Zadel dat op elk paard aan te passen is?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 16:42

Ik heb er inmiddels ook 2, heb er later nog eentje bij gekocht voor onze pony.
Die hebben we helaas niet meer, maar die WoW ligt nu op een paardje dat ik voor iemand anders rijd, super fijn! *\o/*

Wilra

Re: Zadel dat op elk paard aan te passen is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 02:40

Bij Wintec zadels kan je de boom aanpassen, is wel een hele klus om die erin te krijgen, je moet er wel wat kracht opzetten.

De rest is bij Wintec niet aan te passen volgens mij

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 03:19

Hier ook een Wow liefhebber, ik heb een aantal headplates gekocht en een pompje en doe alles zelf. Eleonora van Westebring heeft mij alles haarfijn uitgelegd. Maar mijn zadel is dan ook perfect aangemeten toendertijd door Arie Boer.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 05:53

Een zadel dat voor elk paard passend gemaakt kan worden lijkt mij een utopie en je paard is daar de dupe van. WoW is het meest aanpasbaar maar als je daar veel aan moet veranderen kost het ook aardig wat. Een Chileric past op veel paarden door het traagschuim. Ik zou voor een goed passend zadel gaan voor dit paard van een courant merk wat je makkelijk in kan ruilen dan heb je de meeste opties. Mocht geld later weer een probleem zijn kan je nog beter een goed passend tweede hands zadel kopen. En als je een paard koopt ook op zijn bouw letten qua rug :)

Mijn dure zadels waaronder de WoW heb ik in de vuilnisbak kunnen gooien omdat ze niet te verkopen waren.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:33

Nescafe, ik zie dat wow in de lift zit, er is ook een groeiende vraag op tweedehandsmarkt, ze zijn verkocht momenteel voor je het weet, ze worden nl nu ook aangekocht door wow fitters die ze kopen voor de onderdelen.zodat ze uit die onderdelen een tweedehands voor klanten samenstellen, dat is dus ook een optie ts, dat je een wow fitters zoekt die die mogelijkheid bied, betaal je geen 3000, heb je wel een op maat zadel met mogelijkheden tor verder aanpassen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:41

Nouvel schreef:
Ik heb mijn WoW een aantal jaar geleden voor 1650,- via Arie Boer gekocht (weinig gebruikt).
Het enige dat ik al die jaren heb hoeven doen is lucht en headplates aanpassen, zowel op het paard dat ik toen had als op mijn huidige paard.
Wisselen van headplates is ideaal als ze veranderen van vorm, heb ik al zoveel plezier van gehad, anders had ik iedere keer andere oplossingen moeten bedenken qua onderleggers of aan een nieuw zadel gemoeten.

Ik denk niet dat mijn WoW veel meer heeft gekost dan ieder ander zadel...

Van jou weet ik inderdaad dat je heel veel plezier hebt van je WoW. En je hebt natuurlijk mazzel met de aanschaf voor dat bedrag. (uiteraard kun je nu nog een goede tweedehands WoW kopen, ook bij de fitter) De kosten hadden wellicht hoger geweest als je voor je nieuwe paard een andere boom had moeten aanschaffen, van flat naar curved bijvoorbeeld. Maar ook als dat het geval was geweest had je waarschijnlijk nog minder kwijt geweest dan aan een nieuw zadel.

Toch heb ik een tijdje meegelezen in het WoW topic en daar ook wel hele andere verhalen gelezen. Daar kwam onderhand een tweede WoW zadel bij aan kosten om het alsnog pas te krijgen... Zijn die dan zo verkeerd aangemeten in eerste instantie? Zijn dat de nieuwe WoW zadels?

En het wisselen van headplates en toevoegen van lucht, doe je dat zelf?

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:42

Stalgenootje heeft ontzettend veel zadelproblemen gehad en is uitgekomen op een ERREplus type adelinde. Zadel is compleet aan te passen en bied enorm veel vrijheid. Prijzig zadel maar voor haar alles waard

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:49

Jessix, het oude model zit tussen flat en curved in, daardoor passen deze zadels op heel veel paarden.
Later zijn ze specifiekere bomen gaan maken, flat en curved, en toen las ik overal al meer problemen, dan is de kans gewoon groter dat het niet past.

Ik heb mijn zadel via Arie Boer gekocht en die heeft het toen ook aangepast op mijn merrie.
Zo vaak als nodig liet ik hem komen om te checken en zo nodig aan te passen, in de praktijk was dat eerst elke half jaar zo ong. omdat ze toen heel veel veranderde in rugbespiering, en later ong. 1x in het jaar.
Daarbij hoefde altijd alleen de headplate veranderd te worden, verder niks.

