Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cambiar schreef:[ [url=m/QsWYIS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Sorry maar ben al hele poos ontwerper en zacht, soepel kan dit kopstuk niet zijn. kussenleder wat je omplooit op deze manier zoals wat je gebruikt voor de polstering hierboven wordt een dikke pak en dat wil je absoluut niet op de nek van je paard, dat creëert extra druk.
Ook je veronderstelling dat mijn kopstuk hard is verwondert mij ten zeerste
Cambiar schreef:Dubbelvouwen van leder is not done op het hoofd.
Citaat:Ik zie niet bepaald dat je veel tijd in het kopstukje gestoken hebt.
Cambiar schreef:Zo moeten ze bij het onder narcose brengen heel erg opletten met het knellen van het halster omdat zenuwen kunnen beschadigd worden.
Cambiar schreef:Ik heb volgende week een afspraak met professor Vlaeminck, collega van mijn zus die ook prof is in Merelbeke dierenfaculteit omdat ik voor mijn nieuwe ontwerpen graag eens exact zou weten hoe het zit met de zenuwen en de invloed van het bitloos hoofdstel daarop. De gevolgen van bit kennen we, ik wil graag eens tot in de puntjes weten wat de gevolgen zijn van bepaalde bitloze hoofdstellen.
Ik heb hem zopas aan de lijn gehad en we gaan samen zitten om mij een idee te geven met schetsen wat waar precies kan gaan drukken of irriteren en waarop goed moet gelet worden. Blijkbaar lopen er wel degelijk onderhuids zenuwen welke geirriteerd kunnen worden door een hoofdstel zoals je ook zei Clemlis.
Zo moeten ze bij het onder narcose brengen heel erg opletten met het knellen van het halster omdat zenuwen kunnen beschadigd worden.
Topicstarter, ik wil best je probleem voorleggen want is voor mij ook interessant. Als het kan zou ik graag een duidelijke foto hebben, de foto's die jij postte lijken me wat donker. Je zou mij daar ook heel erg mee helpen.
Alvast bedankt.
xyzutu2 schreef:Cambiar schreef:Zo moeten ze bij het onder narcose brengen heel erg opletten met het knellen van het halster omdat zenuwen kunnen beschadigd worden.
Volgens mijn dierenarts gaat het hierbij niet zozeer om het knellen/te strak zitten van het halster, maar vooral om de plaatsing van de metalen delen; dus de ringen en de gespen, vooral als een hoofd lange tijd bewegingsloos op de zijkant ligt en dus steeds op die metalen delen met bijbehorende bobbels ligt. Als het fout gaat dan is het resultaat dat het paard vaak een hangende neus/mond heeft aan een zijde (spierverlamming). Als je paard geopereerd wordt dan kan dit het beste zonder halster of met een plat halster gebeuren (bijvoorbeeld hele simpele markthalsters, die hebben ook geen metaal).
Maar de verdikking bij de TS zit veel hoger dan de gemiddelde halsterringen/gespen.
Ik ben benieuwd naar wat de professor daarover kan zeggen.
@TS: had je paard dit ook met halster?
Cemlys schreef:Cambiar schreef:Ik heb volgende week een afspraak met professor Vlaeminck, collega van mijn zus die ook prof is in Merelbeke dierenfaculteit omdat ik voor mijn nieuwe ontwerpen graag eens exact zou weten hoe het zit met de zenuwen en de invloed van het bitloos hoofdstel daarop. De gevolgen van bit kennen we, ik wil graag eens tot in de puntjes weten wat de gevolgen zijn van bepaalde bitloze hoofdstellen.
Ik heb hem zopas aan de lijn gehad en we gaan samen zitten om mij een idee te geven met schetsen wat waar precies kan gaan drukken of irriteren en waarop goed moet gelet worden. Blijkbaar lopen er wel degelijk onderhuids zenuwen welke geirriteerd kunnen worden door een hoofdstel zoals je ook zei Clemlis.
Zo moeten ze bij het onder narcose brengen heel erg opletten met het knellen van het halster omdat zenuwen kunnen beschadigd worden.
Topicstarter, ik wil best je probleem voorleggen want is voor mij ook interessant. Als het kan zou ik graag een duidelijke foto hebben, de foto's die jij postte lijken me wat donker. Je zou mij daar ook heel erg mee helpen.
Alvast bedankt.
Ik ben zelf da en osteopaat en vind dit soort onderwerpen net te weinig belicht. Ik zie wekelijks de problemen voorbijkomen helaas. Paarden die niet aan te raken zijn in het atlas gebied. Zadel zijn veel mensen zich bewust van, hoofdstel daarentegen, en maar aansnoeren. Mijn paard heeft een ps en voor mn pony s heb ik micklem. Jaren gezocht naar het goede hoofdstel, blij dat ik iets gevonden heb waar ik ook achtersta.
Cemlys schreef:Volgens mijn dierenarts gaat het hierbij niet zozeer om het knellen/te strak zitten van het halster, maar vooral om de plaatsing van de metalen delen; dus de ringen en de gespen, vooral als een hoofd lange tijd bewegingsloos op de zijkant ligt en dus steeds op die metalen delen met bijbehorende bobbels ligt. Als het fout gaat dan is het resultaat dat het paard vaak een hangende neus/mond heeft aan een zijde (spierverlamming). Als je paard geopereerd wordt dan kan dit het beste zonder halster of met een plat halster gebeuren (bijvoorbeeld hele simpele markthalsters, die hebben ook geen metaal).
