Hoe kan een zadel passend zijn?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:57

Mijn paard reageerde ook heftig op lucht maar dit was alleen de eerste keren.

Verder vind ik dit wel interessant, mijn fitter keek ook goed naar paard in beweging, daarbij is wow ook iets flexibel.

Heb hem nog niet lang dus kan nog niet veel zeggen maar het concept sprak/spreekt me enorm aan: lucht, flexibiliteit, aanpasbaarheid,...

knollentuin

Re: Hoe kan een zadel passend zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:01

Ja de boom is lateraal flexibel idd, dat wordt nogal eens vergeten, ik ben er nu aan gewend maar in t begin vond ik het echt enorm hoe veel beter ik de beweging van m'n paard doorkreeg

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:02

knollentuin schreef:
Naar t paard kijken is idd heel belangrijk, maar ook maar jezelf, ik hoor idd dat sommige mensen op een wow niet kunnen zitten, door het teruggolven van de lucht, is hier eerder ook gepost, ik heb die ervaring niet maar denk dat dat wel gebeuren kan als de kussens te hard zijn. Dat mag helemaal niet. Ik kan de kussens nog helemaal inknijpen als ik op m'n zadel zit.

Volgens mij verdeelt de lucht zich ook niet optimaal als de kussens te hard zijn? Lijkt mij persoonlijk ook niet comfortabel voor het paard :) denk dat je dan wel een stuiterbal effect krijgt :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:08

Nee idd, de insteek is eigenlijk altijd ; zo min mogelijk lucht in de kussens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:10

Avalanche81 schreef:
Volgens mij verdeelt de lucht zich ook niet optimaal als de kussens te hard zijn? Lijkt mij persoonlijk ook niet comfortabel voor het paard :) denk dat je dan wel een stuiterbal effect krijgt :)

Zo ongeveer vergelijkbaar met een wol-gevuld zadel wat menigeen zelden opnieuw laat opvullen, maar door de(vaak) starre boom bij een wolzadel, is de beweging, die er amper te voelen is, alleen te voelen door het paard :Y)

Over de temperatuur, een paard is toch meestal ook een graad of 37? Hoe snel zal de lucht dezelfde temperatuur opnemen, zodra het op de rug ligt?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:15

knollentuin schreef:

Dat is bij wol toch eigenlijk ook zo? Hoe vaak ik wel geen zadels tegenkom die véél te hard gevuld zijn... Vind je het gek dat dat niet lekker ligt :o

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:18

:j denk ook dat dat vrij snel gebeurt :) ik zou nog wel veel meer willen weten over wow zadels trouwens, hoe het werkt, waarom het werkt.

Die wolzadels, juist! Dat is het alternatief, en volgens mij kun je dan miepen over lucht en de temperatuur tot je een ons weegt, maar het alternatief is een zadel dat het paard niet volgt......

knollentuin schreef:

Makes sense qua drukverdeling. Volgens mij krijg je dan ook dat de bewegingen in de rug optimaal gevolgd worden (vind die lateraal bewegende boom ook wel briljant trouwens, dat is een genie wat daar achter zit!) en voor het paard dus het meest comfortabel :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:21

Liselot schreef:
knollentuin schreef:

Dat is bij wol toch eigenlijk ook zo? Hoe vaak ik wel geen zadels tegenkom die véél te hard gevuld zijn... Vind je het gek dat dat niet lekker ligt :o

is ook, maar wat mij ook altijd verbaast is, ze worden vaak bijgevuld ipv de oude wol eruit en nieuwe erin..... dan is keihard worden toch onvermijdelijk, je kunt er niet eindeloos wol bij in proppen, op een gegeven moment is het gewoon vol.

Voila, ik snap ook wel dat opnieuw vullen veel kostbaarder is, maar als je in het belang van je paard kijkt, lijkt me dat wel het beste..... als je toch wol wilt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:23

Wol geheel vervangen is eens in de zoveel jaar absoluut nodig bij een wolgevuld zadel :j
Als ik een zadel 2e hands kocht ging er altijd geheel nieuwe vulling in zodat ik wist wat er op de rug van het paard lag ook goed was.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:30

Top! Echt top :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:34

Een flexibel zadel wordt door het ruitergewicht in het midden meer belast, paarden die graag de rug heffen zijn daarom meestal juist meer gebaad bij een goed in de beweging aangepast boom zadel.

Maar alles heeft voor en nadelen.
Een paard is niet gemaakt om gereden te worden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:37

Idd liselot, het zou zo moeten, maar hoeveel doen het?
Ik vind een zadel zo ongeveer het belangrijkste wat er op je paard ligt, samen met een goede smid en een eerlijke instructeur, zijn dat de uitgaven die ertoe doen. Hierop bezuinigen zijn de grootste fouten die je maken kan.
Op de wow site kan je heel veel info over de zadels vinden avalanche
Het flexibele in de boom is minimaal Sizzle, zeker niet zo als een boomloos zadel.
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 29-04-16 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:39

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:45

Interessant allemaal. Heb het een keertje gelezen maar WOWs hebben inderdaad laterale flexibiliteit. (http://www.wownederland.nl/laterale-flexibiliteit.html om te lezen). Volgens mij hebben in ieder geval de meeste wolzadels dat niet. Boomloze zadel sowieso niet. Ik merkte van boomloos (Barefoot) naar luchtzadel (WOW) dat mijn merrie inderdaad meer kon bewegen in de schouders.

