Bestaan echte zadelmakers nog?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 22:51

Sizzle schreef:
Dat ken ik helaas.
Ik heb destijds voor mijn paard (inmiddels overleden) een uniek zadel laten maken.
Maar die luxe heeft niet iedereen natuurlijk.

Daarnaast is het een groot risico voor de zadelmaker. Veel willen dat risico niet nemen.

Dat heb ik gemerkt, er zijn er al diverse die gewoon niets meer van zich laten horen.

Mungbean

Re: Bestaan echte zadelmakers nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:54

Het probleem is dat het omgekeerd ook gebeurd, zadel besteld, besteller van de aardbol verdwenen.
Zit je dan met dat unieke zadel dat je nooit meer kwijt raakt.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 22:57

Sizzle schreef:
Het probleem is dat het omgekeerd ook gebeurd, zadel besteld, besteller van de aardbol verdwenen.
Zit je dan met dat unieke zadel dat je nooit meer kwijt raakt.

:oo

Dan stop je daar vanzelf wel mee, dat snap ik.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 23:24

Wat voor bijzonder gebouwd paard heb je dan Diana?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 08:41

Het lukt me niet hier foto's te uploaden maar het is het steigerende paard van mijn ava.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 08:44

Ja hoor ze bestaan. :j Ik ben zelf gediplomeerd zadelmaker. Ik bouw zadels zelf. Door tijdgebrek (ik ga nogal eens op bezoek bij paarden om zadels te checken) importeer ik ze ook. Ik heb een leverancier die ze maakt op bestelling. Dan meet ik eerst het paard en daar bouwt hij het zadel voor met de meest passende boom.

Met mij is er nog Hulzebos die zadels bouwt, Daaleman, in het hoge Noorden zit Harrie vd Bosch, in het zuiden zit Pam Foesch en daar tussenin zullen er nog wel een paar zitten.

En ik zie tegenwoordig via Facebook nog wel MSFC studenten die een zadel slopen en weer opbouwen. Gevoelsmatig is dat wel makkelijker dan zelf doen. De gaatjes zijn al voorgeprikt. Maar ze doen het wel.
Men is ook al jaren bezig om een opleiding in Nederland van de grond te krijgen. Maar dat slaat niet zo aan. Ik vind dat wel jammer. Natuurlijk moet ik als 'expert' het juiste zadel bij het paard kunnen brengen, maar wat ik regelmatig zie is de onwil om het als ruiter te willen begrijpen. Een beetje ruiter kent zijn paard en wil begrijpen waarom een paard het ene zadel fijner vindt dan het andere. Een beetje basiskennis is gezond.

Ik kan er ook van genieten als een ruiter verschil voelt in zadels. Zowel door hoe het paard reageert als hoe het voor de ruiter voelt.

Mbt verdwijnende klanten heb ik nog geen ervaring. Mijn klanten moeten immers aanbetalen. Mochten ze dus zoekraken, dan is in elk geval het zadel voorgefinancierd. Ook bescherming idd van mijn botehammetje.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 08:55

dianaw33 schreef:
Als je ziet dat diverse fabrieksmerken prijzen van rond de 4000 euro durven te vragen, lijkt het me dat je als zadelmaker een heel eind komt, maar misschien zie ik dat te rooskleurig.

Heel rooskleurig! Ik kom ze wel tegen die echt nog dat sparen voor hun paard. Maar ik heb ook veel ponyklanten en die vallen soms al over een tientje. De meesten geven echt geen 4.000 euro uit aan een zadel. En realiseer je ook, dat 21% in de staatskas verdwijnt? Leer en bomen zijn duur. De kostprijs, zonder uren is al snel rond de 600 euro. En zoals ik al schrijf: De uren zijn dan nog niet geteld. En dan nog 3x naar de klant: aanmeten, leveren en nacontrole. Bij mij zit dat bij de prijs in. :o

