Praktijkervaring Kineton neusriem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:35

Allegra schreef:
Cemlys schreef:
Ik vond de trust bitjes niet overdreven dik en zachter als nathe, want die heb ik ook vastgehad. In elk geval heeft mn pony ergens last van. Welke maat heeft je IJslander dan?

11,5cm, en een dikke tong dus weinig ruimte in de mond :/ De 18mm KK trens die ik had was te dik. De flexi soft bitten zijn volgens dochorse 20mm, dus dat gaat em niet worden ben ik bang.

Op de tong zijn ze dunner, mijn pony heeft het voorste deel van zn tong gekanteld op achterste deel, dus eigenlijk kronkel thv bit plek en die kan er prima mee lopen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:37

Afbeelding
Afbeelding
Zie midden bit

Allegra

Re: Praktijkervaring Kineton neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 16:57

Dat is idd wel heel flexibel! Maar ik ben bang dat het voor tussen zijn kaken ook te dik is, daar is ook niet veel ruimte. En het bit is richting het midden wel dunner maar geeft lang niet zoveel ruimte als de tongboog waar het tot nu toe beter op doet. En, volgens mij zijn ze er helemaal niet in 11,5, ik kom alleen vanaf 12,5 tegen. Maar heb nog niet het internet binnenstebuiten gekeerd.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:01

ik gebruik ook en onderlegtrens omdat de meeste gewone trensjes veel te dik zijn.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 22:40

Ik heb het in mijn ervaring over 2000-2002 toen kwam ik bij iemand waar de betreffende neusriem gebruikt werd en heb er ook veel verschillende ruiters mee zien rijden dus misschien dat dat ook mijn ervaring beïnvloed. Toendertijd zat er toch echt metaal in verwerkt.

Edit: of mijn geheugen laat me in de steek.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 07:57

Het kan natuurlijk best dat dat toen wel zo was, of bij het specifieke merk ofzo wat ze daar gebruikte.
Heb je er zelf toen ook mee gereden of vooral anderen gezien?

Ik heb er waarschijnlijk eentje tweedehands op de kop getikt, de ijslander versie ook nog. Zal erop letten in elk geval!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 12:15

Geen ijzeren neusdeel in elk geval! Gewoon flexibel, dik leer en vrij breed.

Afbeelding

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 12:57

Even een update. Ik heb nu twee keer met de kineton gereden, en ik vind het een onding om netjes om te doen :')
Maar, hij liep er eigenlijk wel lekker op. De eerste keer liep hij wel een beetje met zijn hoofd te schudden, maar later was dat over. Af en toe komt hij nog in verzet, maar als ik dan lief en correct vraag of hij weer mee wil doen krijg ik snel een goede reactie en vloeit de spanning af, ipv dat hij blijft rommelen. Bij wijze van test de laatste keer nog even de neusriem eraf gehaald op het laatst, en toen was hij weer beduidend onrustiger en rommeliger.
Ik heb hem nu icm het dubbelgebroken bit gebruikt, maar ik ga ook eens de ongebroken proberen, ik denk dat die mooier in de haakjes van de kineton ligt, maar ik ben bang dat de tongboog tegen het gehemelte komt en dat moet natuurlijk niet. Met de sperriem als lusjes aan de bovenkant heb ik nog niet geprobeerd.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:56

Allegra schreef:
Geen ijzeren neusdeel in elk geval! Gewoon flexibel, dik leer en vrij breed.

[ [url=m/gcXvkQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh die kan versteld worden bovenop. Nee dit is echt een andere dan die ik meegemaakt heb. Zelf had ik er overigens geen problemen mee, maar paard werd door meerdere gereden.

Ben benieuwd hoe het met de ongebroken trens gaat, leuk dat je een update plaatst.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 13:46

TS hoe is je ervaring nu met de neusriem?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 17:00

Ik ben blij met de werking van de neusriem. Maar ik blijf het een stug onding vinden om om te doen. Een behoorlijke ijzerwinkel die eigenlijk helemaal niet fijn de vormen van het hoofd volgt.
Ik heb hem nog niet geprobeerd met mijn ongebroken trens, maar ik heb wel de oplossing met het sperriempje geprobeerd. Dus die gewoon als een lusje door de bovenkant van de bitringen doen. Het effect op mijn paard is eigenlijk hetzelfde, goed dus, maar het voelt veel zachter en mooier om het hoofd. Ik ben blij met deze oplossing. Vooral in de bak en met werken met veel buiging is een bit toch fijner dan een hackamore en ik ben blij dat ik hem hiermee kan ontlasten. De communicatie als ik met bit rij is een stuk fijner geworden, hij is stabieler met zijn hoofd bijvoorbeeld en durft beter de hand te volgen en weer op te zoeken als we de aanleuning even kwijt zijn. Ipv dat ik eerst weer tien minuten kwijt ben aan terug naar ontspanning. Ik weet niet meer wie dat idee opperde, maar bedankt!

Helaas mag ik met geen van beide oplossingen wedstrijden rijden. Maar goed, op de hackamore loopt hij ook fijn dus dan pakken we die maar. Beide optomingen hebben zo hun voor en nadelen en kunnen afwisselen ertussen is fijn.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 18:11

Wat fijn dat hij zo ontspannen is met de kineton/sperriempje! Het gedoe kan ik me voorstellen, maar ach, als paardlief het fijn vindt is het ok toch? Wat betreft wedstrijden, tja, maar wie weet als hij fijn leert aannemen met de kineton loopt hij wellicht over paar maandjes ook fijner op iets anders. Gewoon kijken hoe het gaat.