Babootje schreef:Persoonlijk ben ik van mening dat - ook in confectiezadels - er voor ieder paard een goed zadel te vinden is. Tenzij het paard niet gezond is. Of de plek waar het zadel kan liggen zo kort is dat het zadel dat er kan liggen te klein is voor de kont van de ruiter. Iets anders kan ik eerlijk gezegd niet bedenken. Bij het laatste moet je je afvragen of je als ruiter niet te groot bent voor je paard.
dianaw33 schreef:Bij mijn paard zit het probleem in een erg terugliggende schouderkop/spier. Daar lopen alle confectiezadels klem op. En geloof me, ik heb ze allemaal in de loop de tijden al de revue laten passeren hoor. de beloofde 'schoudervrijdheid' heb ik nog nergens kunnen vinden.
Dat heb ik ook gehad bij mijn welshcob. Bij hem was een 16,5" Albion SLK zo ongeveer de enige die goed paste. Omdat het zadel achter de schouder moet liggen wordt ook de ruimte op de rug korter. Daarbij had hij ook een enigszins weke rug, waardoor het zadel echt niet mocht uitsteken na de laatste lendewervel.
Heb ook veel "gedoe" gehad met het vinden van een goed zadel, maar uiteindelijk wel in geslaagd.
Ik ben toen ook bij Ninon Schutte geweest, maar die gaf ook eerlijk toe dat ze mij niet kon helpen. Ze wilde het overigens wel proberen toen, maar niet het zadel terugnemen als het dan toch niet zou passen. Tja en dat risico vond ik te groot. Ik had dat namelijk al eerder meegemaakt met Daaleman.
Het nadeel met al die zogenaamd op maat gemaakte zadels is dat het zadel wel specifiek voor jou wordt gemaakt. Als het dan toch niet past (en die kans is er als je een paard hebt met een moeilijke bouw) dan heb je een enorme discussie om het zadel weer te laten terugnemen. Bij een confectiezadel weet je wel meteen of het past of niet. Dat wil zeggen, als je zelf goed oplet en je niets laat aansmeren. Confectiezadels van een goed merk zijn - als je er wil vanaf wilt - ook weer makkelijker te verkopen.
Als je alleen recreatief rijdt zou je ook eens kunnen kijken naar een springgericht zadel. Dat verdeelt de druk anders en kan het zweetblad iets over de schouder liggen, zonder dat de beweging van de schouders wordt belemmerd.