Bit schoonmaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 07:37

Jazeker maak ik elke keer na gebruik het bit schoon! Maar niet met water, maar een vochtig babydoekje. Daarna even met een droog doekje er overheen en klaar. Meestal neem ik het bit 1x per 2-3 maanden mee naar huis waarbij ik eventuele aanslag van het bit poets.
Er hangt dus altijd een glimmend schoon bit in de kast, klaar en fris voor gebruik. :j

Vind het daarbij ook een vies gezicht, een smerig bit in je kast en aan je hoofdstel, maar da's mijn persoonlijke mening :-)

Lonni

Re: Bit schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 07:49

Ik rijd elke week op de manege, en ben dan ook de enige die het bit goed schoonmaakt, ik krab er dan al het aangekoekte voedsel vanaf en hang hem weer schoon terug :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 08:11

Inxs schreef:
Jazeker maak ik elke keer na gebruik het bit schoon! Maar niet met water, maar een vochtig babydoekje. Daarna even met een droog doekje er overheen en klaar. Meestal neem ik het bit 1x per 2-3 maanden mee naar huis waarbij ik eventuele aanslag van het bit poets.
Er hangt dus altijd een glimmend schoon bit in de kast, klaar en fris voor gebruik. :j

Vind het daarbij ook een vies gezicht, een smerig bit in je kast en aan je hoofdstel, maar da's mijn persoonlijke mening :-)

Wat vind je paard ervan? :D :D

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 08:28

Mijn bit maak ik altijd schoon, mocht ik een keer echt geen water in de buurt hebben dan doe ik het als ik thuis ben of de dag erna voor ik ga rijden. Bit gaat hoe dan ook altijd schoon der mond in.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 08:48

Hier ook een oude stempel. Altijd afspoelen na gebruik en even alles wat erop zit wegpoetsen. Net als tuig schoonmaken en ontdoen van vuil en zweet resten en gebruikt dekje of mentuig onderlegger schoonmaken na een of twee keer gebruiken.

Zelfs na simpel bitpassen maak ik schoon ook al is het maar 5 seconden in de mond geweest

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 08:53

karuna schreef:
Hier ook een oude stempel. Altijd afspoelen na gebruik en even alles wat erop zit wegpoetsen. Net als tuig schoonmaken en ontdoen van vuil en zweet resten en gebruikt dekje of mentuig onderlegger schoonmaken na een of twee keer gebruiken.

Zelfs na simpel bitpassen maak ik schoon ook al is het maar 5 seconden in de mond geweest

Precies, even dat bit 2 seconden in de waterbak hangen of het kraantje open en dicht draaien. Lijkt me minder moeite dan het iedere week schoonschrobben :D . Maar iedereen maakt zijn eigen keuzes, gelukkig! Anders zouden we allemaal hetzelfde zijn, wordt ook zo saai hihi

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 08:55

Ik denk dan altijd stel het duurt door omstandigheden even voor bit weer gebruikt wordt. Al die tijd zitten er dan resten aan die kunnen schimmelen of bacterien die er royaal op gaan groeien. Brrr

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 08:58

Die bacteriën karuna spoel jij met water niet weg :D daarbij is het overgrote deel van de bacteriën niet eens schadelijk :j

Met babydoekjes je bit afdoen lijkt me helemaal geen pretje voor het paard, lijkt mij een vies smaakje achter laten..?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 08:59

Wow, het verbaasd me echt dat er veel mensen zijn die het bit niet elke keer na gebruik schoonmaken!

Ik maak hem ook (bijna :+) altijd schoon direct na het rijden. Het meeste is er dan heel makkelijk af te halen en 5 seconden werk.. Als ik het laat zitten ben ik er na een tijdje langer mee bezig dan elke dag die 5 seconden.. Daarnaast ben ik ook bang dat haar mond kapot gaat door de harde stukken die ontstaan als ik hem niet schoonmaak. Als ik het niet doe na het rijden/na het werk doe ik dat dan natuurlijk wel weer voor dat ik weer het bit in ga doen...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:24

Na het rijden spoel ik mijn bit altijd af. Dat is er ingedrild op de manege waar ik heb leren rijden.
En omdat ik merkte dat een nat bit weghangen niet handig is droog ik het ook altijd even af. Paar tellen werk en doordat het een gewoonte is voelt het niet eens als extra moeite.

ChiVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:35

Ik spoel altijd het bit meteen af na het rijden, dat is inmiddels gewoonte. Bij de haflinger die ik nu rijd is dat zelfs het slimste, omdat zij nog wel eens een hapje mee wil pikken en de etensresten dan aan het bit zitten. Dat wordt ook zo hard als ik dat te lang laat zitten :D
Ik denk trouwens niet dat het echt veel gevolgen heeft voor het bit als je later pas spoelt. Er zullen ook behoorlijk veel bacteriën zitten in de rest van wat het paard eet en met een beetje koud water is dat niet zomaar weggespoeld van een bit. Het paardenlichaam kan gelukkig prima omgaan met dit soort problemen.

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:49

Ik spoel het bit na het rijden ook altijd af,vind dit zelf wel zo prettig uitzien in m´n zadelkamer,allemaal
schone bitten in de hoofdstellen

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:56

Van een bitfitter gehoord;

Als je rijd met een vuil bit (aangekoekte resten) en je paard heeft een wondje in de mond of loopt er 1 op kan dit nare infecties veroorzaken door de bacteriën die zich op het bit hebben genesteld en vermenigvuldigd.

Haar advies?

Altijd je bit schoon maken.

Ik deed hem iedere dag schoonspoelen, eens per maand/2mnd uitkoken en bij veel aanslag ging ie thuis weleens kwartiertje in een antikalk badje.

Zo zag ie er als nieuw uit én hoefde ik me geen zorgen te maken over bovenstaande.

Dat uitkoken was volgens haar niet nodig.. maar dat vond k zelf fijn.

Marleen_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:12

Op de manege waar ik heb leren rijden was het ook echt verplicht om je bit af te spoelen. Doe het nu nog steeds.. Merk ook dat het bit wel scherpe randjes heeft als degene voor mij het bit niet heeft schoongemaakt, dus het is niet helemaal voor niets.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:19

Ik spoel ook vaak mijn bit niet af. Tsja het is misschien gemakzucht maar het is ook nooit echt vies. Behalve als hij misschien heeft lopen snaaien op buitenrit en er wat grasresten opzitten, dan spoel ik hem even af om harde resten te voorkomen. Ook veeg ik er vaak even met een handdoek langs om aangekoekte kwijl enz te voorkomen.

Mijn paard zal er vast niet minder om slapen, en ik kan echt niet zeggen dat mijn bit(zowel de nieuwe van ca 4 maanden of de oude van +3 jaar) er al versleten uitzien. Blinken nog steeds als nieuw.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:29

Ik heb een sweet iron bitje. Voedselresten haal ik er vanaf, verder heeft het geen zin. Verroest is hij toch, gelukkig

Beijersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:32

ik spoel mijn bit altijd direct af

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:33

Ik maak het bit nooit schoon... Mijn pony's schuimen niet en als er nog een paar restjes van bijvoorbeeld een (illegaal verkegen :') ) restje gras aan zit dan vinden ze dat de volgende keer alleen maar lekker hoor. :o :Y)

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 11:51

Zo'n bit met een smaakje er aan, mag je die nooit afspoelen?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:53

Ik maak mijn bit altijd meteen schoon na gebruik, even afspoelen onder de kraan is zo gepiept. Ik ben anders bang dat er scherpe randjes aan blijven zitten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:24

Lijntje02 schreef:

Mijn heeft niet zozeer een smaakje zoals bijv bij een appelbitje maar is gemaakt van
speciaal ijzer dat zoet smaakt het als roest. Afspoelen zorgt alleen voor nog sneller roesten. Kan geen kwaad dus maar voegt ook niks toe.

buurmann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:27

ik spoel ook alleen het bitje af wanneer echt nodig is, en hang ik het ergens op om te drogen. klaar.

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:46

troi schreef:
Lijntje02 schreef:

Mijn heeft niet zozeer een smaakje zoals bijv bij een appelbitje maar is gemaakt van
speciaal ijzer dat zoet smaakt het als roest. Afspoelen zorgt alleen voor nog sneller roesten. Kan geen kwaad dus maar voegt ook niks toe.

Ja fijne bitjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:48

Babootje schreef:
Inxs schreef:

Wat vind je paard ervan? :D :D

Zolang zij het bit gretig uit mijn handen pakt ga ik er vanuit dat ze het geen probleem vind :-)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:50

Bij mij is het er in geramd, en ik vind het wel zo fair tegen over eclair...