Welke zadels makkelijk aan te passen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:23

FHS schreef:
Ik begrijp dat jij heel graag van jouw KN af wilt, maar ik blijf bij mijn standpunt: een KN is NIET geschikt voor paarden met een hoge schoft en is NIET aanpasbaar qua boommaat ... wat voor ervaringen andere paardengebruikers er ook mee hebben ...

Jouw standpunt is simpelweg niet meer valide dan mijn standpunt.
Mijn ervaring is dat ze prima in boommaat zijn te veranderen en ook dat ze prima geschikt zijn voor paarden met een hogere schoft.

Die KN van mij is te koop, maar er is geen haast bij. Dus "heel graag"...., ach :') Maakt mij echt niet uit hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:08

FHS schreef:
Ik begrijp dat jij heel graag van jouw KN af wilt, maar ik blijf bij mijn standpunt: een KN is NIET geschikt voor paarden met een hoge schoft en is NIET aanpasbaar qua boommaat ... wat voor ervaringen andere paardengebruikers er ook mee hebben ...

Dees schreef:
Jouw standpunt is simpelweg niet meer valide dan mijn standpunt.
Mijn ervaring is dat ze prima in boommaat zijn te veranderen en ook dat ze prima geschikt zijn voor paarden met een hogere schoft.

Die KN van mij is te koop, maar er is geen haast bij. Dus "heel graag"...., ach :') Maakt mij echt niet uit hoor.

KN heeft een behoorlijk massieve kunststof boom, wat niet verbreed/versmald kan worden.
Je kan de vulling van een KN wel minimaliseren, zodat je misschien een halve centimeter wint qua boommaat.

Een KN ligt heel mooi op breed geschouderde paarden, en een tikkeltje schoft kunnen ze wel hebben, maar een smalle hoge schoft gaat met KN niet samen, dan moet je er teveel wol instoppen wat de kussens niet aankunnen, en dan knetterhard worden.

Dat is wat FHS wellicht wil zeggen.

Het zijn zadels met een tijdloze waarde, dus die verkoop je altijd wel.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:13

Ik hen 1,5 jaar geleden een zadel op maat laten maken maar dit type zadel is ook nog goed aan te passen op een ander paard.
Ik heb de Sella Impara (monoblad). Op Sella.nl kun je meer info vinden en in contact komen met die zadelmaker. Hij heeft ook wel goede tweedehandszadels, dus langskomen kan nooit kwaad dan. Kundige fijne man met heel veel kennis.

Dees

Re: Welke zadels makkelijk aan te passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:58

Good old Van Triest kon prima een KN aanpassen kwa boom hoor. Vraagt wel meer vakkunde dan de meeste zadelmakers anno 2016 bezitten ;)

Een paard met een smal hoog schoft is atrofisch en verdient meer aandacht dan een zadel dat wordt aangepast naar dat smalle hoge schoft. Maar ook daarvoor heb je dus een hele goede zadelmaker nodig en niet eentje die toevallig 3-5 jaar geleden vanuit een WW-situatie bedacht wat hij verder wilde doen met zijn leven en vervolgens een cursusje deed.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:38

Ik heb altijd een Passier GG gehad op een paard met een hoge schoft. Paard was erg lastig om zadel voor te vinden en de Passier past echt wel op bijna elk paard met een kleine aanpassing.
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 29-12-16 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Advertentie verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 20:14

Dees schreef:
Good old Van Triest kon prima een KN aanpassen kwa boom hoor. Vraagt wel meer vakkunde dan de meeste zadelmakers anno 2016 bezitten ;)

Een paard met een smal hoog schoft is atrofisch en verdient meer aandacht dan een zadel dat wordt aangepast naar dat smalle hoge schoft. Maar ook daarvoor heb je dus een hele goede zadelmaker nodig en niet eentje die toevallig 3-5 jaar geleden vanuit een WW-situatie bedacht wat hij verder wilde doen met zijn leven en vervolgens een cursusje deed.

