hoe moet het zadel nou liggen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:53

Art_Ificious schreef:
Nouja ik weet een zadelmaker zitten op 3km van huis maar die reageert niet op mails en doet ook alleen in tekna en Esta.
Tekna heb ik al gehad maar die lag echt niet goed op harley en de Esta is me te duur.

Dus zal de vraag hier stellen, kent iemand een goede betrouwbare zadelmaker met eventueel 2e handszadels of zadels max 500€ en eventueel overname van vorig zadel.
Omgeving Hasselt/Lummen Belgisch Limburg of die tot daar wil komen.

Bianca Boonakker!! :)

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:57

Art_Ificious schreef:
Dan zit ik echter weer met een boomloosje die weg moet. Heb de barefoot al met zeer veel verlies verkocht omdat die anders niet weg kreeg en die lag me wel in de weg.

Ja maarja dat weet je ook als je een jong paard koopt, dat wordt er qua zadels echt niet makkelijker op.
Mijn pony van 6 heeft al 8 verschillende zadels gehad vanaf zijn 4,5e jaar.
Bouw van jonge beestjes veranderd continu.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:43

FjeLOVER schreef:
Ja maarja dat weet je ook als je een jong paard koopt, dat wordt er qua zadels echt niet makkelijker op.
Mijn pony van 6 heeft al 8 verschillende zadels gehad vanaf zijn 4,5e jaar.
Bouw van jonge beestjes veranderd continu.

Sluit ik me bij aan. Mijn paard is nu nog 5 en we gaan nu naar zadel nummer 4. Balen maar het is niet anders. Ik heb alle 3 de zadels speciaal met verwisselbaar kopijzer gekozen (wintec, ruizdiaz, tekna), maar de pasvorm is gewoon niet meer goed en met alleen een andere boom is dat in mijn geval niet opgelost. En dan ben ik eigenlijk pas een jaar geleden met wat regelmaat met haar aan het werk gegaan. De afgelopen paar maanden is ze ineens behoorlijk gaan uitdijen en heeft ze een mooie spieropbouw gekregen. Ook is ze toch nog weer wat gegroeid. Risico van een jong paard.

Binnen je budget moet je best een degelijk 2e hands zadel kunnen vinden. Alleen dikke kans dat je dit probleem binnen een jaar weer gaat krijgen. Ik weet buiten wat je op bokt hebt gepost niets van je financiële situatie af, maar met de info die ik wel heb zou ik je adviseren hier kritisch over na te denken. Er is een grote kans dat je dit 'probleem' nog een of misschien zelfs een paar keer tegen gaat komen. Zeker met De moeilijke combinatie die jullie zijn is dat gewoon lastig.

Echter blijf ik bij wat ik in je eerdere topics gezegd heb: ik vind je te groot en denk niet dat je een zadel gaat vinden dat op je pony past EN waar jij in past. Persoonlijk denk ik dat je er verstandig aan doet nog minimaal een jaar niet te rijden en dan hopen dat je pony nog wat wil groeien zodat je er misschien net aan wel op gaat passen... Maar heel eerlijk zie ik dat niet gebeuren.

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:12

Gewoon even een zadelmaker langs laten komen.
Deze kan je precies vertellen naar welk merk, type en maten je op zoek moet!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:15

Art_Ificious schreef:
Bedoelibg is ook dat ik pas in 2017 een nieuw zadel aankoop en tot die tijd alleen aan de dubbele longe train.

Tegen de tijd dat ik een mooi bedrag opzij heb is harley ruim 3,5
Hij is nu immers 3 jaar en 4maanden

Dit snap ik even niet. Dus dan heb je binnen 1 maand een mooi bedrag apart? Top :Y)
Mijn zadel koste me 2.300 euro. Ja had ik ook een auto voor kunnen kopen. Maar mijn vorige zadel kon niet meer. Deze ligt echt perfect. Betaal hem in termijnen af, was geen probleem.

