Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:39

Is een kopstuk met 1 oor misschien een oplossing? In plaats van een riem achter de oren is er dan een lus rond 1 oor (wel het goede oor dan :Y) ). Ik kan nu niet goed een foto plaatsen via mobiel maar google maar eens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:20

Cambiar schreef:
[ [url=m/QsWYIS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Sorry maar ben al hele poos ontwerper en zacht, soepel kan dit kopstuk niet zijn. kussenleder wat je omplooit op deze manier zoals wat je gebruikt voor de polstering hierboven wordt een dikke pak en dat wil je absoluut niet op de nek van je paard, dat creëert extra druk.
Ook je veronderstelling dat mijn kopstuk hard is verwondert mij ten zeerste

Mij verwondert het dan weer ten zeerste hoeveel aannames je op basis van 1 foto doet. 8-)
Je kunt natuurlijk aannemen dat ik het gewoon dubbelgevouwen heb, maar je zou ook kunnen vragen of ik de foam op de plek van de vouw ook uitgehold heb zodat het daar absoluut niet hard wordt.
Doordat de bovenste strook uit 1 laag leer bestaat is dat deel enorm soepel, de zijkanten zijn zonder druk ook helemaal rond je vinger te vouwen, dus ik ben benieuwd hoe je op basis van deze foto kunt zien dat dit kopstuk van voor naar achter stijf is?
Ook jouw conclusie dat mensen zoals ik gewoon zelf even wat proberen terwijl jij als ontwerper vele uren passen, meten en weer passen in jouw ontwerpen stopt vind ik wel interessant: hoezo zouden ik en anderen dat niet doen?
Ik schrijf bovendien hoe jouw ontwerp op mij overkomt - dat houdt dus al een persoonlijke slag om de arm - maar jij zegt op basis van 1 foto meteen dat iets niet werkt/schadelijk is? Dat vind ik nogal wat. Ik weet dat je het niet kwaad bedoelt, maar wat meer vragen in plaats van rücksichtlos beweren kan soms echt geen kwaad.

Je fotolink werkt trouwens niet, dus ik moet je op je woord geloven dat het bij jou helemaal 100% werkt.

@ Pmarena: dat doe ik hier ook en dat werkt ook prima. Als je je kopstuk verder naar achteren wilt laten liggen dan kun je er ook altijd een vlechtje met de manen omheen manen

pmarena

Re: Geeft elk hoofdstel druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:28

Precies wat ik bedoel inderdaad :j

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:06

Ik heb volgende week een afspraak met professor Vlaeminck, collega van mijn zus die ook prof is in Merelbeke dierenfaculteit omdat ik voor mijn nieuwe ontwerpen graag eens exact zou weten hoe het zit met de zenuwen en de invloed van het bitloos hoofdstel daarop. De gevolgen van bit kennen we, ik wil graag eens tot in de puntjes weten wat de gevolgen zijn van bepaalde bitloze hoofdstellen.
Ik heb hem zopas aan de lijn gehad en we gaan samen zitten om mij een idee te geven met schetsen wat waar precies kan gaan drukken of irriteren en waarop goed moet gelet worden. Blijkbaar lopen er wel degelijk onderhuids zenuwen welke geirriteerd kunnen worden door een hoofdstel zoals je ook zei Clemlis.
Zo moeten ze bij het onder narcose brengen heel erg opletten met het knellen van het halster omdat zenuwen kunnen beschadigd worden.
Topicstarter, ik wil best je probleem voorleggen want is voor mij ook interessant. Als het kan zou ik graag een duidelijke foto hebben, de foto's die jij postte lijken me wat donker. Je zou mij daar ook heel erg mee helpen.
Alvast bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:18

Cambiar schreef:
Dubbelvouwen van leder is not done op het hoofd.

Als je nou gewoon eens rustig kijkt naar alle hoofdstellen over de hele wereld dan zie je dat men overal leder dubbelvouwt - niet het tuigleder zelf, maar wel de superdunne laagjes waarmee hoofdstellen onderlegd worden, in de hoeken zelfs meerdere lagen, en dat dan allemaal nog eens onder de tuigriem (bijvoorbeeld neus- of frontriem) zelf. Dus ja, als een een onderlegd hoofdstel hebt, dan heb je overal aan de randen daarvan dubbelgevouwen leder. :j Op het hele hoofd. Dus voor een tuigmaker klopt die statement om te beginnen al niet. 8-)
Bij mijn werkstukje heb ik het ook omgevouwen, alleen in het midden is er natuurlijk meer gebeurd dan alleen omvouwen. Zo klopte jouw aanname dat het schuim gewoon omgevouwen was ook al niet. ;)

Citaat:
Ik zie niet bepaald dat je veel tijd in het kopstukje gestoken hebt.

Dit vind ik dan weer helemaal prima. Dat jij iets niet/wel ziet zegt namelijk zowel iets over het kopstuk als over jou, en ik heb nooit beweerd dat mijn kopstuk perfectie was. Met statements als 'op basis van deze ene slechte foto verkondig ik dat dit helemaal fout is en nooit kan werken' leg je echter alles bij iets wat je niet eens kunt weten (en dat zegt dan weer meer over jou).
Maar als je jouw mening niet als universele waarheid maar al als jouw mening beschrijft, dan kan ik je prima volgen en dat leest ook een stuk prettiger. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:21

Cambiar schreef:
Zo moeten ze bij het onder narcose brengen heel erg opletten met het knellen van het halster omdat zenuwen kunnen beschadigd worden.

Volgens mijn dierenarts gaat het hierbij niet zozeer om het knellen/te strak zitten van het halster, maar vooral om de plaatsing van de metalen delen; dus de ringen en de gespen, vooral als een hoofd lange tijd bewegingsloos op de zijkant ligt en dus steeds op die metalen delen met bijbehorende bobbels ligt. Als het fout gaat dan is het resultaat dat het paard vaak een hangende neus/mond heeft aan een zijde (spierverlamming). Als je paard geopereerd wordt dan kan dit het beste zonder halster of met een plat halster gebeuren (bijvoorbeeld hele simpele markthalsters, die hebben ook geen metaal).

Maar de verdikking bij de TS zit veel hoger dan de gemiddelde halsterringen/gespen.
Ik ben benieuwd naar wat de professor daarover kan zeggen. :j
@TS: had je paard dit ook met halster?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:10

Cambiar schreef:
Ik heb volgende week een afspraak met professor Vlaeminck, collega van mijn zus die ook prof is in Merelbeke dierenfaculteit omdat ik voor mijn nieuwe ontwerpen graag eens exact zou weten hoe het zit met de zenuwen en de invloed van het bitloos hoofdstel daarop. De gevolgen van bit kennen we, ik wil graag eens tot in de puntjes weten wat de gevolgen zijn van bepaalde bitloze hoofdstellen.
Ik heb hem zopas aan de lijn gehad en we gaan samen zitten om mij een idee te geven met schetsen wat waar precies kan gaan drukken of irriteren en waarop goed moet gelet worden. Blijkbaar lopen er wel degelijk onderhuids zenuwen welke geirriteerd kunnen worden door een hoofdstel zoals je ook zei Clemlis.
Topicstarter, ik wil best je probleem voorleggen want is voor mij ook interessant. Als het kan zou ik graag een duidelijke foto hebben, de foto's die jij postte lijken me wat donker. Je zou mij daar ook heel erg mee helpen.
Alvast bedankt.

Ik ben zelf da en osteopaat en vind dit soort onderwerpen net te weinig belicht. Ik zie wekelijks de problemen voorbijkomen helaas. Paarden die niet aan te raken zijn in het atlas gebied. Zadel zijn veel mensen zich bewust van, hoofdstel daarentegen, en maar aansnoeren. Mijn paard heeft een ps en voor mn pony s heb ik micklem. Jaren gezocht naar het goede hoofdstel, blij dat ik iets gevonden heb waar ik ook achtersta.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:12

xyzutu2 schreef:
Cambiar schreef:

Volgens mijn dierenarts gaat het hierbij niet zozeer om het knellen/te strak zitten van het halster, maar vooral om de plaatsing van de metalen delen; dus de ringen en de gespen, vooral als een hoofd lange tijd bewegingsloos op de zijkant ligt en dus steeds op die metalen delen met bijbehorende bobbels ligt. Als het fout gaat dan is het resultaat dat het paard vaak een hangende neus/mond heeft aan een zijde (spierverlamming). Als je paard geopereerd wordt dan kan dit het beste zonder halster of met een plat halster gebeuren (bijvoorbeeld hele simpele markthalsters, die hebben ook geen metaal).

Maar de verdikking bij de TS zit veel hoger dan de gemiddelde halsterringen/gespen.

En ze worden getakeld vaak op de kliniek, (of bij wakker worden ook bij het hoofd omhoog gehouden), komen immense gewichten op, dus is zeker belangrijk

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:50

Cemlys schreef:
Cambiar schreef:
Alvast bedankt.

Ik ben zelf da en osteopaat en vind dit soort onderwerpen net te weinig belicht. Ik zie wekelijks de problemen voorbijkomen helaas. Paarden die niet aan te raken zijn in het atlas gebied. Zadel zijn veel mensen zich bewust van, hoofdstel daarentegen, en maar aansnoeren. Mijn paard heeft een ps en voor mn pony s heb ik micklem. Jaren gezocht naar het goede hoofdstel, blij dat ik iets gevonden heb waar ik ook achtersta.

Ik vind dat heel vaak in dit verhaal ook het tanden/kaak etc ook heel vergeten wordt.
Er komt een tandarts die de boel vijlt en de oppervlaktes ''vlak'' maakt.
Maar er word niet gekeken naar de functionaliteit van het geheel.
Het totaal plaatje word zo vaak vergeten.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:59

Cemlys schreef:

En ze worden getakeld vaak op de kliniek, (of bij wakker worden ook bij het hoofd omhoog gehouden), komen immense gewichten op, dus is zeker belangrijk[/quote]

Ik ben ook heel benieuwd ;-), vind het een heel vreemd, maar interessant geval. Dit kan ook voor interessante ideëen zorgen voor de ontwikkeling van nieuwe bitloze hoofdstellen.
Dat zei de professor ook. Dat ze daar heel erg moesten mee opletten bij het onder narcose brengen en de druk van het halster, ivm het hangen in het halster.
Ik vind zelf de ps of Sweden en de Micklem enorm goede ontwikkelingen in de juiste richting, alleen is de micklem nog heel wat te verbeteren qua bitloze functie.
Het is ook mijn mening dat er nog te weinig studie is gedaan naar de invloed van bitloos. Zadelpassen gelukkig wel, maar bitloos is soms nog onduidelijk.
Vooral ook de invloed van kopstukjes, invloed neusriem en de gevolgen van hackamore wil ik graag meer over weten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:05

Hackamore heb ik zelf ervaring mee (betere in mijn geval dan andere bitloos constructies), paard liep er ook voor het eerst ontspannen op. In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt van hack. Echter is het ook maar net weer Hoe je hem bevestigd, ik had hem vrij hoog, met leren kinnriem en daar bont overheen.

Gebit en kaak zijn zeker belangrijk, maar ook bv tongbeen. Immers ventrale en dorsale spierketen, die zorgen voor flexie en extensie van de wervelkolom staan in verbinding met elkaar oa th het kaakgewricht. Je kunt nagaan wat voor effect dat heeft bij een gebit - of kaakprobleem.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 00:17

Cemlys schreef:
Cambiar schreef:
Alvast bedankt.

Ik volgde ook osteopathie, bij Willy Hostens.
Problemen bij atlasgebied komen idd frequent voor maar de grootste oorzaken zijn vooral een voorval/ accident of verkeerd gereden. Een goed kopstuk is in dit geval een must om niet nog meer te belasten. Echter die mag niet andere gebieden gaan hinderen.
@ Xyzutu, helemaal off topic, maar bon :-), ook Atelier Centaur werkt zijn hoofdstukjes rond af, omdat je dan het leder rond de polstering naar binnen kan vormen ipv op te plooien.
Afbeelding
Ik maak het ook liever rond en vlak.

https://myalbum.com/album/B7wP272HnYwi

Ik bepaal niets maar weet dat leder wat ingeplooid wordt, stugger wordt, een dikke pak en deze dikke pak leder gedraagt zich anders dan foam, geeft meer druk, ook al snij je de foam weg.
Inderdaad het wordt gedaan dat inplooien, maar dan bij de kin. Ik vind het er ook niet prettig uitzien.
Kinstukjes werk ik ook rond af. Is wel ongelofelijk veel werk om alles mooi onzichtbaar rond te krijgen omdat je veel stukjes moet wegnemen, maar dan heb je vlakker polsterstukje.
Mijn paarden hebben geen probleem in het atlasgebied, ik hoefde dus geen dikke foam te gebruiken, maar je kan natuurlijk de dikte kiezen die je zelf wenst.
Ook kun je van een tweedimensionele foto moeilijk dieptezicht bepalen. De riem tussen de 2 stukjes drukt absoluut niet. Enkel de gesp ben ik geen voorstander van en die heb ik weg gelaten bij de nieuwere ontwerpen.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 01:04

Ben benieuwd wat het nou precies is. En welke oplossing er komt..

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 12:54

Wouw wat een reacties opeens weer, fijn dat jullie zo mee denken!
Ik heb inmiddels een slijmbeurs ontsteking/lekkend bloedvat/ tand/kaakprobleem uit kunnen sluiten. met fysio, dierenarts en tandarts.. Wat het wel is, nog steeds geen flauw idee.. Ik gok toch op een vreemd geplaatste ader waar hij wel last van heeft, vandaar het schudden. Het is warm, komt enkel omhoog en wordt enkel voelbaar met het minste of geringste aan druk; Halster, al pas je een leertje en laat je er een beetje gewicht op komen, dan komt het al omhoog. Ook met bontjes, back on track pads/ nekbeschermer, hij blijft komen. Zowel links als rechts (rechts wel gemakkelijker zichtbaar) Vanuit twee punten, vooraf vanaf het oor waar bijna elk hoofdstel achter komt en naar achteren richting eerste nekwervel. Ik ga nu toch maar een Dy'on hoofdstel proberen, met het uitgesneden leer, maar ik heb er weinig vertrouwen in omdat dit nog steeds op die plaats komt.

Helaas was mijn vorige paard een headshaker, wat mijn paard nu heeft komt hier niet bij in de buurt. Enkel gevoeligheid achter het oor, wanneer die ader omhoog komt, roept een reactie op om te schudden (denk aan reactie op een vliegje).

Frontriem heb ik in verschillende maten geprobeerd, om 1 oor geeft zelfde druk achter het oor helaas, dus zelfde reactie.

Cambiar schreef:
Alvast bedankt.

Ga ik doen! Graag! Ik hooooooop dat er wat uit komt, want ik word hier erg moedeloos van -O-

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 12:59

pmarena schreef:
Is het voor nu geen oplossing om gewoon je frontriem er af te halen en het kopstuk wat verder naar achteren te laten liggen :)

Hele goede, deze ga ik vandaag eens proberen. Dan weet ik direct of die Dy'on ook wel of niet gaat werken. Hopelijk gaat hij niet schuiven.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:59

Dat kan ik geloven dat je er moedeloos van wordt. Succes hoor!! Lastig probleem... een bloedvat dus wellicht...vreemd.. laat je zeker weten ;-), ik ben ook heel benieuwd!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:22

Blondie20 schreef:
pmarena schreef:
Is het voor nu geen oplossing om gewoon je frontriem er af te halen en het kopstuk wat verder naar achteren te laten liggen :)

Hele goede, deze ga ik vandaag eens proberen. Dan weet ik direct of die Dy'on ook wel of niet gaat werken. Hopelijk gaat hij niet schuiven.

De Dy`on difference blijft goed liggen door de gekruiste keelriem eronder. Zonder dat schuift hij snel naar voren. Misschien kun je zoiets proberen te maken met een spoorriempje ofzo?

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 20:40

Gisteren ben ik toch maar op zoek gegaan naar een dy'on en/of iets wat daarop leek.
Naast een bruine dy'on was er ook een precieze replica te krijgen van horka. Aangezien ik de 350 euro tegenover 80.. toch nogal wat vond, voor precies dezelfde vormen dacht ik ik gok het erop...
Resultaat:
Afbeelding
Een heel onrustig paard, wat nog meer ging schudden. Dit hoofdstel ging namelijk als een gek schuiven. Ik ben bang dat de maten hem totaal niet passen. Hetzelfde voor het dy'on demo model.. Dus dit gaat hem ook niet passen.
Eigen hoofdstel zonder frontriem ging iets beter, maar ook daar reageerde hij wel vrij heftig op de druk bovenop de zenuw. Ben bang dat dit hem dus ook niet gaat worden.. Dan nog liever achter het oor..