Toen mijn merrie ingeslapen was heb ik het zadel te koop gezet met het idee dat het nooit op mijn jonge paard zou passen omdat die een andere rug had, veel ronder en breder.
Bij toeval trof ik toen een keer Mariska van Oest bij ons op stal voor een WoW van een stalgenootje.
We kwamen aan de praat en ze vroeg wat voor model ik dan had, we hebben het zadel er toen opgelegd en zij gaaf aan dat het zeker het proberen waard was om het aan te passen.
Er is toen een 2 maten grotere headplate in gegaan en de lucht is helemaal opnieuw aangepast en we konden weer vooruit!
Ook bij hem laat ik zo vaak als nodig is checken, nu door Mariska (omdat Arie het helaas niet meer doet).
Dan kan na een paar maanden of na een half jaar zijn of als ik geen twijfels heb na een jaar.
In praktijk is het nu meestal na een half jaar omdat hij nog erg verandert van lijf.
Ze heeft een keer de headplate veranderd en later weer terug veranderd en een paar keer lucht aangepast.
Verder is het zadel nog precies zoals ik het heb gekocht destijds.

Ik pas zelf niks aan, ik laat het liever doen door iemand die er verstand van heeft.

De andere die ik heb is trouwens wel een nieuw model.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:53

Jessix schreef:
Nouvel schreef:
Ik heb mijn WoW een aantal jaar geleden voor 1650,- via Arie Boer gekocht (weinig gebruikt).
Het enige dat ik al die jaren heb hoeven doen is lucht en headplates aanpassen, zowel op het paard dat ik toen had als op mijn huidige paard.
Wisselen van headplates is ideaal als ze veranderen van vorm, heb ik al zoveel plezier van gehad, anders had ik iedere keer andere oplossingen moeten bedenken qua onderleggers of aan een nieuw zadel gemoeten.

Ik denk niet dat mijn WoW veel meer heeft gekost dan ieder ander zadel...

Van jou weet ik inderdaad dat je heel veel plezier hebt van je WoW. En je hebt natuurlijk mazzel met de aanschaf voor dat bedrag. (uiteraard kun je nu nog een goede tweedehands WoW kopen, ook bij de fitter) De kosten hadden wellicht hoger geweest als je voor je nieuwe paard een andere boom had moeten aanschaffen, van flat naar curved bijvoorbeeld. Maar ook als dat het geval was geweest had je waarschijnlijk nog minder kwijt geweest dan aan een nieuw zadel.

Toch heb ik een tijdje meegelezen in het WoW topic en daar ook wel hele andere verhalen gelezen. Daar kwam onderhand een tweede WoW zadel bij aan kosten om het alsnog pas te krijgen... Zijn die dan zo verkeerd aangemeten in eerste instantie? Zijn dat de nieuwe WoW zadels?

En het wisselen van headplates en toevoegen van lucht, doe je dat zelf?

De fitters zijn daar volgens mij de schuldigen aan geweest, er is een hele tijd een rare cultuur geweest in dat wow fitters, bv als je het zadel bij de een gekocht had, maar het wilde laten nakijken door de ander dan gebeurde dat niet, dat moest je bij degene waar je gekocht had laten doen, of als er wel een ander kwam, vond die altijd iets waarom het niet meer goed lag, andere kussens bestellen, voor de hoofdprijs, maar je laten zitten met je oude kussens.. Dat soort praktijken, mede hierom heeft wow Engeland een reorganisatie doorgevoerd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:55

Ja precies, dat is mede ook de reden dat ik het niet zag zitten om mijn WoW aan te laten passen op mijn jonge paard, dat is gewoonweg niet wist wie ik moest kiezen als fitter, wie er nog te vertrouwen was en waar ik geen half zadel nieuw hoefde aan te schaffen om het zadel weer pas te krijgen...
Nadat Arie Boer ermee is gestopt is er een soort wildgroei aan fitters gekomen met alle gevolgen van dien...

Ik ben daar om ook super blij dat ik bij toeval Mariska op stal tegen kwam, bij haar was het geen enkel probleem om zadels aan te passen die niet bij haar waren gekocht.
Ze neemt alle tijd en ik ben er erg tevreden over.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:59

Wilra schreef:
Bij Wintec zadels kan je de boom aanpassen, is wel een hele klus om die erin te krijgen, je moet er wel wat kracht opzetten.