Je kan het geld wel vragen, maar dan zegt nog niet dat je ze verkoopt voor die centen? Hoeveel mensen om jou heen hebben een dergelijk zadel?
Ik kan bijvoorbeeld zadels inkopen bij een leverancier die zadels maakt voor dat geld. Mooie, kwalitatief topzadels waar enkelen van de Nederlandse Equipe mee rijden op Ek, Olympics en WK. En ik heb wat veldwerk gedaan om te zien of het rendabel zou zijn, want de inkoop van zulke zadels is ook duurder. Maar na dat veldwerk heb ik bedankt. :')

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 09:16

Ik ken het 10tjes probleem als geen ander. In mijn beroep is het: of een 10 tje reiskosten betalen om mij langs te laten komen, of je paard op marktplaats te koop zetten. Meestal kiest men voor het laatste om de problemen op te lossen. Niet te geloven maar echt waar.
Wat ik zelf ook niet begrijp is dat je qua zadel de ene toch ook flink dure aankoop na de andere kunt doen wat steeds misgaat, en dan uiteindelijk net zo duur uit bent als even doorsparen voor een goed maatzadel. Als er een Nederlandse opleiding zou komen zou ik die direct gaan volgen (daarom stelde ik ook deze vraag eigenlijk, omdat ik op zoek ben naar het 'oude ambacht') al is het alleen maar om mijn eigen perfectionisme op zadelgebied te bevredigen. Ik vind het persoonlijk ontzettend frustrerend mijn paard te zien worstelen met al die k-zadels. Wij rijden ondertussen op een Christ-bontje omdat ik het haar gewoon niet meer aan wil doen. Het is niet anders.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:30

Ik doe mijn opleiding in Engeland. Waar ik kom, komen ze uit heel de wereld. Uit Amerika, Australie, Denemarken, Nederland, Duitsland... enz. Ik weet niet zo zeker of een opleiding in Nederland toegevoegde waarde heeft. De kennis is er nog maar weinig en ik vermoed dat de mensen waar ik het van zou willen leren, er niet staan. Als ik over 3 jaar klaar ben, mag ik voor meester, dan mag ik zelf lesgeven. Ik heb het als heel moeilijk ervaren om het wereldje in te komen. Het is heel gesloten. Ik wil graag nog hamen leren maken. Inmiddels al zeker 10 zadelmakers aangesproken in Nederland. Ze zeggen ja, en doen nee. En zo ging het met zadels bouwen ook. Vandaar mijn keuze voor Engeland. In november mag ik nu in een zadelmakerij in Engeland meedraaien om te zien hoe ze in de 'fabriek' gemaakt worden. Waar ik kom is een familiebedrijf. Klein en nog heel veel handwerk.
Je paard klinkt als een uitdaging.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:14

Sizzle schreef:
Daarnaast hebben veel zadelbouwers de ballen verstand van rijden en aanpassen.

En dat is maar al te waar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:28

idefix4 schreef:
J Natuurlijk moet ik als 'expert' het juiste zadel bij het paard kunnen brengen, maar wat ik regelmatig zie is de onwil om het als ruiter te willen begrijpen. Een beetje ruiter kent zijn paard en wil begrijpen waarom een paard het ene zadel fijner vindt dan het andere. Een beetje basiskennis is gezond.

Dat vind ik ook hoor Idefix. Het vinden van het optimale zadel is echt een soort "co-productie".
Soms moet je als eigenaar echt samen met de zadelmaker tot een oplossing komen. Zo ben ik met mijn jonge paard 1 x per 3 maanden terug geweest bij de zadelmaker, voor het eindelijk naar mn zin lag. En zal ik over een paar maanden wel weer gaan om te kijken hoe het ligt. So far so good. Soms verwachten mensen een zadel te kopen en er dan jaren niets aan te hoeven doen.

