepaald comfortabel immers.

Maar wat heeft anatomie van de schedel te maken met speciale metalen? Een lock effect? En dat het het scharnier maar een bepaald aantal graden kan kantelen?

Bitten zijn absoluut geëvolueerd. Ze zijn beter afgewerkt en dat is een positieve ontwikkeling. Maar de rest zie ik geen nut in.

Wbt zadels is het goed dat die kwa comfort verbeterd zijn voor de paarden. Maar wat er gebeurd is met de wrongen en de diepte van de zit, is imo ook slechts een commerciële oplossing voor rijtechnische problemen.

magda_90

Mariett schreef:
hengstveulen schreef:

Een ongebroken trens is vriendelijk en ligt stil in de mond. Een stang, met of zonder gebroken mondstuk, heeft een hefboomwerking en is dus een stuk strenger.

Een ongebroken trens is geen stang.
Ook een stang heeft diverse factoren waardoor het zelfs een vriendelijk bit kan zijn.
Dubbelgebroken vormt zich meer naar de mond.
Het notenkrakereffect is achterhaald en niet meer of minder dan een dubbelgebroken mondstuk.
Etc.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:40

Nini_roosje, de verschillende metalen zijn er voor het paard. RVS is erg koud en koper daarentegen warmer waardoor het beter aangenomen wordt (uitgesloten dat ongemakken elders niet de reden zijn van een slechte aanname).

Doordat scharnieren maar een x aantal graden kunnen draaien, betrekken ze bijvoorbeeld het gehemelte er veel minder mee.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:40

Ik rij zelf met een ongebroken watertrens. Daarvoor heb ik met enkelgebroken bustrens en dubbelgebroken watertrens gereden. De dubbelgebroken watertrens was te onrustig en de bustrens te dik. De ongebroken is best dun, maar geeft de meest stille aanleuning. Hij was iets van 25 euro. Ik rij ook bitloos kaakgekruist met perioden en dan loopt ze ook erg fijn.
Ik heb het zelf gewoon uitgeprobeerd. Een bitfitter vind ik een beetje onzinnig.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 26-02-17 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:41

magda_90 schreef:
Het notenkrakereffect is achterhaald en niet meer of minder dan een dubbelgebroken mondstuk.
Etc.

Ik weet niet precies hoe je dit bedoelt, maar het notenkrakereffect zie je nog steeds bij 90% van de enkelgebroken bitjes. Wel heb je tegenwoordig ook enkelgebroken mondstukken die op zo'n manier scharnieren waardoor ze geen notenkrakereffect meer kunnen hebben - maar dat zijn de uitzonderingen. Als je dus het standaard enkelgebroken bit met het dubbelgebreken bit vergelijkt, dan heeft het enkelgebroken bit een veel sterkere notenkrakerwerking dan het dubbelgebreken bit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:44

Eens met Magda. Het notenkrakereffect is echt achterhaald. Je moet wel heel erg je best doen en t bit echt naar beneden trekken wil dat gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:45

magda_90 schreef:
Nini_roosje, de verschillende metalen zijn er voor het paard. RVS is erg koud en koper daarentegen warmer waardoor het beter aangenomen wordt (uitgesloten dat ongemakken elders niet de reden zijn van een slechte aanname).

Doordat scharnieren maar een x aantal graden kunnen draaien, betrekken ze bijvoorbeeld het gehemelte er veel minder mee.

Tuurlijk, er zit een mooi verhaal bij en ik ken ze allemaal. Ben er net zo goed ingestonken. Maar de vraag is maakt het echt wat uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:47

Het notenkrakereffect geldt niet alleen op de lagen, maar op de andere structuren: trek je aan beide teugels tegelijk, dan krijgt de tong minder ruimte omdat de zijkanten naar elkaar toe worden geduwd. Die voelt dus al lang het notenkrakereffect zonder dat je het nog over de lagen of het gehemelte hebt. Dat betekent niet dat elk paard dat onprettig vindt, maar het mechanisme blijft met het standaard enkelgebroken trensje gelijk.
Kijk je naar dubbelgebreken mondstukken, dan is dat mechanisme er niet omdat de tong altijd een plat stukje ruimte heeft om onder te liggen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-02-17 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:48

xyzutu2, yup echt achterhaald. Ik zal zo het onderzoek doorgeven waarin dit onderzocht is. Nu nog dit spookverhaal elimineren.
Edit, jouw aanvulling klopt niet geheel want een dubbrlgebroken bit doet dit ook. Daarbij moet je wel een hele rare beweging maken om de tong zo in te sluiten. Ik ben momenteel bezig om dat grafisch uit te leggen, ik zal morgen de ruwe schets wel doorgeven.

Nini_roosje, kun je onderbouwen waarom datgene niet juist zou zijn? Want dit is geen ingewikkelde natuurkunde oid.
Het helpt zeker overigens.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 26-02-17 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:49

Ik ben daar wel benieuwd naar, vooral naar het verdwenen notenkrakereffect op de tong. :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:51

Niet verdwenen alleen werkt het niet zoals men decennia dacht. Het mag die naam eigenlijk niet meer dragen.

Ik ben bijna klaar met mijn werkzaamheden dan zal ik de computer aanzetten, werkt toch makkelijker dan via de telefoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:52

magda_90 schreef:
xyzutu2, yup echt achterhaald. Ik zal zo het onderzoek doorgeven waarin dit onderzocht is. Nu nog dit spookverhaal elimineren.

Nini_roosje, kun je onderbouwen waarom datgene niet juist zou zijn? Want dit is geen ingewikkelde natuurkunde oid.

Ik zeg niet dat het onjuist is, ik zeg dat er een mooi verhaal bij zit. "Metaal x voelt prettiger aan, stimuleert de speeksel aanmaak etc etc".
En dat zal allemaal wel. Maar maakt het echt wat uit? Of is het een mooi verkoop praatje?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:54

Het maakt zeker uit. Jij hebt er de twijfels bij en daarom ben ik benieuwd naar de beargumentatie van jouw kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:54

magda_90 schreef:
Niet verdwenen alleen werkt het niet zoals men decennia dacht. Het mag die naam eigenlijk niet meer dragen.

Kijk, dat verandert het verhaal. Ik kon me al niet voorstellen dat het notenkrakereffect er helemaal niet meer was. Wel dat het wat ingewikkelder in elkaar zit dan vaak wordt gepresenteerd, maar dat zoals in dit topic gezegd werd meteen de hele natuurkunde van het notenkrakereffect geschrapt kon worden, leek me al vrij sterk... 8-)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:00

Het is naar mijn weten ook niet gezegd dat het weg zou zijn, alleen achterhaald (gedateerd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:04

Babootje schreef 'Het notenkrakereffect is echt achterhaald. Je moet wel heel erg je best doen en t bit echt naar beneden trekken wil dat gebeuren.'
Daar reageerde ik op. Dat is namelijk gewoon niet zo; natuurlijk is de notenkrakerwerking op lagen en gehemelte anders dan altijd gedacht (maar nog steeds aanwezig), maar de notenkrakerwerking op bijvoorbeeld de tong is er nog steeds, ook als je het bit niet echt naar beneden trekt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-02-17 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt