Vraag voor Wintec gebuikers = Wintec een goede keus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AlSafy

Re: Vraag voor Wintec gebuikers = Wintec een goede keus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 15:25

Wintec is perfect voor mij in Egypte waar geen zadelmakers zijn. Omdat alles zelf aan te passen is, er zijn ook wintec inleg pads te koop voor het cair systeem.

Voor mijn Arabieren (ponies) past wintec heel goed omdat ze een rechte rug en hoge schoft hebben (ja ook rondgeribt) maar op holle ruggen past wintec minder goed door de rechte kussens. ik heb wintec ook gekozen vanwege het lichtgewicht en de kortere ruglengtes. Met het Y singelstoten systeem en een maansingel blijven ze prima liggen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 21:01

Heb vanavond even een Wintec 500 16 inch denk ik gepast op onze pony, hier zat een zwarte boom in.
Vond het zadel vrij lang (kussens) en het lag niet mooier dan het huidige zadel, nu komt dat ook doordat er een medium boom inzat denk ik.
Onze pony heeft niet heel veel schoft en een iets holle rug.

Zit er verschil in de Wintec types qua lengte van de kussens?
Of zit er verschil tussen nieuwe en oude types?

Heb sowieso besloten om nog even te wachten met een zadelpasser tot de pony nog wat meer op gewicht is.
Om het huidige zadel beter in balans te krijgen verhogen we het aan de achterkant, het is even een noodoplossing, maar aangezien mijn dochter maar 26 kg weegt moet dat geen probleem zijn voor tijdelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 07:28

Ja, er zit verschil in de oude en nieuwe types van Wintec.
Of er verschillen onderling qua type in zit , daar durf ik me niet met zekerheid over uit te laten. Opzich is de binnenkant van het zadel gelijk meende ik, alleen de opbouw is anders tussen bv een Isabell of een 500. Ik had een Isabell, dit was niet een heel lang zadel.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 14:44

Ik heb tot tweemaal toe een Wintec Isabell werth en een Pro op mijn ronde Haflinger gehad en beiden waren drama. Schoof en volgens de geleerden zou hij passen, nou echt niet. Voor mij geen Wintec meer.

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:12

Ik heb op mijn bijrijdpaard een wintec 2000, met een stroeve zitting. Vind dit zelf nog een stukje prettiger zitten dan de gladde zadels. Hij ligt op een redelijk ronde fjorden merrie en schuift of klappert totaal niet. Het gaat hier wel om het oude type 2000.

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 18:02

Hooi!
Ik heb ook een wintec voor mijn draver, en die zit goddelijk *D ik vind ze persoonlijk veel fijner dan leren zadels maar dat Is mijn mening. Ik heb de Wintec 500 spring zadel . Mijn pony heeft een mogelijke korte rug, en dit zadel ligt super :D
Groetjes

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 09:31

Heb gister van familie een oud Kadet zadeltje gekregen, het zag er niet uit, maar na wat poetswerk viel het nog wel wat mee.
Zadel heeft een hele brede boom en ligt een stuk beter op de pony dan het zadel wat ik erbij gekocht had.
Mijn dochter was er eerst niet zo blij mee, omdat het oud en lelijk was, maar na mijn betoog over haar oude schoenen waar ze zo graag op loopt ipv op haar nieuwe begreep ze wat ik bedoelde.
Toen ze er eenmaal opzat bleek ze het zadel ook lekkerder te vinden.

Dus eerst een tijdje met dit zadel verder en dan maar eens zien.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:09

goed dat je zo goed kijkt naar je pony en dochter. passend spul is toch beter dan de Mooi,,, hoe gaat het met jullie nieuwe pony?
Heb jullie zoektocht gevolgd en ben wel benieuwd!~Op naar het eerste penny foto topic! haha

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:10

Ik zou niet voor een wintec gaan. De wintecs vallen vrij lang op de rug, waardoor ze bij kleinere pony's snel te lang zijn.
Mijn twee new forest pony's van 1.35 m hadden ook beide een wintec. Lagen echt niet goed bleek bij de zadelmaker, te lang.
Ik ben nu overgestapt op Tekna, deze vallen korter op de rug en ik zie echt een wereld van verschil bij beide pony's in hun beweging.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 18:23