De rest is bij Wintec niet aan te passen volgens mij

Tegenwoordig kun je de kussens van de Wintec ook laten aanpassen met speciale 'plaatjes'

Ik zelf zweer bij m'n wintec, heeft al op meerdere paarden echt goed gelegen :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:04

Nouvel schreef:
Jessix, het oude model zit tussen flat en curved in, daardoor passen deze zadels op heel veel paarden.
Later zijn ze specifiekere bomen gaan maken, flat en curved, en toen las ik overal al meer problemen, dan is de kans gewoon groter dat het niet past.

Ik heb mijn zadel via Arie Boer gekocht en die heeft het toen ook aangepast op mijn merrie.
Zo vaak als nodig liet ik hem komen om te checken en zo nodig aan te passen, in de praktijk was dat eerst elke half jaar zo ong. omdat ze toen heel veel veranderde in rugbespiering, en later ong. 1x in het jaar.
Daarbij hoefde altijd alleen de headplate veranderd te worden, verder niks.

Toen mijn merrie ingeslapen was heb ik het zadel te koop gezet met het idee dat het nooit op mijn jonge paard zou passen omdat die een andere rug had, veel ronder en breder.
Bij toeval trof ik toen een keer Mariska van Oest bij ons op stal voor een WoW van een stalgenootje.
We kwamen aan de praat en ze vroeg wat voor model ik dan had, we hebben het zadel er toen opgelegd en zij gaaf aan dat het zeker het proberen waard was om het aan te passen.
Er is toen een 2 maten grotere headplate in gegaan en de lucht is helemaal opnieuw aangepast en we konden weer vooruit!
Ook bij hem laat ik zo vaak als nodig is checken, nu door Mariska (omdat Arie het helaas niet meer doet).
Dan kan na een paar maanden of na een half jaar zijn of als ik geen twijfels heb na een jaar.
In praktijk is het nu meestal na een half jaar omdat hij nog erg verandert van lijf.
Ze heeft een keer de headplate veranderd en later weer terug veranderd en een paar keer lucht aangepast.
Verder is het zadel nog precies zoals ik het heb gekocht destijds.

Ik pas zelf niks aan, ik laat het liever doen door iemand die er verstand van heeft.

De andere die ik heb is trouwens wel een nieuw model.

Dank je voor je uitgebreide antwoord! :) Fijn dat het allemaal zo lekker past.

Ik heb inderdaad begrepen dat er bij de nieuwere modellen meer mogelijkheden zijn. Ook verschillende soorten kussens, die ook allemaal weer aan te passen zijn. Die kussens kosten alleen wel € 700,- (nieuw) en een andere seat kost € 1250,-... Snap nu ook hoe de kosten dan wel op kunnen lopen. :+

Maar dan nog blijf ik er bij dat het eigenlijk niet zo mogen dat sommige mensen zo snel voor zulke grote kosten komen te staan. Volgens mij is het dan al mis gegaan met bij het eerste aan meten.

Anyway, genoeg over de WoW! Het blijft een mooi concept. :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:06

Als ik nou toch iets niet indeel onder goed aanpasbaar is het wel wintec, plastic, foam, ik zit er zo nu en dan eens op en ik vind het niets in vergelijking met een lederen zadel. Iets van oploskoffie tegenover een versgemalen en gezette espresso..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:08

knollentuin schreef:
De fitters zijn daar volgens mij de schuldigen aan geweest, er is een hele tijd een rare cultuur geweest in dat wow fitters, bv als je het zadel bij de een gekocht had, maar het wilde laten nakijken door de ander dan gebeurde dat niet, dat moest je bij degene waar je gekocht had laten doen, of als er wel een ander kwam, vond die altijd iets waarom het niet meer goed lag, andere kussens bestellen, voor de hoofdprijs, maar je laten zitten met je oude kussens.. Dat soort praktijken, mede hierom heeft wow Engeland een reorganisatie doorgevoerd.

Dat idee heb ik ook. Ik las toen ook dat mensen echt opzoek waren naar een betrouwbare fitter die niet steeds de hoofdprijs vroeg. Elke keer voorrijdkosten, € 80,- voor lucht en dan nog grote aanpassingen zoals een nieuw kussen.. Ja dan heb je inderdaad na een tijdje een tweede WoW erbij gekocht.

Voor mij was dat toen de reden om niet voor WoW te kiezen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:11

knollentuin schreef:
Als ik nou toch iets niet indeel onder goed aanpasbaar is het wel wintec, plastic, foam, ik zit er zo nu en dan eens op en ik vind het niets in vergelijking met een lederen zadel. Iets van oploskoffie tegenover een versgemalen en gezette espresso..