Maar de verdikking bij de TS zit veel hoger dan de gemiddelde halsterringen/gespen.
Ik ben benieuwd naar wat de professor daarover kan zeggen.
@TS: had je paard dit ook met halster?
Cemlys schreef:Cambiar schreef:Ik heb volgende week een afspraak met professor Vlaeminck, collega van mijn zus die ook prof is in Merelbeke dierenfaculteit omdat ik voor mijn nieuwe ontwerpen graag eens exact zou weten hoe het zit met de zenuwen en de invloed van het bitloos hoofdstel daarop. De gevolgen van bit kennen we, ik wil graag eens tot in de puntjes weten wat de gevolgen zijn van bepaalde bitloze hoofdstellen.
Alvast bedankt.
Ik ben zelf da en osteopaat en vind dit soort onderwerpen net te weinig belicht. Ik zie wekelijks de problemen voorbijkomen helaas. Paarden die niet aan te raken zijn in het atlas gebied. Zadel zijn veel mensen zich bewust van, hoofdstel daarentegen, en maar aansnoeren. Mijn paard heeft een ps en voor mn pony s heb ik micklem. Jaren gezocht naar het goede hoofdstel, blij dat ik iets gevonden heb waar ik ook achtersta.
Cambiar schreef:Ik heb volgende week een afspraak met professor Vlaeminck, collega van mijn zus die ook prof is in Merelbeke dierenfaculteit omdat ik voor mijn nieuwe ontwerpen graag eens exact zou weten hoe het zit met de zenuwen en de invloed van het bitloos hoofdstel daarop. De gevolgen van bit kennen we, ik wil graag eens tot in de puntjes weten wat de gevolgen zijn van bepaalde bitloze hoofdstellen.
Alvast bedankt.
Blondie20 schreef:pmarena schreef:Is het voor nu geen oplossing om gewoon je frontriem er af te halen en het kopstuk wat verder naar achteren te laten liggen
Hele goede, deze ga ik vandaag eens proberen. Dan weet ik direct of die Dy'on ook wel of niet gaat werken. Hopelijk gaat hij niet schuiven.
Blondie20 schreef:Gisteren ben ik toch maar op zoek gegaan naar een dy'on en/of iets wat daarop leek.
Naast een bruine dy'on was er ook een precieze replica te krijgen van horka. Aangezien ik de 350 euro tegenover 80.. toch nogal wat vond, voor precies dezelfde vormen dacht ik ik gok het erop...
Resultaat:
[ Afbeelding ]
Een heel onrustig paard, wat nog meer ging schudden. Dit hoofdstel ging namelijk als een gek schuiven. Ik ben bang dat de maten hem totaal niet passen. Hetzelfde voor het dy'on demo model.. Dus dit gaat hem ook niet passen.
Eigen hoofdstel zonder frontriem ging iets beter, maar ook daar reageerde hij wel vrij heftig op de druk bovenop de zenuw. Ben bang dat dit hem dus ook niet gaat worden.. Dan nog liever achter het oor..
Blondie20 schreef:Wouw wat een reacties opeens weer, fijn dat jullie zo mee denken!
Ik heb inmiddels een slijmbeurs ontsteking/lekkend bloedvat/ tand/kaakprobleem uit kunnen sluiten. met fysio, dierenarts en tandarts.. Wat het wel is, nog steeds geen flauw idee.. Ik gok toch op een vreemd geplaatste ader waar hij wel last van heeft, vandaar het schudden. Het is warm, komt enkel omhoog en wordt enkel voelbaar met het minste of geringste aan druk; Halster, al pas je een leertje en laat je er een beetje gewicht op komen, dan komt het al omhoog. Ook met bontjes, back on track pads/ nekbeschermer, hij blijft komen. Zowel links als rechts (rechts wel gemakkelijker zichtbaar) Vanuit twee punten, vooraf vanaf het oor waar bijna elk hoofdstel achter komt en naar achteren richting eerste nekwervel. Ik ga nu toch maar een Dy'on hoofdstel proberen, met het uitgesneden leer, maar ik heb er weinig vertrouwen in omdat dit nog steeds op die plaats komt.
Helaas was mijn vorige paard een headshaker, wat mijn paard nu heeft komt hier niet bij in de buurt. Enkel gevoeligheid achter het oor, wanneer die ader omhoog komt, roept een reactie op om te schudden (denk aan reactie op een vliegje).
Frontriem heb ik in verschillende maten geprobeerd, om 1 oor geeft zelfde druk achter het oor helaas, dus zelfde reactie.Cambiar schreef:Ik heb volgende week een afspraak met professor Vlaeminck, collega van mijn zus die ook prof is in Merelbeke dierenfaculteit omdat ik voor mijn nieuwe ontwerpen graag eens exact zou weten hoe het zit met de zenuwen en de invloed van het bitloos hoofdstel daarop. De gevolgen van bit kennen we, ik wil graag eens tot in de puntjes weten wat de gevolgen zijn van bepaalde bitloze hoofdstellen.
Alvast bedankt.
Ga ik doen! Graag! Ik hooooooop dat er wat uit komt, want ik word hier erg moedeloos van
Barvrouwke schreef:Ik heb er 1 staan met hetzelfde beeld, kwam ik achter na aanleiding van jou topic. Wel ben ik ervan overtuigd dat het een ader is, aangezien je hem "leeg" kan maken, door hem te blokkeren en leeg te vegen met je vingers. Net zoals aders op je arm zegmaar.
Oplossing heb ik er nog niet voor.