Joyce: zodra ze echt gaat rijden met Emma en ook naar les zal ik een topic maken van begin tot dan :)

Fiore: er stond zojuist een tekna 15 inch op bokt te koop, heb even gevraagd waar degene woont.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:32

Ik had voor mijn super ronde C pony zonder schoft een Kent en Masters zadel.
Je kunt ook de budget variant van Torrowgood nemen. Ik was altijd super tevreden over dit zadel.
Ik had daarvoor een fjord met een Wintec en dat was ook prima maar dat zadel
paste totaal niet op die pony.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:24

Ik heb een wintec gehad op mijn dikke verzorgpaard destijds.
Ook omdat hij nog jong was, wilde ik graag een zadel met verstelbare boom.
Echter, moest hij een NOG bredere boom hebben dan de breedste voor die serie.
Ik vond het zadel heel mooi, maar het synthetische was ik niet kapot van. Je glijdt vrij makkelijk in het zadel.
Ik denk dat ik dan eerder voor een leren Tekna zou gaan.

KellieJh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:55

Wintec is prima om mee te beginnen (ik vindt ze als je er lang mee rijd, niet lekker meer zitten een half uurtje gaat prima.), vooral makkelijk inderdaad omdat je de bomen zelf kunt verwisselen. De keuze tussen de 500 en 2000 was voor mij snel gemaakt, maar snap het idee van de 2000 met suede zit. Wel moet ik zeggen dat ik vindt (mijn ervaringen) dat de 500 langer mooi blijft dan de 2000. Het suede is toch gevoeliger voor beschadigingen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 10:04

We zijn ondertussen een paar maanden verder.
Heb een tijdje een oud kadet zadel erop gehad, omdat die het beste lag, maar nu ze afgevallen is paste het zadel wat ik erbij gekocht had beter en had ik dat erop liggen.
Pony heeft ondertussen wat een ander model gekregen, doordat ze is afgevallen is of lijkt ze rechter in de rug, komt het schoft er meer uit en aangezien er gister niet ver hier vandaan een Wintec (denk 500) 15 inch werd aangeboden, heb ik besloten die op te halen en te passen.
Kan het niet helpen, maar val om één of andere reden op dat zadel.
Nu maar hopen dat het past en dat mijn dochter het fijn vindt zitten.

Groot voordeel van een kunststof zadel vind ik toch ook het gewicht, mijn dochter wil de pony graag zelf opzadelen, maar door de grote van de pony en het gewicht van een leren zadel lukt dat gewoon niet.
Pony is ongeveer 134, mijn dochter is ongeveer 138.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:19

Ik vind ze ook heerlijk zitten, maar paste helaas niet op mijn pony

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:23

Ik heb 2 jaar lang voor mijn tinker een wintec dressuur zadel gehad, heb er heerlijk mee gereden. Helaas veranderde mijn tinker zo van vorm dat het zadel niet meer paste. Toen ben ik over gestapt op barefoot. Bij mijn huidige paard gelijk gestart met barefoot.

Pluspunten vond ik van de wintec de verwisselbare boom en hij is onderhoudsvriendelijk en goede kwaliteit. Het enigste nadeel vond ik de singelstoten, deden bij mij altijd pijn aan mijn handen. Heb er toen leren aan laten zetten.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 16:58

Helaas was het zadeltje een maatje te klein voor mijn dochter, het was een 15 inch maar viel niet erg ruim, vond het verder wel een erg mooi zadel en het lag goed op de pony, nu opzoek naar een 16 inch :)

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:07

Wij hebben op onze C pony van 1.34 een Euroriding topas veelzijdigheid van 16 inch liggen. Echt een ideaal zadel.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 12:03

Rivjenn: dank je zal hem even opzoeken :)

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:17

Hier nog een sectie B eigenaar. Houdt er rekening mee dat ze, ondanks ze nu dik is, ook heel rond geribt kan zijn.. Dan wordt een goed zadeltje een uitdaging. En ze hebben inderdaad niet zoveel ruimte om een zadel wat groter als 16,5 inch max te kunnen hebben.
Succes met je zoektocht!