Bestaat er een zadel voor ons?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:18

melrovers schreef:
Harry Dabbs heeft ook zadels voor korte ruggen, de dressuurzadels kunnen gemaakt worden op veel verschillende bomen.

ook goede ervaring mee :j

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:26

Zoe_97 schreef:
misschienkan je kijken naar ene op maat gemaakt zadel zoals wow of sella.

Wat ik me hierbij dan afvraag. is de ruiter niet te groot voor de pony wanneer die niet in een zadel past dat de pony past?

Wellieswaar geen (vz)paard hier met een korte rug, maar wel een Sella. Ook wat ik van anderen hoor en lees zijn het fijne zadels en Ali is heet kundig in het opmeten. En ik vind het ook een heel fijn zadel om in te rijden :)

_Gummybear

Re: Bestaat er een zadel voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 19:46

Iedereen weer super bedankt voor alle reacties. Ik ga morgen even achter de computer om iedereen te antwoorden want via mijn telefoon is het niet zo handig.

Volgensmij vroeg iemand om de lengte van mn zadel en de lengte van mn pony's "zadelplaats" lengte van mn huidige zadel (die er dus niet meer op gaat) is 52 cm ongeveer. Deze is ongeveer 5 cm te lang .. Dus er is plek voor een zadel van 47 cm ongeveer

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:49

Albion is ook vrij kort in de kussens. Is een heerlijk zadel met voor mij (1.73) voldoende ruimte voor mijn benen en geen 'overstekende' knieen. Verder geeft het heel veel schoudervrijheid voor je pony.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:54

Mara2000 schreef:
Duhelo schreef:
westernzadels en korte ruggen zijn idd geen goede combi meestal ...

Round skirt

[ [url=m/OIeT2x.jpg]Afbeelding[/url] ]

Duhelo schreef:
Maar deze is ook maar net aan goed. Hoe lang is dit zadel en hoeveel ruimte heeft je paard in cm?

Sorry, geen idee, zou ik na moeten kijken. Mijn paard heeft geen hele korte rug maar ik denk dat dit zadel ook kleiner te krijgen is. Deze zal 16 inch zijn dus wellicht past TS in 15 inch (western maten).

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:04

Ook ik raad je aan om eens te kijken naar Ijslander zadels. Ik heb een Hrimnir Master op mijn ronde, brede Ijslander met korte rug. Maar je hebt ook Stubben zadels en kunt met die zadels prima dressuren want het zijn dressuur gerichte zadels.

Al raad ik Westeind Ruitersport echt af ivm slechte communicatie en service, zéker als er klachten zijn of je haar na aankoop van iets wil bereiken met vragen.

Ik raad Ijslandersport aan, die hebben echt een heel goede service en zijn goed bereikbaar. Indien voicemail bellen ze ook echt terug +:)+

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:06

_Gummybear schreef:
Iedereen weer super bedankt voor alle reacties. Ik ga morgen even achter de computer om iedereen te antwoorden want via mijn telefoon is het niet zo handig.

Volgensmij vroeg iemand om de lengte van mn zadel en de lengte van mn pony's "zadelplaats" lengte van mn huidige zadel (die er dus niet meer op gaat) is 52 cm ongeveer. Deze is ongeveer 5 cm te lang .. Dus er is plek voor een zadel van 47 cm ongeveer

Vind persoonlijk 47cm niet echt kort moet vast wel iets passend voor te vinden zijn.

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 21:50

Wendy1989 schreef:
_Gummybear schreef:

Vind persoonlijk 47cm niet echt kort moet vast wel iets passend voor te vinden zijn.

er staat ongeveer bij. Denk dat ie namelijk nog wel een paar cm meer te lang is voor de pony (zadel dat ik nu dus heb) Voor t mooie mag hij dus nog ietsje korter zijn.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:11

Mijn paard heeft een ruglengte van max 45 cm en hij heeft met de Tekna 17,5 nog zo een anderhalve cm vrije ruimte om het zo te zeggen dus die zouden kwa lengte bij die van jou ook makkelijk moeten passen.

