Wat vinden jullie van dit zadel? (bua)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Re: Wat vinden jullie van dit zadel? (bua)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 20:05

Klinkt wel ideaal met al die aanpasmogelijkheden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 21:57

Ja, die waren beter dan gedacht. Ook bleek dat er helemaal niet maar 2 standen te zijn (recreatief met veel vering en sportstand met weinig vering), maar dat je ook een willekeurige stand daartussen kunt nemen. Erg handig.

Het enige waar ik nog niet helemaal zeker ben is de mate van het naar beneden veren. Toen ik erop zat en een beetje naar achteren leunde zakte de zitting helemaal naar beneden, maar daarbij rustten de zijranden links en rechts van de zitting net wel of net niet op de zijkant van de panelen. Dat zou niet moeten, want aangezien de panelen flexibel zijn en daar een randje druk aan de zijkant niet kunnen verdelen. Maar ik kon in de stand niet goed achterhalen of die onder/zijkant van de zitting nou net wel of net niet op de panelen rustte, daar zou je er eens een stukje karton voor onderdoor moeten halen terwijl je erop zit.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:57

Omdat ik dit zadel nog steeds erg interessant vind: zijn er inmiddels meer ervaringen met de bua? En dan met name op een breder paard?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 00:17

Ik verkoop de BUA's nu bijna een jaar en ben aangenaam verrast door de mogelijkheden.

Het is geen zadel dat op alle paarden past, maar tot mijn verassing past hij wel op veel meer verschillende paarden dan ik in het begin dacht. Dat komt door de hele korte takken vooraan en door de meebewegende panelen.
Dit betekent ook dat een paard minder snel uit zit zadel zal groeien.

Waar je soms wel op moet letten als een paard aan de voorkant breder wordt (of al is) is dat de balans van de zit teveel naat achter komt te liggen. Ik heb nu een aantal kussens die wat anders van vorm (oa ook dunner) zijn om daar weer meer balans in te krijgen maar voor hele brede paarden is de huidige maat niet geschikt.

BUA gaat in de toekomst nog wel wat aan maten toevoegen maar wanneer dat zal zijn is nog niet duidelijk.

Wat voor mij vooral heel erg opvalt is hoe de paarden ermee lopen. De onafhankelijke bewegende panelen geeft ze duidelijk meer ruimte en beweging. En de zwevende zit van de ruiter zorgt dat er wederzijds minder verstoring is. Ik heb al een heel aantal paarden stukken beter zien bewegen (al vonden een aantal het ook wel even ingewikkeld om eraan te wennen)

Voor de ruiters valt het over het algemeen mee, de meesten vinden het maar een raar zadel om te zien en velen hebben ook hun twijfels over de verende boom. In de praktijk veert de boom veel minder dan mensen denken en de smalle zit wordt door veel ruiters gewaardeerd. Natuurlijk zijn er ook mensen die het zadel niet prettig vinden maar dat kom ik eigenlijk bij elk zadel wel tegen....

Kortom, na een jaar BUA ben ik er heel tevreden mee!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 00:47

Interessant zadel. Oude functionaliteit in een nieuw jasje? De opbouw doet me sterk denken aan een 1912 pattern militair UP zadel (swivel tree). :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 02:29

De swivel tree is echt anders: die heeft aan de voor- en achterkant van het zadel een vaste verbinding tussen de zitting en de twee panelen (nou ja, de linker en rechterhelft van de boom zoals die langs de ruggengraat liggen ;) ). Die panelen moeten dus wel hard zijn, anders zouden de metalen 'joints' erdoorheen prikken. Bij de Bua is de enige verbinding tussen die twee panelen en de zitting de 'krul' aan de voorkant. Voor de rest is zowel de zittingkant als de panelenkant flexibel. Dat betekent dat als je een paneel aan de achterkant omhoog trekt, dat die over de hele lengte omhoog kan bewegen. Dat is natuurlijk wel uitgebalanceerd ivm de draagkracht.

Bij de swivel tree zijn de panelen zelf niet buigzaam; dat kan ook niet, want anders zou je drukplekken krijgen onder de voorste & achterste boogbevestiging. Dat probleem hadden orthoflex zadels ook; daarbij rustte de zitting op (dacht ik) 4 veren op de panelen, twee voor en twee achter, maar die drukten in sommige gevallen aan de achterkant gewoon door de flexibele panelen heen. :x
Als je de Bua vergelijkt met de swivel tree dan is de Bua zowel aan de ruiterkant als de paardkant flexibel, terwijl de swivel tree (volgens mij, maar ik kan het fout hebben) alleen aan de ruiterkant flexibel is. Wel een heel boeiend zadel! :j

De Bua blijft trouwens ook heel interessant, zeker ook nog een optie voor als [***] wat verder is in de bespiering en ook gewoon de 'hoe draag ik een ruiter met dit lichaam'-vaardigheid. 8-)
Voor [***] was dit zadel nog te ingewikkeld, maar mijn kant van het zadel zat nog steeds heerlijk smal, dus daar was ik erg over te spreken. Volgens mij stond dit testzadel op de minder verende sportstand (denk ik?), maar meer vering (de andere stand) had het misschien nog iets verender gemaakt qua gevoel, maar dat hebben we niet meer uit kunnen testen.
Als ik het vergelijk met mijn boomloze Trekker (daar voel ik elke beweging in, zelfs teveel) dan zit de Bua meer als een boomzadel, maar ik kan me goed voorstellen dat als je van een boomzadel komt dat je dan juist veel meer van de rugbewegingen van je paard voelt. Die voelde ik nu ook, maar vergeleken met boomloos werd het meer gedempt, wat ook klopt met het idee achter het zadel.
Hij blijft bij mij dus op het verlanglijstje staan want ik vind het concept briljant, maar helaas (nog) niet voor [***]. Wie weet, over een jaar of wat... :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 08:03

Begin dit jaar hebben we deze zadels in het echt gezien.
Een heel ander concept dan onze huidige zadels maar wel over nagedacht.
Lijkt mij gaaf om dit zadel een uit te proberen.