met mijn handen in mijn haar.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:11

Graag, ik ben heel benieuwd naar de ontwikkelingen/vorderingen. Succes TS!

Anoniem

Re: met mijn handen in mijn haar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:28

Ooh, spuit 11. _O- Ik had nog niet alles bijgelezen. :o
Hopelijk heb je de oplossing gevonden met de pad!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:42

Hoop dat het goed gaat helpen.
Ik had voor mijn vorige paard een zadel met een teruggesneden kamer diebde schoft volledig vrij liet en daardoor ook niet drukte aan de zijkanten.
Bij haar was het verschil tussen het hoogste punt van de schoft en haar rug 12 cm.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:09

Ja die prolite pads zijn echt geweldig. Ik heb er ook 1. Nu niet nodig maar die gaat nooit weg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:23

Op de laatste foto die KBK gepost heeft zie je ook heel duidelijk de valse knik. Denk dat dat wel goed vergelijkingsmateriaal is voor TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:27

:')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:54

Koper schreef:
Op de laatste foto die KBK gepost heeft zie je ook heel duidelijk de valse knik. Denk dat dat wel goed vergelijkingsmateriaal is voor TS.

Hij loopt achter het bit, maar ik vind niet dat het paard in een valse knik loopt. De halslijn is gewoon rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:10

De manenkam loopt rond, de halswervels (die niet onder de manenkam lopen) zijn op de verkeerde plek ingeknikt zoals Koper schreef.

@ TS: fijn dat je een pad hebt kunnen vinden waardoor je paard nu pijnvrij kan lopen. Zelf zou ik pas op een rug gaan zitten als die genoeg spieren heeft om het eigen gewicht + dat van de ruiter goed te dragen, maar er zijn genoeg ruiters die dat anders zien en dan een zadel aanpassen op een rug die niet aangepast is op rijden en zelfs kuilen heeft op de plek waar spieren horen te lopen. Hopelijk is je paard snel weer gespierd genoeg om jouw gewicht weer goed te kunnen dragen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:24

xyzutu2 schreef:
De manenkam loopt rond, de halswervels (die niet onder de manenkam lopen) zijn op de verkeerde plek ingeknikt zoals Koper schreef.

Precies, de hals knikt op de verkeerde plaats en de oren zijn lager dan het hoogste punt van de hals. Daarnaast heeft het paard die klont achter de kaak die daar niet hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:44

Ik heb de foto dan ook niet geplaatst vanwege de perfecte houding van ruiter en paard. :+
Daar ging het in de OP niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 00:30

Snap ik, maar op zich heeft Koper wel een punt; als je op een paard rijdt dat geen lange rugspier en geen trapezius heeft, dan maakt het niet uit hoe duur je zadel is of hoe dik je dekje, want hij zal nooit zijn rug onder het ruitergewicht op kunnen bollen en dus ook nooit met de hals correct aan de teugel kunnen lopen. Een valse knik is symptoom nummer 1 van een paard dat in zijn ruggebruik gehinderd wordt door pijn of spiergebrek, dus dat is wel relevant voor dit topic.
(er even van uitgaand dat die rijfoto was van toen jullie hem reden toen hij nog de spieratrofie uit de foto's erboven had, want anders zou deze foto ook niet in dit topic horen)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 04:17

KoudbloedKim schreef:
Ik heb de foto dan ook niet geplaatst vanwege de perfecte houding van ruiter en paard. :+
Daar ging het in de OP niet over.

Ik dacht juist dat je foto's had geplaatst om aan TS te laten zien dat jullie een paard hebben met vergelijkbare rugspierproblemen en hoe zich dat vertaalt naar een verkeerde houding van het paard bij belasting van die rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 09:04

Dit was inderdaad in de tijd dat hij rustig werd opgebouwd. :j
Ik zal eens kijken naar de meest recente rijfoto, al wordt hij niet heel actief gereden momenteel, meer gelongeerd en buitenritjes.

Dit is de meest recente, bewust beugelloos, we doen ook veel soepelheidsoefeningen met hem.
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:53

Dat is inderdaad al een heel ander plaatje. Bespiering in de hals cq zakken vanuit de schoft werken jullie aan neem ik aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:54

Uiteraard. :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:44

xyzutu2 schreef:

Ik zie vaak dat een valse knik wordt verward met het achter te teugel gaan of te rond rijden. Maar dat is een misvatting. Een knik is een knik en die zie ik bij het paard van KBK niet. De hals is gewoon rond. Het paard is achter de teugel/bit, maar gebruikt zo te zien wel de rug.

