Bitloos niet toegelaten in de ring...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:35

TS, dan vind ik dat persoonlijk een kinderachtige reactie. Wees niet zo in je kont gebeten en laat het gaan. Ik heb die reacties ook gehad toen ik bitloos ging proberen. Niet omdat mijn paard een haflinger is of iets soortgelijks, wel omdat het een jonge hengst was die prima wist waar de klepel hing. Ik heb eens gelachen en bitloos gereden omdat IK dat wou en ik vond het beter voor mijn paard. Niet om al de rest een poepie te laten ruiken. Ik krijg nu ook commentaar omdat ik met een baucher rij in de E/A van VLP en B-proeven van LRV. Ja en? Mijn paard loopt hier het fijnste op, met deze optoming hebben wij de beste communicatie. Ik moet wel toegeven, ik heb bewust gezocht naar iets wat reglementair is toegestaan. Rubber (ongebroken) trens, appelbitje, ongebroken appeltrens, dubbelgebroken en enkelgebroken trenzen, dik en dun, hier is vanalles te revue gepasseerd. Dit ligt hem gewoon het beste, punt uit.
Intussen is hij een jaar geruind maar hij heeft nog altijd met regelmaat zijn hormonen in zijn kop, en toch pak ik nog regelmatig eens mijn bitloze optomingen om buiten te gaan rijden. Longeren is ook meestal bitloos.

Als je zo graag wedstrijd wil starten, zoek dan gewoon een zacht bitje uit wat je paard fijn aanneemt. Ik krijg zeer vaak de commentaar in de les "je hebt flapperteugels". Ja klopt, omdat het contact bij ons echt op het randje zweeft. Alweer, doet paard het het beste op. Tot nu toe nog niet echt commentaar op gehad en de aanleuning is gewoon goed. Dus dat een jury alleen maar loeistrak contact wil zien, dat klopt ook al niet ;) Ik heb geen spectaculaire beweger, ik ben geen topruiter, maar ik rij wel gewoon netjes mijn punten. Correct gereden proeven scoren gerust wel hoor. Misschien geen winst, maar je kan wel gewoon netjes meedraaien.

Kirania

Re: Bitloos niet toegelaten in de ring...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 15:39

Dat is oke, als je dat een kinderachtige reactie vind, maar het is deel van mijn persoonlijke motivatie en ik heb daar absoluut geen bezwaar tegen. :)

Ik ben persoonlijk ook niet begonnen met bitloos vanwege het commentaar - ik ben begonnen met bitloos omdat ik dat als duidelijker acht voor het paard. Het was ook een uitdaging om mijn paard bitloos op te leren, aangezien ze geleerd had tegen elke druk in te gaan voor de koets. Motivaties zijn nooit zo eenzinnig als ze lijken te zijn op een forum. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:48

Jij zou in ieder geval HGVBB starten als je wedstrijden wil doen. Die zijn nog relatief mild en eerlijk naar elkaar als ruiters en deelnemers. HROV is veel meer kak aan de kont en met de nek kijken :+ Ik woon net aan de grens van Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant. Voor ik LRB ben beginnen rijden heb ik ook HGVBB gestart. Afstanden tot wedstrijden waren toch hetzelfde, maar de sfeer zit daar beter.

Ik raad je echt aan om eens naar de HGVBB te mailen met je vraag, of je bitloos mag starten. Desnoods buiten wedstrijd. Schaf dan wel een sidepull of kaakgekruist aan die op een gewoon hoofdstel lijkt. Leg uit dat je graag eens de visie van juryleden wil hebben op jullie rijden, maar dat je dat graag bitloos wil proberen. Normaal moet dat kunnen met een daglicentie. Dat kost dan wel €15/proef en kan maar 4x/seizoen als ik het goed heb. Wil je vaker, dan kan het dat ze je vragen om een wedstrijdlicentie aan te schaffen en daar heb je sowieso je B-brevet voor nodig, op zijn minst het onderdeel dressuur.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 16:07

Bedankt voor de info! Nog nooit gehoord van de HGVBB. Eens opzoeken. :j

HROV klinkt wat als de overkoepelende LRV. De wedstrijden die ik heb gefotografeerd (Voornamelijk Eventing, maar ook normale Dressuur) waren nogal, tja... roddelrijk zullen we zeggen. Iedereen had iets nodig van elkaar, niemand zei aan de ander succes, en er werden veel excuses gemaakt na een slechte ronde.

