Hoofdstel zelf maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daniquend

Re: Hoofdstel zelf maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:41

Gaaf! Ik volg!

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:45

Wauw!! Echt onwijs gaaf :):)
Ik volg ook!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:48

Wauw! Ik had er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat je ook zelf iets kon maken. Super mooi al!

Dat brengt me op het idee zelf een hoofdstel/halster te maken.

Buiten een scherp mes, wat heb je je nog meer nodig?
Hoe heb je gestansd?
Heb je voor de gesp-riempjes dunner leer gebruikt?

XkussLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:49

OHH wauw ik volg zeker even!!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:55

kaylee schreef:
Gaaf hoor! Ik volg :)
Idefix ik ben toch stiekem wel nieuwsgierig naar een foto van een van jouw zelfgemaakte hoofdstellen.

Ik ga mijn dochter lief aankijken. Ik kan veel met leer en draad, maar ik vecht met foto's plaatsen op mijn pc. :o

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:07

Knap! dit ga ik zeker volgen!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:40

Ik maak ook zelf zadels. Mijn zadel was zo goed gelukt dat ie mee mocht doen aan de competitie in Engeland. Ja, die is er! Helaas was mijn zadel te laat binnen en kon ie daardoor niet mee doen. Ik was een kanshebber. :o Dus volgend jaar ga ik hem persoonlijk brengen!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:43

idefix4 schreef:
Ik maak ook zelf zadels. Mijn zadel was zo goed gelukt dat ie mee mocht doen aan de competitie in Engeland. Ja, die is er! Helaas was mijn zadel te laat binnen en kon ie daardoor niet mee doen. Ik was een kanshebber. :o Dus volgend jaar ga ik hem persoonlijk brengen!

Das mooi balen! Te laat om nog mee te doen, hopelijk volgend jaar beter.
Moet zeggen dat ook ik super benieuwd ben hoe het eruit ziet.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:53

Gaaf hoor dat je het zelf maakt :j
Zelf ook ooit een poging gedaan maar kom helaas kracht tekort in m'n handen, ook mij viel het dus tegen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 14:24

idefix4 schreef:

Volgens mij gaat dit nogal off-topic. Dit topic gaat over het zelfgemaakte hoofdstel van de TS, niet over de commerciele diensten/producten van Idefix4.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 14:41

Jeetje wat een hoop reacties :o Ik zal proberen even op een aantal specifieke dingen in te gaan.

@ koper: Ik ben een van die sukkels die kiest voor een kleiner stuk en daar dan donders veel voor betaald. Het is gewoon een stuk rug wat ik daar op de zijkanten recht heb gemaakt om makkelijker te kunnen meten. Ik heb heel erg getwijfeld om een dosset te kopen. Maar wanneer het gewoon een proefje is om een keer een hoofdstel te maken is een dosset echt belachelijk groot. Vandaar dat ik uiteindelijk heb gekozen voor een klein stuk en daar relatief een belachelijk hoog bedrag voor heb betaald.

Dit hoofdstel heeft ook maar heel weinig leer opp. Dus ik ga sowieso ook nog een sidepull maken. En daarna zien we wel verder wat er nog over is.

Zou het kunnen dat jij met een hechtingmesje een scalpel bedoeld? :)

Ik naai de gespen wel gewoon vast incl de passanten. Het is inderdaad niet het lekkerste klusje, maar ik ben het met idefix eens dat genaaide gespen gewoon mooier staan. Ondanks dat je het niet echt ziet wanneer het hoofdstel vast zit. Maar bij deze gespjes specifiek is het wel belangrijk dat ze ook bij de zijkanten vast zitten zodat het gespje niet kan gaan draaien.

Ik heb bij het bit gekozen voor een schroef omdat het bakstuk al erg kort was. (Kort hoofd + een bit met bijzonder grote D ringen.) Ik vond het zonde om dan ook nog een gesp er bij te proppen. Een blinde sluiting was ook nog wel een optie trouwens, maar ik heb nog niet gevonden waar je dat soort haakjes kan kopen.

@xyzutu: Dat ziet er uit als een handig mesje! (Moet wel een beetje lachen om die nagels :+ ) Dat lijkt ook een beetje op een swivel knive alleen kan je bij deze trekken i.p.v duwen.

@Mariet: Om blank leer goed te verven gebruik je verf die er goed indringt. En daarin heb je weer verschillende kwaliteiten. Deze 'burgundy' is van fieblings en niet van hun beste lijn. Anders kon ik deze kleur niet krijgen. Je ziet het ook wel een beetje hoor. Het is dan lastig om mooi egaal te verven.
Dat stoort me opzichzelf niet. Maar het is toch een beetje de norm bij paardentuig dat alles heel egaal geverfd is. (In tegenstelling tot leren schoenen bijvoorbeeld.) Een beetje schommeling in de kleur kan je zowel 'rustiek' vinden als 'slordig'. :j

(Oja, voor wie dat niet weet: je hebt ook een soort lederverf op acryl basis. Dat ligt er meer bovenop, en daardoor sluit je het leer af. Met de verf die er in dringt kan je gewoon nog netjes invetten enzo.)

