Paard schuimt niet op aurigan bit, sensogan proberen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Paard schuimt niet op aurigan bit, sensogan proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:55

Wauw... Zoek eens wat stukken op waarvan ik de auteurs noemde. Ik weet daarbij niet wat jij doet tijdens het rijden maar ik vertel mijn paard inderdaad hoe hij mij moet dragen (horizontale ontspanning, verzameling etcetera).
Briljant dat jouw mening als feit wordt gevonden (bronnen?) en de mijne met bronnen als onzin. Er is zoveel onderzoek gedaan naar hoe het paard met ruiter het beste in balans moet lopen en dat ontkracht jij met welke informatie?

Die paarden die ik bedoel worden getraind met een ontspannen bovenlijn als je dat bedoeld. Zoals de bedoeling is om duurzaam een ruiter te kunnen dragen.
In die houding is zowel slikken als ademhaling, uiteraard afgewisseld, prima mogelijk. Oa door Clayton wetenschappelijk aangetoond en bewezen door tal van praktijkvoorbeelden.

Maar nu ga ik echt naar bed, via de telefoon diverse bronnen erbij halen is zeer gebruiksonvriendelijk (pagina die zich steeds vernieuwd waardoor ik opnieuw mijn verhaal kan typen). :+

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 23:55

Magda_90 _/-\o_

Heel gek, mijn paard houdt ervan het haarzelf lastig te maken dan. Die loopt namelijk uit zichzelf in die gebogen nekhouding. Dat vind zijzelf het aangenaamste. Schuimt niks by the way, never nooit niet.

Ik hoop trouwens dat het stukje dat het paard uit zichzelf wel weet hoe zich te dragen een grap is. Heel het doel van de (klassieke, ik hou niet van modern...) dressuur is net gericht op het paard te leren de mens correct te dragen.
Laat een ongetraind paard lopen zoals het wil en hij duikt op zijn voorhand en gaat steeds harder. Lekker belastend voor de voorbenen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 00:10

xLes schreef:
Schuimen:
Mensen die menen dat een schuimende mond het gevolg is van met bit rijden en dat het paard daardoor moeilijk kan slikken of ademhalenr, mag je vierkant en héél hard uitlachen!! Schuimen is over het algemeen een heel goed iets en als je een beetje normaal kunt rijden ( met een goed ruggebruik en voorwaarts-neerwaarts) kun je een paard ook laten schuimen zonder bit. Het schuimen onstaat door werking van de oorspeekselklieren, en die worden weer gestimuleerd door het onspannen afbuigen van hoofd en hals. Door een ontspannen kaak ontspannen ook de tongbeentjesspieren.
Een paard wat zich concentreert, luistert en onspannen is, schuimt. Een paard dat los en nageeflijk in de aanleuning rijdt, schuimt. Met of zonder bit. Een paard kauwt in onspannen toestand en knarsetand als ie niet onspannen is. Dat is een enorm verschil. Als een paard schuimt zonder dat daarvoor trucjes zijn gebruikt (suikerwater bv) dan kun je er van uitgaan dat het goed gaat en rare fabels als bit-oorzaak naar het land der fabels sturen. Een bit loont zich trouwens wel prima voor goede trucjes, want in de westernsport wordt veel koper gebruikt om een paard te laten kauwen op het bit, met meer schuim alss resultaat. Nu is dat een trucje maar vaak werkt het wel. En als je toch met bit rijdt, zijn de trucjes niet eens paardonvriendelijk.
Oké, wel schuimen is natuurlijk geen garantie dat het goed gaat en elk paard is anders. Veel of weinig schuim zegt dus (mits onspannen toestand) niet zoveel. Maar dat het door het enkel door het bit zou komen en slecht is, is onzin!
Overmatig schuimen is niet goed. Dat wijst weer op krampachtigheid en stress. Luchtbellen in het schuim kan wijzen op tandproblemen.
(Bron: http://www.bitloos.nl)

Paarden in het wild schuimen niet. Dat klopt. Maar op paarden in het wild zitten geen mensen, waardoor het paard door een geheel nieuw zwaartekracht zijn gewicht moet gaan leren herverdelen, wil hij niet gruwelijk slijten onder die 100kg ruiter. (lees Hempfling maar, die heeft er een geweldige uitleg voor, waardoor je misschien niet meer bitloos durft te rijden :-)

Bron: paralelli. Een site die veel mensen van mij mogen doorlezen.