Bij een "valse knik" zie je ook echt een knik tussen de 2e en 3e halswervel, een deuk achter de schoft en weggedrukte rug. Dat ziet er zo uit

Afbeelding

En zo

Afbeelding

En "in het echt" zo

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:53

Het enige wat ik daar op kan antwoorden aangezien dit topic niet over KBK's foto of foute niks gaat, is kijk naar de foto van KBK: als de hals van een paard horizontaal is of hoger dan hoort de nek ( dus het punt waar de atlas aan de schedel vastzit) het hoogste punt te zijn. Als dit hoogste punt eerder is, dan zit daar de knik, en dat heet de vaste knik aangezien de knikt bij een halshouding die horizontaal of hoger is altijd tussen schedel en 1e wervel hoort te zitten.
Maar dat wordt inderdaad vaak verkeerd begrepen, aangezien een hoop mensen denken dat een valse knik betekent dat de neus achter de loodlijn zit. Dat is zijn dus twee verschillende dingen; een paard kan ook enigszins achter de loodlijn lopen met de neus terwijl achterkant schedel/atlas het hoogste punt vormen (wat trouwens ook fout is en wat zichtbaar is op jouw laatste foto), maar zelfs ook met een valse knik lopen met de 2e halswervel als hoogste punt terwijl de neus netjes voor de loodlijn hangt (Arabieren en westrenpaarden willen zo nog wel eens lopen).

Jouw laatste plaatjes komen dan ook niet overeen: het eennalaatste plaatje laat de klassieke valse knik in de halswervels gecombineerd met een neus achter de loodlijn zien, de laatste foto laat een paard zien dat wel netjes de atlas als hoogste punt heeft maar door de inwerking van de ruiterhand met de neus achter de loodlijn gehouden wordt. Dit paard heeft dus geen valse knik, maar natuurlijk wel een groot probleem.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:05

Je bent me voor Babootje, ik wilde net exact hetzelfde posten ;)
Achter de teugel is niet hetzelfde als valse knik. Daar lijkt mij op de foto geen sprake van te zijn, hoewel het door het standpunt van de fotograaf wat moeilijk te beoordelen is. Ik zie een slap paard dat vriendelijk gereden wordt maar nog niet de kracht heeft om vanuit het achterbeen voldoende aan te treden en daarmee de teugel aan te nemen.
Verder xyutuz, ben ik het niet met je eens de nek in horizontaal evenwicht het hoogste punt behoort te zijn. Persoonlijk wil ik het hoogste punt van de nek bij horizontaal evenwicht wat verder terug zien, mèt halslengte (daar zit hem vaak de valkuil van de valse knik in) en hoe lager ingesteld het paard daarbij is, hoe verder naar achteren het hoogste punt van de halsronding (neus op boeghoogte telt voor mij ook nog als horizontaal evenwicht, gaat de neus richting voorknie of lager is het voor mij vwnw). Hoogste punt in de nek, dus achter de oren, hoort bij mij eerder bij oprichting, al hangt dat ook van de bouw van het paard af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:12

Askja schreef:
Verder xyutuz, ben ik het niet met je eens de nek in horizontaal evenwicht het hoogste punt behoort te zijn. Persoonlijk wil ik het hoogste punt van de nek bij horizontaal evenwicht wat verder terug zien, mèt halslengte (daar zit hem vaak de valkuil van de valse knik in) en hoe lager ingesteld het paard daarbij is, hoe verder naar achteren het hoogste punt van de halsronding (neus op boeghoogte telt voor mij ook nog als horizontaal evenwicht, gaat de neus richting voorknie of lager is het voor mij vwnw). Hoogste punt in de nek, dus achter de oren, hoort bij mij eerder bij oprichting, al hangt dat ook van de bouw van het paard af.

Dan zit ons meningsverschil alleen in de nuance; bij de paarden die ik voor ogen heb is de nek al lager dan horizontaal als de neusgaten op boeghoogte hangen. Voor de rest blijft hetzelfde gelden: is een paard hoger dan de horizontaal ingesteld, dan is een valse knik (2e halswervel als hoogste punt ipv 1e) iets anders dan de neus achter de loodlijn en die kunnen weliswaar tegelijkertijd optreden maar dat hoeft niet.

Daphnee2091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 22:27

nu 3 x met de pad gereden en het zadel zakt niet meer over de schoft. mijn paard loopt onwijs voorwaarts en kan heel erg vrij bewegen (zoekt nog wel de balans) loopt ook voorwaartser omdat ik van stal ben verhuist en mijn paard alles nog een beetje spannend vind.
ze heeft niet meer gestaakt en ga alles nu rustig aan weer opbouwen.
iedereen bedankt voor de tips.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 16:34

Daphnee2091 schreef:
nu 3 x met de pad gereden en het zadel zakt niet meer over de schoft. mijn paard loopt onwijs voorwaarts en kan heel erg vrij bewegen (zoekt nog wel de balans) loopt ook voorwaartser omdat ik van stal ben verhuist en mijn paard alles nog een beetje spannend vind.

Fijn joh dat het goed gaat! Ben je alweer gewend op je nieuwe stal?

Daphnee2091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 01:32

Babootje schreef:
Daphnee2091 schreef:

Fijn joh dat het goed gaat! Ben je alweer gewend op je nieuwe stal?

ik ben alweer gewend. het is wel wat drukker hier als op mijn vorige stal dus wat meer geduld hebben en door de drukte heen kijken. vooral aals er lessen zijn. sinds maandag is kaya ook een stuk rustiger en vind de binnenbak niet meer eng. het terrein en de longeercirkel zijn nog wel spannend. maar dat komt allemaal goed. nu de buitenbak nog maar denk dat ze daar ook snel gewend is.