zadel te groot? Help! met foto

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:29

LynnT schreef:
is het eventueel een goed idee om een tijd met een barebackpad te rijden totdat ik een geschikt zadel heb gevonden? (was zelf aan het denken aan de zoutewelle support: http://www.zoutewellebarebackpad.nl/pag ... pport.html ) Is dit minder schadelijk dan een te groot zadel? want om op een niet passend zadel te gaan rijden vind ik wat egoistisch van mezelf.

Ik zou inderdaad zeker niet op dit zadel blijven rijden.
Een passend boomzadel of niet te lang boomloos zadel is wel een must.
Tot die tijd zou ik zelf de rug rust geven, hij zal wel wat gekneusd zijn van dit zadel vermoed ik :o

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:31

Daar ben ik nu dus ook nog huiverig voor, schirocco24. Dat het alsnog te lang is en dat ik alsnog schade maak ook al is het een boomloos zadel.

Er zijn ook paarden waar geen boomloze zadels op passen.. Daarvoor zou je Teteltee op bokt langs kunnen laten komen. :) (wil ik zelf ook nog eens. :o )

Als je boomloos of een goede barebackpad wil zal ik je vraag stellen in het boomloze zadel topic! Daar weten ze echt zo'n beetje alles... http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1815720&start=12250
(weet niet hoe je zo'n mooie link neer kan zetten.. :') )

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:33

LynnT schreef:
is het eventueel een goed idee om een tijd met een barebackpad te rijden totdat ik een geschikt zadel heb gevonden? (was zelf aan het denken aan de zoutewelle support: http://www.zoutewellebarebackpad.nl/pag ... pport.html ) Is dit minder schadelijk dan een te groot zadel? want om op een niet passend zadel te gaan rijden vind ik wat egoistisch van mezelf.

Een wat lang maar verder goed liggend zadel, ontkom je bijna niet aan met die korte pony's en doet weinig kwaad, zolang de ruiter maar goed met kont in het zadel past.

Een boomloos zadel zit je nog verder naar achter en zou ik dus echt niet doen.

Een korter zadel kopen zou ik ook nooit doen, want ruiter is zelf niet heel klein, en dan vormen die ' korte kussens' juist een ' wigpunt' waardoor je juist de rug in de vernieling rijdt (ruiter gewicht kan namelijk nooit voor die kussens blijven....)

Die lange kussens, als zadel goed ligt, ruiter mooi in het midden in het zadel zit, maakt weinig uit als die dan wat uitsteken.

Het is vanaf een foto niet te beoordelen met ruiter dus gewoon even zadelmaker bellen om te bekijken hoe dit zadel ligt.

En die bitmaten is natuurlijk ook reinste onzin. Er zijn geen paarden en pony maten in bitten, alles is gewoon in CM's en die moet je gewoon opmeten.

Enige is dat veel bitten hele grote ringen hebben voor die kleine pony koppies, soms kan je dan beter een onderlegtrensje kopen, die zijn ook wat dunner in die krappe bekkies en hebben veel kleinere ringen.

Mijn A pony heeft 11,5 en een rijpaard hier op stal van 1.65 heeft ook 11,5. Zit een halve meter verschil in schofthoogte tussen XD

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 19:24

Azmay schreef:
LynnT schreef:

Ik zou inderdaad zeker niet op dit zadel blijven rijden.
Een passend boomzadel of niet te lang boomloos zadel is wel een must.
Tot die tijd zou ik zelf de rug rust geven, hij zal wel wat gekneusd zijn van dit zadel vermoed ik :o

Ja dat zou je denken, maar als hij pijn zou hebben zou hij dan niet reageren?? dat vind ik er zo vreemd aan, hij komt altijd meteen na me toe in de wei, als ik het zadel neem reageert hij niet slecht, als ik het hoofdstel aan doe wordt hij precies heel zen en doet meteen zijn mond open voor het bit. naar mijn weten zie ik niet meteen agressie of angst

Lynn_Nikita

Re: zadel te groot? Help! met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:59

Ik heb evt een Massimo te koop 16.5 inch, woon alleen in NL Limburg, is vrij kort zadel, welke boommaat heb je nu?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:18

LynnT schreef:
Ja dat zou je denken, maar als hij pijn zou hebben zou hij dan niet reageren?? dat vind ik er zo vreemd aan, hij komt altijd meteen na me toe in de wei, als ik het zadel neem reageert hij niet slecht, als ik het hoofdstel aan doe wordt hij precies heel zen en doet meteen zijn mond open voor het bit. naar mijn weten zie ik niet meteen agressie of angst

Paarden verbergen pijn graag want zwakke dieren worden gepakt door roofdieren. Daarnaast leren wij paarden bij het inrijden bewust om de ongemakken die een ruiter geeft te negeren. Gebrek aan duidelijke tekenen van pijn hoeft dus zeker niet altijd te betekenen dat de pijn er ook niet is.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:29

Als je zn bitmaat opmeet heb ik misschien ook nog wel wat liggen.. heb alles van 8,5 cm tot 10,5cm geloof ik

Maar misschien is een simpel enkel of dubbelgebroken bitje nieuw ook niet zoveel duurder dan de verzendkosten van een oudere

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:51

Als het gedeelte wat op de rug ligt 43 cm is (dan kan de zitting idd 17 inch zijn) weet ik niet of je nu echt op zoek moet naar een ander zadel.
Als je paardje gewoon goed loopt en je zadel schuift niet oid, laat lekker zo.
Een nieuw zadel gaat waarschijnlijk weinig schelen dan en de kans is dan groot dat je geen verschil merkt.
Als je echt wil kun je het natuurlijk wel proberen, maar hou dit zadel dan achter de hand voor het geval de andere opties niet bevallen.
Succes!

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 13:07

He iedereen!! heel erg bedankt voor de goede antwoorden! Ik heb een beslissing gemaakt, ik ga het zadel verkopen en op zoek naar een gepast zadel voor ons beide! ik hou me wel even bezig met grondwerken ;) Heb hem gister (zo goed als ik kon) opgemeten hoe groot het mag zijn, en mijn zadel was maar liefst 6-8 cm te lang!! (het was trouwens 44cm had me vergist) Hoop een goed zadel te vinden waar ook ik gewoon goed in pas zeg maar. Ik ga een zadelpasser laten komen voor zadels te testen! wish me luck :D

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 20:13

Even een update! Er is een zadelpasser langs geweest en het zadel is idd veel te lang en geeft geen ruimte aan de schouder. Heel erg jammer maar ben dus op zoek gegaan naar iets anders en ben aanbeland bij de ghost zadels(piccolo)! Heel tevreden van, zat meteen goed bij het passen, veel ruimte voor de schouder. Hij bewoog precies al ruimer haha, en mijn zit kreeg ook een hele boost! Heb hem nu besteld, nog paar weken wachten en hij is er!!