Hoe strak heb jij je neusriem (poll)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe strak heb jij de neusriem

Ik rij zonder neusriem
141 (14%)
Meer dan 2 vingers ruimte bovenop de neus
252 (26%)
2 vingers bovenop de neus
325 (33%)
1 vinger bovenop de neus
136 (14%)
De neusriem aansluitend
91 (9%)
De neusriem aangesnoerd
16 (1%)

Totaal aantal stemmen: 961

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 01:04

Ik had eerder altijd 1/anderhalve vinger op het neusbot. Ik deed altijd twee vingers onderaan, maar paar jaren terug las ik pas dat het twee vingers op het neusbot moeten zijn en zit hij nu sowieso twee vingers los. Eigenlijk hangt hij er ook meer aan voor de sier :') Want echt nodig heb ik hem niet. Maar ik heb het wel verkeerd aangeleerd op de manege. Net zoals de singel, die had ik vroeger veel te strak, terwijl dat helemaal niet nodig is.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 01:10

Ik dacht echt altijd dat je 2 vingers aan zijkant tussen moest hebben (dan krijg je dus voor op neus geen 1 er tussen) dus altijd te strak gehad.
Nu ik dit weet doe ik altijd 1 tot 2 vingers voor op de neus (hangt van neusriem af qua gaatjes) :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 03:11

Hier nooit strak eigenlijk, sierding en geen sperriem.
Sperriemen worden vooral vies, en ik poets niet graag. :P

Wel een poosje gebruikt met overzetten naar trens aangespannen, vond dat hij erg hard werd in zijn mond op stang, sowieso had hij een erg harde mond.
Trens accepteerde hij ook eigenlijk niet bij aankoop.
Ben in stapjes naar minder hefboom gegaan, maar op een gegeven moment moest ik toch op trens over.
Toen ben ik met trens wel eerst begonnen met een neusriem met sperriem, en flink strak voor mijn doen, dus niet mogelijk om het bit vast te pakken.
Gewoon voor de zekerheid, veiligheid voorop.
Later de engelse losser, sperriem wel nog vrij strak.
Inmiddels is de sperriem er al heel lang af, en de neusriem zit zoals het hoort met twee vingers ruimte op de neus.
Meneer is veel blijer op een trensje, maar dat kostte wel tijd om hem over te zetten en daarbij was een strakkere neusriem wel even onmisbaar.
Dus ja hier een brave dodo met 2 vingers onder de neusriem, maar als hulpmiddel tijdelijk is er bij eerlijk gebruik niks mis mee imo.

Dat dichtsnoeren omdat ze dressuurmatig anders onder het werk uit willen komen en/of staken omdat ze het vaak gewoon te moeilijk vinden ben ik heel erg op tegen.
De instructeur die dat bij mij zou voorstellen om de boel aan te snoeren met die reden hoeft gelijk niet meer terug te komen denk ik.

SharonStory5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 06:25

Twee vingers op elkaar, het mooie van m'n neusriem is dat ie ook niet strakker kan. Het strakste gaatje, is het gaatje met twee vingers ruimte op elkaar. Op deze manier is het ook meteen uitgesloten dat bijvoorbeeld mijn bijrijdster de neusriem wel verder aansnoert. Heel ideaal eigenlijk.

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 07:50

Ik heb op aangesnoerd gedrukt omdat ik dat het meeste doe op mijn werk. Maar dat is niet mijn keuze. Ik hou zelf altijd ongeveer 2 vingers aan omdat ik dat zo heb geleerd.

germie

Re: Hoe strak heb jij je neusriem (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 08:28

Omdat een neusriem bij wedstrijden moet, heb ik een engelse neusriem zonder sperriem en die hangt veel te los.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 08:59

2 rechtopstaande vingers, op het neusbot. En dan ietsje meer, want ik heb dunne vingers :)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 09:24

Ik heb een lage neusriem maat full. Die heb ik op het laatste gaatje en dan kan ik er nog bijna 2 vingers tussen hebben. Hij heeft normaal maat cob maar die zit dan te strak. Ik rij dus niet met sperriem.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 09:44

Bij mijn pony heb ik hem op 2 vingers zitten, sperriem ook. Bij mijn merrie zit 'ie wel strakker, 1 vinger omdat de neusriem niet groter is en een groter hoofdstel wel heel groot voor haar wordt :') Maar ik heb niet het idee dat ze daar last van heeft, hij zit ook echt niet strak met 1 vinger :n Bij haar heb ik dan weer geen sperriem omdat ze dat niet prettig vindt. Veel ruimer dan 2 vingers zou ik ook niet doen want dan gaat het hartstikke slap hangen dat lijkt me ook niet prettig voor het paard als het constant beweegt.. En mooi is het ook niet :P

Paulaferro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 10:37

fijn om te weten dat dit ook invloed heeft op het rijden! Sorry als ik dit nog niet wist, erg slecht van me. Ferro rijd ik zonder neusriem. Met word hij helemaal gek! Maar de andere manege-pony's hebben er wel eentje. Ik zal er voortaan letten! Als je Fer rijd met een neusriem heeft hij vaak ook geen stille aanleuing.. Dus ik rijd zonder.
/3 /3 :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:42

Geen idee hoeveel vinger... Ik rij met lage neusriem zodat het bit ietsje stabieler ligt, dus hij zit zeker wel goed vast, maar niet op een manier dat paard niet meer kan knabbelen. Losjes zit 'ie zeker niet, dat ding zit erom voor een rede bij mij en niet voor de sier ;)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:57

Ik heb een aansnoerneusriem. Maar hij zit zo losjes dat ze nog met gemak een appeltje kan eten _O-
Bij mijn zusje haar pony idem
Afbeelding

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:08

Ik moet zeggen dat ik me de laatste tijd vooral verbaas over sperriempjes! Zit ik op Facebook verkoop advertenties te snuffelen en dan denk ik nou, gaatje of 4 losser word je paard niet ongelukkig van!

