Welke veilgheidsbeugels aanschaffen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:42

xyzutu2 schreef:
Dat klinkt als een slim idee! :j
Ik heb zelf zo'n beugel waar het korfje al rondom vastzit, maar vroeg me inderdaad wel eens af of je bij een los korfje als je voet in de beugel draait niet vast zou kunnen komen te zitten met je teen tussen de bovenkant korf en bovenkant beugel.

Over het algemeen kantel je de beugel en daarmee dus ook de korf...

Wat ik al zei, er is natuurlijk nooit 100% garantie dat er niks kan gebeuren, maar geen enkel systeem is 100% foolproof. Er kunnen altijd rare omstandigheden zijn, met name als je met paard en al ten val komt (en dan het paard weer opstaat, een omstandigheid waarin ik zelf ooit ben meegesleurd) waarbij risico dat iets buigt of breekt alsmede blijven hangen, toeneemt.

Als je veilig wilt zijn, moet je niet op een paard stappen. Doe je dat wel, dan moet je risico´s incalculeren en kun je er alleen alles aan doen om het zo veilig mogelijk te maken.
In eerste instantie heeft dat dan ook veel te maken met eigen rijkunst en inzicht en reactie vermogen.

Beginners zou ik aanraden om ook best lang (maanden) zonder beugels te rijden om een goede zit te ontwikkelen die niet afhankelijk is van steun.

@pippaa, er kan een bandje aan, maar ik zie daar geen voordeel van. Soms kan meegeven eerder een voordeel zijn dan nadeel. Je teen kan theoretisch tussen de beugel en de korf, maar het wijkt zo makkelijk, dat je teen dan ook wel weer eruit schiet als je er aan hangt.... Zou de boel vast zitten, dan is die ruimte om mee te geven er niet.... ik denk zelf dat daar best over is nagedacht bij het ontwerpen...

(Ik zal nu meteen even een binnen halen om te zien wat de mogelijkheden zijn wat misgaan betreft.)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:47

Ik denk dat je met deze beugels behoorlijk vreemd moet doen om te blijven hangen :+

ElSea

Re: Welke veilgheidsbeugels aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:54

Ik gebruik zelf de kwikouts. Werkt prima, vind het ook wat veiliger dan een open beugel aan een kant omdat je zo toch wat meer steun hebt. En ze zien er nog normaal uit ook. :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:25

http://imgur.com/a/m08cS

Ik heb geprobeerd de korf zover mogelijk te laten wijken voordat hij zou breken. Een voet kan daar in principe tussen, maar daar moet je wel veel voor doen, het gaat niet zomaar en
je trekt je voet er makkelijker uit dan dat je hem er in krijgt. Oftwel met het gewicht van je lichaam eraan raak je wel los.
Zonder schoen kreeg ik trouwens wel mijn hele voet, dus ook de hiel erdoor en dan heb je natuurlijk wel een gevaarlijke situatie, maar wederom moest ik daar wel voor wriemelen en de beugel vasthouden, dat ging niet in 1 beweging en geen van de situaties kreeg ik voor elkaar met een bungelende beugel....
Met andere woorden, vrijwel onmogelijk om in een val voor elkaar te krijgen.

Als goedkope oplossing vindt ik het prima. Ik heb geen ervaringen met de andere genoemde systemen.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:38

salamaleque schreef:
Laura_ schreef:
Wij hebben ook veiligheidbeugels. Tenminste, normale beugel, maar met een speciaal tussenstukje tussen de beugel en de riem en die schiet open als je valt, waardoor je beugel dus losschiet. Gelukkig nog nooit uit hoeven te proberen, maar volgens mij werkt het wel. Met onhandig opstappen, schoot die ook al eens los (1x in 3 jaar dat ik hem rijd is dat gebeurd). Kan alleen ff niet op het merk komen.

Lijkt beetje op bovenstaande foto, maar dan net iets anders.

http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... -Clip.html
Deze zijn het die ik bedoel!

Ik heb de link bekeken. Er staat geschikt voor alle Fillis beugels. Hier begrijp ik uit dat ik de klip niet kan bevestigen aan andere merken beugels? Ik heb nu Sprenger beugels nl.[/quote]ik weet niet wat fillis beugels zijn, maar volgens mij hebben wij gewone beugels er aan hangen. Denk dat sprengrr ook wel kan. Maar zoals hier al werd gezegd hangt er een onflexubel stuk tussen je beugel en riem. Ik weet niet wat dat doet met "het nut" van de sprenger beugels.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:48

Fillis is een type beugel, geen merk. Het is een andere term voor je standaard engelse beugels.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 07:24

Aha vandaar!