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 01:07

Wauw ik ben dit topic even totaal vergeten! :o Ik ben weer met mijn zadelpasser bezig om goede kansmakende zadels te zoeken zodat we weer andere zadels te passen hebben waar er dan hopelijk een goede tussen zit. Ik zit zelf momenteel naar wat ijslandse zadels te kijken, maar kijk eigenlijk overal naar rond. We zijn tot we een nieuw zadel hebben bezig met longeren en wandelen,en af en toe misschien eens rijden met barebackpad. We zijn sinds gisteren begonnen met dubbele lijnen longeren/een beetje langelijnen ook, en de osteopaat was weer geweest. Die heeft ook mijn zadelpasser gesproken dus die weet nu precies onze problemen en daarop word dus de zadel zoektocht afgestemd. Het gaat nu dus allemaal goed, ook met de dobbele longe liep ze echt heerlijk. Nu hopen dat we een goed zadel gaan vinden. Mochten er weer tips zijn, graag :) voor type zadels etc

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:08

Hulsebos dynamic

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:22

Ik heb een JC Vries Diamant zadel, mijn pony heeft een erg korte rug en ook de schouder veel naar achteren. Dit zadel past precies, 17,5 inch is 46/47 cm lang. Misschien is dat een optie?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:27

Ik heb op mijn 1.43 hoge en brede haflinger een ruitergilde liggen.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:28

Nibbit schreef:
Zaldi misschien?
Gemaakt voor korte brede Spaanse paarden, dat zou kunnen passen :D
Ook verkrijgbaar in NL en de boom is altijd aan te passen (bij de zadelmaker)

Inderdaad hier dacht ik ook aan :j

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:29

Ikonic? Daar kun je zonder meerprijs verlengde zweetbladen bij krijgen

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 02:18

Merken die ik ken met korte zadels zijn, Kent and Masters , Thorowgood, Massimo, Sommer, Startrekk , Tekna, mijn man is ook slank en lang, door zijn lange benen komt hij al snel te ver achterin het zadel te zitten. Afgelopen week een Sommer Remos mogen proberen, erg mooi zadel en als je budget wat verder reikt dan kan je het bij Sommer zo gek niet bedenken en ze hebben het of ze maken het voor je. Maar ook met Thorowgood en kent and masters zou je al een heel eind komen ( ze hebben nu het compact model, speciaal voor korte ruggen.)

Met lange benen kom je meestal wel net even ietsje beter uit in een naar voren gesneden zweetblad (veelzijdig)...

Bij boomloos zou je kunnen denken aan een Barefoot just adjust, maar er zijn meerdere zadels die van Barefoot wel kunnen. Zolang je niet voorbij de 18e rib komt te zitten mag het boomloze zadel wat langer zijn. Juist boomloze zadels kunnen in dit geval een hele fijne uitkomst zijn. Je kunt beter een langer boomloos zadel hebben waarbij je zelf niet voorbij de 18e rib komt te zitten als een te klein boomzadel waarbij je op de lepel zit.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 04:00

Ik heb voor mijn pony 153 met korte rug rondgeribt en schouders ver naar achter een seabis carina deze heeft schoudervrijheid en korte kussens.
Zelf heb ik ook lange benen fijn zadel!!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 05:26

Ik zou je aanraden om naar de Countrymill te gaan. Ze hebben een groot aanbod aan nieuwe en tweedehans zadels. Er valt genoeg te passen en proberen. Ze hebben daar op locatie een binnenbak waar je kan testrijden. Hun service is erg goed ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 07:22

De boomloze zadels mogen dus best wat langer zijn. Ghost mag een stukje meer naar voren liggen maar er komt tevens geen gewicht op de achterkant.