Zo.. best wel wat scherpe randjes in jouw reactie... -O-

Wie zegt dat Van Triest niet vanuit een mogelijk uitzichtloze situatie besloten heeft zijn passie op te pakken, door een cursus te volgen? Om beter, zo dan niet heel goed te worden in wat hij eigenlijk wilde?

Of bedoelde je FHS hierin?

Qua atrofische schoft.. denk dat je beter wegkomt met een geschoolde zadelpasser, qua skelet en spieren, dan een zadelmaker, van de oude stempel. Dat de zadelpasser het niet op kan lossen, soit, maar kan wel samenwerken met de zadelmaker om het geheel te laten kloppen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:38

Van Triest is nog uit de tijd dat zadelmaker een AMBACHT was, in plaats van een plan B voor mensen die "wat met paarden willen doen". Hoeveel van die laatste categorie lopen er nu alleen in NL wel niet rond? De ellende van wat ze verkopen is dagelijks op Bokt te lezen....
Dat zijn geen zadelmakers, dat zijn geen zadelpassers, dat zijn mensen die gewoon wat willen verdienen en hun klanten een mooi verhaal en een zacht zittend zadel presenteren. De ellende komt een paar maanden later, als het paard in de problemen komt.

Zadelpasser, zadelmaker.... what's in the name. Je beheerst het ambacht of je beheerst het niet. Het zijn geen van beide beschermde titels dus je kunt geen enkele claim maken op enige deskundigheid, welke naam er ook wordt gebruikt.

Een GOEDE zadelmaker heeft dus geen enkel probleem met een KN zadel. iemand die toevallig zadels verkoopt en af en toe een singelstoot durft te vervangen heeft dat wel. Dáár zit het verschil ;)

quinnlovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:47

Kent & Masters is makkelijk aan te passen en erg fijne zadels. :)

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 11:47

Nou.. Het is nou wel klaar, toch?

Ik vraag hier alleen tips over welke zadels geschikt zouden zijn. Als ik een zadel heb gevonden die mij aanstaat en die ik zou willen passen, bel ik mijn zadelmaker en overleg ik met haar. Vanuit daar ga ik kijken of ik het zadel wel of niet ga passen.

Verder heb ik nog steeds geen zadel gevonden, maar er staat er sowieso 1 op de planning om te passen :)

Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 01:11

Mijn paard heeft ook een hoge schoft en een anatomica zadel lag direct goed, meerdere maten te verkrijgen

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 00:14

Ik herken je probleem ts. Heb een erg rond paard, met een hoge doorlopende schoft en korte rug.. en ben zelf lang. Drama. Het leed dat zadels zoeken heet :') Ben nu bezig met thorowgood, die zijn goed aan te passen en ook verkrijgbaar in verschillende types. Eentje gekocht en hij paste bijna! Helaas net te lang dus nu maar weer te koop gezet en op zoek naar een kortere thorowgood.. Want was er verder erg tevreden over. Je kunt de voorboom verstellen dus dat is al een groot pluspunt. Heb ook liever een wolgevuld zadel dan een wintec met cair, wol is denk ik toch makkelijker aan te passen.

Als je liever voor een leer zadel gaat is kent en masters misschien ook een goeie. Ook verstelbaar en in verschillende types verkrijgbaar. Je heb thorowgood trouwens ook in 'nepleer' zonder suède zitting, zien er ook mooi uit.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 00:30

xPearl schreef:
ProudJustify schreef:
Sommige Ainsley zadels kun je ook verbreden of versmallen en zijn 2e hands ook niet zo duur :)

Ainsley zie ik nu inderdaad ook veel voorbij komen! Maar ik hoor daar veel slechte verhalen over... Heb je zelf ervaring met Ainsley?