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:56

palousa_boy schreef:
[ Video ]

Ik denk dat je met deze beugels behoorlijk vreemd moet doen om te blijven hangen :+

@ palousa boy, ik heb gisteren al informatie gezocht op internet. Maar omdat jij ervaring hebt kan ik mijn vraag wel bij jou kwijt. Kun je met redelijk brede schoenen (stalschoenen) goed in deze beugels?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:15

akishino schreef:
palousa_boy schreef:
[ Video ]

@ palousa boy, ik heb gisteren al informatie gezocht op internet. Maar omdat jij ervaring hebt kan ik mijn vraag wel bij jou kwijt. Kun je met redelijk brede schoenen (stalschoenen) goed in deze beugels?

Als je veiligheidsbeugels wilt aanschaffen vind ik wel dat je dan ook met 'veilige' laarzen moet gaan rijden en dus geen stalschoenen. Anders heeft naar mijn mening de veiligheidsbeugels geen zin.. of is dit een vreemde gedachte?

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:38

xxxmh schreef:
akishino schreef:

Als je veiligheidsbeugels wilt aanschaffen vind ik wel dat je dan ook met 'veilige' laarzen moet gaan rijden en dus geen stalschoenen. Anders heeft naar mijn mening de veiligheidsbeugels geen zin.. of is dit een vreemde gedachte?

Ik heb de mountain horse rider classic, een rijschoen die ik op stal draag en ook mee rijd. Ik noem dat mijn stalschoenen, maar prima geschikt om te rijden met mijn chaps erover. Maar deze zijn wel wat breder, vandaar mijn vraag.
Veiligheidsbeugels of alternatief hierop hebben naar mijn mening altijd zin.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:45

akishino schreef:
palousa_boy schreef:
[ Video ]

Ik weet uiteraard niet hoe breed jouw schoenen zijn :) maar mijn maatje 48 daar kan ik gewoon mee rijden. Moet er dan wel bij zeggen dat het met het ene paar wat lekkerder zit dan met het andere.
Maar als het goed is, kan het dus "geen kwaad" als je in deze beugels zelf blijft hangen want daar is het hele systeem juist voor gemaakt.

Maar ik heb ze nog nooit in de praktijk uitgeprobeerd. Uiteraard wel mee gereden, en dan zijn ze eigenlijk net als normale beugels, alleen dan wat hoger.

Je zou ze van mij mogen zien, maar ik woon een beetje uit de richting :+

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:55

Nee, effe langskomen zit er niet in :D
Maar als schoenmaat 48 erin past zal maat 38 ook wel passen denk ik zo :)

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:56

Klokjes schreef:
Ik weet niet of dit echt onder veiligheidsbeugels valt, maar ik heb deze https://www.ijslandersport.nl/producten ... jgbeugels/

Door de boogjes blijf je ook minder snel hangen al kun je er natuurlijk nog wel doorheen schieten. Doordat de beugels ook al in de goede stand hangen, zijn ze ook super makkelijk terug te vinden als je per ongeluk een beugel verliest.

Maakt het nog uit hoe je deze beugels aan de beugelriemen bevestigd omdat de boogjes verschillend "lopen"

Groet Karin.

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:02

Ik heb die korfjes gekocht van Compositi meteen de knhs gebeld en je mag er ook mee starten.

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:09

Het is al vaker genoemd in dit topic maar ik heb ook Safestyle beugels.
Super fijne beugels en goede kwaliteit :D
ik heb ze aan alle 3 mijn zadels zitten, zou niet meer anders willen ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:29

Overigens komen traditionele Portugese beugels ook in aanmerking als veiligheidsbeugels.
Deze zijn gewoon helemaal dicht aan de voorkant.
Ze zien er natuurlijk wel vreemd uit bij een gewoon zadel, maar aan een minder traditioneel zadel of westernzadel staan ze prima.
Door het grote draagvlak ook nog heel comfortabel.

