xyzutu2 schreef:Dat klinkt als een slim idee!![]()
Ik heb zelf zo'n beugel waar het korfje al rondom vastzit, maar vroeg me inderdaad wel eens af of je bij een los korfje als je voet in de beugel draait niet vast zou kunnen komen te zitten met je teen tussen de bovenkant korf en bovenkant beugel.
Over het algemeen kantel je de beugel en daarmee dus ook de korf...
Wat ik al zei, er is natuurlijk nooit 100% garantie dat er niks kan gebeuren, maar geen enkel systeem is 100% foolproof. Er kunnen altijd rare omstandigheden zijn, met name als je met paard en al ten val komt (en dan het paard weer opstaat, een omstandigheid waarin ik zelf ooit ben meegesleurd) waarbij risico dat iets buigt of breekt alsmede blijven hangen, toeneemt.
Als je veilig wilt zijn, moet je niet op een paard stappen. Doe je dat wel, dan moet je risico´s incalculeren en kun je er alleen alles aan doen om het zo veilig mogelijk te maken.
In eerste instantie heeft dat dan ook veel te maken met eigen rijkunst en inzicht en reactie vermogen.
Beginners zou ik aanraden om ook best lang (maanden) zonder beugels te rijden om een goede zit te ontwikkelen die niet afhankelijk is van steun.
@pippaa, er kan een bandje aan, maar ik zie daar geen voordeel van. Soms kan meegeven eerder een voordeel zijn dan nadeel. Je teen kan theoretisch tussen de beugel en de korf, maar het wijkt zo makkelijk, dat je teen dan ook wel weer eruit schiet als je er aan hangt.... Zou de boel vast zitten, dan is die ruimte om mee te geven er niet.... ik denk zelf dat daar best over is nagedacht bij het ontwerpen...
(Ik zal nu meteen even een binnen halen om te zien wat de mogelijkheden zijn wat misgaan betreft.)