Ik zal toch eens mailen om te horen dan, wie weet! Het lijkt me inderdaad interessant om gewoon al een protocol te zien van zo'n rit, wat maakt nou uit dat het niet wedstrijd-gerelateerd is. Als ik officiële wedstrijden wil, loop ik wel richting TREC of Endurance, aangezien dat zoiezo al in de planning stond.

De aankoop van een sidepull staat op het programma voor wedstrijden zelf, yep! Moest je nog mooie sidepulls kennen, mag je dat ook altijd laten weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 16:53

HGVBB is de provinciale van Vlaams-Brabant. HROV is die van Oost-Vlaanderen. VLP is hun overkoepelend orgaan. LRV is apart, die vallen niet onder VLP en die wedstrijden kan je denk ik alleen meerijden als je ook lid bent van een LRV-club.

Omdat het toch maar is om eens te testen zou ik zeggen, contacteer de HGVBB voor deelname aan hun wedstrijden. Met daglicentie hoef je niet bij een club aangesloten te zijn, voor een jaarlicentie wel. De proeven vindt je terug op de website van de VLP (die zijn voor alle Vlaamse provincies hetzelfde). Als je nog nooit wedstrijd hebt gereden zal je starten in niveau 0. Tenzij ze dat intussen "initiatie" hebben gedoopt, er zijn een paar kleine dingen verandert voor 2017. Dat zijn de E-proeven en bestaan uit hele simpele dingen als stap, draf, galop, grote cirkels en diagonalen. Het zijn er normaal 3 verschillende.

Ik ben niet thuis in sidepulls. Ik gebruik mijn micklem multi hiervoor en dat is't :P De mijne loopt echter het fijnste op hackamore maar die is uitgeleend, dus op dit moment rij ik gewoon met bit.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 18:19

Skyefate schreef:
Mizora, dat is heel goed mogelijk, inderdaad! Dat de sidepull meer ruis veroorzaakt is ook al eens getest. Ik kan niet zeggen dat ik een kneveltrens al getest heb, wat vind je er zo leuk aan werken in vergelijking met een bustrens of dubbelgebroken, etc?

Enkelgebroken/dubbelgebroken is onafhankelijjk van of het een bustrens of kneveltrens is. Ik pak het liefste naar een dubbelgebroken kneveltrens, hoewel ik weet dat er paarden zijn die beter lopen op een enkelgebroken bit en dan pak ik dat zonodig (ongebroken is er niet in metaal bij de kneveltrens bij de gangbare merken).

Ik gebruik een kneveltrens omdat je daarmee zijwaartse sturing hebt. Het leek me altijd al een fijn bit maar op de manege reed ik (ondanks eigen spullen) wel altijd met bustrens omdat de dieren dat gewend waren en het plaatje zo niet te ver afweek. Victor draaide zich zeker aan de lange lijnen soms opeens 180° om, dan trok hij de bustrens door zijn mond zodat je op het bakstuk stuurde als je de neusriem niet dichtsnoerde. Om die reden ben ik toen overgestapt om een kneveltrens en eigenlijk was de conclusie dat het veel fijner reed, kleine verschillen die bij elkaar het verschil maakte. Ook het paard nam hem beter aan en ondertussen heb ik het verschil ook bij andere paarden gezien.

De sidepull veroorzaakt niet meer ruis, het heeft een breder oppervlakte dan de dually of de kaptoom en werkt daardoor zachter in. Het gaat om 2cm i.p.v. 1.2cm (2x0.6cm) of ijzeren ketting met leren huls.

