Welk zadel, extra brede boom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 17:35

wwillemijn schreef:
Ik heb de thorowgood standaard T8, maar dat is hetzelfde als k en m. En ook thorowgood cob.

Oh helemaal top!

Antje_vip: dat heeft mijn zadelmaker al voor me gedaan :) alleen van wintec weet ik het nog niet.
Maar van kent en masters en thorowgood heeft ze de witte (extra wijde) boom en van massimo dus maat 38.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:36

Maar dan weet ze nog niet welk type ze moet hebben. Want van thorowgood heeft mijn merrie de rode boom, maar de Cob brugt bij haar. Mijn ruin heeft wit, maar de standaard wipt bij hem.

wwillemijn

Re: Welk zadel, extra brede boom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:36

Maar Lauke gaat mn Cobje testen, zodat ze weet of dat gaat passen :-)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:37

De witte bomen van Wintec en Thorowgood zijn de enige die in maat overeenkomen. Mijn ruin heeft van beiden de witte boom nodig.

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:48

Wat past er dan niet aan de kent en masters, want na wit komt nog geel en zilver qua boom. Dus breder kan, maar is het dan de pasvorm die niet goed is.

Wintec en thorowgood zijn qua pasvorm niet te vergelijken. er zit best veel verschil in pasvorm ten opzichte van de boommaat. Mijn pony had toen ze heel rond was ene thorowgood cob nodig in maat geel( heel wijd) en nu is ze oa door leeftijd en bespiering( ze is 6) veel dakvormiger en hebben we een tekna maat medium wijd. Maar je gaf al aan dat tekna te dakvormig is voor jou paard.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 17:51

deb_tink schreef:
Wat past er dan niet aan de kent en masters, want na wit komt nog geel en zilver qua boom. Dus breder kan, maar is het dan de pasvorm die niet goed is.

Wintec en thorowgood zijn qua pasvorm niet te vergelijken. er zit best veel verschil in pasvorm ten opzichte van de boommaat. Mijn pony had toen ze heel rond was ene thorowgood cob nodig in maat geel( heel wijd) en nu is ze oa door leeftijd en bespiering( ze is 6) veel dakvormiger en hebben we een tekna maat medium wijd. Maar je gaf al aan dat tekna te dakvormig is voor jou paard.

De boom was inderdaad goed, maar de pasvorm paste totaal niet bij dit paard.
Ik had de gewone kent en masters dressage om te passen en bij aansingelen kwam de gehele achterkant omhoog :(

Maar ik mag inderdaad de cob testen! Superfijn!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:54

Lauke schreef:
Zoe_97 schreef:
http://www.kapaza.be/nl/li?w=3&q=wintec+wide hier staan in belgië vrij goedkoop wintec wide zadels te koop :p

Helaas is België een beetje heel ver weg haha. Ik wil wel eerst kunnen passen :)

Bij de eerste staat anders putten nl en dat ligt vlak bij Amersfoort.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:11

Fijn dat je zo goed geholpen wordt TS!

Er zijn zadelmakers die ook tweedehands thorrowgood zadels hebben en kunnen aanpassen op je paard. Misschien dat dat ook nog een optie is als je er over uit bent?

Succes met je zoektocht!

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 09:49

Ik weet natuurlijk niet op wat voor soort Fries je zadel komt, maar ik had de thorowgood T8 cob op een enorm ronde Friese merrie (v. Tsjerk) met een stokmaat van 1.54 en deze paste echt perfect :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 09:53

Shari_Becker schreef:
Ik weet natuurlijk niet op wat voor soort Fries je zadel komt, maar ik had de thorowgood T8 cob op een enorm ronde Friese merrie (v. Tsjerk) met een stokmaat van 1.54 en deze paste echt perfect :)

Laten we hopen dat deze hier ook gaat passen! Hier ook een vrij ronde merrie (Jasper x Tsjerk)
Helaas nog niet kunnen passen omdat de bak onbegaanbaar is -O-

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 10:09

Ghostattack schreef:
Wintec heeft een wide versie, ik vind het persoonlijk hele fijne zadels maar dat verschilt echt per persoon :) Ik weet van wintec niet hoe tot hoe breed de wide gaat?

