Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
knollentuin schreef:Naar t paard kijken is idd heel belangrijk, maar ook maar jezelf, ik hoor idd dat sommige mensen op een wow niet kunnen zitten, door het teruggolven van de lucht, is hier eerder ook gepost, ik heb die ervaring niet maar denk dat dat wel gebeuren kan als de kussens te hard zijn. Dat mag helemaal niet. Ik kan de kussens nog helemaal inknijpen als ik op m'n zadel zit.
Avalanche81 schreef:Volgens mij verdeelt de lucht zich ook niet optimaal als de kussens te hard zijn? Lijkt mij persoonlijk ook niet comfortabel voor het paarddenk dat je dan wel een stuiterbal effect krijgt
knollentuin schreef:Nee idd, de insteek is eigenlijk altijd ; zo min mogelijk lucht in de kussens.
Liselot schreef:knollentuin schreef:Nee idd, de insteek is eigenlijk altijd ; zo min mogelijk lucht in de kussens.
Dat is bij wol toch eigenlijk ook zo? Hoe vaak ik wel geen zadels tegenkom die véél te hard gevuld zijn... Vind je het gek dat dat niet lekker ligt
FelineNanet schreef:Scheefheid is inderdaad te compenseren, maar dit moet wel iets tijdelijks zijn. Mijn paard is (extreem) scheef. Afgelopen december zijn we begonnen met de WOW: qua luchtvulling is er een kleine correctie op links gezet en een extra singel die het zadel aan de achterkant op links houdt. Daarnaast heeft ze extra tabbladen zodat de headplate (voorkant zadel) stabiel blijven.
Keer erna (8 weken ongeveer): Correctie links eruit, extra singel zit er nog in. Nu zo gecorrigeerd, dat het qua lucht ook meer op links blijft.
Afgelopen keer (dus iets minder dan 8 weken): alle luchtcorrecties eruit! Er kon geen millimeter links of rechts bij zonder dat pony reageerde. Heerlijk zo'n sensibel beest. De extra singel zit er nu nog wel in.
Dit is ons voorbeeld hoe we toch kunnen trainen met een zadel, ook buiten zodat pony happy blijft. Maar telkens wel met minder correcties. Ofwel onder begeleiding een rechter paard.
Er zit voor mij zelf een correctie in: namelijk in de achter compartimenten minder lucht (1 pompje), omdat ik makkelijk naar voren val. Met twee pompjes zit ik compleet rechtop, maar dat vind ponylief niet fijn. Dus ik heb iets om goed aan te werken. Trouwens ook een leuk voorbeeld hoe snel een scheef paard onder goede begeleiding rechter kan worden.
knollentuin schreef:Lithya, zijn er in je omgeving mensen met een wow? Vragen kan je t altijd. Er is een paar jaar terug idd een hele verkeerde stroom door de wow fitters gevaren, het valt en staat met wen goede fitter.
Ik weet dat wow Nederland geheel gereorganiseerd is, en dat er dankzij deze stap wel weer mensen goed geholpen worden. Door de grote aanpassingsmogelijkheden zijn de manieren van afpassen legio, er zijn zoveel mogelijkheden!!
Ik sleep m'n zadels geregeld mee om mensen te laten ervaren hoe hun paard eronder loopt, ik heb beschikking over meer dan 2, dus altijd wel een die redelijk past
Jotoma schreef:Wat ontzettend interessant dit!
Ik had totaal geen beeld bij de luchtkussens, mijn oren klapperden toen iemand schreef dat de kussens helemaal ingeknepen kunnen worden.![]()
Dat kan ik me met mn wollen kussens toch helemaal niet voorstellen.
Zoals hier boven omschreven wordt, elke 8 weken je zadel aanpassen met een luchtpompje, dat is toch financieel niet echt haalbaar voor gemiddeld paardeneigenaar (voorrijdkosten, consultkosten, reiskosten etc)? Ik ga er in elk geval niet vanuit dat je het zelf kan oppompen.