De enige test die ik ken is deze: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... alster.htm en daar ben ik het absoluut niet met de opstelling en met hun conclusies eens. Mijn ervaring is ook dat de meeste paarden de overgang van bit naar bitloos met de sidepull het makkelijkste maken.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 18:35

Op die test baseer ik ook de mening achter de sidepull. :) In mijn ervaring ging een touwhalster altijd beter, maar in het bitloze steekt tijd, op deze manier. Sidepull is dan weer meer gelijkend op een bit, wat het misschien gemakkelijker maakt voor jou of een paard dat lang met bit heeft rondgelopen.

Je bedoelt inverse zijwaartse sturing, dus de druk tegen de kant van de mond? Kan ik perfect inkomen, inderdaad. Ik ken genoeg paarden die op teugel noch been reageren en waar een trens absoluut niet de vriendelijkste optoming was.

Ik denk vooral dat de trainingswijzen verschillen tussen mensen die bitloze optomingen proberen - waardoor je nooit een objectief beeld hebt van wat precies hoe werkt in dezelfde trainingsmethode. Ik zou erg benieuwd zijn naar een onderzoek met dezelfde trainingsmethoden!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 18:55

Skyefate schreef:
.

Ik denk vooral dat de trainingswijzen verschillen tussen mensen die bitloze optomingen proberen - waardoor je nooit een objectief beeld hebt van wat precies hoe werkt in dezelfde trainingsmethode. Ik zou erg benieuwd zijn naar een onderzoek met dezelfde trainingsmethoden!

Iedereen heeft een andere trainingswijze binnen een trainingswijze, dus dat is al niet meetbaar om te vergelijken. Daarbij zijn er zoveel verschillenfde trainingsmanieren met hetzelfde bit of juist zonder.
Dàn heb je ook nog de voorkeuren van de verschillende paarden en hun wel of niet bekende beperkingen en talenten....

Ik vind dat je niet moet kiezen voor bit of bitloos en een trainingsmanier omdat je die als persoon aan spreekt.
Je moet kiezen wat er bij beide past en zo het beste resultaat behaalt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 19:07

Sidepull werkt juist heel makkelijk bij het beleren (ook als ze nog geen bit in hebben gehad).
Ik werk veel met een kaptoom; (bijna) een kwestie van 2 lijnen er aan en sturen maar.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 11:44

Brainless schreef:
Sidepull werkt juist heel makkelijk bij het beleren (ook als ze nog geen bit in hebben gehad).
Ik werk veel met een kaptoom; (bijna) een kwestie van 2 lijnen er aan en sturen maar.

Mee eens, hier moet ik echt op touwhalster trainen terwijl de sidepull vanzelfsprekend is.
Paarden zijn nooit met bit gereden.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 11:51

Azmay, daar kan ik inkomen. Ik heb niet echt een "reine" manier om te weten hoe het anders was gegaan, maar mijn paard ging destijds zodanig tegen de druk in dat een sidepull ook gewoon hetzelfde was geweest als een bit. Met touwhalster opleren kost inderdaad werk, dat wel. Niet dat ik dat een probleem vind :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 12:59

Bitloos moet aan geleerd worden? :? Hier worden ze eerst bitloos beleerd omdat ik merk dat bitloos juist veel makkelijker is om te begrijpen voor een paard dan met bit. Als bitloos goed gaat rijd ik met dubbele teugel om ook bit aan te leren.

Hoezo moet je trouwens in het bruin starten? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 13:11

Wat jammer dat bitloos niet kunt starten. Ik vraag mij eigenlijk ook af waarom niet is toegestaan?
Ik denk dat eerder mee te maken heeft dat ze niet kennen met de bij horende vooroordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 13:40

Ayasha: voor zover ik ook al begrepen heb mag je enkel nog starten in een uniform waarbij cap, jasje en laarzen dezelfde kleur hebben en dan beperkt tot zwart, marineblauw/donkerblauw, donkerbruin en antraciet. Bruine jas met zwarte laarzen zou niet meer mogen.

