Misvorming neus door neusriem?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Misvorming neus door neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:13

waar komt het woord...aansnoerneusriem dan vandaan?
Een gewone neusriem ligt prima op de huid als er twee vingers tussen kunnen.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:17

Hier hetzelfde gehad met een bitloos hoofdstel, paard gebruikte dit hoofdstel als 5e been en heeft daardoor ook een bult op zijn neus gekregen. Nu, 3 jaar later, zit de bult er nog, trekt niet meer weg, voelt aan als bot. Ik rijd inmiddels western, gebruik geen neusriem meer.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:19

geerke schreef:
waar komt het woord...aansnoerneusriem dan vandaan?
Een gewone neusriem ligt prima op de huid als er twee vingers tussen kunnen.

Nou, dat laatste dus!

Dichtsnoeren kan wel, tegen opensperren mond. Maar dat is symptoombestrijden. Dat roept iedereen hier dus dat zijn we eens. Topicstarter geeft al aan dit niet te doen. Om dan te gaan roepen "nog losser" lijkt me niet handig, dat gaat schuiven, klapperen en heeft dan 0 functie meer.

Stille aanleuning, rustig bit, dat is de functie!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:20

BrittS schreef:
Hier hetzelfde gehad met een bitloos hoofdstel, paard gebruikte dit hoofdstel als 5e been en heeft daardoor ook een bult op zijn neus gekregen. Nu, 3 jaar later, zit de bult er nog, trekt niet meer weg, voelt aan als bot. Ik rijd inmiddels western, gebruik geen neusriem meer.

wacht even...die snap ik niet...het paard gebruikte het hoofdstel als een vijfde been?
Was het niet jij die aan de andere kant hing of begrijp ik het verkeerd?

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:39

geerke schreef:
BrittS schreef:

wacht even...die snap ik niet...het paard gebruikte het hoofdstel als een vijfde been?
Was het niet jij die aan de andere kant hing of begrijp ik het verkeerd?

Ja ik hing aan de andere kant, hij hing ontzettend en dat is nog makkelijker met een bitloos hoofdstel ;)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:42

Maar je laat een paard toch niet hangen in je handen? Al helemaal niet met een bioloog hoofdstel.....

Daar zou ik na tien minuten rijden al klaar mee zijn.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:54

Inmiddels niet meer nee, hij draagt nu zelf zijn hoofd.

Toen was ik nog een manegemeisje wat slecht les kreeg en vriendelijk dacht te zijn met een bitlooshoofdstel |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:34

BrittS schreef:
Inmiddels niet meer nee, hij draagt nu zelf zijn hoofd.

Toen was ik nog een manegemeisje wat slecht les kreeg en vriendelijk dacht te zijn met een bitlooshoofdstel |o

Wat naar. Dan denk je het goed te doen en dan gaat het alsnog fout.
De meeste bitloze neusriemen zijn sowieso hopeloos verkeerd gemaakt waardoor ze vreselijk strak aangetrokken moeten worden om te voorkomen dat ze gaan schuiven. En daar komt dan ook nog eens de teugeldruk van de ruiter aan te hangen. Je ziet ook veel bitloos opgetoomde paarden (vooral met hackamore hoofdstellen maar ook wel met goed aangetrokken kin/kaakgekruiste systemen) flehmen met de neus tijdens het rijden, wat echt een teken van pijn is.

Hopelijk trekt het bij TS wel weg, maar het belangrijkste is dat er tot het genezen is geen neusriem bij in de buurt komt - ook geen hogere of lagere, want die zullen als ze lekker worden aangetrokken (of als de ruiter met het bit de onderkaak opent) de doorbloeding/lymfedrainage van de bult net zo goed verminderen.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:40

Citaat:
Wat naar. Dan denk je het goed te doen en dan gaat het alsnog fout.
De meeste bitloze neusriemen zijn sowieso hopeloos verkeerd gemaakt waardoor ze vreselijk strak aangetrokken moeten worden om te voorkomen dat ze gaan schuiven. En daar komt dan ook nog eens de teugeldruk van de ruiter aan te hangen. Je ziet ook veel bitloos opgetoomde paarden (vooral met hackamore hoofdstellen maar ook wel met goed aangetrokken kin/kaakgekruiste systemen) flehmen met de neus tijdens het rijden, wat echt een teken van pijn is.

flemen teken van pijn? Dit is toch dat paarden een interessante geur ruiken? of heb ik wat gemist?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:43

Hier even een korte uitleg: http://www.dierenkliniekdeventer.nl/lan ... koliek.php

Paarden met koliek flehmen veelvuldig, het als paarden die met hackamores met vast contact gereden worden. Dat heeft niets met geur te maken, anders zou het wel heel apart zijn dat sommige paarden van showteams op Bokt op foto's altijd als ze met hack gereden worden aparte dingen ruiken - ongeacht de locatie. :D

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:29

xyzutu2 schreef:
Hier even een korte uitleg: http://www.dierenkliniekdeventer.nl/lan ... koliek.php

Paarden met koliek flehmen veelvuldig, het als paarden die met hackamores met vast contact gereden worden. Dat heeft niets met geur te maken, anders zou het wel heel apart zijn dat sommige paarden van showteams op Bokt op foto's altijd als ze met hack gereden worden aparte dingen ruiken - ongeacht de locatie. :D

bedankt zal er even naar kijken maar als mijn pony een snoepje eet, of iets van een appel. Gaat ze ook flemen, dan heeft ze toch neem ik aan geen pijn? blijkbaar heeft flemen dus twee betekenissen. Hengsten flemen ook om merries te zoeken enz. dus die hebben dan geen pijn maar ruiken merries die hengstig zijn

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:16

Kabouter123 schreef:
De neusriem zelf is een breed model en goed afgewerkt en opgevuld aan de binnenkant.

En dus duwt hij nog eens extra in vergelijking tot een smalle, niet onderlegde neusriem.

Apache7 schreef:
Als een paard zijn mond opent is dat omdat hij pijn heeft van het bit. Hem gewoon een lagere neusriem aandoen is dus niet probleem maar symptoom oplossend.

Natuurlijk niet. Een lage neusriem heeft een heel andere werking dan een hoge.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:18

Kelly_ann schreef:
Dichtsnoeren kan wel, tegen opensperren mond.

De kaak. Hoge neusriem bindt de kaken op elkaar. Lage neusriem houdt de mond van het paard dicht.