Maar om even terug te gaan naar de start: het is vooral belangrijk dat een zadel past als het paard ontspannen is, want dat is neem ik aan waar je heen wilt. Ongeacht of je een luchtzadel of wolzadel hebt. En het verschil is huge(!). Ik voel persoonlijk meer met een luchtzadel dan met een wolzadel en het is echt bizar hoe groot het verschil is tussen een ontspannen en aangespannen paard. Zadel kan dan opeens zo anders liggen. Mede natuurlijk door een gespannen paard al zijn sterke spieren aanspant en geheel zijn eigen scheefheid aanneemt. Terwijl een ontspannen paard juist meer 'loslaat.'

Ben zeer benieuwd naar meer meningen dus ik volg ook zeker.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:53

Avalanche, nu ik weet wie je bent, jij hebt bij mij toch op 2 paarden op de wow gezeten? Op rep en op savante

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:56

Yep, op Rep en Savante :D ik was echt verbaasd over wat ik voelde toen :j onwijs!

Geweldige ervaring trouwens, en zulke leuke paarden <3

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:08

Zou het graag eens willen proberen om het verschil tussen lucht en wol te voelen. Hier in de omgeving zijn veel terug gegaan van WoW naar wol omdat het niet goed werd aangepast of ze er niet op konden zitten.

Er wordt gezegd dat het enige scheefheid van paard en ruiter kan compenseren, maar als iemand bijv opmfechts hangt is dit toch niet geheel te compenseren lijkt mij?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:16

Lithya, zijn er in je omgeving mensen met een wow? Vragen kan je t altijd. Er is een paar jaar terug idd een hele verkeerde stroom door de wow fitters gevaren, het valt en staat met wen goede fitter.
Ik weet dat wow Nederland geheel gereorganiseerd is, en dat er dankzij deze stap wel weer mensen goed geholpen worden. Door de grote aanpassingsmogelijkheden zijn de manieren van afpassen legio, er zijn zoveel mogelijkheden!!
Ik sleep m'n zadels geregeld mee om mensen te laten ervaren hoe hun paard eronder loopt, ik heb beschikking over meer dan 2, dus altijd wel een die redelijk past

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:19

Scheefheid is inderdaad te compenseren, maar dit moet wel iets tijdelijks zijn. Mijn paard is (extreem) scheef. Afgelopen december zijn we begonnen met de WOW: qua luchtvulling is er een kleine correctie op links gezet en een extra singel die het zadel aan de achterkant op links houdt. Daarnaast heeft ze extra tabbladen zodat de headplate (voorkant zadel) stabiel blijven.

Keer erna (8 weken ongeveer): Correctie links eruit, extra singel zit er nog in. Nu zo gecorrigeerd, dat het qua lucht ook meer op links blijft.

Afgelopen keer (dus iets minder dan 8 weken): alle luchtcorrecties eruit! Er kon geen millimeter links of rechts bij zonder dat pony reageerde. Heerlijk zo'n sensibel beest :7 . De extra singel zit er nu nog wel in.

Dit is ons voorbeeld hoe we toch kunnen trainen met een zadel, ook buiten zodat pony happy blijft. Maar telkens wel met minder correcties. Ofwel onder begeleiding een rechter paard.

Er zit voor mij zelf een correctie in: namelijk in de achter compartimenten minder lucht (1 pompje), omdat ik makkelijk naar voren val. Met twee pompjes zit ik compleet rechtop, maar dat vind ponylief niet fijn. Dus ik heb iets om goed aan te werken. Trouwens ook een leuk voorbeeld hoe snel een scheef paard onder goede begeleiding rechter kan worden :).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:24

FelineNanet schreef:
Scheefheid is inderdaad te compenseren, maar dit moet wel iets tijdelijks zijn. Mijn paard is (extreem) scheef. Afgelopen december zijn we begonnen met de WOW: qua luchtvulling is er een kleine correctie op links gezet en een extra singel die het zadel aan de achterkant op links houdt. Daarnaast heeft ze extra tabbladen zodat de headplate (voorkant zadel) stabiel blijven.

Keer erna (8 weken ongeveer): Correctie links eruit, extra singel zit er nog in. Nu zo gecorrigeerd, dat het qua lucht ook meer op links blijft.

Afgelopen keer (dus iets minder dan 8 weken): alle luchtcorrecties eruit! Er kon geen millimeter links of rechts bij zonder dat pony reageerde. Heerlijk zo'n sensibel beest :7 . De extra singel zit er nu nog wel in.

