Welk dressuurzadel heeft de bokker van 1.80m+?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:38

Mijn vriend heeft een rossner Amerika 18,5 inch. Zweetblad is lang. Zit is ook goed en de wrongen zijn niet overdreven groot. Maar daar went hij maar aan :P

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:45

Ik ben bijna 1.80 met extra lange en gevulde dijen; zit super op een Wintec Isabell Werth (de wrong kun je zetten waar je wilt) en in een Zaldi New Kent en Zaldi San Jorge, beiden met iets naar voren lopend zweetblad en naar onderen dunnere wrong zodat mijn knie keurig op het zadel blijft.

hallotjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:48

Ik heb zelf altijd een Fryso gehad en ik ben hier heel tevreden over

Paard2014

Re: Welk dressuurzadel heeft de bokker van 1.80m+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:42

Ik ben 1.80 en heb een kentaur elektra. Erg lekker zadel!

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:04

Ik zou kijken wat je budget is.
Ik heb een childeric en super kniewrong er op :)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:28

Ik ben 180cm en ik rijd ook met een fryso. Heerlijk zadel, zowel voor mij als mijn paard (geen Fries).

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:17

Voorheen een Prestige Optimax, nu een Stubben Scandica! Ben dus van veel wrong naar weinig wrong gegaan. Vind de Stubben een stuk meer vrijheid geven! Alleen wel dan weer grotere kans op wiebelbenen.
Ben 1.84 en heb een smal paardje. :)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:55

Met mijn 185 zweer ik bij mijn colbert brothers zadels! (Zowel spr als drs zadel)
Dressuur zadel is redelijk diep en heeft ook aardig wat wrong maar niet extreem zoals je vaak op bijv. Custom ziet. Het springzadel is een close contact hele vlakke zit en weinig wrong, ideaal omdat ik anders wel eens in de knoop raak met de lepel of mijn benen bij bijv. Crossen over de wrongen gingen en dat zit niet lekker.

Het is een Argentijns zadel naar de modellen van devoucoux. Zelfde soort zadel alleen dan een heel stuk goedkoper :)

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 00:05

Ik ben 1.80 en rijd op een massimo veelzijdigheid met gelzitting.
18.5 inch, heb een stevig zitvlak maar gelukkig ook een lange kwpn-er.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 10:56

Ashleytjuhh schreef:
Ik zou kijken wat je budget is.
Ik heb een childeric en super kniewrong er op :)

Hartstikke leuk hoor, kijken naar je budget... Maar ik weet nu al niet waar ik zou moeten beginnen... Childeric heb ik dus nog nooit van gehoord :o

Zo aan de hand van dit topic, neig ik naar het zoeken naar zo'n Hulsebos WB3 of DD. Ik weet dat die niet ultraduur hoeven te zijn en het aanbod ruim voldoende is. Het is namelijk niet mijn eigen paard en ik wil ook wel heel erg graag uit huis, dus daar zitten ook wel wat kosten aan natuurlijk ;)

Ik las ook nog iets van Rossner Amerika, in geen honderd jaar dat ik daar mee ga rijden :n Verschrikkelijk! Is exact hetzelfde als JC en daar kon ik ook niet in zitten.

Massimo hoor ik vaak voor lange mensen. Maar dat lijkt me eigenlijk niet echt wat. Bovendien moet ik echt wel een dressuurzadel hebben, zeker geen veelzijdigheid :n

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:00

Ik had ook een stubben maestoso, maar mijn knie kwam dan op de wrong. Ik had helemaal geen steun voor mijn bovenbeen, het zat juist in de weg.

Nu heb ik een Anatomica Cygnus short roll, die zit fantastisch! Ik pas gewoon in een 17,5 inch doordat de verhoudingen gewoon goed zijn voor mijn 1.80m en lange benen. Ik ben er heel blij mee. Paard loopt ook als een zonnetje met dit zadel :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 11:02

LETS schreef:
Ik had ook een stubben maestoso, maar mijn knie kwam dan op de wrong. Ik had helemaal geen steun voor mijn bovenbeen, het zat juist in de weg.

Nu heb ik een Anatomica Cygnus short roll, die zit fantastisch! Ik pas gewoon in een 17,5 inch doordat de verhoudingen gewoon goed zijn voor mijn 1.80m en lange benen. Ik ben er heel blij mee. Paard loopt ook als een zonnetje met dit zadel :)

Knie op de wrong? Waar kwam je knie op de wrong dan? Die van mij zit gewoon helemaal onderaan het zadel...

