geerke schreef:maar is het bit het probleem of de ruiter die aan het bit hangt...vraag ik mij dan af?
Mijn paard speelt bij ontspanning graag met het bit. Als je als ruiter trekt, dan is de mond dood. Dus als ze speelt is het goed. Echter, een watertrens betekent helaas dat de mondhoeken beschadigen, zelfs als je geen druk op de teugels neemt, dat doet ze dus puur zelf. Dus een bustrens is dan noodzaak. Verder zijn de moderne bitten vaak te dun voor mijn paard. 14 of 16mm is gewoon te dun. 20mm is veel beter, maar al lastiger te krijgen. Het hangt dus ook van het paard af. En ik denk ook wel van de ruiter, gewoon omdat niemand hetzelfde rijdt. En ook geen paard is hetzelfde. Veel lopen dus goed op die dunne bitjes, maar sommige paarden hebben juist dik nodig. Er is niet 1 maatstaf. Ik zou heel graag de golden wings van Stubben eens proberen bij mijn paard. Maar 14mm is gewoon te dun. Ik snap niet dat ze zo'n mooi concept dan net verkeerd uitvoeren met en te dun mondstuk. Had ook een 18mm of 20 of 22mm gemaakt, dan had ik het zeker eens geprobeerd.
Tandartsen zijn dubieus helaas.
Een tandarts is meestal een ramp, door prutswerk van een tandarts kon mijn paard een keer 3 weken niet normaal kauwen, en vanaf dat moment is zonder sedatie bij haar daarom erg lastig. Terwijl ze verder superlief is. Aangezien ik nog nooit enig verschil gemerkt heb na tandartsbezoek (heb er zeker wel 5 bij gehad omdat elk jaar immers de 'norm' is), is ze nu al 3 jaar niet bij de tandars geweest, simpelweg omdat het niet nodig is voor mijn paard. Dat elk jaar verhaal is dus zeker niet bij elk paard nodig. Als ik denk dat er weer iemand nodig is om te vijlen zal ik weer op zoek gaan naar een tandarts die het zonder sedatie en met rust doet. Maar elk jaar is in mijn ogen dus zeker een verkoopspraatje. Tenminste zeker voor mijn paard. Kijk dus naar je paard en laat pas iemand komen als het nodig is, er lopen helaas te veel prutsers rond.