Ervaringen gevraagd met myler bitjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 19:00

Afbeelding

Afbeelding

De bustrens die ik besteld heb was een 13,5.
Deze watertrens mocht ik lenen van van een vriendin.
Maar lijkt minder ver uit haar mond te komen.
zouden jullie een maat groter adviseren?

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 19:05

Koper schreef:
Edit: ik heb even een foto opgezocht van mijn bitten. De bovenste is level 2 en de onderste level 1. Zie je het verschil in vorm?

[ Afbeelding ]

Watertrens lijkt idd op de leven 1 maar dan in het midden wel met het zelfde rechte stukje als de leven 2 heeft. Bij jou heeft dat een andere kleur.

darkadia

Re: Ervaringen gevraagd met myler bitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:27

Watertrens moet vanwege de losse ringen sowieso iets ruimer zitten dan de bustrens. Vind deze idd wat krap ogen...

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:42

Ik heb in 2014 mijn eerste myler bit gekocht voor mijn haflinger na veel tobben over haar onrustige aanleuning, obsessief kauwen (ik had echt het idee dat ze zich er echt in vast aan het happen was) en heel erg veel schuimen. Ik had een dubbelgebroken bustrensje en ook een enkelgebroken geprobeerd. Met een filmpje ben ik op HE wat adviezen gaan inwinnen en meerdere onafhankelijke meningen wezen me op myler. Ik heb toen op HE direct een level 2 meegenomen en het was werkelijk een wereld van verschil.
Ze was rustig in haar mond, was veel ontspannener in haar hele houding en het kwijlen was over. Ook was ze makkelijk in de rem te zetten indien nodig, wat eerst werkelijk een stoomwals kon zijn. Ik was helemaal om :j

Inmiddels ook een level 1 gekocht voor mijn puppy en hoewel ik geen vergelijkingsmateriaal heb vind ik hem er rustig mee in zijn mond.

Vitaforlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 02:06

Leo schreef:
Ik heb toen op HE direct een level 2 meegenomen en het was werkelijk een wereld van verschil.
Ze was rustig in haar mond, was veel ontspannener in haar hele houding en het kwijlen was over. Ook was ze makkelijk in de rem te zetten indien nodig, wat eerst werkelijk een stoomwals kon zijn. Ik was helemaal om :j

Inmiddels ook een level 1 gekocht voor mijn puppy en hoewel ik geen vergelijkingsmateriaal heb vind ik hem er rustig mee in zijn mond.

Ik heb dezelfde ervaring met een Myler level 2 bit, een groot verschil inderdaad. Rustig in haar mond, niet meer zo overdreven kauwen en een mooi gesloten mond met witte "lippenstift" schuimlippen. Ook haar ogen staan zachter en ze gedraagt zich meer ontspannen, soms keek ze zo link uit haar ogen dat ik het haar "evil eyes" noemde omdat je kon wachten op een explosie. Kortom paardje uit zich nu tevreden en happy. Wat een ander bit bij een gevoelig paard niet teweeg kan brengen!

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 02:21

Ook ik ben erg happy met mijn myler bitje :j
Van alleen maar klieren naar gewoon een rustige aanleuning zonder overdreven geknaag, wereld van verschil :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 03:36

Ik ben ook nog steeds opzoek , wat ben ik blij met jullie ervaringen!
Ik heb inmiddels wel mijn besluit gevormd....bedankt bokkers!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 06:39

claucarlien schreef:
[ [url=m/sIBTSD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xeAyle.jpg]Afbeelding[/url] ]

De bustrens die ik besteld heb was een 13,5.
Deze watertrens mocht ik lenen van van een vriendin.
Maar lijkt minder ver uit haar mond te komen.
zouden jullie een maat groter adviseren?

Ja, een watertrens moet probleemloos zijn ringen kunnen bewegen. Een maatje groter is nodig om wondjes door krapte te voorkomen.

Marly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:15

Ik denk dat je goed moet kijken naar de mond van het paard en de beschikbare ruimte. Op mijn website heb ik laatst een wetenschappelijk artikel samengevat over 6 verschillende bit soorten, waaronder 2 myler bitten. Door middel van radiografie werd de ligging van het bit in de mond van het paard zonder teugeldruk en daarna met teugeldruk gemeten. Het grootste verschil dat de myler bitten maakten t.o.v de andere bitten, was dat deze nauwelijks naar achteren schoven in de mond van het paard, wanneer er druk werd uitgeoefend.

Je kunt er hier meer over lezen: http://science-equine.com/109-biomechanics-and-training/bit-fitting/3296-radiographic-study-of-bit-position-within-the-horse-s-mouth Je vindt daar ook een link naar het hele artikel, daarin wordt alles nog specifieker uitgelegd.