Ik rij nu LRV dus sowieso alles zwart, maar vorig jaar zijn er ruiters die ik ken hier oa op aangesproken door de jury.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 13:54

edit; oh wacht, ik heb het verkeerd gelezen denk ik. Excuses.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 01-01-17 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 13:54

Bij de KNHS (mag op de verplichte witte/creme/gele rijbroek na) alle kleuren kleding/laarzen worden gebruikt.
Ze zien wel graag dat het matcht.
Maar je mag gerust starten in een roze outfit.
Citaat:
TOEGESTAAN DRESSUUR:
• rij-jas in alle kleuren
• blouse in alle kleuren
• handschoenen in alle kleuren

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 13:55

Ayasha schreef:
Ja maar dan hoeft toch niet alles alleen bruin zoals TS beweerd? :?
Ik start nl al jaren gewoon in het zwart. :=

Ik weet niet of de regels in België anders zijn?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 13:55

Ja heb het nu nog eens gelezen, denk dat TS bedoelt dat je enkel met bruin tuig/jasje mag starten als alles bruin is.
Ik ben Belg dus die regels zijn niet anders al doen ze hier wel moeilijker over kleurtjes. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 13:56

De kleuren zijn bij ons niet vrijgegeven. Wij zitten dus nog beperkt aan de eerder gemelde opsomming.

Bling en lak zie je wel langs alle kanten op je af komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 14:04

Ja maar zelfs bepaalde bruine versies geeft men commentaar op. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 14:31

Ja klopt. Dat het geen circus moet worden, akkoord. Maar het zou beetje losser mogen.

Ik wist alleen niet dat ook je tuig bruin moest zijn als je uniform dat is.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 15:31

Ayasha schreef:
Bitloos moet aan geleerd worden? :? Hier worden ze eerst bitloos beleerd omdat ik merk dat bitloos juist veel makkelijker is om te begrijpen voor een paard dan met bit. Als bitloos goed gaat rijd ik met dubbele teugel om ook bit aan te leren.

Hoezo moet je trouwens in het bruin starten? :=

Aangeleerd als in dezelfde mate waarin een bit moet aangeleerd worden, maar da's gewoon het wijken op druk dat moet aangeleerd worden :P Ach, je snapt me wel, denk ik! Ik zweer het, met mijn merrie kon je toen ik met haar begon los door de weide sleeën.... over het gras weliswaar. Van het moment dat ze druk voelde was ze "out" en daar ging ze. Ik heb chance dat dat verleden tijd is :') Maar zelf heb ik dus ook gemerkt dat bitloos initieel veel duidelijker te verstaan is. Velen onder ons vinden dat dan weer niet, en dat is ook oke :) Het gaat een beetje over gevoel ook.

Tobbes, ik vind het ook erg jammer, maar die vraag kan ik dus niet beantwoorden... de Endurance en de TREC doen er allesbehalve moeilijk over, in contrast. Toen ik jureerde in Eersel ging er wat voor mijn neus voorbij hoor! Rijhalsters, sidepulls, hackamores (de topmuilezel reed trouwens in een hackamore, wel een vreselijk scherpe), trensjes, stangen, schaarbitten, you name it, het kwam langs :') Gelukkig niet echt dingen gezien waar ik bij dacht "Man, ik wil dat paard echt niet zijn".

Brainless, ik ben jaloers! Nu ben ik wel niet gek genoeg om volledig in het roze te gaan, maar het zou nogal een show zijn. _/-\o_

Qua tuig denk ik niet echt dat het uitmaakt, maar ik weet enkel dat je jasje assorti moet zijn met je laarzen. Misschien ook je cap? :) Ik heb wel de opmerking gekregen van iemand die zogezegd jurylid is geweest (geen idee of het waar was of niet) en die hoog en laag beweerde dat bruine dressuurzadels fout waren. Wat is dat eigenlijk, kleurisme? _O- Maar voor zover ik weet staat er niets over in het reglement.