Misschien is dit nog iets www.boomlooszadelpasservice.nl

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:21

Mijn paard kan max 46 cm zadel hebben, is rond en heeft een enorme en ver terugliggende schouder met schoft. Wat ik al heb gehad:
MSFC Professionel 17,5 inch met 17 inch kussens met naar achteren verplaatste singelstoot, deed het een tijdje goed maar ging toch naar voren schuiven.
Euroriding Diamant 18 inch 48 cm kussen, was dus eigenlijk te lang maar daar liep wel ze ok onder een tijdje.
Zaldi veel te lang. Thorowgood te lang of kort maar weer verkeerde boomvorm en te dikke stugge kussens. Alle Duitse zadelmerken: verkeerde boomvorm en/ of te lang.
Veel ijslanderzadels geprobeerd, maar daar lagen of de kopijzers van op de schouder, of de schouderuitsparing (zoals bij PS) zat precies verkeerd.
Massimo: meeste types pasten niet vanwege de kopijzers, te lang of weer precies op de schouderkop, dressuur paste niet omdat de stoten zo ongeveer bij haar navel zaten. Alleen VZ past tot nu toe, daar rij ik nu mee.
Semi- Boomloos: Deuber heeft korte kussens, goede kwaliteit zit erg goed maar is prijzig. Zelfde geldt voor Hidalgo. Alleen zakken die bij mijn paard op de schouder allemaal naar beneden tijdens het rijden. Alle B merken zijn daar ook echt B kwaliteit, zou ik niet aan beginnen.
Boomloos: kort zijn alleen de short base versies van Ghost, Freeform en Karlslund. De rest is echt te lang. Je kunt zeggen dat het niet uitmaakt, maar ik merk ook bij boomloos zeker verschil in het achterhandgebruik van mijn paard. Ik hou het ook daar kort achter de 18e rib.
Over de massimo vz die ik nu heb, die is 17,5 inch maar door het korte kussen binnen de marge, bij dat merk hoef je niet bang te zijn voor druk achter, ze zijn breed en verdelen zo de druk. Ik ben 172 maar heb ook lange benen en dat past. Ik singel aan op de achterste stoten.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:28

ninon schutte kan je vast helpen.. ook de macriders en harry dabs zadels zouden een goede match kunnen zijn

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:37

Hier een Pony met hetzelfde probleem: korte rug, nauwelijks schoft.
Heb via permicavallo een mooi flexibel zadel laten aanmeten, hebben nu een Trekker, erg tevreden mee!

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 00:23

Hier dezelfde zoektocht! Naast bovengenoemde eisen moet ik ook nog eens een zadel met smalle twist hebben ivm heupprobleem. Ik heb nu een Albion slk 17 inch met wijde boom. Die is 47,5 cm lang. Helaas begint ie nu te schuiven door verandering in bespiering dus de zoektocht gaat weer beginnen. Lastige maat!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 00:29

HorseTopShop schreef:
Ik heb ervaring ja. Heb een E-pony met een hele korte rug. Heb er nu een 16,5 inch zadel op liggen wat echt nét kan. Ik pas erin, maar ben zelf ook maar 1,56 m. en super licht.
Ik heb een verzorgster gehad die ietsje groter was dan ik. Rond de 1,65 m en ook licht. Zij passte niet in het zadel en ik vond haar te groot voor mijn pony.
Ik heb voor haar een Euroriding vz zadel en een Barefoot Cherokee maat 1.

Heel eerlijk... Ik heb ook nog een haflinger van 1,48. Het oude type, echt een grove, heel breed gebouwde pony.
Mijn moeder rijd erop en is 1,68 m en dat gaat echt nét qua grootte. Groter vind ik niet kunnen.

Wat een nonsens zeg :x.

Ik 1,64 reed op een luxe haflinger van 1.43 dus kleiner en veel smaller. Daar was ik nogsteeds een smurfin op.
Denk dat TS prima past.

TS ik heb een Sella op maat laten maken. Fijne aan dat zadel is dat hij zweetbladen en kniewrongen anders of langer kan laten maken waardoor je wel in het zadel gaat passen.
Daarnaast heb ik juist extreem korte benen, waardoor zweetbladen altijd veel te lang waren.

Voor dit aanpassen wordt geen extra geld gevraagd. Vanaf €2000 heb je een op maat gemaakt zadel. Maar vindt dat veel mensen er te gemakkelijk over praten alsof je dat zomaar wel even hebt liggen.

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 00:48

Ik zie nu dat er weer reacties op dit topic komen, en krijg steeds pb's dus zal het hier ook melden. Kort geleden (net na het plaatsen van dit topic, in de week dat de zadelmaker zou komen) is mijn pony heel onverwachts ingeslapen... dus wij zoeken geen zadel meer.

dankje evengoed iedereen