Alternatief Pelham

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 21:07

Mijn (heetkop ook trouwens) loopt te kloten met alles dat een gebroken mondstuk heeft.

Ongebroken bustrens prima.
En als ik wéét dat ik iets ga doen waar hij echt heet van wordt) met groep paarden op buitenrit, stel hindernissen waar snelheid bij komt kijken (niet springhindernissen overigens))
Dan gebruik ik graag een kimblewick. Hij lijkt daar haast nog makkelijker op los te laten dan de ongebroken bustrens, maar die vind ik voor standaardgebruik net te scherp. (lijkt hij dus zelf niet te vinden gek genoeg) de kimblewick die ik gebruik heeft een iets gebogen mondstuk, met een kleine tongboog.

Ik gebruik normaalgesproken het bovenste sleufje (waardoor er dus eigenlijk nauwelijks of geen hefboomwerking is)
Ooit in een groep met onbekende paarden buiten tijdens een rit en fotoshoot) met 2 sets teugels gereden (boven en onder dus) en dat ging ook prima. Onderste teugel had ik verder geen druk op.

Zo dus: (foto van die shoot)

Afbeelding

Aangespannen loopt hij op een standaard liverpoolstang, ook bovenste leidselgat.

Als ik wedstrijd knhs zou willen rijden (wat ik overigens niet wil, zou eerder WE starten, maar paardlief is inmiddels pensioengerechtigd)
Dan zou ik bij mijn paard kiezen voor een niet te dik! ongebrojen monddeel, en bitringen die zorgen dat het bit heel stabiel ligt. (zoals bij kneveltrens, weet alleen niet of die er zijn in ongebroken versie) of bauchner, of eventueel grote! D-ringen.
Desnoods nog met soort slobberriempje.

Dat zou waarschijnlijk bij die van mij -binnen de knhs reglementen- het best uitpakken.

Misschien kun je hier iets mee?

(uiteraard blijft zelf stabiel maar soepel in je handen, goed mee in de beweging etc erg bovenaan staan, belangrijker nog dan bitkeuze)

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 21:37

cmaenhout schreef:
Klopt welsh cob.
voorheen als race pony gebruikt en ik probeer er terug controle in te krijgen.
gebroken bitten zijn idd een hel en ik heb met een recht bit dat probleem niet.

de bitten zelf zijn 13.5 groot.. ik denk dat ze wel voldoende ruimte heeft maar zal er eens extra op letten.
Met wat rij jij jou welsh cob dan ?

De onze is min of meer met pensioen, maar hij werd gereden met een vrij dunne ongebroken trens.
Niet met D-ringen of zo maar gewoon losse ringen zoals bij een watertrensje.
Daar deed hij het meer dan prima op.
Het was ook even zoeken.
Enkel gebroken was een dikke NO.
Dubbel gebroken werkte ook niet echt.
Pelham is hij nooit mee gereden.
Breedte is per mond verschillend natuurlijk.
Maar ook dat moet wel passen.
Te smal is niet fijn, maar te breed ook niet.

@Femke-Tweety,
Als TS KNHS wil starten dan mag ze niet met een Kimblewick, niet met twee teugels en volgens mij ook niet met een slobberriempje aan een trens rijden.
Die zijn sowieso bedoeld voor gebruik net een stang of pelham ter voorkoming van het in de mond nemen van de scharen.
(met als prettige bijkomstigheid dat je je kinketting ook niet meer kwijt kan raken tijdens het rijden)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:00

pol1 schreef:
Lusitana schreef:
@pol1, spanning kan wel door het bit komen en om die spanning weg te nemen kan een ander bit dus wel degelijk helpen....
Het is maar hoe je het bekijkt.

Los daarvan is werken aan hoe je rijdt altijd verstandig en dat doet ze óók, ze heeft les.

Lusitano: als ik naar de plaatjes kijk van ts: zie ik 2x spanning zowel met pelhem als de foto van een paar jaar geleden! M.i heeft t bit daar in deze specifieke situatie niets mee te maken..
Ik zie 2x een vastgehouden paard die zijn lange rugspier niet kan ontspannen..

Het ging om je uitspraak dat ontspanning nooit vanuit een bit wordt verkregen. Ik zeg daarop dat als het bit voor de spanning zorgt, het wegnemen van dat bit dus wel voor ontspanning kan zorgen. That´s all. TS was daarbij biten beschouwing gelaten. De toevoeging sloeg wel op TS.
(En ik ben Lusitana, niet Lusitano, dat is een ander bokker.)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:10

idje schreef:
@Femke-Tweety,
Als TS KNHS wil starten dan mag ze niet met een Kimblewick, niet met twee teugels en volgens mij ook niet met een slobberriempje aan een trens rijden.
Die zijn sowieso bedoeld voor gebruik net een stang of pelham ter voorkoming van het in de mond nemen van de scharen.
(met als prettige bijkomstigheid dat je je kinketting ook niet meer kwijt kan raken tijdens het rijden)

Klopt, weet ik allemaal.

Eerste alineas in mijn post gaan over hoe ik het met mijn paard opgelost heb.

In de laatste alinea staat hoe ik het met mijn paard op zou lossen (of in ieder geval wat ik zou uitproberen) als ik wèl KNHS zou starten.

Enige waar ik over twijfel is of slobberriempje mag bij KNHS.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:25

Slobberriempje is alleen toegestaan bij Stang en Trens en moet vastgemaakt worden aan de daarvoor bestemde extra ringetjes.
Die zitten niet aan een trens :D .

Femke_Tweety

Re: Alternatief Pelham

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:28

Okee, dat is dus geen optie.