Ik ga het zadel dat je noemt meenemen hoor in mijn zoektocht! Hoor veel goeds over Anatomica. En ze zijn hier en daar ook al tweedehands.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:13

Janine1990 schreef:
LETS schreef:

Knie op de wrong? Waar kwam je knie op de wrong dan? Die van mij zit gewoon helemaal onderaan het zadel...

Ik ga het zadel dat je noemt meenemen hoor in mijn zoektocht! Hoor veel goeds over Anatomica. En ze zijn hier en daar ook al tweedehands.

Een foto laat misschien meer zien:

De Stubben
Afbeelding

De Anatomica
Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 11:20

Hoewel jouw knie wat hoger zit dan de mijne, herken ik wel wat in die houding inderdaad... :j Heb helaas geen foto's nu, maar ik ga proberen dit vanavond even te laten zien.

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:36

Ik zou zeggen probeer een paar verschillende uit bv van een ruiter sport zaak of zadel makers. :)

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:40

Ik heb de laatste twee maanden met een Daaleman gereden en paste opzich prima. Ik kon alleen niet de overstap maken van een veelzijdigheidszadel (dus kortere beugels) naar een dressuurzadel naar 2 maanden niet gereden te hebben, een paard wat ook 2 maanden stil stond en dat met lange beugels, dus heb met kortere beugels gereden. Maar ben zelf ruim 1.80 en met lange beugels was het een perfect zadel! :) Wel weinig wrong, maar daar hou ik van.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 11:42

PimxBotje schreef:
Ik zou zeggen probeer een paar verschillende uit bv van een ruiter sport zaak of zadel makers. :)

Dat is niet echt mijn vraag he... Wat jij aangeeft is een begin zonder einde... Wat heb ik daar aan?

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:45

Ik heb ook een Fryso zadel voor mijn friezen.
Ik ben zelf 1,83 m en heb twee verschillende types zadels, de Fryso Legancy en de Fryso Comfort. Bij de legancy liggen mijn benen fijner wanneer ik gewoon lekker ontspannen ga rijden of op buitenrit ga. Zet ik mezelf en mn paard meer aan het werk dan zweer ik het op de Comfort. Door de halve kniewrongen die op het zadel liggen kan ik mijn benen beter op zijn plek houden en beter stil houden. Ik heb namelijk bij de Legancy nogal de neiging om mijn benen op te trekken wanneer ik mijn been alleen naar achter moet leggen, de Comfort houdt dit tegen. Ik moet er wel bij zeggen dat Tweespan het zadel enigszins heeft aangepast op mijn lengte en de bladen +wrongen wat meer naar voren heeft gelegd (wat je altijd overdreven ziet bij de zadels van Edward Gal). Daardoor zit die echt perfect. Mijn moeder heeft namelijk het 'standaard' model van de Comfort en daar kan ik dan ook iets minder lekker mee overweg

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 11:46

Esaqar schreef:
Ik heb de laatste twee maanden met een Daaleman gereden en paste opzich prima. Ik kon alleen niet de overstap maken van een veelzijdigheidszadel (dus kortere beugels) naar een dressuurzadel naar 2 maanden niet gereden te hebben, een paard wat ook 2 maanden stil stond en dat met lange beugels, dus heb met kortere beugels gereden. Maar ben zelf ruim 1.80 en met lange beugels was het een perfect zadel! :) Wel weinig wrong, maar daar hou ik van.

Dat lijkt me inderdaad heel erg lastig. Ik heb de afgelopen 10 jaar maar één keer met een springzadel gereden en vond dat verschrikkelijk rijden! :P Omdat ik zo kort zat. Dus andersom lijkt het me ook een erg lastige overgang!

