Soorten pelhams

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:39

ElCid schreef:
Fijn om te horen dat het bit zo goed bevalt, mijn paard liep hier ook goed op en die accepteert bijna niks in zijn mond.
Als je de stangteugel helemaal niet gebruikt dan rij je dus alleen op de trens, maar dat hangt weer af van hoe lang die stangteugel is. Door de hefboomwerking reageert een stang op een hele lichte aanraking.
Probeer eens te rijden met alleen een trensteugel, dus 1 teugel aan de trensring, als je paard dan nog zo lekker loopt heb je het antwoord ;) en je paard kan je dat antwoord het best geven.

Het is inderdaad een Happy Mouth en ze bestaan met dat zelfde mondstuk ook in trens uitvoering, bijv. https://www.divoza.com/nl/happy-mouth

Ik heb een D-trens en een snaffle with shank met zelfde mondstuk, maar op de trens loopt hij echt anders en minder fijn dan op enkel de bovenste teugel van de snaffle (andere teugel hangt er dan enkel voor de sier aan en weegt amper wat). Ook enkel op de trensteugel werkt een bit met hefboom anders in, iets hefboom blijf je ook houden omdat bakstuk niet aan de bitring vast zit.

magda_90

Re: Soorten pelhams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:32

Dat is niet juist, want je hebt dan geen wig om de hefboom in werking te kunnen stellen. Zowel teugel als bankstuk zitten dan achter het mondstuk. Wel brengt wordt de druk overgebracht naar de kinketting waardoor de werking niet exact hetzelfde als een trens is.

ElCid

Re: Soorten pelhams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:43

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:13

Mijn vorig paard reed ik ook met een pelham bit en dan ongebroken, die lag rustiger in zijn mond en dan heb je niet het schaar effect zoals andere bitten.