Varekaj, ik ben met je mee. Nu moeten ze niet in fluogeel opdagen, met groen tuig en roze sporen (de horror) maar een klein beetje losser zou wel fijn zijn. In eventing en springen mag er dan weer wel bitloos worden gereden (hackamore, weliswaar, daar ga ik toch niet gauw dressuur op rijden) wat ik lichtelijk niet snap als je sommige paarden voorbij ziet sjezen :P Maar misschien projecteer ik gewoon en is dat mijn vliegangst om met de voetjes van de vloer te komen dat aan het praten is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 18:41

Enige rede waarbij ik kan voorstellen waarom zo streng zijn met regels is omdat op zo wedstrijd de bedoeling is om de combinaties met elkaar te vergelijken.
Wanneer de verschillen te groot worden dan wordt op gegeven moment wel erg moeilijk om te zeggen wie nou beter is dan de ander.

Bij andere type wedstrijden is dat vergelijken op het oog veel minder aan de orde en heeft men meer te maken met meetbare resultaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:01

Streng in de zin van allemaal gelijk voor de wet qua proef, dat begrijp ik. Je gaat niet iemand een 7 geven die een gewone, correcte overgang laat zien en dan de deelnemer erna ook een 7 voor een paard dat compleet uit elkaar valt, staakt, er vanvoor vliegt of weet ik veel wat op exact hetzelfde onderdeel.

Streng in de zin qua uniform, daarin hoeft het allemaal niet zo beperkt te zijn. Vraag gewoon van je ruiters dat het een net geheel vormt: jasje, cap, laarzen en eventueel dekje in dezelfde kleur. Tuig gewoon zwart of bruin, rijbroek en handschoenen wit. Of dat jasje, cap en dekje nou suikerstokroze, kanariegeel of zachtbruin is mag eigenlijk geen invloed hebben op de geleverde prestatie in de proef.
Wat nu wel nieuw is binnen de VLP (bij LRV rijden we de proeven van de KNHS), is punten op verzorging van het geheel. Ook hier zouden de kleuren geen rol mogen spelen (dat is persoonlijke smaak), maar wel of het paard netjes gevlochten is, staartvlecht ja/nee, is het tuig proper, zitten er geen sprieten hooi of stro meer in de staart...

Streng qua optoming: dat je in een B-proef geen stang en trens gaat toestaan lijkt me overduidelijk. Maar waarom geen bitloos? Omdat er ergens in het scala/reglement staat dat het paard aan het bit moet zijn? Het voornaamste is toch dat het paard het contact met de ruiterhand aanvaard en deze ten alle tijde volgt. Of dat nu met of zonder bit gebeurt zou geen verschil mogen maken.
Waar ik wel mee akkoord ga, is dat ze dan aangeven welke optomingen hieraan voldoen. Een hackamore is een hefboomwerking. Dat je dat niet in de lagere dressuur wil zien, akkoord. Maar laat dit bijvoorbeeld dan wel toe vanaf de klasses dat S&T toegelaten/verplicht zijn. Al moet je dan wel vertrouwen op de ruiter dat die daar correct mee kan omgaan, maar die vraag kan je bij S&T ook stellen.
Neckrope komt niet in aanmerking, want er is geen rechtstreekse verbinding met de ruiterhand. Sidepull, kaakgekruist wel. Touwhalster is een twijfelgeval... Gezien de scherpte van de inwerking zou ik dit niet meepakken in de toegelaten optomingen. Waarom? Het is fijner en werkt scherper in. Risico bestaat dat je dan ruiters gaat krijgen die expres die optoming kiezen net omdat ze zo scherp inwerkt. Basisvereiste van de optoming: ze moet zacht zijn. Again, dit is een heel discutabel punt voor wie met bit rijdt, er zijn er inderdaad genoeg die zelfs van een boterzacht bitje een vlijmscherp subject maken door hardhandig gebruik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:27

ze zijn zo streng omdat 'bij elkaar passen' voor interpretatie vatbaar is. Dus gewoon duidelijke regels. Snap ook niet wat daar zo'n probleem aan is. :)