Ik kom ook wel tegen dat een zadelmaker "de schuld" krijgt van een niet goed liggend zadel terwijl het probleem bij een scheef zittende ruiter of scheef paard ligt. Dan wordt de zadelmaker afgebrand, terwijl het paard zelf niet gezond en zo het zadel weer scheef zet. Als een zadel na het vullen te snel weer "verloopt" zul je de oplossing toch in die hoek moeten zoeken. Een goede zadelpasser kan vaak wel voelen en zien aan het zadel waar het probleem zit. Maar, zoals gezegd zijn zadelpassers met die ervaring dun gezaaid.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 11:30

Dat die kennis hier beperkt is daar was ik helaas al lang achter. Als ik zelf in een werkplaats moet gaan staan om te laten zien hoe en waarom ik iets aan een zadel veranderd wil hebben, en zadelpassers moet gaan vertellen dat een bruggend zadel niet gaat passen, zul je begrijpen dat ik echt alle vertrouwen kwijt ben ondertussen. Ik kom gelukkig niet uit een ei voor wat zadelkennis betreft, en herken het ook direct als mijn paard er last van heeft, maar OMG wat wordt er geknoeid.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:32

Persoonlijk ben ik van mening dat - ook in confectiezadels - er voor ieder paard een goed zadel te vinden is. Tenzij het paard niet gezond is. Of de plek waar het zadel kan liggen zo kort is dat het zadel dat er kan liggen te klein is voor de kont van de ruiter. Iets anders kan ik eerlijk gezegd niet bedenken. Bij het laatste moet je je afvragen of je als ruiter niet te groot bent voor je paard.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 11:36

Babootje schreef:
Persoonlijk ben ik van mening dat - ook in confectiezadels - er voor ieder paard een goed zadel te vinden is. Tenzij het paard niet gezond is. Of de plek waar het zadel kan liggen zo kort is dat het zadel dat er kan liggen te klein is voor de kont van de ruiter. Iets anders kan ik eerlijk gezegd niet bedenken. Bij het laatste moet je je afvragen of je als ruiter niet te groot bent voor je paard.

Bij mijn paard zit het probleem in een erg terugliggende schouderkop/spier. Daar lopen alle confectiezadels klem op. En geloof me, ik heb ze allemaal in de loop de tijden al de revue laten passeren hoor. de beloofde 'schoudervrijdheid' heb ik nog nergens kunnen vinden.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:50

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:06

Mijn paard had zoveel uitdagingen, dat ik na een aardige hoeveelheid confectiezadels (ook 'aangemeten'), dusdanig klaar ermee was, dat ik een zadel op maat heb laten maken. Verder was het prijsverschil tussen een fabrieks MSFC of een zadel van zadelatelier Schutte zo gering, dat de keuze snel gemaakt was.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 12:13

Tessebes schreef:
Mijn paard had zoveel uitdagingen, dat ik na een aardige hoeveelheid confectiezadels (ook 'aangemeten'), dusdanig klaar ermee was, dat ik een zadel op maat heb laten maken. Verder was het prijsverschil tussen een fabrieks MSFC of een zadel van zadelatelier Schutte zo gering, dat de keuze snel gemaakt was.

Die komt hier ook eerdaags, maar durven ook geen garantie te geven dat het lukt. Die eerlijkheid zie ik graag, in plaats van mooie beloftes die niet waar te maken zijn, plus ze ziet het net zoals Idefix hierboven als een uitdaging, ook dat vind ik eindelijk positief.

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:16

Ik kan me herinneren ooit een aflevering te hebben gezien van het tv programma klokhuis over een zadelmaker die de zadels zelf maakte, dus het wordt ook in Nederland nog gedaan. (in ieder geval nog toen die aflevering gemaakt werd, al zal dat wel een tijd geleden zijn geweest)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:28

dianaw33 schreef:
Dat die kennis hier beperkt is daar was ik helaas al lang achter. Als ik zelf in een werkplaats moet gaan staan om te laten zien hoe en waarom ik iets aan een zadel veranderd wil hebben, en zadelpassers moet gaan vertellen dat een bruggend zadel niet gaat passen, zul je begrijpen dat ik echt alle vertrouwen kwijt ben ondertussen. Ik kom gelukkig niet uit een ei voor wat zadelkennis betreft, en herken het ook direct als mijn paard er last van heeft, maar OMG wat wordt er geknoeid.