Ik heb zelf een bruin bonte half arabier / kwpn van 165. Voor zijn formaat heeft hij een klein volbloed hoofd. Heel droog op het bot.

@khirshanta:
Nou, je hebt toch behoorlijk wat nodig, vergis je niet. Een heel scherp mes dus, en bij voorkeur moet je deze zelf kunnen slijpen. Een stanleymes is hiervoor echt niet goed genoeg. Goed leer dus; om te naaien geschikte ledergaren (en daarin zijn heel veel keuzes, zelf waxen, voor gewaxt etc.) ledernaalden, een lederpriem, evt lijm, verfjes, coating, iets om gaatjes mee te maken. (de gaatjestang van de gamma kan dat niet aan, die verboog ik meteen.)
En dan heb je nog een hele rits dingen die het echt een stuk makkelijker maken zoals een kantenschaafje, uitdunmes, strapcutter, stichingwieltje, etc.

Ik had ook al redelijk wat liggen van wat reparaties die ik voorheen heb gedaan en ander minatuurwerk met leer (zie profiel). Dan nog was ik een paar honderd euro kwijt incl leer. En dan heb ik echt het minimum aan gereedschap.

Maar het is ontzettend leuk om te doen hoor! 8-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:04

Dank je wel voor de uitleg, je kunt maar beter wat meer betalen voor een stukje kwaliteit, toch? :) Ik snap je uitleg over de gesp en de schroef, ik ben dan zelf zo dat ik op de boktmarkt ga speuren naar iemand die teugels of een oud hoofdstel met blinde sluitingen aanbiedt voor een paar euro om daar dan die haakjes van af te slopen :+

Met hechtingenmesje bedoel ik zo'n mesje wat eigenlijk voor eenmalig gebruik is, van die platte dingetjes met een heel scherp vlakje. Een scalpel is natuurlijk het zelfde idee denk ik, zal ook wel wat fijner in de hand liggen.

Ik vroeg me nog af of je de kantjes even met een wieltje doet oid of dat je ze alleen schuin snijdt en met kantenverf te lijf gaat? Dat eeuwige gedoe met schaafjes en pasta en wieltjes, en dan nog een groefje langs het randje, is voor mij eigenlijk de reden dat ik liever met biothane werk, maar ik heb dan ook vaak niet zo veel geduld.

Je topic motiveert me wel om weer eens met mijn eigen knutsel aan de slag te gaan. Die had ik eigenlijk voor koningsdag 2015 al klaar willen hebben :Y)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:33

Ik wil ook graag leren leer bewerken, lijkt me zo'n mooie ambacht. Ik ben heel benieuwd naar het eind resultaat, tot nu toe ziet het er netjes uit.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:38

Gaaf dat je het zelf gaat maken, erg knap. :) Ben heel benieuwd hoe het eindresultaat gaat worden!

Sanne_VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:41

Wauw wat mooi al! :wow: ik volg!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:55

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal berichten verwijderd wegens reclame.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:00

Ik volg! Echt zo gaaf hoe je dat doet!!
Heb je de versiering allemaal uit de losse hand in het leer gemaakt?

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:09

Wat supergaaf dat je dit doet. Ook ik ben erg benieuwd naar het uiteindelijk resultaat: ik volg! :D

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:14

Wat gaaf zeg!

YoRien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:46

Echt heel gaaf wat je aan het maken bent! Ik krijg hier ook wel kriebels van hoor! Maar jeetje, zo'n grote investering en de vraag is hoeveel ik ermee zou doen. Ik houd me dus maar even koest :-p

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 15:50

Afbeelding

Frontriem in de verf.

@Koper: haha, wat leuk! Was je van plan met koningsdag eigen werk te verkopen?

Ik snij de kanten rond en dan schuur ik ze nog. Gewoon met papier of een blokje. Ik was van plan om zelf zo'n wieltje voor aan mijn dremel te frezen, maar tot nu toe gaat het hiermee best aardig. Het duurt wel erg lang. (Ik moet toegeven, ik ben gezegend met een oneindig geduld. Met handwerk dan, wat betreft studeren heb ik wat meer moeite me te focussen :') )

Als ik na deze lap leer nog meer zin heb om dingen te maken dan ga ik wel wat extra gereedschap aanschaffen, ook voor de kantjes. Want het geld wat gereedschap kost weegt niet op tegen de arbeidsuren die ik er nu in stop.

@Equitis: Die op de bakstukken wel, op het hoofdstel heb ik het eerst getekend met potlood.

Sanne_VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:01

Ziet er mooi uit!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:03

Wat prachtig :) Gaat zeker weten super staan op je paard.

Nog één laatste vraagje en dan houd ik erover op: doe je droog schuren of maak je de kantjes eerst nat? Je hebt overigens het zelfde heft als ik zie ik. Fijn is die :j

En ik wou eigenlijk voor koningsdag weer een rood-wit-blauw hoofdstel. Voor op mijn oranje paard.
Laatst bijgewerkt door Koper op 29-02-16 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:08

Wauw ontzettend gaaf! Ben benieuwd naar het eind resultaat :j

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:15

Wat gaaf dat je daar zo mee bezig bent!

Snijd je de patronen op het hoofdstel echt in het leer of hoe krijg je die er in?