Rest mogelijk wel.
(ongebroken niet te dik mondstuk, en zijkanten/ringen die zo veel mogelijk stabiliteit geven.)

cmaenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 00:25

liekec schreef:
LadyMadonna schreef:
Misschien overheen gelezen, maar als ik het goed begrijp heb je nu een ongebroken mondstuk.
Weleens aan een doodsimpele ongebroken trens gedacht?

Ik zou dit ook proberen, mits je dit al hebt gedaan en ik dit niet gelezen heb.

Daarbuiten vraag ik me af, of je op de bovenste teugel kan rijden, zonder de onderste teugels eraan te hebben? Of hou je deze alsnog in je hand?

Ik heb dat nog niet eerder geprobeerd maar kan ik wel zeker proberen.

Ik deed een knoop in de onderste teugel en reed alleen met de bovenste of ik haal de teugels er van af.. Dan gaat het goed

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 00:27

Aangezien het dan waarschijnlijk alleen om het ongebroken gaat, en niet om de hefboomwerking zou ik zeker een ongebroken trens erin hangen! Evt met lichte boog, of anatomisch gevormd aangezien je stang dat nu ook is.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 07:40

Ik maak dit niet uit je op,maar mijn paard moet ook eerst wennen aan het bitje, heeft zeker een week geduurd! Wat een verschrikkelijke week qua rijden was dat! Ik rij nu op een dubbel gebroken hulstrens.. Zacht bitje! ik vind een pelham geen oplossing voor """" ontspanning""""

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:36

Niet om het een of ander, xxEvelynxx, maar er kan prima ontspanning bereikt worden met elke om het even bit, dus ook met de pelham, omdat het bit daarin feitelijk een kleine rol speelt.
Als je paard wel de hand op zoekt en/of heel licht in de hand is op een pelham, bereik je beter ontspanning dan als het tegen de hand is/zwaar in de hand is op een ander bit....

Als je met een zogenaamd vriendelijk bit rijdt en je zit er aan te sjorren, dan is dat veel schadelijker en pijnlijker en kom je zeker niet tot ontspanning.
Met andere woorden, als een paard op een vriendelijk bit feitelijk zichzelf meer in de weg zit, is een bit met hefboomwerking, als je daar dan niet aan hoeft te sjorren, een vriendelijker weg naar ontspanning.
Echter eenmaal rijkunstig daar heen gewerkt, moet het bit weer ondergeschikt worden en moet je met een ander bit daar ook kunnen komen.

TS, je gaat toch niet meteen wedstrijden rijden, dus je kunt best met een slobberriempje werken als dat helpt, en dat steeds losser doen, tot je het weg kunt laten.
Uiteidelijk moet je toch langzaam rijkunstig een en ander oplossen en dan ben je ook pas klaar voor wedstrijden.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:53

Ik heb even in je profiel gespiekt en daar staat dat hij ook voor de kar staat (als het dezelfde pony is). Met wat voor bit loopt hij voor de kar dan? Gewoon benieuwd :)

cmaenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 13:23

Eline_S_S schreef:
Ik heb even in je profiel gespiekt en daar staat dat hij ook voor de kar staat (als het dezelfde pony is). Met wat voor bit loopt hij voor de kar dan? Gewoon benieuwd :)

Klopt, ze is beleerd maar dat wordt niet vaak gedaan.
Ze liep daar op een Liverpool stang en dan in het bovenste gat.
Ook daar liep ze fijn mee.

Ik zou ook heel graag meer willen gaan mennen maar helaas ben ik vaak alleen en met een wagen wil ik toch graag met meer zijn.

cmaenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 15:24

Lusitana schreef:
Niet om het een of ander, xxEvelynxx, maar er kan prima ontspanning bereikt worden met elke om het even bit, dus ook met de pelham, omdat het bit daarin feitelijk een kleine rol speelt.
Als je paard wel de hand op zoekt en/of heel licht in de hand is op een pelham, bereik je beter ontspanning dan als het tegen de hand is/zwaar in de hand is op een ander bit....

Als je met een zogenaamd vriendelijk bit rijdt en je zit er aan te sjorren, dan is dat veel schadelijker en pijnlijker en kom je zeker niet tot ontspanning.
Met andere woorden, als een paard op een vriendelijk bit feitelijk zichzelf meer in de weg zit, is een bit met hefboomwerking, als je daar dan niet aan hoeft te sjorren, een vriendelijker weg naar ontspanning.
Echter eenmaal rijkunstig daar heen gewerkt, moet het bit weer ondergeschikt worden en moet je met een ander bit daar ook kunnen komen.

TS, je gaat toch niet meteen wedstrijden rijden, dus je kunt best met een slobberriempje werken als dat helpt, en dat steeds losser doen, tot je het weg kunt laten.
Uiteidelijk moet je toch langzaam rijkunstig een en ander oplossen en dan ben je ook pas klaar voor wedstrijden.

Wat jij zegt is precies wat ik bedoel. Met de pelham heb ik tot nu toe ontspanning gekregen wat ik bij andere niet had. Met een Op het oog een vriendelijk bit moest ik moeite doen om alleen maar te blijven zitten omdat hetgas erzo op zat. En jah door de pelham heb ik meer controle gekregen en kon ik zelf ook ontspannen.

Nee wedstrijden zit er zeker nog niet in en gaat ook zeker niet gebeuren voordat we daar volledig klaar voor zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:50

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:13

germie schreef:
Mij schiet ineens wat te binnen. Wel eens aan een RC stangengebiss gedacht? Dat is een ongebroken watertrens met een tongboogje. Is toegestaan op wedstrijden omdat het een gewone ongebroken trens is.

http://www.pferdebedarf.at/shop/categor ... ts_id=2629

Dat zou ik (voor mezelf) een heel interessant bit vinden, als het er ook in bustrens of D-trens uitvoering is.

Ik ga even googelen!