Het verstelsysteem van de ainsley is een zwak systeem wat op den duur te veel speling geeft. Zelf heb ik nu een vast kopijzer in mijn ainsley zitten en dat gaat goed, is ook nog iets verbreed door de zadelmaker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 00:33

Ik ben zelf erg pro boomloos en ook voor zadels met een flexibele boom (zitten tussen boomloos en boomzadels in), maar bij paarden met een smalle en erg hoge schoft vallen een hele hoop boomloze merken sowieso af. Ik heb er ook zo'n paard en Ghost, Barefoot, Grandeur en soortgelijke merken konden er gewoon niets mee. De enige boomloze variant die mijn paard wel paste was de Trekker. Ik heb een recreatief model omdat het uiterlijk me niet zoveel kon schelen als het zadel maar paste, maar boomloos is voor paarden met deze bouw (en dan heb ik het dus niet over paarden met atrofie) echt behoorlijk lastig.
Als ik de TS was zou ik dan ook kijken naar zadels met een flexibele boom, die vormen zich meer naar je paard en kunnen ook met je paard mee veranderen. Deuber, Sommer en Strada zijn een paar voorbeelden van zadels met een flexibele boom, maar er hangt wel een prijskaartje aan.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 13:29

Nou.

Ik heb hier nu een Kentaur en een Rossner liggen & maandag komt de zadelmaker langs. Dus ik ben benieuwd :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:45

TS ik raad je ook Kent & Masters of Thorowgood aan en dan de hoge schoft variant.
Ik weet niet wat je budget is maar ik koop zo'n zadel gerust tweedehands om hem dan vervolgens aan te laten passen door de zadelfitter.

Je inderdaad even verdiepen in welke merken er vooral geschikt zijn voor paarden met een hoge schoft. Volgens mij ook Passier en Kieffer. De nieuwere merken ken ik niet zo, omdat ik nu al jaren een paard heb met een lage schoft en brede schouder. Daar past KN vaak beter op, maar ik heb voor Kent & Master gekozen. Makkelijk aanpasbaar dmv verwisselbaar kopijzer.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:54

Ik heb voor mijn paarden ( beiden een hoge schoft,waarvan 1 met extreem hoge schoft) destijds Kieffer zadels gehad ( paarden zijn beiden inmiddels overleden). Kieffer heeft een terug gesneden kamer waardoor die geschikt is voor paarden met een hoge schoft en mijn laatste Kieffer zadel is ook aanpasbaar, maar dat heb ik niet gedaan daar het niet nodig was.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 20:55

Nou, het heeft even geduurd, maar we hebben een zadel! :D

Het is een Kentaur Penelopa geworden. Het zadel zit heerlijk, en Toot loopt er super fijn onder. Dus baasje en paard zijn weer blij :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:12

Fijn, Pearl!

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:01

Fijn!

Mijn zadel drama is helaas nog aan de gang :')

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 09:20

Dat zeker Dees! :)

Ahh, het komt wel goef Finnens! Ik heb mn paard volgende maand een jaar, dus we zijn bijna een jaar bezig geweest, haha :')

Issie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:04

Ik zou niet iedere keer een zadel op marktplaats kopen en dan passen en weer doorverkopen.
Waarom laat je de zadelmaker niet komen met een aantal zadels? Dan kan die meteen kijken of het zadel goed ligt op het paard en of het met een kleine aanpassing goed kan liggen. Je kan dan zelf ook voelen wat je zelf fijn vind zitten. Dit kan ook gewoon met tweedehands zadels.
.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:07

thorowgood high wither speciaal voor de hoge schoft. Mijn paard heeft ook zon hoge schoft en alles zakte vast op haar schoft. met de thorowgood niet

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 10:09

Zoals ik al zei,
Ik heb nu een zadel. Een Kentaur Penelopa. Gekocht bij een kennis en de zadelmaker heeft 'm gecheckt en wat aan veranderd ;)

Issie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 11:51

xPearl schreef:
Zoals ik al zei,
Ik heb nu een zadel. Een Kentaur Penelopa. Gekocht bij een kennis en de zadelmaker heeft 'm gecheckt en wat aan veranderd ;)

Ohh....niet goed gelezen :+ Fijn dat je een zadel hebt gevonden. :D