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:13

Hij zit heel raar. De keelriem bij de Dy`on van mij loopt over de wang en hangt er niet achter vast. Ook ligt die nog net iets verder naar achteren. Maar als je de riemen zo verstelt dat het zoals bij mijn paard zit denk ik dat je dat kopstuk ook mee naar voren trekt. En ik was gelijk van het schudden en hoofdgooien af. Ik denk dat je pech hebt en weer verder moet zoeken.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 00:49

Blondie20 schreef:
Gisteren ben ik toch maar op zoek gegaan naar een dy'on en/of iets wat daarop leek.
Naast een bruine dy'on was er ook een precieze replica te krijgen van horka. Aangezien ik de 350 euro tegenover 80.. toch nogal wat vond, voor precies dezelfde vormen dacht ik ik gok het erop...
Resultaat:
[ Afbeelding ]
Een heel onrustig paard, wat nog meer ging schudden. Dit hoofdstel ging namelijk als een gek schuiven. Ik ben bang dat de maten hem totaal niet passen. Hetzelfde voor het dy'on demo model.. Dus dit gaat hem ook niet passen.
Eigen hoofdstel zonder frontriem ging iets beter, maar ook daar reageerde hij wel vrij heftig op de druk bovenop de zenuw. Ben bang dat dit hem dus ook niet gaat worden.. Dan nog liever achter het oor..

Maar als de hoofdriem meer naar achter geplaatst wordt zit ie toch bovenop de zwelling?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:06

Blondie20 schreef:
Wouw wat een reacties opeens weer, fijn dat jullie zo mee denken!
Ik heb inmiddels een slijmbeurs ontsteking/lekkend bloedvat/ tand/kaakprobleem uit kunnen sluiten. met fysio, dierenarts en tandarts.. Wat het wel is, nog steeds geen flauw idee.. Ik gok toch op een vreemd geplaatste ader waar hij wel last van heeft, vandaar het schudden. Het is warm, komt enkel omhoog en wordt enkel voelbaar met het minste of geringste aan druk; Halster, al pas je een leertje en laat je er een beetje gewicht op komen, dan komt het al omhoog. Ook met bontjes, back on track pads/ nekbeschermer, hij blijft komen. Zowel links als rechts (rechts wel gemakkelijker zichtbaar) Vanuit twee punten, vooraf vanaf het oor waar bijna elk hoofdstel achter komt en naar achteren richting eerste nekwervel. Ik ga nu toch maar een Dy'on hoofdstel proberen, met het uitgesneden leer, maar ik heb er weinig vertrouwen in omdat dit nog steeds op die plaats komt.

Helaas was mijn vorige paard een headshaker, wat mijn paard nu heeft komt hier niet bij in de buurt. Enkel gevoeligheid achter het oor, wanneer die ader omhoog komt, roept een reactie op om te schudden (denk aan reactie op een vliegje).

Frontriem heb ik in verschillende maten geprobeerd, om 1 oor geeft zelfde druk achter het oor helaas, dus zelfde reactie.

Cambiar schreef:
Alvast bedankt.

Ga ik doen! Graag! Ik hooooooop dat er wat uit komt, want ik word hier erg moedeloos van -O-

Gesprek gehad met prof.
Enige wat hij zou kunnen bedenken bij het zien van de foto is een ontstoken slijmbeurs. Door een ontsteking zou er extra vocht in komen. Zwelling wijst op vocht en ontsteking moet eerst genezen worden. Slijmbeurs ontsteking genezen ze door cortisone in te spuiten.
In ieder geval mag je er niets over leggen zolang er ontsteking zit.
Het was een gesprek over hoe het ideale bitloze hoofdstel eruit zou moeten zien en een kopstukje uit twee delen raadde hij resoluut af omdat het net daar drukt waar gevoelige structuren zitten. Boven de nekwervels zit een dikke laag spieren en een verbreed anatomisch goed passend kopstuk is het beste.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:17

Een lederbit aanschaffen? Geen hoofdstel nodigAfbeelding

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:19

Dat laatste wilde ik ook net voorstellen :) Moet je paard wel een duidelijke kin hebben, anders blijft het niet goed zitten.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:36

Ik heb er 1 staan met hetzelfde beeld, kwam ik achter na aanleiding van jou topic. Wel ben ik ervan overtuigd dat het een ader is, aangezien je hem "leeg" kan maken, door hem te blokkeren en leeg te vegen met je vingers. Net zoals aders op je arm zegmaar.
Oplossing heb ik er nog niet voor.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 23:47

Barvrouwke schreef:
Ik heb er 1 staan met hetzelfde beeld, kwam ik achter na aanleiding van jou topic. Wel ben ik ervan overtuigd dat het een ader is, aangezien je hem "leeg" kan maken, door hem te blokkeren en leeg te vegen met je vingers. Net zoals aders op je arm zegmaar.
Oplossing heb ik er nog niet voor.

Ah dat is goed om te weten! Heeft die van jou er totaal geen last van?