Ik zou inderdaad eerst even met de boomloze rijden en dan over een paar jaar als je paard uitgegroeid is een nieuw zadel laten aanmeten.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:25

Art_Ificious schreef:
Soort van? Voor die prijs koop ik een nieuw paard of een auto.
Ik wil gerust 700€ geven maar geen 1.400€ zijn ze van goud ofzo

1400 is nog goedkoop voor een zadel. De meeste deftige zadels liggen met nieuwprijs vlot daarboven.
Ik denk dat je gewoon even een meer realistischer bedrag voor ogen moet houden. uiteindelijk is voor sommige mensen de prijs van hun zadel idd gelijk of meer dan van hun paard. Maar je wil toch dat je paard deftig kan lopen, vooral als hij nog zo jong is.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:29

Art_Ificious schreef:
Soort van? Voor die prijs koop ik een nieuw paard of een auto.
Ik wil gerust 700€ geven maar geen 1.400€ zijn ze van goud ofzo

Mijn auto was 700 en mijn zadel 2500 en mij singel 300. Nooit geen spijt van gehad :o

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:31

Wacht tot hij is uitgegroeid en koop dan een zadel die je kan laten aanmeten op hem. Charmeur is nu een half jaartje onder het zadel en ik heb mijn tweede zadel voor hem. En ik ben bang dat ik binnenkort weer kan omdat hij weer is gegroeid in zijn bespiering. Zo mijn je wat langer doorsparen en voor een duurder en goed passend zadel gaan.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:32

Ik denk dat het verstandiger zal zijn in de tweedehands zadels te blijven zoeken dan je door een budget te beperken in nieuwe zadels.
Voor bijv 1.000 euro heb je meer keuze in tweedehands zadels dan in nieuwe zadels.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:38

goede zadels zijn idd duur.. mijn prestige zadel heeft me tweedehands €700 gekost en nog eens €300 voor het aanpassen en dan komt daar nog regelmatig het opvullen bij.

Mijn stubben zadel heeft me 650 gekost tweedehands en lag gelukkig direct goed. Maar ook hier komen weer de opvul kosten bij en het regelmatig laten checken.

Voor dat geld heb je idd een auto. Maar hey dat zijn keuzes die je maakt. Hoe veel is de rug en het welzijn van je paard jou waard? Lang niet alle mensen hebben een goed passend zadel maargoed die zullen geen geweten hebben zeker :)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:23

Ik heb heeeel erg veel geluk gehad; een dressuurzadel van stubben bij mijn jong paard (3j) gekregen, dat elk jaar laten aanpassen en dan op zijn 5 een nieuw gekocht voor €2000, dat zadel ligt nu al zo'n 3 jaar goed, maar in december komt de zadelpasser weer voor opvullen, want zelfs perfect passende zadels moeten onderhouden worden.

Ik heb daarbij nog eens een paard dat helemaal niet gevoelig is aan zijn rug, anders had ik wel eerder iets anders moeten kopen.

Ik wil daarmee niet zeggen dat het niet normaal is dat je dat bedrag niet hebt of niet wil uitgeven, dat begrijp ik juist heel goed, maar ik denk toch dat je, zelfs in tweedehands op een €1000 minimum gaat moeten rekenen voor zadel en aanpassingen :(:)

ook weet ik niet zeker of boomloos wel de beste keuze is voor jullie als combinatie omdat ik vaak hoor dat boomzadels toch net wat meer stabiliteit bieden, zeker voor een jonge combinatie (ik bedoel niet dat jij niet kan rijden, maar je hebt ook nog geen tientallen jaren ervaring met paarden inrijden en het paard is ook nog groen).

Dat laatste geef ik gewoon mee als hersenspinsel, want zadels kiezen is heel persoonlijk!

Ik hoop voor jou dat je een goede middenweg vindt tussen prijs en comfort, want ik twijfel er niet aan dat je het beste voorhebt met Harley.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 14:41

Lizzyy schreef:
Art_Ificious schreef:
Bedoelibg is ook dat ik pas in 2017 een nieuw zadel aankoop en tot die tijd alleen aan de dubbele longe train.

Tegen de tijd dat ik een mooi bedrag opzij heb is harley ruim 3,5
Hij is nu immers 3 jaar en 4maanden

Dit snap ik even niet. Dus dan heb je binnen 1 maand een mooi bedrag apart? Top :Y)
Mijn zadel koste me 2.300 euro. Ja had ik ook een auto voor kunnen kopen. Maar mijn vorige zadel kon niet meer. Deze ligt echt perfect. Betaal hem in termijnen af, was geen probleem.