Oei dat zou niet moeten. :( Maar ik kom soms ook tegen dat het verkopen van een zadel belangrijker is dan dat het past.
Heb je al eens overwogen om een zadeldrukmeting te laten doen. Toen wij ons zadel nieuw gingen kopen hebben wij dat met een zadeldrukmeting gedaan. Dan kun je namelijk goed zien hoe het ligt. Ligt het zadel goed, dan weet je dat je het ook altijd weer goed kan krijgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:36

Babootje schreef:

dianaw33 schreef:
Bij mijn paard zit het probleem in een erg terugliggende schouderkop/spier. Daar lopen alle confectiezadels klem op. En geloof me, ik heb ze allemaal in de loop de tijden al de revue laten passeren hoor. de beloofde 'schoudervrijdheid' heb ik nog nergens kunnen vinden.

Dat heb ik ook gehad bij mijn welshcob. Bij hem was een 16,5" Albion SLK zo ongeveer de enige die goed paste. Omdat het zadel achter de schouder moet liggen wordt ook de ruimte op de rug korter. Daarbij had hij ook een enigszins weke rug, waardoor het zadel echt niet mocht uitsteken na de laatste lendewervel.
Heb ook veel "gedoe" gehad met het vinden van een goed zadel, maar uiteindelijk wel in geslaagd.
Ik ben toen ook bij Ninon Schutte geweest, maar die gaf ook eerlijk toe dat ze mij niet kon helpen. Ze wilde het overigens wel proberen toen, maar niet het zadel terugnemen als het dan toch niet zou passen. Tja en dat risico vond ik te groot. Ik had dat namelijk al eerder meegemaakt met Daaleman.
Het nadeel met al die zogenaamd op maat gemaakte zadels is dat het zadel wel specifiek voor jou wordt gemaakt. Als het dan toch niet past (en die kans is er als je een paard hebt met een moeilijke bouw) dan heb je een enorme discussie om het zadel weer te laten terugnemen. Bij een confectiezadel weet je wel meteen of het past of niet. Dat wil zeggen, als je zelf goed oplet en je niets laat aansmeren. Confectiezadels van een goed merk zijn - als je er wil vanaf wilt - ook weer makkelijker te verkopen.

Als je alleen recreatief rijdt zou je ook eens kunnen kijken naar een springgericht zadel. Dat verdeelt de druk anders en kan het zweetblad iets over de schouder liggen, zonder dat de beweging van de schouders wordt belemmerd.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:51

Dat een speciaal voor jou gemaakt zadel niet zo wordt terug genomen vind ik niet zo verwonderlijk. Soms moet er een paar keer wat aangepast worden, wil het goed liggen. De zadelmaker moet daar wel de kans voor krijgen.
Hoe goed mijn kennis inmiddels ook is, ik kan niet exact inschatten of een confectiezadel wel past, kleinere problemen komen vaak pas later aan het licht als het grotere problemen geworden zijn. Het zadel is dan opeens 40% minder waard dan nieuw.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:19

Ik heb een historisch nagemaakt zadel, de steun en drukvlakken zijn totaal anders dan andere zadels en het is op maat gemaakt.
https://www.facebook.com/pages/Historic ... 0330437647
Misschien is dat een optie?
Ja en het zit heerlijk, al heb je maar een houding, en dat is de goede !

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:08

Tessebes schreef:
Verder was het prijsverschil tussen een fabrieks MSFC of een zadel van zadelatelier Schutte zo gering, dat de keuze snel gemaakt was.

Dat komt omdat ze beide van de zelfde 'fabriek' komen :+

ESTA zadels (ze heten al jaren gewn MSFC zadels meer) kunnen volledig uniek voor je gemaakt worden.
Mits je iemand vind die zich er aan waagt, daar loopt het spaak
Ik heb diverse unieke paard en of ruiter specifieke ESTA zadels in de wereld geholpen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:12

Idefix, kleine waarschuwing: die aanbetaling is een illusie.
De consument heeft heus gewoon terugave recht. En er zijn genoeg mensen die precies weten hoe ze in hun recht staan.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:32

Rossfechten schreef:
Ik heb een historisch nagemaakt zadel, de steun en drukvlakken zijn totaal anders dan andere zadels en het is op maat gemaakt.
https://www.facebook.com/pages/Historic ... 0330437647
Misschien is dat een optie?
Ja en het zit heerlijk, al heb je maar een houding, en dat is de goede !

Dat is nog eens apart zeg, wat gaaf!