Mijn neusriem zit altijd op z'n strakste gaatje en dat is ruim 2 vingers!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:13

Ik heb geen neusriem 8-)
Ook geen sperriem.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:22

Ik heb geen sperrriem en doe de hoge neusriem aansluitend zonder strak te doen.
Je kan er makkelijk een vinger tussen doen.

Twee vingers op elkaar lukt niet, maar die 'eis' vind ik voor kleine koppies (shet maat) ook niet reëel, dan hangt ie gewoon compleet los en hij heeft ook nog een functie het hoofdstel enigszins op z'n plek te houden (menhoofdstel)
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 08-10-16 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:23

2 vingers vind ik nog al vaag, welke vingers neem je? Die van mijn dochter zijn lang en dun, die van mij kort en een stuk dikker of de vingers van een volwassen kerel met kolenschoppen van handen.

Ik doe neusriem dicht zonder aan te snoeren en dan een gaatje losser dan waar de gesp uitkomt. Als je dan de neusriem naar beneden trekt heb je tussen de aansnoerriem en de onderkaak zo'n 2 cm speling. De sperriem zit zo dat hij net niet over de kin eraf kan glijden.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:23

Ik doe altijd wat ik geleerd heb hier op de manege, ruim twee vingers op elkaar tussen de neusriem en het neusbot.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:58

Ikzelf rijd nooit met neusriem en al helemaal niet met sperriem.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:47

Nielojram schreef:
little_birdy schreef:
aangesloten. mijn merrie wil de tong over het bit gooien als ze het moeilijker krijgt in de buiging.
1 gaatje maakt het verschil tussen meewerken en rommelen

Als mijn paard niet wil meewerken vraag ik mij af of ik het op de juiste manier vraag, of dat er lichamelijke ongemakken zijn.

Neusriem,Engelse hoge. Voor de sier,kunnen ongeveer 4 vingers tussen. Zou best zonder neusriem kunnen rijden,maar het staat zo mooi bij hem.. vandaar de neusriem op stand 'nutteloos'.

Als mijn paard zijn mond open doet,doe ik wat verkeerd,punt.

paard is scheef buiging is moeilijk / geeft spierpijn .ik snoer niet aan maar sluit aan.
Als ik het losser doe logt het bis losser en geeft duidelijk ongemak bij het paard.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:58

Toydoll schreef:
Twee vingers op elkaar lukt niet, maar die 'eis' vind ik voor kleine koppies (shet maat) ook niet reëel, dan hangt ie gewoon compleet los en hij heeft ook nog een functie het hoofdstel enigszins op z'n plek te houden (menhoofdstel)

Daar ben ik het wel mee eens! Als ik ga mennen met de Shet heb ik de neusriem ook wat strakker. Keelriem ook trouwens, menhoofdstel is zwaarder dus valt sneller af.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 17:39

little_birdy schreef:
aangesloten. mijn merrie wil de tong over het bit gooien als ze het moeilijker krijgt in de buiging.
1 gaatje maakt het verschil tussen meewerken en rommelen

paard is scheef buiging is moeilijk / geeft spierpijn .ik snoer niet aan maar sluit aan.
Als ik het losser doe logt het bis losser en geeft duidelijk ongemak bij het paard.[/quote]

Als je paard scheef is of spierpijn heeft, dan is de neusriem strak doen toch geen oplossing? Aangesloten is strak, als de neusriem aangesloten zit kan de mond niet opengedaan worden. Ga opzoek naar een oplossing ipv naar symptoombestrijding... Maargoed, dat is mijn mening ;)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 18:25

Naar aanleiding van dit topic bij m'n haf eens nagevoeld en zat wel wat strak. Dus beide riempjes wat losser gedaan en ze begon nog meer te schuimen op het bit. Dus positief. Nooit bewust bij nagedacht.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:10

Hier 1 vinger/duim bij mijn aansoerneusriem.
Paard kan niet zo goed tegen dingen die te los zitten. Zelfde met het halster, als dat te los zit gaat hij er mee klooien, schuren etc.
Sperriem daar in tegen zit erg los, hoef ik ook niet los te maken met afzadelen.
Heb trouwens een aansnoerneusriem omdat ik het wel mooie afwerking vind en het kussentje onder de kaak erg prettig vind.
Paard heeft gewoon een mooi schuimrandje met rijden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:18

Op een dag ging er iets mis en was de neusriem aan flarden.

De functie van de neusriem is hetzij
zorgen dat het paard de mond niet te ver open doet - dat was geen probleem
hetzij de kaak op slot zetten zodat alle andere gewrichten dan het kaakgewicht stroever bewegen (geen trek in).

Dus tja - geen verschil te merken.
Zou ik een nieuw hoofdsel aanschaffen, haal ik het ding er denk ik meteen maar af.

marielle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 23:32

netje 1-2 vingers ertussen