Ik zou inderdaad eerst even met de boomloze rijden en dan over een paar jaar als je paard uitgegroeid is een nieuw zadel laten aanmeten.

Wel duidelijk dat niemand het positieve hierin snapt.

Dus extra nog eens:

IK rij nu niet tot ik in 2017 een mooi bedrag bijeen heb (minstens 500€) en dat kan zowel maart zijn maar net zo goed juni pas.
Ik wil alleen zeggen dat harley dan ruim de leeftijd heeft waarop anderen hun zadelmakke terug opnemen. Afgaand op de sportpaarden die op hun 4e al een L proef moeten kunnen rijden. En dan bedoel ik dat dus positief.

_00_0

Re: hoe moet het zadel nou liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:46

Ik vind 500 euro ruim genoeg hoor, ik zou zelf niet zomaar meer uitgeven aan een zadel.

Ts ik zelf rijd boomloos, ik heb een ghost, is een smalle zit en een kort zadel. Weet alleen niet of je er mee mag starten eigenlijk. Zelf rijd ik geen wedstrijden. Ik vind het een fijn zadel, bij barefoot krijg ik last van mijn heupen door de breedte. Voordeel met de ghost is dat je de bovenkant steeds kan veranderen mocht je dat willen. Zit ook geen pommel in oid.

Hoe dan ook is een zadelpasser wel nuttig. Die kan jou het beste inzicht geven in de rug van jouw paard. Veel succes ermee iig.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:47

Lieve Art_Ificious, niet rottig bedoeld, maar als er 20 mensen je verkeerd begrijpen, heb je het misschien niet zo duidelijk neergeschreven als je zelf denkt.

Maar goed, je wilt dus tegen dat je gaat rijden een €500 hebben... is er echt geen manier om daar nog wat meer bij te krijgen tegen dan? Ik denk dat je daar zelf heel veel aan zou hebben en zelfs uiteindelijk besparen. Het moet geen duur zadel zijn, €500 kan voldoende zijn, maar heb je dan nog wat speling om de aanpassingen te betalen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 14:49

Ik heb pas eeb auto gekocht en maandelijks een extra kost van 63€ voor de verzekering.
Daarnaast huur ik op de manege een paard aan 100€ zodat ik haar kan trainen.

Ik leg ook al opzij voor harley's da kosten en smid. Veel hou ik dan nirt meer over.

Ik heb gelukkig een leuke job nu en verdien er best leuk mee, rijk wordt ik er echter ook niet van.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:52

Het is maar net waar je prioriteiten liggen.

Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:57

Verkoop Harley en koop dat zwart paard dat je zo graag traint. Die is ouder, volwassener en beter opgeleerd voor jou.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:01

Art_Ificious schreef:
Ik heb pas eeb auto gekocht en maandelijks een extra kost van 63€ voor de verzekering.
Daarnaast huur ik op de manege een paard aan 100€ zodat ik haar kan trainen.

Ik leg ook al opzij voor harley's da kosten en smid. Veel hou ik dan nirt meer over.

Ik heb gelukkig een leuke job nu en verdien er best leuk mee, rijk wordt ik er echter ook niet van.

Jij huurt een paard, zodat jij dat paard goed kan 'trainen'?
Wellicht moet je je eigen kwaliteten onder de loep nemen. Ik vermoed namelijk dat je een soort lease constructie hebt voor voornamelijk je eigen gewin, namelijk een bekwame ruiter worden voor Harley.

Behalve een bekwame ruiter heeft een jong,oud,klein,groot,duur,goedkoop paard tevens een goed passend zade nodig.

Ik vind het ontzettend jammer dat je zo wispelturig bent, want ik vind dat jouw pony hieronder lijdt. Je zegt nu dat je niet zal rijden totdat jij een nieuw zadel hebt, maar morgen kan jij je plannen al helemaal hebben omgedraaid.

Ik had graag Harley van jou gekocht, al was het maar om hem dergelijke dingen te besparen..