Ik zou dan liever gaan voor een wolkussen, dan kun je daarin nog best veel laten aanpassen.
Ik heb zelf Kent & Master waar ik erg tevreden over ben. En dan de Cob dressuur versie voorop mijn Lusitano met vlakke rug. Ik kan er zelf makkelijk een ander kopijzer inzetten en als ik het idee heb dat er wat in de kussens mee veranderd moet worden komt de fitter langs.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:16

Ik vind wow nog steeds geldwolven...op zo een boomloze van die Kerry gezeten lapje leer maar gaat er wel 1900 voor vragen zei hij..zadel niks bijzonders, nog lelijk ook..
Dit zadel zou juist onderling om te bouwen moeten zijn voor iedereen als je het principe snapt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:18

als je WoW past en je geen andere onderdelen nodig hebt kost het niet meer dan een wolgevuld zadel in onderhoud en controles.

Ginnybjalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:20

Ik ben heel blij met mijn kent & master voor mijn ronde IJslander. Ik heb de cob dressuur en hij zit heerlijk.
Ik laat hem elke half jaar even controleren. De wolvulling is goed aan te passen en het kopijzer is te wisselen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:22

Ik denk dat je met dit paard of met je zadelmakers gewoon pech hebt gehad. Over het algemeen kun jij tweedehands prima een leuk zadel voor onder de 1000 euro vinden die heel lang mee kan.

WoW is inderdaad het meest aanpasbaar, maar kan heel duur worden als je het aanpasbaar wilt maken op een ander paard. Die aanpaskosten gingen in mijn omgeving richting de 750 euro. Dat hoeft niet natuurlijk.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:24

Westhof schreef:
Al gekeken naar Kent & Masters? Ik heb zelf een dressuurzadel uit de S-line op mijn pony liggen en die bevalt prima :)

En de goedkopere versie daarvan is Thorowgood.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:27

Tcm62 schreef:
Ik vind wow nog steeds geldwolven...op zo een boomloze van die Kerry gezeten lapje leer maar gaat er wel 1900 voor vragen zei hij..zadel niks bijzonders, nog lelijk ook..
Dit zadel zou juist onderling om te bouwen moeten zijn voor iedereen als je het principe snapt.

Volgens mij is wow er niet in boomloos, het hele idee van wow is juist de andere boom, de y- bar.
En het zadel is om te bouwen voor iedereen, maar idd je moet t idee snappen, verdiep je er eens in en je staat versteld van de mogelijkheden.
En nee ik verkoop ze niet ( ik rij er nu zo een 13 jaar mee en heb er nog geen dag spijt van.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:36

Ik heb ook een WoW gehad .
Maar omdat t lastig was er eens een andere fitter bij te krijgen met een andere kijk erop .
Problemen met luchtzak die leegliep . En meer van dat soort ongein .
Heb ik geen andere WoW meer aangeschaft .
Ben overgestapt op de ramp van de eeuw een Schutte zadel . Veel problemen mee gehad .
Maar nu heb ik een fijn zadel dat goed ligt op mijn paard en waar ik fijn inzit .
En wat aanpasbaar is naar een paard met ongeveer gelijke welving in de rug .
Bedoel je kan niet een zadel voor een hele rechte rug leggen op een paard wat meer gewelfd is .
Maar mijn Vivary is wel goed aanpasbaar .

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:39

Ik heb het niet over boomloos, maar wel over allerlei pannels en kussens en boomdimgen etc...heb er zoveel ellende over gehoord in de wandelgangen..koop je er een op ebay, kunnen ze er ineens niks meer mee..zadel is toch om te bouwen? Als inchmaat klopt en boommaat paard? Zadel was dan ook ineens totaal niks meer waard, kon in kliko, nee een nieuwe moest het worden..dit soort dingen...

Ben ooit een correctorpad van 200 aangesmeerd gekregen onder een zadel war echt de kliko in moest, maar met die corrector zou dat helemaal goed zijn, nou not..

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:44

Waar kom jij vandaan TC62? Noord, Zuid, Oost, West?

ZJ, ik ben nog altijd benieuwd naar de grote fail bij jou aangaande Schutte. Jij bent de enige die ik ken die er niet uit is gekomen. De voorwaarden én bereidheid tot oplossen zijn altijd meer dan redelijk. Áls de termijn waarbinnen je klaagt ook maar redelijk is.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:46

Ik vind al die zadels maar duur hoor, ook de goedkoopste prijsklasse van de vivary. Kan het allemaal niet meer betalen.