_/-\o_

Zo te horen een heleboel mensen hier die nooit op een fijn goed nageeflijk paard hebben gereden.
Jammer.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 00:19

jensvl schreef:
magda_90 schreef:
Beiden hierboven, baseer betogen liever op correcte feiten.
Hersenkraker: als een bit de oorzaak is van schuimen, waarom schuimen bitloos gereden paarden dan ook?

Je zal zien dat meestal de paarden die dit bitloos ook hebben, veel met bit gereden zijn. Wedervraag die al gesteld is. Als het ontspanning is, waarom doet een paard in de wei dit dan niet en ontstaat het meestal zelfs pas na grotere inspanning bij het rijden? (Hersenkanker?)
Ik ben benieuwd naar de correcte feiten die je kan aandragen om jou mening te ondersteunen. Van het bloed lijkt me echter wel wat vergezocht.

Mijn paard wordt bitloos gereden en heeft nooit in zn leven een bit in gehad. Toch schuimt hij regelmatig, enkel schuimplipjes geen grote vlokken. Heb me altijd al afgevraagd waar dat vandaan komt omdat ik altijd dacht dat het door een bit komt, maar dat is dus niet zo.

Edit; zie net uitleg boven mij. Dus t id een goed teken als ik het goed begrijp.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 00:24

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:28

xLes schreef:
Magda_90 _/-\o_

Heel gek, mijn paard houdt ervan het haarzelf lastig te maken dan. Die loopt namelijk uit zichzelf in die gebogen nekhouding. Dat vind zijzelf het aangenaamste. Schuimt niks by the way, never nooit niet.

Ik hoop trouwens dat het stukje dat het paard uit zichzelf wel weet hoe zich te dragen een grap is. Heel het doel van de (klassieke, ik hou niet van modern...) dressuur is net gericht op het paard te leren de mens correct te dragen.
Laat een ongetraind paard lopen zoals het wil en hij duikt op zijn voorhand en gaat steeds harder. Lekker belastend voor de voorbenen.

Een kleine nuancering hier. Klassieke dressuur is uitgevonden door mensen die zo snel mogelijk een paard goed rijdbaar wilden maken om in de oorlogvoering te gebruiken. De basis was daarbij dat een goede controle over de nek ook controle over het paard betekent. Dat het paard dat last van had en dit ergonomisch niet ideaal was, was nogal want de overlevingskansen van beiden werden veel groter door het snel bestuurbaar zijn van het paard.
En ik vind het inderdaad flauwekul dat wij mensen denken dat we beter weten als het paard hoe ze gewicht moeten dragen. Dus als andere dieren konden spreken zouden ze het recht hebben om te vertellen hoe wij als andere soort, moeten gaan lopen. Bekijk je achterhand voorhand verhaal eens. Weer zo'n feit dat de wereld in is geraakt door mensen die elkaar napraten. Ja, een paard loopt met de voorhand als je die laat doen. Nee het paard gaat hierdoor niet uit balans lopen en al zeker niet steeds versnellen. Het hoofd dient als contragewicht om het paard in evenwicht te houden en dit zal minder goed werken bij het opsluiten van het paard. Iets wat de balans niet ten goede komt.

En wat de bronvermeldingen betreft, het is mooi oorzaak gevolg uitgelegd op anatomisch vlak hoe het speeksel ontstaat, en dat kan ik zeker geloven. Maar de rest van het ontspanningsverhaal lijkt me vergezocht en niet bewezen. Hoe gaan wij als mensen nu zeggen dat in een bepaalde gevraagde houding het paard meer ontspannen is als in zijn gewone houding?
En wat mijn gebrek aan bronnen betreft. Wel je gaan tegenspreken dat enige door mij genoemde anatomie niet aanwezig is? Of wil je gaan beweren dat mijn oorzaak gevolg uitleg anatomisch incorrect is? Volgens mij weet iedereen dat de oorzaak gevolg anatomie waarover ik spreek, bestaat. Kan schuimen een andere oorzaak hebben? Blijkbaar door onderzoek aangetoond klopt dit (bedankt dus ook voor de bron). Wil dit zeggen dat wij beter als het paard weten hoe het ons moet dragen of dat schuimen gelijk is aan ontspanning? Ik denk het niet. Ik drink dat het het zoveelste verhaaltje is dat vroeg of laat ontkracht zal worden als foutief net zoals zovele andere. Zoals het eerste dat mensen aandroegen over de noodzaak van het bit. Dat je een paard niet over controle kan houden zonder bit. Al snel bleek dit flauwe kul te zijn. Evenals iets dat nog regelmatig gebruikt wordt, dat het bit nodig is voor de juiste houding omdat het druk uitoefent op het tongbeen dat in verbinding staat met de rug. Ook dit is gelukkig ontkracht. Ik denk dat uiteindelijk ook dit verhaal door de juiste mensen ontkracht zal worden en dat mensen die denken dat een bit nodig is, of dat wij het paard kunnen vertellen hoe het moet bewegen, op zoek kunnen naar iets nieuw vergezocht om hun gelijk te proberen te bewijzen. Maar de toekomst zal dat alsnog uitwijzen. En wie weet misschien is er bij deze eindelijk een houding gevonden die niet schadelijk is voor het paard en die wij het paard vragen tijdens het rijden. Ik hoop het wel. En als uiteindelijk blijkt dat op die manier gereden paarden gezonder zijn en minder lange termijnsproblemen hebben dan paarden die nooit gezegd is hoe ze moeten lopen en die zelf te weten komen hoe ze in balans kunnen lopen met een ruiter op hun rug, dan is dat mooi meegenomen.
Maar totdat er bewijzen zijn dat die houding belangrijk is, ga ik dat niet geloven omdat een dokter dat zegt. Want er zijn wel meer fabels ontstaan door iets wat een dokter zegt dat dan maar genoeg nagepraat wordt.

