Skyefate schreef:Mizora, dat is heel goed mogelijk, inderdaad! Dat de sidepull meer ruis veroorzaakt is ook al eens getest. Ik kan niet zeggen dat ik een kneveltrens al getest heb, wat vind je er zo leuk aan werken in vergelijking met een bustrens of dubbelgebroken, etc?
Enkelgebroken/dubbelgebroken is onafhankelijjk van of het een bustrens of kneveltrens is. Ik pak het liefste naar een dubbelgebroken kneveltrens, hoewel ik weet dat er paarden zijn die beter lopen op een enkelgebroken bit en dan pak ik dat zonodig (ongebroken is er niet in metaal bij de kneveltrens bij de gangbare merken).
Ik gebruik een kneveltrens omdat je daarmee zijwaartse sturing hebt. Het leek me altijd al een fijn bit maar op de manege reed ik (ondanks eigen spullen) wel altijd met bustrens omdat de dieren dat gewend waren en het plaatje zo niet te ver afweek. Victor draaide zich zeker aan de lange lijnen soms opeens 180° om, dan trok hij de bustrens door zijn mond zodat je op het bakstuk stuurde als je de neusriem niet dichtsnoerde. Om die reden ben ik toen overgestapt om een kneveltrens en eigenlijk was de conclusie dat het veel fijner reed, kleine verschillen die bij elkaar het verschil maakte. Ook het paard nam hem beter aan en ondertussen heb ik het verschil ook bij andere paarden gezien.
De sidepull veroorzaakt niet meer ruis, het heeft een breder oppervlakte dan de dually of de kaptoom en werkt daardoor zachter in. Het gaat om 2cm i.p.v. 1.2cm (2x0.6cm) of ijzeren ketting met leren huls.
De enige test die ik ken is deze: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... alster.htm en daar ben ik het absoluut niet met de opstelling en met hun conclusies eens. Mijn ervaring is ook dat de meeste paarden de overgang van bit naar bitloos met de sidepull het makkelijkste maken.