Ik hoop heel erg dat jij goede begeleiding vind voor Harley en jou, zodat jij hem een gedegen basis kunt geven..

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:02

Ik begrijp je opmerking ergens wel, Fortitude, maar ze heeft de pony nu eenmaal al. Of ze in de eerste plaats aan een paard had moeten beginnen, is een hele andere discussie, waar we nu weinig aan hebben, want ik denk niet dat ze Harley weg zou doen. Ik vind zelf ook dat je te weinig reserve hebt om de zorg van een paard op je te nemen, maar we kunnen je nu beter helpen dan tegenwerken natuurlijk.

Ik zou gewoon zoveel mogelijk sparen en ondertussen zoeken naar een betrouwbare zadelpasser die voor jou een tweedehandsje kan aanmeten tegen dat het zo ver is. Wacht nog even tot hij goed in de spieren is door het longeren, zeker nog een paard maanden dus en probeer om dan te onderhandelen of je eventueel, mocht het een duurder zadel blijken te worden, dat in periodes mag afbetalen.

Stel dat je zadel €600 kost PLUS €200 kosten aan aanmeten, dan kan je de kosten voor het werk van de zadelpasser meteen betalen en de helft van het zadel = €500. Dat is een situatie die best kan voorkomen en realistisch is van prijs. Dan ga je wel een lange tijd op je uitgaves moeten letten en komt het neer op wat jij ervoor over hebt, zoals Fortitude eigenlijk ook zegt.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:05

Je hebt gvd een eigen knol, waar je blijkbaar geen geld aan uit wil geven, omdat je een leasepaard a 100,- rijd? dus dan kan je ove r6 maanden alleen een goedkoop flutzadel kopen voor hem? ipv dat je 600,- meer hebt straks?

Sorry hoor.. modjes geef me gerust nog een berisping maar dit is natuurlijk te achterlijk voor woorden. En ik ben altijd netjes gebleven maar TS? serieus waar is je verstand gebleven.. man man man wat kansloos dit. Verkoop dat arme dier alsjeblieft, laat hem nu eens lang genoeg op kapaza/marktplaats staan.. beestje heeft al genoeg meegemaakt en dit wordt alleen maar erger.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:06

Pessoa schreef:
Verkoop Harley en koop dat zwart paard dat je zo graag traint. Die is ouder, volwassener en beter opgeleerd voor jou.

Dit klinkt als een goed plan! Het is moeilijk TS, maar wel beter voor jou er harley.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:10

Ik ben het helemaal eens metCelien.

Je wilt gewoon niet luisteren. Gewoon voor de 100e keer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:17

Dat mensen nog serieus de tijd en moeite nemen om tips te geven... het mag nu toch wel duidelijk zijn dat er altijd gevraagd wordt door TS, maar dat eigenlijk gewoon een wassen neus is: ze wil geen advies, ze wil gewoon haar portie aandacht... En eerlijk gezegd vind ik dat op zekere hoogte echt best sneu....

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:33

Ik ben benieuwd wat voor een zadel nu fijn ligt op die pony.. duidelijk nog overbouwd en duidelijk nog niet af. Als je hier een zadel op gooit kan je over een half jaar weer een nieuwe halen. Ik zeg pony in de opfok, kost je 100 euro per maand dan rest sparen en dan haal je em van het voorjaar weer op.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:39

Celiien schreef:
Je hebt gvd een eigen knol, waar je blijkbaar geen geld aan uit wil geven, omdat je een leasepaard a 100,- rijd? dus dan kan je ove r6 maanden alleen een goedkoop flutzadel kopen voor hem? ipv dat je 600,- meer hebt straks?

Sorry hoor.. modjes geef me gerust nog een berisping maar dit is natuurlijk te achterlijk voor woorden. En ik ben altijd netjes gebleven maar TS? serieus waar is je verstand gebleven.. man man man wat kansloos dit. Verkoop dat arme dier alsjeblieft, laat hem nu eens lang genoeg op kapaza/marktplaats staan.. beestje heeft al genoeg meegemaakt en dit wordt alleen maar erger.

Eens !
Ik neem toch aan dat je eigen pony ten alle tijden voorgaat..

Maar goed, dat ben ik :)