Mocht je ze op willen zoeken op internet ze heten estribos de caixa (=kiststijgbeugels)

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:30

Klokjes schreef:
Ik weet niet of dit echt onder veiligheidsbeugels valt, maar ik heb deze https://www.ijslandersport.nl/producten ... jgbeugels/

Door de boogjes blijf je ook minder snel hangen al kun je er natuurlijk nog wel doorheen schieten. Doordat de beugels ook al in de goede stand hangen, zijn ze ook super makkelijk terug te vinden als je per ongeluk een beugel verliest.

Zulke heb ik ook, verschillende materialen en gewichten. Ik heb ze een aantal keer getest #) en ben er nog nooit in blijven hangen. Één keer ben ik tijdens een val het rubberen dingetje wat onder je voet zit kwijtgeraakt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:44

pmarena schreef:
Over die opklik-korfjes heb ik toch al verhalen gehoord dat tijdens echt "harde acties" dat korfje toch af kan breken / op 1 of andere manier de voet dan toch er tussen komt ofzo.

Je kan het je eigen nauwelijks voorstellen dat iemand dat voor elkaar krijgt :=

Freedom30 schreef:
Ik heb die korfjes gekocht van Compositi meteen de knhs gebeld en je mag er ook mee starten.

Ik heb deze ooit gekocht voor de endurance dan kon je lekker rijden met fijne schoenen. Maar rij er ook al jaren gewoon dressuur wedstrijden mee en van alles. Nadeel is wel dat ze licht van gewicht zijn dus als je ze kwijt bent heel rottig terug vinden (je voelt ze niet). En stevig zijn die zwarte composiet in ieder geval wel, jaren geleden keer semi vast hindernis geramd met mijn voet die hindernis ging om.. verf zat op korfje en ik miste 2 teennagels (grote teen en die ernaast) maar korfjes waren nog helemaal heel. (wel niet weten hoe mijn tenen er zonder korfje uit hadden gezien :+ :D ).

Afbeelding

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:11

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 10:12

Caroline52 schreef:
Hey ik ben ook zoekende naar veiligheids beugels... Vroeg mij af of iemand ervaring had met deze http://www.stijgbeugelshop.nl/safestyle ... 05-cm.html

Die kwam vorige pagina langs...
(Sorry dat ik even kom binnen vallen ts)

Serieus, het zijn maar 3 pagina's die je even door moet nemen om te zien dat de helft van de posts over deze beugels gaan....

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:47

Dit zijn andere toch deze hebben rubber aan de zijkant .... %)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:51

ik lees even mee, na het lezen van enkele akelige berichten mag mijn zoontje niet op me paardje meer tot ik ook voor hem speciale beugels heb gehaald.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:54

vraagje over die Smartrider Escape beugels:
die zijn er in 3 gewichtsklassen; maar zijn die beugels in alle klassen even breed of zijn die van de lichtste klasse veel smaller dan die van de zwaardere klasse?
Als volwassene zou ik namelijk nog in de lichtste gewichtsklasse vallen, ik weet niet of mijn voet dan nog in de beugel past (maat 41).
(over winterlaarzen maar helemaal niet te spreken want die passen nu al bijna nergens in, ondanks dat ik een stuk van de zijkant van de zool heb laten wegslijpen door mijn schoenmaker)

PaardenG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:05

Onze dochters rijden al jaren met deze veiligheidsbeugels. Ze vinden fijn en hebben nooit problemen gehad met het elastiek. http://paardengruiter.nl/product-catego ... dsbeugels/

We gaan ze ook in 10cm, 11cm en 13cm laten maken. Op verzoek kunnen we ook andere beugels in deze maten bestellen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:13

hoefnageltje schreef:
vraagje over die Smartrider Escape beugels:
die zijn er in 3 gewichtsklassen; maar zijn die beugels in alle klassen even breed of zijn die van de lichtste klasse veel smaller dan die van de zwaardere klasse?
Als volwassene zou ik namelijk nog in de lichtste gewichtsklasse vallen, ik weet niet of mijn voet dan nog in de beugel past (maat 41).
(over winterlaarzen maar helemaal niet te spreken want die passen nu al bijna nergens in, ondanks dat ik een stuk van de zijkant van de zool heb laten wegslijpen door mijn schoenmaker)

Voor zo ver ik kan vinden zijn ze in 1 maat maar moet je je beugel bij je gewicht kiezen. Dit zal wel met de soepelheid waarmee hij open gaat te maken hebben ofzo.

Maar de maat die ik kon vinden is:
400gram per beugel, binnen stuk 125 mm breed en 60mm diep.