zadelprobleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:20

Helaas kan ik meegaan in jou probleem.
Ik kan je wel advies geven, koop geen zadel met een verwisselbare boom, hierin heb ik mij ook vergist en dacht dat dit altijd naar ieder paard aan te passen was, mispoes dus.

Laat je paard goed opmeten door een echte zadelfitter, ik heb momenteel een leenzadel van Customzadels, dit is wel een hele inverstering moet ik zeggen als je een nieuw zadel aan laat meten, maar hoop zo ook rugproblemen te voorkomen.

Ook heb ik iemand bij mijn zadel met verwisselbaar boom gehad, maar die zei dat mijn paard nog moest ontwikkelen. Het zadel schoof naar achteren en ik moest maar met een borsttuig gaan rijden. Ook tijdens het draven had ik last van een klapperend zadel.............in enkele weken tijd, paard rugpijn en een zeer pijnlijke schoft. Chiropractor is erbij geweest en alles is weer prima in orde nu, maar dit is wel een wijze les geweest voor mij om alleen deskundige zadelfitters nog bij mijn paard te laten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 16:25

Pessoa schreef:
Ik heb mogelijk een vermoeden waar je paard staat (is volgens mij de enige 'manege' daar) en ik zou het paard ergens anders zetten. Ik zou er mijn paard nog niet dood zetten :n
Het is dat ik op dit moment geen plaats heb anders had ik meteen voorgesteld om je paard een jaar bij mij te laten staan. Hoeveel km wil je rijden voor je paard te bezoeken?

Ben heel benieuwd welke jij voor hebt. Aangezien de meeste pensionpaarden van andere maneges Zijn afgekomen naar de stal waar ik nu sta (komen van woutershof en Allius naar ons met negatieve verhalen over de andere stal.)

Ik rij nu 7km enkele reis. Woutershof is maar 5km en heb bewust niet voor die stal gekozen ben daar namelijk al wezen kijken toen ik nog geen paard had en ze waren niet bepaald vriendelijk. Zowel personeel als ruiters niet, en lessen? Achter elkaar hobbelen noem ik geen lesgeven.
Ik krijg nu les op stal op ee paard dat gewend is om achter een ander paard aan te lopen. Wij rijden max met 2 in een les.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 28-06-16 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:26

Allius is nu ook geen stal om een voorbeeld aan te nemen. Woutershof ken ik wat dat betreft niet zo goed maar is wel erg commercieel dus ik betwijfel of welzijn daar wel zo hoog in het vaandel staat... :) En dan bedoel ik niet kwa verwaarlozing maar kwa weidegang enz. Op gebied van welzijn en weidegang heb je in Hasselt kwa maneges weinig concurentie maar ga je een paar km verder ziet het er al heel anders uit.
Vrienden van mij hebben wel stallen in schulen met weidegang, weet niet wat zij vragen maar als je wil pols ik er wel eens naar? Kunnen ze niet op weide dan mogen ze in de bak die mooi droog ligt (ben daar geweest toen het ontzettend geregend had) Is een privé stal.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 28-06-16 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:28

Vroentehof, Ik hoop ook dat je goede instructie gaat nemen van buitenaf want ik heb de staleigenaren zien rijden en kreeg het meteen benauwd.
Woutershof is trouwens gewoon te duur geworden waarschijnlijk en te groot, dat is helemaal niet te vergelijken met deze manege. Heeft wel echt ruim genoeg weidegang. Mijn paard heeft daar een korte tijd gestaan (daar ook gekocht).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 16:34

Ja ik sta op vroentehof. Maar lessen zijn echt wel prima. Ik rij op het nieuwste paard. Ben 1 van de weinigen die op haar rijden. Ze is afkomstig van zzn andere stal met groepsles achter elkaar hobbelen en dat merk je. Ze is ook "heet" reageert fel op been en bokt/stampt snel als je je buitenbeen naar achter legt in de bocht. In de stal is zij ook angstig, waarschijnlijk mishandeld geweest.

Ik weet niet wie jij dan hebt zien rijden hoor maar stal eigenares is een prima lesgeefster, ben er heel tevreden over.