Ik moedig liever aan om ook voor jezelf te bidden denken op basis van reeds bewezen relaties met oorzaak, gevolg en doel op anatomisch gebied. Ik vind het natuurlijk geen probleem dat mensen bewijzen proberen te vinden voor een bepaalde denkwijze. Maar die moeten er dan wel zijn. En niet de uitspraak dat het paard ontspannen loopt, terwijl dat veel paarden die niet zo lopen, maar veel dichter bij hun natuurlijke ontspanning lopen qua houding, dan niet ontspannen zouden lopen. Gewoon omdat de mens zich het recht toe eigend om voor een ander wezen te kunnen behouden hoe het loopt omdat weer weten waar pezen, gewrichten en spieren liggen. Het lijkt me dat het doet die ze voelt het net iets beter weet. Of gaan we als mens echt zeggen dat we beter weten hoe een paard zich voelt dan het paard zelf?

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 09:21

Kendra schreef:
Misschien eens kijken naar een trust-bit? De dubbelgebroken bustrens bevalt mij erg goed..
http://www.ooteman.nl/on-the-horse/bits ... less-steel

Allemaal wel heel interessant om te lezen, maar ik was niet direct op zoek naar een discussie over bitloos of niet bitloos rijden ;)

Dank je voor de tip Kendra! :D

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:53

Amikaa schreef:
Kendra schreef:
Misschien eens kijken naar een trust-bit? De dubbelgebroken bustrens bevalt mij erg goed..
http://www.ooteman.nl/on-the-horse/bits ... less-steel

Allemaal wel heel interessant om te lezen, maar ik was niet direct op zoek naar een discussie over bitloos of niet bitloos rijden ;)

Dank je voor de tip Kendra! :D

Je hebt gelijk ts. Sorry voor het off topic gaan.
@magda90: bedankt voor de reeds gegeven bronnen. Je mag altijd nog de bronnen die je wilde geven doorsturen via pb, want ik ben altijd nieuwsgierig naar informatie. Of er kan misschien een topic over gestart worden zo je wil.

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 21:03

Cemlys schreef:
Is het bit hier echt het probleem? (denk ook aan medische problemen of je tuig (zadel EN hoofdstel)

Hier eentje met een moeilijke mond, veel geprobeerd, weinig succes (ook jaren verkeerd gereden, dus ook dat erbij), hij reageerd bij mij al goed op een trust flexi soft bitje (lees: vrij makkelijk ontspannen, neemt het bit mooi aan), toch nog eens ander hoofdstel geprobeerd en he eindelijk laat hij ook zn kaak los (ontspannen), nu schuimt hij ook. hoofdstel heeft geen keelriem meer, anatomisch gevormd, ligt niet meer op aangezichtszenuwen,... Dus bij ons was het echt het totaalplaatje.

Cemlys: heb jij nu een rambo micklem toevallig?
En gebruik je die met of zonder de bit clips eraan? Ik heb vandaag een micklem van iemand gekregen om te proberen, ben er erg benieuwd naar!

Cemlys

Re: Paard schuimt niet op aurigan bit, sensogan proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 21:27

Zie pb, geen micklem maar een ps of sweden