Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
geerke schreef:waar komt het woord...aansnoerneusriem dan vandaan?
Een gewone neusriem ligt prima op de huid als er twee vingers tussen kunnen.
BrittS schreef:Hier hetzelfde gehad met een bitloos hoofdstel, paard gebruikte dit hoofdstel als 5e been en heeft daardoor ook een bult op zijn neus gekregen. Nu, 3 jaar later, zit de bult er nog, trekt niet meer weg, voelt aan als bot. Ik rijd inmiddels western, gebruik geen neusriem meer.
geerke schreef:BrittS schreef:Hier hetzelfde gehad met een bitloos hoofdstel, paard gebruikte dit hoofdstel als 5e been en heeft daardoor ook een bult op zijn neus gekregen. Nu, 3 jaar later, zit de bult er nog, trekt niet meer weg, voelt aan als bot. Ik rijd inmiddels western, gebruik geen neusriem meer.
wacht even...die snap ik niet...het paard gebruikte het hoofdstel als een vijfde been?
Was het niet jij die aan de andere kant hing of begrijp ik het verkeerd?
BrittS schreef:Inmiddels niet meer nee, hij draagt nu zelf zijn hoofd.
Toen was ik nog een manegemeisje wat slecht les kreeg en vriendelijk dacht te zijn met een bitlooshoofdstel
Citaat:Wat naar. Dan denk je het goed te doen en dan gaat het alsnog fout.
De meeste bitloze neusriemen zijn sowieso hopeloos verkeerd gemaakt waardoor ze vreselijk strak aangetrokken moeten worden om te voorkomen dat ze gaan schuiven. En daar komt dan ook nog eens de teugeldruk van de ruiter aan te hangen. Je ziet ook veel bitloos opgetoomde paarden (vooral met hackamore hoofdstellen maar ook wel met goed aangetrokken kin/kaakgekruiste systemen) flehmen met de neus tijdens het rijden, wat echt een teken van pijn is.
xyzutu2 schreef:Hier even een korte uitleg: http://www.dierenkliniekdeventer.nl/lan ... koliek.php
Paarden met koliek flehmen veelvuldig, het als paarden die met hackamores met vast contact gereden worden. Dat heeft niets met geur te maken, anders zou het wel heel apart zijn dat sommige paarden van showteams op Bokt op foto's altijd als ze met hack gereden worden aparte dingen ruiken - ongeacht de locatie.
Kabouter123 schreef:De neusriem zelf is een breed model en goed afgewerkt en opgevuld aan de binnenkant.
Apache7 schreef:Als een paard zijn mond opent is dat omdat hij pijn heeft van het bit. Hem gewoon een lagere neusriem aandoen is dus niet probleem maar symptoom oplossend.