Pessoa

Re: zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:41

Ik ken de 'echte' staleigenaar (boer die het doet voor dochter). Haar heb ik zien rijden. Als je 2 hulpteugels rond je paard hangt waardoor je paard niet kan bewegen en het hoofd nog net niet in rollkür te trekken om vervolgens nog maar in een dribbeldrafje te gaan. Terwijl je net verteld dat je paard eindelijk terug hersteld is van een blessure. Nee, ik zou het anders aanpakken.
Van welke stal komt dat paard dan? Want dat vind ik eerder niet gezond klinken als ze zo reageert.

Maar ik ga het hier bij laten, te offtopic. Verder vind ik Liefsoens in Spalbeek top, daar rij je niet achter elkaar aan en wordt er op ieder niveau in de groepsles toch individueel naar je gekeken en daar staan niet alleen maar manegeknollen.

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:05

Mijn paard is 6 en ik ga er dit jaar pas voor het eerst op zitten, gekocht toen ze 1,5 was...

Toen ze 3 a 4 was heb ik een zadel gekocht om alvast zadelmak te maken en te longeren. Een thorowgood. Verwisselbare boom dus. Vriendin van mij is zadelpasser en meet deze regelmatig op.
Ben zeer tevreden over het zadel.
Vergeet ook niet te kijken naar een goede singel.

Mocht je interesse hebben, zij woont vlakbij hasselt en heeft in verschillende budgetten zadels. Wel geen tweedehands.
Tevens heeft zij heel veel kennis van biomechanica en geeft les. Niet iemand die zomaar wat doet dus...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 17:12

@Pessoa ik ga via pb verder want liefsoens schrijf ik af wegens een negatieve proefles ervaring.
Waar black beauty vandaan komt weet ik niet. Ook niet gevraagd maar ze stond vol kale plekjes van wondjes toen ze bij ons kwam.
Nu heeft ze een wondje op de heup doordat ze altijd gehaast de stal inloopt en hierbij haar heup stoot tegen de deurstijl.
Als ze bij mij gehaast doet vanaf poetsplaats zet ik haar terug op de poetsplaats en begin ik opnieuw. Dat heeft ze nu na 3 wzken door en bij mij gaat ze nu rustig de stal in. Ik praat ook rustig tegen haar terwijl ik naar de stal ga met haar.

Ik vergelijk haar een beetje met Dante van mijn kennissen. Die kan ik nu ook veel beter aan.
Rij nu zelfs zonder zadel op haar. Had ik voorheen nooit gedurfd.
Afbeelding

@janneke je mag de naam via pb sturen :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:26

Woow, is die foto zo scheef of dat paard scheef := (offtopic)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:30

Als je naar de draden kijkt is het paard zo scheef.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 17:58

Dante is idd overbouwd. Ik longeer haar nu om haar rug sterker te maken maar lang en laag kent ze niet goed. Ben al blij dat ze een stuk rustiger geworden is dan vorig jaar.

Door haar bouw rij ik haar boomloos met een Ghost quilty.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 19:20

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:50

Tekna is in principe prima. Maar her moet wel op je paard passen. Zadelmaker erbij dus

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:08

Zet dat arme beestje stil en zoek een betere stalling. Ik woon in dezelfde omgeving en er zijn hier zat stallen te vinden waar de paarden veel buiten komen. Ook voor niet veel geld (mijn paard staat nu wel een stuk van je af maar ik betaal maar 320 vol pension inclusief training van mijn paard, doe het zelf stallen met 24/7 buiten vind je in deze omgeving al voor 100/150 euro.) de stallen die je opnoemt gaan mijn haren al overeind staan. Alius heeft nieteens een weide en woutershof is niet voor niets (tijdelijk) zijn vergunning kwijt geweest...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 21:19

Een zadelmaker in mijn buurt (Saddle Solutions) is verdeler van dit zadel merk. Dus als ik die van agradi koop kan zij die aanpassen.
Want zij verkoopt ze voor 1.000€

Andere stal geen optie. Bokt Werd al lastig omdat ik hem 3x in korte tijd van stal verhuisd had.
Ik blijf waar ik ben! En dat is mijn keuze. Ik heb geen zin om meer dan 7km te doen enkele reis.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:52

Die zadelmaker wil vast wel aanpassen als je maar betaald.

