Paard met een hele gevoelige mond,welk bit moet ik gebruiken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 03:59

Mijn ervaring is dat mijn verzorgpaard door enkel gebroken heen liep en dwars werd.
Ze vind dat echt niet fijn en ging enorm hangen wat je er niet uit kreeg.
Toen kreeg ze een dubbel gebroken en dat ging stukken beter.
Ook mijn eigen pony is enorm stug en sterk op enkel gebroken ondanks de goede dikte van het bit.
Hij heeft een dun onderlegtrensje van harry's horse, dubbel gebroken 16 mm en dat accepteerde hij gelijk super.
Met zijn menbit heb ik er twee geprobeerd, een liverpool en een wat gevormder en dunner bokkenbitje met sealtex.
Maar gewoon de onderlegtrens van zijn longeerhoofdstel bevalt nog het beste, hij kan op alle drie probleemloos lopen maar qua dressuur vind ik een stang niet werken.
Hij houdt niet van ongebroken heb ik de indruk, terwijl mijn verzorgpaard daar juist erg blij van werd.

Zoek het dus niet op scherp of minder scherp, maar naar wat vind mijn paard prettig.
Dus ik zou gewoon eens een ongebroken trens proberen en een niet dikke dubbel gebroken van max 16 mm dik.
Is dat het beiden niet zou ik Myler proberen.
Bij voorkeur wel dubbel met smal tussenstukje, dat is het beste aldus een bitfitter die ik sprak.
Appelbitjes vind ik trouwens nare dingen, die koppelstukjes zijn zo beroerd afgewerkt.

Deetee

Re: Paard met een hele gevoelige mond,welk bit moet ik gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 09:55

ik wil inderdaad nog wel een ongebroken bit proberen.
Alleen ik kreeg te horen dat je dan stang werk krijgt.
Maar ik ga het sowieso proberen misschien werkt die inderdaad wel goed.

En anders haal ik er iemand bij.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:02

DewiFlow schreef:

Stang = hefboom, en voor een hefboomwerking heb je een extra ring aan het bit nodig, wat bij ongebroken niet het geval is, dus een ongebroken bit geeft géén stangwerking ;).

Het is maar net wat je paard prettig vindt, maar met een ongebroken bit krijg je veel meer rust in de mond. Zeker de moeite waard om eens te proberen.

haaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:41

Dewiflow, sommige mensen opperen dat je het misschien eens zonder bit zou kunnen proberen, om er zo in de eerste instantie achter te komen of het wel aan je paard mond licht. Waarom wil je dan toch eerst allerlei andere bitten gaan proberen?

Mogelijk heeft het een andere oorzaak, heeft ze misschien pijn in dr nek wanneer ze moet inbuigen oid. Of wil je er soms helemaal niet achter komen wat ze mankeert?

Als je paard zo sensibel is als je zegt, zou je paard op minimale aanwijzing moeten kunnen reageren?
En waarom zou je niet zonder druk op je teugels kunnen rijden? Omdat je een valse knik wilt hebben??

Deetee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 14:59

MissMiekjee schreef:
DewiFlow schreef:

Stang = hefboom, en voor een hefboomwerking heb je een extra ring aan het bit nodig, wat bij ongebroken niet het geval is, dus een ongebroken bit geeft géén stangwerking ;).

Het is maar net wat je paard prettig vindt, maar met een ongebroken bit krijg je veel meer rust in de mond. Zeker de moeite waard om eens te proberen.

Dankjewel. dan toch eens proberen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:10

kijk eens op paardenbitten.nl, heb je misschien wel wat aan.

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:16

Heb je het al eens bitloos geprobeerd ? Dan weet je zeker of het echt aan het bit ligt. Als je paard goed reageert op bitloos, dan ga je toch fijn bitloos rijden ?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:30

Dus bij de oude eigenaar gebeurde dit niet?? Echt een goede tandarts erbij gehad?? Wat weet je verder van dit paard behalve dat ze op vierjarige leeftijd een veulen heeft gehad en blijkbaar nog niet in de sport is gereden?? Paard ook laten keuren bij aankoop??

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:33

Ik rij mijn paard met een harry's horse dubben gebroken anatomische gevormd bit. Niet al te duur en mooi dun. En zacht voor de mond

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:46

Mijn paard is ook erg gevoelig. Heel snel blaren en wondjes in haar mond. Op de gok bitloos gaan rijden en ze is nu helemaal happy.

Deetee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 08:25

Hoi iedereen,

de fysio komt binnen kort bij haar kijken.
we hebben haar een dunner bit gegeven en dubbel gebroken.
ze is weer de oude:)