Echt heel rond! maat tonnetje..dan moet je het donkerpaarse kopijzer hebben.
Of een trekpaarden zadel! die passen friezen ook dat gebeurt hier op stal gewoon van de agradi
Laatst bijgewerkt door kwita op 29-11-15 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 10:17

wintec wit wordt te smal, en buiten dat het kopijzer kan passen, moet de rest van het zadel ook passen, het is niet alleen de boommaat. Bij mijn 2 dikkertjes paste ze in elk geval niet, ook de wide niet
, heb een lila wide kopijzer evt te koop is overbodig nu
Maasimo kun je tot 2 maten de boom laten verbreden, mocht je een andere maat tegenkomen is dat evt een optie voor je

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:38

Stamper schreef:
Zadels wat erg. TS opzoek naar brede boom. Ik naar zadel met brede kussenkanaal

En die ligt bij mij! 8-) Ik heb een flex gaith zadel met boommaat 34 en heel breed tussenkanaal. Die lag op een brede tinker.

Maar idd, daar vraag ik ook meer dan 500 euro voor. Hij verkeerd in nieuwstaat.
Verder komt er bij mij nog een isabel terug van wintec en er ligt een thorowgood t4. Maar ook die vraag ik meer voor omdat ie nieuw is. :D

Wat ook vaak mooi ligt op friezen zijn de ainsley zadels. Die passen heel regelmatig!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 14:49

Ik heb gisteren de Thorowgood T8 cob van Willemijn gepast en deze lijkt erg fijn!
Zie liep er goed onder en het lag ook netjes. Van de week komt de zadelmaker even checken en als die het er ook mee eens is neem ik het zadel van haar over :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:10

Massimo werkt met andere maten kopijzer. (lengte van de takken) Dat is dus niet te vergelijken met wintec of andere bekende merken.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:18

Met een beetje geluk en geduld moet het lukken een Massimo tusen 36 en 40 (kan je 2 maten verbreden en versmallen) op marktplaats tot 500 euro.

Zoek je echt een type? En welke zitvlakmaat?

Staan er 4 op tussen 500 en 600 vraagprijs.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:27

Lauke schreef:
Ik heb gisteren de Thorowgood T8 cob van Willemijn gepast en deze lijkt erg fijn!
Zie liep er goed onder en het lag ook netjes. Van de week komt de zadelmaker even checken en als die het er ook mee eens is neem ik het zadel van haar over :)

Wat goed! Duimen dat je zadelmaker ook tevreden is!

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. We hebben een behoorlijk brede Fries, alle zadels kwamen aan de achterkant omhoog omdat de bomen te krap waren. Heb een zadelmaker langs laten komen met ongeveer 45 (Ik overdrijf graag, maar het waren er wel veel) zadels, na 2,5 uur passen begon mijn paard uit zichtzelf naar zijn stal terug te rennen omdat hij het niet meer aankon :') Heb op MP zadels met brede bomen gecheckt en een aantal mensen is langsgekomen om te passen (Oa Fairfax, K&M) Bij De K&M had ik zelfs een losse boom gekocht die breder was dan die de eigenaar erin had zitten. Toen via Bokt een tweedehands Fryso Legacy Fit 5 aangeschaft. Deze lag volgens een zadelmaker perfect dus eindelijk.
Nu heb ik begin deze maand Tweespan er ook even naar laten kijken en toen bleek dat het zadel toch weer niet goed lag qua model. Dus toen hebben we een Fryso Lux Fit 5 gekocht, deze ligt eindelijk goed. Pffffffff.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 08:55

Ik wou nog even melden dat de thorowgood ook is goedgekeurd door mijn zadelmaker!
Het is dus toch nog gelukt! Hoop dat we hier even een tijd mee vooruit kunnen :)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:23

friesam schreef:
Met een beetje geluk en geduld moet het lukken een Massimo tusen 36 en 40 (kan je 2 maten verbreden en versmallen) op marktplaats tot 500 euro.

Zoek je echt een type? En welke zitvlakmaat?

Staan er 4 op tussen 500 en 600 vraagprijs.

Ja alleen trail variant vind ik.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:04

Ik lees even mee. Ik dacht 2 maanden geleden het perfecte zadel te hebben gevonden (Fryso), paste op dat moment super op mijn Haflinger. Helaas er nu alweer uitgegroeid. Ik ben het zadelleed zo zat dat ik nu kies voor een zadel met verwisselbaar kopijzer. :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:49

Ik zit eindelijk het hele topic te lezen... :o. Super dat je een oplossing hebt gevonden.
Ik heb al een aantal keren met succes County, Ainsly en idd Fryso aangemeten op Friezen. Een breed oud type worldriding kan ook goed passen. Die hebben ook een geschikte boom.
Een kennis van mij heeft een heel mooie Equestor in de aanbieding met verstelbare boom. Die lag al heel mooi op een brede tinker, maar die was vrij klein. (Een c-pony type) Toen was het toch meer zadel dan pony. Om die reden is dat zadel te koop.