Maar als het zadel niet past dan zit je er mooi mee in je maag.
Je koopt een zadel naar de rug van je paard en niet zomaar ff via een website. Ook niet een merkzadel.

Eerst een passend zadel uitzoeken en dan pas wat kopen. Niet andersom.

Maar waarom 700 euro uitgeven voor deze als je de Kieffer voor 250 klaar hebt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 12:36

Heel simpel. Omdat het Kieffer is en die zijn ook niet onbeperkt aanpasbaar.
Tevens bied de tekna meer ruimte tussen de kussens wat beter is voor de rug.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:41

Ho Ho. Meer ruimte tussen de kussens is beter voor een paard met een bredere ruggengraat die er meer op ligt. Niet persé voor alle paarden dus. Haal er nou gewoon een zadelmaker bij. Anders verkloot je je paard nog meer :n

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 12:59

Der komt sowieso een zadelmaker bij hoor. Geen paniek ;)
Ben ook van plan een osteopaat te laten komen als jaarlijkse controle.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:32

Een osteopaat is geen zadelmaker. De meeste osteopaten hebben niet genoeg kennis van zadels om de pasvorm goed te kunnen beoordelen. Ik hoop dus dat je bedoelt dat de jaarlijkse controle voor het paard is en niet voor het zadel.

Hoe kom je er overigens bij dat Saddle Solutions de tekna's voor €1000 verkoopt? Op hun website staan hele andere prijzen.
Je kan beter eerst een zadelmaker erbij halen en niet zomaar iets kopen. Het is niet omdat een zadel een verwisselbaar kopijzer heeft, dat het op elk paard passend te krijgen is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 15:03

Als je begrijpend leest ... Ja de jaarlijkse controle is voor het paard.

Maar die osteopaat is OOK zadelmaker dus heeft ook kennis van zadels.
Ik denk overigens om gewoon de eerste 2-3 jaar mijn boomloos zadel (Ghost quilty) te gebruiken.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:21

Oh echt Ts? Toch je paardje ingereden voor zijn 3e jaar tegen alle adviezen in? Waarom heb je zo'n jong beestje gekocht? Had er dan 1 gekocht waar je meteen op kon rijden als je dat zo graag wilt. Ik lees echt steeds met grotere verbazing je topics. Arm arm paard. _-:(

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:27

Hoezo begrijpend lezen? Het hele topic gaat over zadels. Er staat dat je er een zadelmaker bij gaat halen en dat je van plan bent een osteopaat te laten komen als jaarlijkse controle. Een zadel moet ook jaarlijks nagekeken worden dus kan jouw post gemakkelijk verkeerd geïnterpreteerd worden.
Ben wel benieuwd welke osteo jij dan laat komen? Een osteo die effectief kennis heeft van zadels is best interessant!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:02

Oh das niet zo moeilijk, ik ken een paardenfysio die ook mfsc zadelmaker is.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:58

Die ken ik ook, maar degene die ik ken, zit niet in België ;)

Ik ken in deze regio enkel osteo's, fysio's en andere 'behandelaars' die wel zadels bekijken bij het behandelen maar daar eigenlijk niet voor opgeleid zijn. Waardoor ze dus helaas ook wel eens verkeerde adviezen geven.
Mijn eigen osteo geeft zelf toe dat ze er te weinig van weet maar stuurt paarden wel door naar een zadelmaker als ze vermoedt dat een probleem door het zadel veroorzaakt zou kunnen zijn.

Ik juich het alleen maar toe als een 'behandelaar' (teveel verschillende vormen om ze allemaal op te noemen) een degelijke opleiding gaat volgen om zijn/haar kennis (niet alleen over zadels maar bijvoorbeeld ook over bitten) te verbreden om zo tot een betere dienstverlening te komen.
Het was dus gewoon een normale (serieuze) vraag. Ik vind het echt interessant om te weten welke osteo ook kennis heeft over zadels.