Maar heb verder nog problemen met je beenligging vanwege je lengte? Ik ben ook wel fan van mij Stubben, ik vind het lekker zitten. Echter zodra het wat moeilijker wordt, dan beginnen mijn benen enorm te wapperen en daarmee kom je natuurlijk in een vicieuze cirkel terecht en wordt het eerder slechter dan beter.
Anders had ik ook geen afstand willen doen van mijn zadel natuurlijk. Instructrice gaf aan dat het een goed idee was om te kijken naar een zadel met wat meer wrong.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 11:47

droversrun schreef:
Ik heb ook een Fryso zadel voor mijn friezen.
Ik ben zelf 1,83 m en heb twee verschillende types zadels, de Fryso Legancy en de Fryso Comfort. Bij de legancy liggen mijn benen fijner wanneer ik gewoon lekker ontspannen ga rijden of op buitenrit ga. Zet ik mezelf en mn paard meer aan het werk dan zweer ik het op de Comfort. Door de halve kniewrongen die op het zadel liggen kan ik mijn benen beter op zijn plek houden en beter stil houden. Ik heb namelijk bij de Legancy nogal de neiging om mijn benen op te trekken wanneer ik mijn been alleen naar achter moet leggen, de Comfort houdt dit tegen. Ik moet er wel bij zeggen dat Tweespan het zadel enigszins heeft aangepast op mijn lengte en de bladen +wrongen wat meer naar voren heeft gelegd (wat je altijd overdreven ziet bij de zadels van Edward Gal). Daardoor zit die echt perfect. Mijn moeder heeft namelijk het 'standaard' model van de Comfort en daar kan ik dan ook iets minder lekker mee overweg

En die aanpassing kan je ook maken op een gebruikt zadel? Altijd goed om mee te nemen in de beslissing :)

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:10

Hmmm dat weet ik niet eerlijk gezegd, ik heb mijn zadels nieuw gekocht

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:23

Janine1990 schreef:
Esaqar schreef:

Dat lijkt me inderdaad heel erg lastig. Ik heb de afgelopen 10 jaar maar één keer met een springzadel gereden en vond dat verschrikkelijk rijden! :P Omdat ik zo kort zat. Dus andersom lijkt het me ook een erg lastige overgang!

Maar heb verder nog problemen met je beenligging vanwege je lengte? Ik ben ook wel fan van mij Stubben, ik vind het lekker zitten. Echter zodra het wat moeilijker wordt, dan beginnen mijn benen enorm te wapperen en daarmee kom je natuurlijk in een vicieuze cirkel terecht en wordt het eerder slechter dan beter.
Anders had ik ook geen afstand willen doen van mijn zadel natuurlijk. Instructrice gaf aan dat het een goed idee was om te kijken naar een zadel met wat meer wrong.

Is allemaal een kwestie van wennen. Ik spring ook regelmatig en stap net zo makkelijk op mijn platte springzadeltje als op die dressuur stoel. Lengte van de beugels voelt even anders, 1 rondje draven en je bent weer gewend. En na een stubben voelt eigenlijk alles goddelijk zacht aan je billen :P Ook veel of weinig wrong is net wat je gewend bent. Als je goed kunt zitten rij je overal wel mee weg (moet natuurlijk wel goed liggen).

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:49

Voor mijn merrie heb een Euroriding Diamand, heerlijke zit, fijne wrongen maar niet dwingend en redelijk diepe zit.
En ik heb sinds kort voor mijn andere paard een Passier Grand Gilberd, ook heerlijk zadel en kan mijn benen nog fijner kwijt dan bij de euroriding, de zweetbladen zijn ook langer dan gemiddeld denk ik.
Fijne kniewrong, ook niet dwingend, geen diepe zit maar wel "stroef" leer waardoor je stevig zit en een heerlijke zachte zit.

Als ik weer moet veranderen van zadel (jong paard ;) ) dan ga ik denk ik voor de Hulsebos WB4. Daar heb ik proef op gezeten en ohhw dat zat echt heerlijk ook. En niet alleen omdat het zadel heerlijk zit, maar ook om de fijne service van Hulsebos.

Ik ben 1.83 en heb in verhouding lange benen :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:56

Ik ben 1.87 en heb een Passier grand gilbert op mijn zwarte liggen, ik kan met mijn lange benen vaak niet echt met zadels met veel wrong overweg, omdat dan mijn knieen erop komen.
Overigens heb ik ook bredere paarden.

Voor mijn fjord heb ik een bates caprilli dressuur, maar die zou ik afraden vanwege de korte zweetbladen, verder heel fijn zadel trouwens.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:59

Ik ben 1.78 en ik heb een Anky Pessoa 17,5 inch op mijn Fries liggen. Vind het echt een heerlijk zadel.