Dit is ons voorbeeld hoe we toch kunnen trainen met een zadel, ook buiten zodat pony happy blijft. Maar telkens wel met minder correcties. Ofwel onder begeleiding een rechter paard.

Er zit voor mij zelf een correctie in: namelijk in de achter compartimenten minder lucht (1 pompje), omdat ik makkelijk naar voren val. Met twee pompjes zit ik compleet rechtop, maar dat vind ponylief niet fijn. Dus ik heb iets om goed aan te werken. Trouwens ook een leuk voorbeeld hoe snel een scheef paard onder goede begeleiding rechter kan worden :).

Leuk dat je dit post, mensen beseffen vaak niet dat de hoeveelheid lucht per pompje zo weinig is, dat de reactie van het paard op zo weinig verschil zo goed te voelen is, zo ook, zoals je zelf zegt in je zit, bij de ruiter.
Naar mijn weten zijn deze resultaten dus niet haalbaar met wol.
Ook niet omdat het per passessie ook weer terug te draaien is vanwege reactie van paard of omdat je als ruiter het niet ok vind.
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 29-04-16 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:28

knollentuin schreef:
Lithya, zijn er in je omgeving mensen met een wow? Vragen kan je t altijd. Er is een paar jaar terug idd een hele verkeerde stroom door de wow fitters gevaren, het valt en staat met wen goede fitter.
Ik weet dat wow Nederland geheel gereorganiseerd is, en dat er dankzij deze stap wel weer mensen goed geholpen worden. Door de grote aanpassingsmogelijkheden zijn de manieren van afpassen legio, er zijn zoveel mogelijkheden!!
Ik sleep m'n zadels geregeld mee om mensen te laten ervaren hoe hun paard eronder loopt, ik heb beschikking over meer dan 2, dus altijd wel een die redelijk past

Zou het zo niet weten, maar zal eens goed navragen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:28

Oh wow wat een gaaf verhaal :)

ik moet zeggen dat dit soort resultaten vaker behaald zijn met deze zadels, als ik de verhalen mag geloven :) ik ben, van wat ik gehoord heb, erg enthousiast over lucht :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:32

Wat ontzettend interessant dit!

Ik had totaal geen beeld bij de luchtkussens, mijn oren klapperden toen iemand schreef dat de kussens helemaal ingeknepen kunnen worden. :+
Dat kan ik me met mn wollen kussens toch helemaal niet voorstellen.

Zoals hier boven omschreven wordt, elke 8 weken je zadel aanpassen met een luchtpompje, dat is toch financieel niet echt haalbaar voor gemiddeld paardeneigenaar (voorrijdkosten, consultkosten, reiskosten etc)? Ik ga er in elk geval niet vanuit dat je het zelf kan oppompen.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:38

Heb ook genoeg verhalen gehoord van paarden die er niet op reageren. Wat ik er natuurkundig van begrijp :+ is dat een luchtzadel vooral de ruiter dempt omdat lucht niet weg kan of kan indeuken. Terwijl bij een wol zadel dus wel kan. Dat zou een verklaring kunnen zijn waarom paarden er beter onder kunnen lopen. Maar ik las hier iemand die een onderzoek had gelezen dat juist stuiterende ruiters extra gevoeld werden met luchtzadel. Ben erg benieuwd naar dat onderzoek!

En wat inderdaad hierboven gezegd wordt, paarden reageren zo sensibel op een pompje lucht (paar millilter!) terwijl dat effect veel minder is bij wol. Dus met een slechte WOW fitter kan je nogal nadelige effecten krijgen lijkt me. Ben dan ook erg blij met mijn fitter, denk fijn mee en mijn instructrice mag ook meekijken en dingen inbrengen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:41

Jotoma schreef:
Wat ontzettend interessant dit!

Ik had totaal geen beeld bij de luchtkussens, mijn oren klapperden toen iemand schreef dat de kussens helemaal ingeknepen kunnen worden. :+
Dat kan ik me met mn wollen kussens toch helemaal niet voorstellen.

Zoals hier boven omschreven wordt, elke 8 weken je zadel aanpassen met een luchtpompje, dat is toch financieel niet echt haalbaar voor gemiddeld paardeneigenaar (voorrijdkosten, consultkosten, reiskosten etc)? Ik ga er in elk geval niet vanuit dat je het zelf kan oppompen.

Ja dat kan wel, wow geeft cursussen waar je leren kan om zelf je zadel bij te houden.daar leer je echt wel de grote donts, Ik doe ook heel veel zelf. Ik laat wel elk jaar de boel controleren voor de zekerheid.
Maar m'n headplate en periodiek beetje lucht erbij of eraf doe ik zelf, je merkt t verschil zelf heel snel, zelfs de meiden hier op stal zien verschil in het lopen van m'n paarden met 1 pompje meer of minder, zo bizar is het